ارتباط مستقیم با 30613 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی مطالعه صحیح، فواید یادداشت برداری و فنون مهم خلاصه نویسی و نکته برداری

مطالعه صحیح، فواید یادداشت برداری و فنون مهم خلاصه نویسی و نکته برداری

به اشتراک گذاری

در این مقاله در رابطه با مطالعه صحیح، فواید یادداشت برداری و فنون مهم خلاصه نویسی و نکته برداری، یادداشت برداری صحیح در حین مطالعه و .... توضیحات خوبی ارائه شده است.


پیشنهاد ویژه ایران مدرس: برنامه ریزی و مطالعه صحیح


یادداشت برداری: با بهره گیری از این از این روش می توان درس ها را سریع و راحت برای چند بار مرور کنیم .این تکنیک یادداشت برداری نام دارد و برای مرور در ایام امتحانات ، و به ویژه روزهای نزدیک کنکور معجزه می کند .


فواید یادداشت برداری


-1 افزایش تمرکز و دقت


-2 افزایش یادگیری



-3 کاهش حجم مطالب


-4 مرور آسان و بیشتر


-5 افزایش قدرت حافظه


فن خلاصه نویسى و نکته بردارى


خلاصه کردن مطالب و نکته بردارى عامل ماندگارى مطالعات است. زیرا پدیده فراموشى در وجود انسان، بسیار تاثیرگذار است و نوشتن عامل نگهداشتن مطالب ضرورى است. امروز دنیاى مطالعه و یادگیرى بسیار وسیع است و صاحب نظران از آن به دنیاى انفجار اطلاعات یاد مى کنند.


مطالعه اگر براى زندگى بهتر و یادگیرى صورت بگیرد باید نظام مند باشد. زیرا مطالعات پراکنده نتایجى جز: آشفتگى ذهنى، فزون سازى اطلاعات غیرضرورى، به هدر دادن زمان و بهره اندك چیزى در پى نخواهد دانست.


مطالعه نمائید: چگونه درسها را بهتر یاد بگیریم؟


در این مبحث مى خواهیم به دنیاى استفاده بهتر و بهینه تر از جهان کتاب دریچه اى بگشاییم. حضرت رسول اکرم صلى اللهّ علیه و آله مى فرماید: العلم وحشى قیدوه بالکتابه: دانش، سرکش است آن را با نوشتن به بند بکشید. اگر در این مباحث اشکال دارید از معلم های خصوصی مجرب کمک بگیرید.


خلاصه کردن مطالب و نکته بردارى عامل ماندگارى مطالعات است. زیرا پدیده فراموشى در وجود انسان، بسیار تاثیرگذار است و نوشتن عامل نگهداشتن مطالب ضرورى است.


یادداشت برداري: اصلی ترین نوع خلاصه نویسی یادداشت برداري می باشد که عبارت است از برداشت کلیدي ترین مفاهیم هر مطلب و ثبت آن در دفترچه اي جداگانه به شیوهاي خاص که در مرورهاي آتی کارایی داشته باشد.


فنون یادداشت برداری


نباید هر چه را که معلم می گوید یا در کتاب می خوانیم یادداشت کنیم برای یادداشت یرداری باید تا آنجا که امکان دارد، خلاصه ی آنچه را که از مطالب کتاب یا تدریس معلم فهمیده ایم، به زبان خودمان بنویسیم.


در هر جمله ای که می خوانیم یا می شنویم، کلماتی کلیدی مانند مهم ترین عامل؛ بیش ترین و .... وجود دارد که از روی آنها می توان به کل معنی و مفهوم متن پی برد، با توجه به همین کلمات کلیدی، نکات و مفاهیم اصلی را استخراج و بعد آنها را یادداشت می کنیم . در یادداشت برداری، ابتدا از مفاهیم اصلی یادداشت برداری می کنیم و بعد جزئیات را به آن اضافه می کنیم.


حتما بخوانید: نکاتی چند پیرامون مطالعه صحیح و اصولی


در ضمن باید این نکات مهم را به طور ساده و خلاصه بنویسیم .یادداشت برداری فقط به مفهوم نوشتن آن بر روی کاغذ یا دفترچه یادداشت نیست می توان بدین صورت باشد که زیر نکات مهم یک موضوع درسی خط بکشیم یا آن ها را های لایت کنیم .


نکته ی مهم این است که وقتی موضوعی را برای اول می خوانیم فکر می کنیم همه ی نکات و جملات آن مهم هستند و باید همه ی آن را یادداشت کنیم، اما با گذشت زمان و مرور بیشتر آن قشنگ برایمان معلوم می شود که کدام نکات در س پر اهمیت و کدام نکات کم اهمیت هستند و آن هایی را پر اهمیت هستند را یادداشت می کنیم. در ابتدا تعداد یادداشت برداری های ما حجیم خواهد بود اما طی مرور می توانیم در یادداشت های خود تجدید کنیم و آن را اصلاح کنیم. یادمان باشد که یادداشت برداری باید منظم و مرتب باشد تا بعدا با مشکل مواجه نشویم.


یادداشت برداری در حین مطالعه


یادداشت برداری در حین مطالعه ی درس ها، باعث افزایش تمرکز و دقت می شود. سعی کنید خلاصه ی درس هایی را که مطالعه می کنید در دفترچه ی یادداشت جذابی بنویسید.


حتی شاید برای هر درس لازم باشد یک دفترچه ی یادداشت جداگانه در نظر بگیرید. وقتی نکته های هر موضوع را از منابع مختلف آموزشی استخراج می کنید و در دفترچه ی خود می نویسید برای مرور لازم نیست همه ی کتاب ها را ورق بزنید.


حتما بخوانید: تمرکز هنگام مطالعه


خلاصه ای در مورد یادداشت برداری


1- یادداشت برداری یکی ار کلیدهای اصلی یاد گیری و یاد آوری است.


-2 فراموش نکنید که یادداشت برداری با رونویسی متفاوت است.


-3 در یادداشت برداری سعی نکنید تمام صفحه را پر کنید. این کار اصلاً اصولی نیست.


-4 برای یادداشت برداشتن از طرحهای گوناگون و متنوعی مثل موارد زیر استفاده کنید.


-5 یادداشتهایتان را بر اساس اشخاص، فرمولها، اصطلاحات، تاریخ ها، تعاریف، اندیشه های اساسی و... طبقه بندی و دسته بندی کنید.


-6 یادداشت برداری هایتان را در زمانها مختلفی مثل سر کلاس درس، بعد از مطالعه، در منزل، بعد از مرور کردن و... انجام دهید.


-7 سعی کنید یادداشت هایتان در حدی مطمئن و جامع باشد که جایگزین مناسبی برای منبع اصلی باشد.


-8 یادداشت هایتان را در زمان های مختلف مورد مطالعه قرار دهید آنها را مورد اصلاح و بازآرایی قرار دهید.


-9 خلاقیت در یادداشت برداری را فراموش نکنید چه به لحاظ نحوه نگارش چه به لحاظ شکل نوشتار، نمودارهایی که بکار می برید یا رمزنویسی هایی که انجام می دهید. هر چه خلاقانه تر باشد بهتر است.


مطالعه نمائید: شرایط صحیح مطالعه کردن و جلوگیری از فراموشی


-10 سعی کنید یادداشت هایتان به زبان خودتان باشد و از کلمات متن کتاب کمتر استفاده کنید.


-11 یکی از منابع مفید برای مقایسه یاداشتهایتان با دیگران استفاده از خلاصه های کتب و منابع کمک آموزشی است.


-12 برای یادداشت برداری حتماً اندیشه اصلی را از تعریف، فضای مفهومی، مصادیق، طبقه بندی ها، کاربردها، فرمولها و سایر جزئیات تفکیک کنید.


-13 از نمودارهای مختلف در نوشته های خود استفاده کنید از نمودارهای خطی، زنجیری و پله ای بیشتر برای یادداشت هایی استفاده کنید که یا رابطه علت و معلولی دارند یا تقدم و تأخر آنها مهم است.


-14 نکات مهم یادداشتهایتان را با شکل، با کادر کشیدن دور آنها با رنگ، با تغییر شکل نگارش یا به هر وسیله دیگری برجسته نمایی کنید.


-15 یادداشتهایتان را با یکدیگر مبادله کنید. در این تبادل آنها را با هم مقایسه کنید و اشکالات احتمالی یادداشتتان را پیدا کنید و آنها را رفع کنید.


-16 اصل اساسی در هر گونه یادداشت برداری حذف توضیحات اضافی و اهمیت سنجی مطالب است. برای این منظور باید اصل و فرع مطالب را از هم تشخیص دهید.


-17 یکی از راههای موفقیت، خلاصه برداری کردن از روی یادداشت هاست برای این کار تمرین خلاصه نویسی کنید.


-18 بخاطر داشته باشید که هر گونه یادداشت برداری باید هدفمند باشد. یعنی پاسخگوی نیازی یا جوابگوی سؤالی باشد.


مطالعه کنید: روند مطالعه و درس خواندن صحیح در ترم جدید برای موفقیت در تحصیل


-19 یادداشتهایتان را به گونه ای تهیه کنید که قابل حمل باشد و به سهولت بتواند مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین استفاده از سر رسید و سالنامه ها را توصیه نمی کنیم.


-20 بهترین وضعیت برای یادداشت برداری آن است که آنها را روی اوراقی جداگانه و بهم پیوسته بنویسیم تا اگر نیازی به چک و اصلاح آن بود بتوانیم با بازنویسی آن دوباره به مجموعه ای قابل قبول برسیم.



آمار بازدید: 1816 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image