ارتباط مستقیم با 30610 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی راهکارهای عالی برای مطالعه موثر و موفق و به خاطر سپردن سریع و ماندگار

راهکارهای عالی برای مطالعه موثر و موفق و به خاطر سپردن سریع و ماندگار

به اشتراک گذاری

در این بخش روش های بسیار خوب و راهکارهای خارق العاده برای مطالعه موثر و موفق و به خاطر سپردن سریع و ماندگار ارائه شده است. این مطالب برای مطالعه صحیح ریاضی، فیزیک، شیمی، تاریخ و ... می تواند مفید باشد.

پیشنهاد ویژه سایت ایران مدرس: چگونه در امتحان ریاضی 20 بگیریم

چگونه آنچه را مطالعه می کنید باید به خاطر بسپارید - هنگامی که منظور، مطالعه ی به طور منظم باشد، طبق قاعده ی زیر عمل کنید:

1- مطمئن شوید که به خوبی همه چیز  را می فهمید . پیش از ان که معنی یک بند را خوب دریافت نکرده اید، به بند دیگر نپردازید.

2- قصد به خاطر سپردن آنچه را که مطالعه می کنید داشته باشید. این همان اصل معروف است که برای توانستن، نخست واقعا باید خواست.

3- به آنچه باید مطالعه کنید، علاقه  مند باشید. تنها به خواندن خود را راضی نکنید. به نتایجی که از این مطالعه ممکن است برای شما حاصل شود، بیندیشید.


حتما بخوانید: چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم

4- یک باره مطالب زیادی را یاد نگیرید. کوشش زیاد برای یاد گرفتن مطالب بسیار و تنها در یک بار، بی فایده است. هنگامی که خسته می شوید، عمل گوارش مختل می شود و بنابراین موجب تلف شدن انرژی خواهد شد. به خلاف، با مطالعه ی کم در هر دفعه، به راحتی یاد می گیرید. اگر باید 120 بیت را یاد بگیرید، آن را در 4 جلسه و مثلا در هر جلسه ی 20 دقیقه ای 30 بیت را یاد بگیرید. و نه آن که در یک جلسه ی دو ساعته سعی کنید همه ی آنها را بخاطر بسپارید.

5- آنچه را که باید یاد بگیرید زیاد تجزیه نکنید. این موضوع مغایر با بند پیش نیست. می خواهیم بگوییم که اگر 30بیت شعر برای یاد گرفتن دارید، نباید هر بار دو بیت از آنها را یاد بگیرید، بلکه مثلا آن را به 3 گروه 10 بیتی تقسیم کنید و هر بار 10 بیت را به خاطر بسپارید ، و گرنه نظر کلی درباره ی شعرها را از دست می دهید  و بعدا به زحمت پیوستگی میان آنها را باز خواهید یافت.

6- در ساعت های ثابتی مطالعه کنید. با مطالعه ی هر روز در ساعت های ثابت، ذهن شما به ثبت کردن در این ساعت عادت می کند .این امر نوعی بازتاب شرطی را به وجود می آورد. شما سربع تر و با زحمت کمتری مطالب را یاد خواهید گرفت. شب پیش از خوابیدن یکی از بهترین وقت ها برای مطالعه است. همین طور است صبح، هنگام بیداری.

مطالعه
آخرین تاکتیک‌ها و ترفند‌های مطالعه هم مفید است.

7- فراوان دوره کنید.غالبا آنچه را که یاد گرفته اید تکرار کنید سه، چهار، پنج بار، همه ی آنچه را که فرا گرفته اید، دوباره از نظر بگذارید. به محض به دست آمدن وقت، باید انچه را یاد گرفته اید دوره کنید. در 24 ساعتی که مطالعه را دنبال می کنید، از اوقات دیگر بیشتر فراموش می کنید. نگذارید که بیشتر از 24 ساعت بر دوره کردن بگذرد و از5 یا 6 ساعت زودتر هم دوره نکنید.

چگونگی به خاطر سپردن سال های تاریخ

سال ها را اگر به صورت یک کلمه یا یک جمله بنویسیم، حفظ کردن آنها بسیار آسان می شود. اغلب نوشتن سه رقم آخر یک تاریخ کفایت می کند، زیرا همیشه می دانیم که رویدادها پیش از مبدا تاریخ یا بعد از آن، یعنی پیش از سال 1000 یا بعد از آن رخ داده اند.

مثال: شهر رم در 752  پیش از میلاد بنا شده است. 752 به حساب ابجد می شود: دنب (گناه). همچنین می توان ان را به صورت جمله ای در آورد. مثلا:"شهر رم 7بن (ریشه) دارد." و در نظر داشته باشیم که بن به حساب ابجد می شود 52 و هنگامی که 52 را بعد از رقم 7 قرار دهیم می شود 752.

هنگامی که تاریخ رخ دادن رویدادی را به حساب ابجد، به صورت کلمه یا جمله ای در می آورید. باید کوشش کنید که کلمه یا جمله، متناسب و زیبا با حال آن رویداد باشد.

مطالعه کنید:
برنامه ریزی و مطالعه صحیح

مثال: برای ماده ی ناریخ بنای حسینیه ای در بخش گرگان، از شهرستان آشتیان، در شعری که توسط یکی از اهالی محل، به نام کربلایی محمد سلیمانیی که شغلش داروفروشی بوده و طبع شعری داشته است، در پایان قصیده ای درباره ی بانی بنا و ماده ی تاریخ آن سروده، چنین آمده است:

کربلایی محمد تاجر                         خسرو تشنه لب به رویا دید

بهر تاریخ این بنا فرمود                     لفظ"مظلوم" جو ولفظ"شهید"

مظلوم و شهید به حساب ابجد می شود "1335 هجری قمری و چنان که ملاحظه می شود، مظلوم و شهید با بنای حسینیه مناسبتی دارد. می توان تاریخ را به وسیله ی حروف الفبا نیز به صورت رقم در آورد. برای عده ای از حروف نقطه دار الفبا، شماره ای به قرار زیر در نظر می گیریم:

ب=1   ش=6   ت=2     غ=7 ج=3    ف=8    خ=4    ق=9    ز=5  ن=0

پیشنهاد می شود بخوانید:
چگونه درسها را بهتر یاد بگیریم؟

برای به دست اوردن تاریخ مورد نظر جمله ای ترتیب می دهیم که حروف نقطه دار داخل واژه ها از راست به چپ و به ترتیب نشان دهنده ی رقم تاریخ از چپ به راست باشد.

مثال: تاریخ وفات انوری ابیوردی 582 هجری قمری است.به وسیله ی جمله ی: "کار ما در روزهای فرد است" می توانیم در ذهن تاریخ وفات انوری را تداعی کنیم. زیرا حرف"ز"در "روز"5 و حرف"ف" در "فرد"8 و حرف"ت"در " است"2، می شد.

چگونگی مطالعه ی فیزیک و شیمی

مطالعه ی این علوم شامل دو بخش است:

_مطالعه ی داده های مادی و واقعیتها و مشاهده و آزمایشگاه

_طرحها (کروکی ها)،فرمولها، مسئله ها ....

برای مطالعه ی داده های عادی و واقعیتها به سادگی همان روش را که برای علوم طبیعی و تاریخ و جعرافیا به کار می بریم به کار خواهیم برد. به خاطر سپردن مستقیم برای مطالعه ی کروکی ها و فرمول ها بیشتر توصیه می شود تا قاعده های بهیادی. برای این منظور ،باید دفتری برای کروکی ها و فرمول هایی که یاد می گیریم فراهم آوریم و با روش "انباشتی-تکراری" آنها را دوره کنیم. مانند ریاضیات،موفقیت در حل مسائل فیزیکی و شیمی نیاز به شناخت عمیق فرمول ها دارد.

حتما بخوانید:
تمرکز هنگام مطالعه

چگونگی مطالعه ی علوم طبیعی: غیر از روش مطالعه ی عمومی، علوم طبیعی را از راه های زیر نیر یاد می گیرند:

1- جدول جامع برای داشتن چشم انداز های کلی و به خاطر سپردن بخش های کوچک تر.

2- تشکیل کروکی (طرح) های ساده و نظری.

3- زنجیربندی (هم پیوستگی) برای به خاطر سپردن نام جنس ها و گونه ها و خانواده ها و غیره

4- روش انباشتی-تکراری برای به خاطر سپردن جدول های جامع، کروکی ها و زنجیربندی ها .برای آسان تر به کار بردن این روش واضح است، که دفتر ویژه ای برای یادداشت همه ی داده هایی که باید به خاطر سپرده شوند ، تهیه می کنیم:

مثالی از زنجیربندی برای تاریخ طبیعی: اغلب دانشجویان رشته ی پزشکی ،برای به خاطر سپردن فهرست 12 جفت پی جمجمه ای که به ترتیب عبارتند از: پی های بویایی،پی هایی بینایی، پی های جنباننده ی عمومی چشم، پی های عاطفی، پی های سه سر، پی های جنباننده ی بیرونی چشم،پی های چهره ای،پی های شنوایی، پی های زبانی گلویی،پی های دهم،پی های مهره ای ، پی های زبانی، زنجیربندی هایی درست کرده اند.

مطالعه
تکنیکهای تند خوانی هم پیشنهاد می شود.

از جمله: بویایی و بینایی، جنبانگر عام چشم، دردی و سه سر، آن گه جنبانگر رو چشمان - چهری و شنوایی ،آنگاه زبان –گلو، ششی-شکمی، زان پس،خاری و زبانی دان، این زنجیربندی، با آن که احمقانه و از نظر شعری نادرست است ولی در به خاطر سپردن 12جفت پی جمجمه ای می تواند به ما کمک کند. همچنین برای به خاطر سپردن نقش مربوط به دو طناب مغز حرام (نخاع)، کافی است که به فرمان مشهور در ارتش فکر کنیم ""پیش ...رو!" برای همیشه به خاطر خواهیم داشت که طناب پیش ،یعنی طناب پیشین، مربوط به حرکت (راه رفتن) بوده و طناب پسین مربوط به حس است.

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 1096 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image