ارتباط مستقیم با 30460 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی چگونه برای امتحان ریاضی تمرین کنیم و درس بخوانیم

چگونه برای امتحان ریاضی تمرین کنیم و درس بخوانیم

به اشتراک گذاری

در این بخش در رابطه با نحوه تمرین کردن برای امتحان ریاضی و چگونگی درس خواندن برای موفقیت در امتحان ریاضی و کنکور ریاضی و ... توضیحاتی ارائه می گردد.


پیشنهاد ویژه ایران مدرس: چگونه امتحان ریاضی را خوب بدهیم


چگونه برای امتحان ریاضی درس بخوانیم


اگر واقعا قصد دارید در امتحان ریاضی موفق شوید و نمره خوبی بگیرید و در کنار ان درس را به صورت مفهومی هم آموزش ببینید باید درست و صحیح درس خواندن را مد نظر خودتان قرار دهید. اگر روشی که در ترمهای قبل برای مطالعه و خواندن درس ریاضی استفاده کرده اید پاسخگو بوده است و در ترمهای قبل در امتحان ریاضی نمره خوبی گرفته اید که بسیار عالی است و می توانید همان روش را ادامه دهید.


در غیر اینصورت، اگر ترمهای قبل نمره شما در امتحان ریاضی خوب نبوده است باید در روش درس خواندن خودتان تجدید نظر کنید. بزرگترین اشتباه این است که همان کارهای قبل را انجام دهید و انتظار داشته باشید نتیجه متفاوتی بگیرید. بنابراین برای گرفتن نتیجه بهتر و نمره بهتر در امتحان ریاضی باید روش درس خواندن خودتان را بهتر کنید. در کنار داشتن یک معلم خصوصی ریاضی خوب هم مفید است.


به صورت کلی برای موفقیت در امتحان ریاضی درس خواندن در طول ترم لازم است. ریاضی درسی نیست که در شب امتحان بتوانید بخوانید و بر آن مسلط شوید. حتی باقی گذاشتن مطالعه ریاضی برای ایام امتحانات هم کار درستی نیست. برای یادگیری بهتر درس ریاضی حل تمرین و مسئله لازم است. اگر می خواهید ریاضی را خوب آموزش ببینید باید به مرور و در طول زمان متن درس را بخوانید در کلاسها شرکت کنید و در کنار آن تمرین و مسئله حل نمائید. بنابراین، شاید ترمهای قبل در طول ترم کمتر درس می خواندید و در ایام امتحانات سعی می کردید کل درس را بخوانید. توصیه می شود این ترم روند کاری خودتان را تغییر دهید. اگر الان که در حال مطالعه این مقاله هستید اوایل یا اواسط ترم است، از همین امروز مطالعه درس ریاضی را شروع کنید.



برای خودتان برنامه ریزی کنید و در طول روز به آن وقت اختصاص دهید. اگر الان که این مقاله را مطالعه می کنید ایام امتحانات فرا رسیده است، به هر حال فعلا نمی توان این روش را اجرا کرد و برای ترم بعد مد نظر داشته باشید که زودتر مطالعه ریاضی را شروع کنید. همین الان هم روی مطالعه درس تمرکز کنید و سعی کنید مطالب را پوشش دهید. هم در ایام امتحانات و هم در طول ترم استفاده از کلاسهای خصوصی برای یادگیری بهتر درس ریاضی و یا هر درس دیگری می تواند مفید و موثر باشد.


از کلاسهای خصوصی ریاضی به دو صورت می توان استفاده کرد: در طول ترم برای آموزش و یادگیری عمقی و مفهومی ریاضی و در ایام امتحانات و فرجه ها برای جمع بندی و رفع اشکال و ارتقای نمره. برای مشاهده لیست مدرسینی که در زمینه آموزش و تدریس خصوصی ریاضی فعالیت دارند بر روی عبارت لیست مدرسین تدریس خصوصی ریاضی کلیک کنید. علاوه بر یادگیری بهتر درس، در کلاسهای تدریس خصوصی می توانید به صورت مداوم از معلم خودتان در زمینه نحوه مطالعه ریاضی و چگونه درس خواندن و .... مشاوره بگیرید.


پیشنهاد می شود این مقاله را هم مطالعه کنید: چگونه شب امتحان ریاضی بخوانیم



چگونه برای امتحان ریاضی تمرین کنیم


همانطور که گفته شد یکی از مهمترین کارهایی که برای یادگیری بهتر درس ریاضی می توان انجام داد حل تمرین و مسئله است. شاید بعضی از دروس دیگر را بدون حل تمرین و مسئله بتوان آموزش دید ولی به هر حال درس ریاضی را بدون تمرین کردن نمی توان خوب یاد گرفت. شما وقتی در کلاس ریاضی حاضر هستید و یا وقتی متن کتاب درسی را مطالعه می کنید در حقیقت در حال آموزش دیدن هستید ولی وقتی تمرین و مسئله حل می کنید در حال استفاده از آموخته های خودتان به صورت عملی می باشید و این نشان می دهد که آیا درس را خوب یاد گرفته اید یا نه. ممکن است شما قبل از اینکه تمرین و مسئله حل کنید پیش خودتان فکر کنید که درس را خیلی خوب بلد هستید و مطالب برایتان جا افتاده است ولی همانطور که گفته شد به صورت عملی حین حل مثالها و مسائل ریاضی مشخص خواهد شد که آیا واقعا درس را یاد گرفته اید یا نه.


مطالعه نمائید: نحوه حل تمرینات ریاضی به زبان ساده


بنابراین برای یادگیری درس ریاضی حل تمرین و مسئله لازم و ضروری است. البته اینکه بخواهید بدون حضور در کلاسها و آموزش دیدن و یا بدون خواندن کتاب درسی مستقیم سراغ حل تمرین و مسئله بروید هم کار درستی نیست. شما باید بدانید متن درس در چه زمینه ای است و چه انتظاری از شما می رود و با مثالهای نمونه شنا شوید و بعد سراغ حل تمرین و مسئله بروید. مانند ورزشکاری که هر چه بیشتر وزنه می زند (البته به صورت اصولی) و هر چه بیشتر تمرین حل می کند قوی تر می شود و عضلات قوی تری خواهد داشت، برای درس ریاضی هم شما هر چه بیشتر تمرین حل کنید عضلات ذهن شما قوی تر شد و از پس مسائل سطح بالاتری بر خواهید آمد.


دلیل اینکه در بخش قبل گفته شد در طول ترم ریاضی بخوانید هم همین است که به اندازه کافی برای حل تمرین و مسئله وقت داشته باشید. در کلاس ریاضی و در کلاسهای تدریس خصوصی به روند حل مسائل و مثالها توسط معلم ریاضی یا مدرس خصوصی ریاضی خودتان خوب دقت کنید و اگر سوالی دارید بپرسید. در ادامه در منزل قبل از اینکه سراغ تمرینات و مسائل جدید بروید سعی کنید همین مثالهای حل شده را یک بار دیگر حل کنید و راه حل خودتان را بررسی نمائید. سپس سراغ تمرینات جدید بروید. اگر جواب را بلد نبودید خیلی سریع سراغ حل المسائل نروید. سعی کنید ابتدا در حد 10 دقیقه یا یک ربع روی راه حل سوال فکر کنید و روی کاغذ هر راه حلی که به نظرتان می رسد را بنویسید. در این مرحله درست یا غلط بودن جواب مهم نیست فقط راه حلی که به نظرتان می رسد را بنویسید. در ادامه راه حل خودتان را با حل درست مقایسه کنید و اشکالات خودتان را برطرف نمائید. در ایام امتحانات حل کردن نمونه سوالات امتحانی و ... برای ریاضی مفید و موثر است. (مشاهده کنید: دانلود رایگان سوال و جزوه ریاضی).


مطالعه این مقاله هم می تواند مفید باشد: میزان تاثیر حل تمرین و مسئله در یادگیری بهتر ریاضی


با توجه به مطالب ارائه شده، در پاسخ به سوالات چگونه برای امتحان ریاضی درس بخوانم و یا چگونه برای امتحان ریاضی تمرین کنم می توان گفت بهتر است در طول ترم درس بخوانید، با برنامه ریزی پیش بروید و از وقت خودتان در طول ترم استفاده کنید. در طول ترم در کنار کلاسهای اصلی خودتان، کلاسهای تدریس خصوصی، خواندن کتاب درسی و ... تا جایی که می توانید تمرین و مسئله حل کنید و در ایام امتحانات هم از نمونه سوالات امتحانی استفاده نمائید. روی تمرینات ریاضی تفکر و تعمق کنید و با حل تمرینات بیشتر ذهن خودتان را قوی تر و قوی تر کنید.


حتما بخوانید: فردا امتحان ریاضی دارم چیکار کنم


ریاضی درسی است که بدون حل تمرین و مسئله قابل یادگیری نیست. پس بسیار خوب است زودتر کلاس ها را شروع نمایید تا برای حل تمرین و مسئله و سوال امتحانی زمان کافی در اختیار داشته باشید. وقتی در کلاس های مدرسه و دانشگاه یا جلسات تدریس خصوصی حاضر هستید درس را یاد می گیرید ولی وقتی خودتان تمرین حل می کنید تازه متوجه خواهید شد که کدام قسمتهای درس اشکال دارید.


حل تمرین و مسئله نه تنها باعث می شود اشکالات شما مشخص گردد و بعدا برطرف شود بلکه حتی باعث می شود ذهن شما آمادگی بیشتری برای یادگیری درس در جلسات بعدی داشته باشد.


پیشنهاد می کنیم این ویدیو را ببینید: فیلم آموزشی - نحوه یادگیری و آموزش سریع ریاضی در کمترین زمان ممکن


منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 86656 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
محمد آدينه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰

جواب سوالمو نگرفتم

هستی دوشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲

هیچکس نمیتونه به دادتون برسه فقط خودتون بجای این حرف ها بشینید کتابتون رو از فصلی که امتحان دارید تک تک سوالاتش رو حل کنید و برای خودتون ازش نمونه سوال بسازید و تمرین کنید بعد نمونه سوال حل کنید از گوگل بعد کتاب کار اگر دارید بخونید حل کنید و باز نمونه سوال حل کنید و جا هایی که مشکل دارید،رو ی جایی بنویسید و بعد از تموم شدن بشینید با خودتون تمرین کنید تا متوجهش شید اگر نشدید از خانواده یا ازگوگل کمک بگیرید و اعتماد ب نفس خودتون رو حفظ کنید نگید 0 میشم بگید همیشه 20 میشم تا یکم انرژی بگیرید، ریاضی چیز سختی نیست فقط تمرین و تکرار زیاد میخود. امیدوارم موفق باشید در امتحاناتتون🌹

سوفیا و مر ضیه آدينه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸

چگونه امتحان را حفظ کنیم

مهسا پنج شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶

به نظرم اول درسنامه مربوط به درس را بخوانید مثلا اگر عبارت جبری هست حتما نکات مربوط به اونو بخونیم بعد نمونه سوال

ییلدیز سه شنبه ۲۱ دي ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸

سلام این یعنی چی جواب سوال من این نبود

امیر حسین پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵

خیلی خوبه

الیزابت نیک نام چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹

ب نظر من این که کرونا اومده و ریاضی تون ضعیف شده اصلا ربطی نداره شما خودتون نخوندید اگر در سال تحصیلی مثلا هفتم که مجازی بود می خوندید وهی تمرین و تکرار می کردید مطمئن باشید موفق خواهید بود نگید لعنت ب کرونا و فلان کرونا درسته اومد و درسا مجازی شد و همه افت تحصیلی شدن مخصوصا در ریاضی شدن اما اگر شما خودتون در اوقات فراغت تون فقط حل می کردید تمرین هیچ وقت ریاضی تون ضعیف نخواهد بود

ندا چهارشنبه ۱۳ امرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶

مطالبتان خیلی تاثیر گذار بود ممنون ????

fateme zahra شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۲

1- اول اینکه ریاضی خوندنی نیست باید تمرین بشه 2- اگر کتاب درسی رو به طور کامل مفهومی یاد داشته باشین به احتمال زیاد امتحان ریاضی خوب میدین 3 - ریاضی مثل زبان به اصطلاح فرار باید مدام تمرین بشه حداقل شبی یک نمونه سوال 4 - نمونه وسال امتحانی حل کنید بعد از روی پاسخنامه چک کنید در صورتی سوالی رو اشکال داشتین برین دنبالش و از اول اون مبحث رو تمرین کنید حتی اگر بازم در یادگیریتون شک دارین میتونین به کتاب ریاضی سال قبل و به اون مبحثی که اشکال داشتین برگردین از اون جا تمرین کنید چون ریاضی لبل به لبل هست و مطالب به هم مربوط فقط سال به سال ی لبل میره بالا تر

سونیا شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸

من تو ریاضی همیشه ۱۴ می گیرم چرا فقط اینا رو میگیرم چرااا اخه هر کاری میکن جواب نمیده لعنت به توووو کرونا

ناشناس سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳

من دیروز امتحان ریاضی داشتم و کاملا برگه رو قهوه ای کردم عکس گرفتم فرستادم????

S آدينه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵

من ریاضیم اصلا خوب نیس بلد هم نیستم چه جوری بخونم اگه باد بدید چه جوری تمرین کند همه‌ی درس هام خیلی خوب هستش ولی ریاضیم نه اگه میشه یکی راهنمایی کنه که چ جوری بخونم تا پیشرفت کنم????????❤️❤️

س پنج شنبه ۰۴ دي ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹

وای من یک شنبه امتحانمه دارم میمیرم از استرس چیکار کنم تازه امتحان نوبت اول هست

پریسا چهارشنبه ۰۳ دي ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱

من همه ی این کارا رو انجام میدم ولی جواب نمیده نمی‌دونم چرا ????

پسر شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷

به نظر من مهمترین چیز در یادگیری ریاضی IQ هستش اگه هوش انسان خوب باشه مطمئنا نی تونه تو ریاضی خوب و نیاز زیاد به تمرین نیست

زهرا آدينه ۱۷ امرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱

من پس فردا امتحان ریاضی دارم واقن نمیدونم چکار کنم دلم میخاد بخونم ولی وقتی کتابو میبینم زده میشم و اصن نمیتونم بخونم????

زینب آدينه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹

این مطالب خیلی خوب بود اما الان کرونا هست من امسال میرم هفتم ینی میرم دبیرستان من میخوام توی درس ریاضی پیشرفت کنم چون درسای دیگم خوبه فقط ریاضی لطفا مطالب بیشتری رو بزارید انشالله که نمره ی کارنامم رو 20 بگیرم چون نمره ای هست توصیفی نیست. دعا کنید ????????????

سانی دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۹

بنظر من باید شب امتحان مرور کنیم ولی نه اینکه روخنی کنیم تو برگه باطله تمرین کنیم

پریا سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰

مطلباتون خیلی خوب بود اما کیا قبول دارن سر جلسه هیچ کدومشون به دادمون نمیرسه

نازی شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱

من نمیدونم چه جوری باید بخونم که موفقم بشم لطفا کمکم کنید متنتونم عالی بود

ادرینا شنبه ۰۸ دي ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱

من امتحان دارم دو روز دیگه به نظرم این روش مطرح شده خیلی عالی هستش خیلی ممنون کمکم کرد ☺

Zzzzzzzz آدينه ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶

لطفاً کمکککککککککککک