ارتباط مستقیم با 30625 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی شرایط صحیح مطالعه کردن و جلوگیری از فراموشی

شرایط صحیح مطالعه کردن و جلوگیری از فراموشی

به اشتراک گذاری

شرایط صحیح مطالعه کردن و جلوگیری از فراموشی در این بخش مورد بررسی قرار گرفته است. اولین شرط: مرور مطالبی است که قبلاً مطالعه کرده ایم. زیرا بدون مرور نمی‌توانیم آنها را در هنگام امتحان یا آزمون بیاد آوریم.

دومین شرط: در کجا باید عمل مرور را انجام دهیم؟ در اتاقی ساکت که درآن میز و یک ساعت حداقل موجود باشد و نور مناسبی داشته باشد.

سومین شرط: حتماً باید مدت زمان را درمطالعه مشخص کنیم چرا که اگر مدت زمان را در مطالعه در نظر نگیریم به این نتیجه خواهیم رسید که توانایی یادگیری ماکم می‌شود.

چهارمین شرط: در نظر گرفتن زمان مناسب برای مرور مطالب است مثلاً اگر پس از 20 دقیقه آنچه را فرا گرفته ایم بطور خلاصه بیاد آوریم و مرور مطالب بعد را چند ساعت بعد، مرور بعدی را انجام دهیم ودوباره یک هفته بعد...

و این مطالب در حافظه بلند مدت ما ثبت و ماندگار خواهد شد.

پیشنهاد ویژه سایت ایران مدرس: چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم؟


*توجه*

در مرور به این نکته مهم باید توجه شود که به طور مکرر و در فاصله زمانی مناسب و درست صورت گیرد.

چرا فراموشی رخ می‌دهد؟

فراموشی دراثر فعالیتی است که بعد از یادگیری رخ می‌دهد. اگر پس از یادگیری مطلبی فعالیت ذهنی کمتری دشته باشیم کمتر دچار فراموشی می‌شویم، اما پس از آموختن یا مطالعه مطلبی فوراً به مطلب دیگری بپردازیم تداخل میان مطالب جدید واول رخ خواهد داد وهمین مورد موجب کاهش یادگیری در مطلب اول خواهد بود.

پیشنهاد می شود مقاله
تاثیر مطالعه سنگین بر ایجاد استرس را هم بخوانید.

*توجه*

پس فراموشی زوال تدریجی مطلب آموخته شده می‌باشد. و برای کاهش فراموشی باید از مطالعه دو موضوع پشت سر هم که تشابه زیاد به هم دارند خودداری کنیم.

چه موقع مطالعه کنیم شب یا روز؟

یادگیریهای قبل از خواب بیشتر از زمانهای دیگر به خاطر می‌ماند چرا که در این وقت پس از عمل یادگیری مغز کاملاً به استراحت می‌پردازد وتداخلی هم صورت نمی‌گیرد.

همچنین مطالعه در صبح وبخاطر یک دوره آرامش مغز واستراحت آن در شب بهترین اوقات یادگیری است.

مطالعه این مقاله هم می تواند مفید باشد:
روش درست خواندن ریاضی

نکته: توصیه می‌شود اگر دانش‌آموزان در طول روز و در برنامه تنظیمی خود حدود نیم ساعت را برای خواب بعد از ظهر در نظر بگیرند. مغز کاملاً همانند صبح آماده یادگیری می‌شود پس استراحت‌های منظم را در برنامه روزانه خود حتماً پیش بینی کنید.

نتیجه: به نظر اینجانب مطالعه در شب بهتر از مطالعه در صبح است چرا که درصبح عواملی چون خستگی، دیر خوابیدن، عادت نداشتن به سحر خیزی، سنگینی خواب و... مؤثرند. ولی مطالعه در شب که ادامه روز است وهنوز مرکز بیداری در مغز مشغول فعالیت می‌باشد. بدین ترتیب مطالعه در شب غنیمت خوبی است که نباید آن را از دست داد.

منبع: entrance.ir

پیشنهاد می کنیم مقاله
چگونه حین مطالعه تمرکز خود را افزایش دهیم؟ را هم مطالعه نمائید.

کلمات کلیدی: شرایط صحیح مطالعه کردن، شرایط مناسب مطالعه کردن، مطالع صحیح، چه مطالعه ای مفید است، چه موقع مطالعه کنیم شب یا روز، چرا فراموشی رخ می‌دهد، مطالعه بدون فراموشی، زمان مناسب برای مرور مطالب، مرور مطالب در کنکور


آمار بازدید: 2367 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image