ارتباط مستقیم با 30615 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی چگونه فیزیک را از صفر شروع کنیم

چگونه فیزیک را از صفر شروع کنیم

به اشتراک گذاری


در این مقاله در رابطه با اینکه چگونه مطالعه و یادگیری درس فیزیک را از صفر شروع کنید و بتوانید فیزیک را مفهومی و پایه ای یاد بگیرید و در امتحان فیزیک نمره عالی و در فیزیک کنکور درصد بالا کسب نمائید توضیحاتی ارائه می شود.


پیشنهاد ویژه ایران مدرس: بهترین معلم و استاد فیزیک کنکور نظام جدید و لیست 20 دبیر خصوصی برتر فیزیک


فیزیک درس بسیار زیبا، کاربردی و مفهومی ای می باشد. بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان چون از ابتدای کار درس را درست یاد نگرفته اند و چون روش حل مسائل را نمی دانند ممکن است فکر کنند این درس سخت است و با آن ارتباط برقرار نمی کنند و بسیاری از این افراد را می بینید که می گویند: چرا از فیزیک بدم میاد؟ در واقع درس فیزیک بسیار درس جالب و قشنگی است و با استفاده از آن می توانید پدیده های واقعی را مورد بررسی قرار داده و اتفاقات را پیش بینی نمائید. در هر پایه ای که مشغول به تحصیل هستید و و اگر مثلا در حال یادگیری فیزیک دهم می باشید و سوالاتی مانند چگونه فیزیک دهم را 20 بگیرم و یا چگونه فیزیک دهم را بخوانیم و ... را دارید در این مقاله توضیحات بسیار خوبی را ارائه می نمائیم.


برای شروع فیزیک از صفر اولا باید در خودتان علاقه ایجاد کنید و برای یادگیری آن وقت بگذارید و ثانیا متوجه باشید اگر قبلا فیزیک برای شما سخت بوده است، با عملکرد درست، فیزیک دیگر سخت نخواهد بود و اتفاقا درس بسیار شیرینی است. در این مقاله سعی داریم به سوالاتی همچون چگونه فیزیک را برای کنکور بخوانیم، چگونه فیزیک بخوانیم، چگونه به فیزیک علاقه مند شویم و ... پاسخ دهیم. برای آموزش 0 تا 100 فیزیک مطالب ارائه شده در این مقاله بسیار مفید است. اگر در درس فیزیک اشکالات زیادی دارید و می خواهید فیزیک را از صفر و به صورت پایه ای و مفهومی آموزش ببینید می توانید از مدرسین مجرب حاضر در همین سایت ایران مدرس www.IranModares.com کمک بگیرید.


بر روی عبارت معلم خصوصی فیزیک کلیک کنید تا لیست اساتید فیزیک خانم و آقا را مشاهده نمائید.


نحوه مطالعه درس فیزیک برای آمادگی کنکور



داوطلبین فارغ التحصیل: این داوطلبان با توجه به وقت زیادی که دارند می‌توانند در برنامه هفتگی خود 4 روز را به درس فیزیک اختصاص دهند و هر بار 2 - 5/1 ساعت مطالعه کنند، که از مجموع دو روز به خواندن مطالب جدید و دو روز دیگر به تکرار تست زنی با استفاده از اصل برگشت پذیری بپردازند.


دانش‌آموزان دوره پیش یا سال چهارم: این دانش‌آموزان 3 روز در هفته می‌توانند به درس فیزیک اختصاص دهند 2 روز به پیشروی مباحث جدید و یک روز به تست زنی مباحث گذشته باز هم از اصل برگشت پذیری هر روز 2- 5/1 ساعت استفاده شود.



مطالعه نمائید: 10 نکته مهم و کاربردی برای موفقیت در فیزیک کنکور


اگر می خواهید در کنکور سراسری و آزاد برای درس فیزیک درصد بالایی کسب کنید ترکیبی از مطالعه مفهومی و عمیق، درک کامل مطالب و تست زنی لازم است. در ابتدای امر، در کلاسهای فیزیک مدرسه یا در جلسات تدریس خصوصی فیزیک کنکوری که دارید با صد در صد حواس جمع گوش دهید. سعی کنید مطالب را کامل بفهمید و هر جایی که سوال داشتید بپرسید. در مرحله بعد، مطالب ارائه شده را مرور کنید و جزوات خلاصه ای به زبان خودتان یادداشت نمائید. این جزوات خلاصه در مرورهای بعدی بسیار مفید خواهند بود. سپس تمرینات حل شده در کلاس درس را مرور نمائید. و سعی کنید که یکبار دیگر آنها را حل کنید. در مرحله بعد می توانید به سراغ تست زنی و حل سوالات و مسائل دیگر بروید. در مرحله تست زنی، ابتدا تست ها را بدون در نظر داشتن زمان حل آنها کار کنید. در مراحل بعد که تسلط شما بالاتر رفت سعی کنید تستها را در زمان قانونی آن بزنید.


درس فیزیک درسی است که به یک ذهن آماده و استراحت کرده نیاز دارد. پس بهتر است فیزیک را در ساعاتی از روز مطالعه کنید که سرحالتر هستید. اگر مطالعه در صبح را دوست دارید، دروسی مانند فیزیک، ریاضی و شیمی را در آن ساعت مطالع نمائید. دروس عمومی را برای وقتی هایی بذارید که خیلی سرحال نیستید.


کلیک کنید: مشاهده نمونه فیلم های تدریس خصوصی فیزیک


افرادی که در کنکور فیزیک را خوب می زنند در طول ترم های متمادی در کلاس ها خوب گوش داده اند و در طول ترم تمرین و مسئله حل کرده اند و روی مباحث تامل نموده اند. هر زمانی تا کنکور برای شما باقی مانده است، اگر هنوز در کلاس حاضر می شوید از کلاس های بهترین و بیشترین استفاده را داشته باشید.


در ردیف های جلوی کلاس بنشینید و خوب گوش دهید. برای پاسخ دادن به تست های فیزیک در کنکور به درک عمیقی از روابط و فرمول ها نیاز دارید. لازم است پایه خودتان در درس فیزیک را قوی کنید. شرکت فعال و منظم در کلاس ها یکی از این روش ها برای قوی کردن پایه درسی در فیزیک و سایر دروس است. از مهمترین عوامل برای کسب درصد بالای فیزیک کنکور همین شرکت منظم در کلاس ها است.


روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر


درست است که باید در کنکور با سرعت بالا تست های فیزیک را پاسخ دهید ولی به هر حال در مراحل اولیه کار بعضی جاها لازم است روی مطالب تامل و تفکر کنید. ممکن است روی تمرینات در مراحل اولیه خیلی فکر کنید و یا تست های کنکور را در ابتدای کار در زمان قانونی نزنید. وقتی شخصی به سرعت می تواند تست ها را پاسخ دهد از ابتدای کار اینطور نبوده است. در بسیاری از اوقات شاید برای حل هر تمرین و درک آن نیم ساعت هم وقت گذاشته باشد. وقتی در شروع راه سعی می کنید مفاهیم را خوب درک کنید و بفهمید در ادامه با کار کردن تست و تمرینات بیشتر سرعت پاسخگویی شما هم افزایش می یابد. رتبه های برتر کنکور هم درس را عمقی یاد گرفته اند و هم زیاد تمرین کرده اند.


در بسیاری از اوقات شاید در ایام کنکور تست های سال های گذشته را چندین بار زده باشند. برای اینکه بتوانید در فیزیک بالای 80 درصد بزنید باید در دو زمینه خوب عمل کنید. هم مفاهیم، روابط و مسائل را خوب درک کنید و متوجه شوید و هم در ادامه تکنیک های تست زنی را خوب یاد گرفته باشید و استفاده کنید. یکی از مهمترین تکنیک های تست زنی که در آن باید به مهارت بالایی برسید این است که تست هایی که وقت گیر هستند و یا اصلا بلد نیستید را به سرعت تشخیص داده و از کنار آنها عبور کنید. افرادی که توانایی کنار گذاشتن چنین تست هایی را با سرعت زیاد ندارند در کنکور موفق نخواهند بود.



حتما بخوانید: روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر


برای کسب موفقیت عالی در فیزیک کنکور این سه مورد را هم مد نظر داشته باشید. حتی اگر می خواهید مطالعه فیزیک را از صفر شروع کنید این نکات مهم است:


الف- تست های معتبر بزنید


برای موفق شدن در فیزیک کنکور و برای اینکه بتوانید به تست هایی که در جلسه کنکور مشاهده می کنید پاسخ دهید باید سعی کنید تست های معتبر بزنید. شما وقت محدودی دارید. هر تستی را نزنید و هر کتابی را نخوانید. تست های فیزیک سال های قبل بسیار مفید است.


ب- با روش های میانبر، تصویری و چشمی حل سوالات آشنا شوید


بسیار خوب است که با شرکت در کلاس های مدرسه و با مطالعه متن کتاب درسی برای هر مبحث به صورت اصولی و کامل فرمول ها و روابط و نحوه حل مسائل را یاد بگیرید. اما در کنار این موارد با روش های خوب حل سریع تست ها که پایه علمی مطمئنی دارند هم آشنا شوید و از آنها استفاده نمائید.


ج- کتاب کمک آموزش معتبر بخوانید


برای اینکه در ایام کنکور وقت شما تلف نشود سعی کنید هر کتابی را نخوانید و فقط کتاب هایی را مطالعه نمائید که توسط انتشاراتی های معتبر چاپ و توزیع شده اند. از کتاب های معتبر استفاده کنید و هر کتابی را مطالعه نکنید.


مطالعه این مقاله هم پیشنهاد می شود: توصیه های بسیار مفید و کاربردی برای موفقیت در فیزیک کنکور


وقتی در حال تمرین حل کردن برای درس فیزیک هستید سعی کنید مسائل را به درستی تحلیل نمائید و روی آن فکر کنید. باید به ذهن خودتان یاد بدهید که راه حل ارائه کند. به جای اینکه ذهن شما انبار اطلاعات باشد و فقط بخواهید فرمول حفظ کنید سعی کنید ذهن خودتان را به گونه ای تربیت کنید که برای هر سوالی راه حل ارائه نماید.


البته واضح است که برخی فرمول ها هم باید حفظ شوند اما خیلی روی حفظ تعداد زیادی نکات کنکوری تاکید نداشته باشید. نکات کنکوری ممکن است برای تمام تست ها استفاده نداشته باشند اما اگر درس را پایه ای و مفهومی یاد گرفته باشید می توانید هر تستی را حل کنید. در ابتدای راه روی سرعت خیلی کار نکنید. سعی کنید درست تحلیل کردن مسائل فیزیک را آموزش ببینید.


در مرحله بعد که راه افتادید و خوب مطالب را یاد گرفتید روی سرعت خودتان هم کار کنید. سعی کنید سوال های فیزیک را جدا از فرمول به صورت تصویری هم برای خودتان تحلیل نمائید. فیزیک را باید خوب درک کنید. البته باید با برنامه ریزی پیش بروید. در ایام کنکور زمان اهمیت خیلی زیادی دارد و نباید زمان زیادی برای این مراحل در نظر گرفته شود. اما روش درست همین است.


در ادامه سراغ تست زنی بروید. سعی کنید تست های استاندارد بزنید و روی تست ها فکر کنید. درست تست زدن را هم حتما تمرین کنید.


حتما بخوانید: چگونه در فیزیک کنکور بالای 80 یا 90 درصد بزنیم؟



20 نکته مهم برای گرفتن نمره بالا در امتحان فیزیک


اگر می خواهید مطالعه درس فیزیک را از صفر شروع کنید و پیشرفت نمائید و در نهایت در امتحان نمره عالی بگیرید نکات زیر را مد نظر داشته باشید.


1- فهم و درک صحیح از مسائل فیزیک: برای آموزش صحیح درس فیزیک، کسب فهم و درک صحیح از مسائل فیزیک بسیار مهم است. علاوه بر تسلط بر روابط فیزیکی و فرمولها، مسائل را باید بفهمید و بین فیزیک مسئله و روابط بتوانید ارتباط برقرار کنید.


2- شرکت در کلاسهای فیزیک مدرسه و جلسات تدریس خصوصی فیزیک: برای آموزش صحیح درس فیزیک در کلاسهای مدرسه و در صورت لزوم جلسات آموزش خصوصی فیزیک شرکت نمائید.


3- حل مثال و تمرین به اندازه کافی از درس فیزیک: همانند درس ریاضی، در درس فیزیک نیز حل مثال و تمرین کافی به تسلط شما بر درس بسیار کمک می کند.


4- کسب درک فیزیکی از مسائل فیزیک: همانطور که گفته شد برای موفق شدن در یادگیری صحیح فیزیک باید درک درستی از مسائل داشته باشید. باید بتوانید مسائل را برای خودتان و حتی دیگران توضیح داده و دلیل استفاده از هر رابطه را بیان نمائید.


5- مطالعه درس فیزیک در طول ترم و نه فقط در ایام امتحانات: مانند دروس ریاضی و شیمی، فیزیک را هم باید در طول ترم خواند.  مطالب ارائه شده در درس فیزیک تفکر و تعمق لازم دارد و در ایام امتحانات وقت این کار وجود ندارد.


مطالعه نمائید: چگونه فیزیک دهم را یاد بگیریم و بخوانیم؟


6- جلسه به جلسه سوالات و اشکالاتی که برایتان پیش می آید را رفع کرده و اجازه ندهید بر روی هم انباشت شوند. اگر در طول ترم درس را بخوانید این کار ممکن است. برای رفع اشکال از کلاس های مدرسه و دانشگاه یا جلسات آموزش خصوصی فیزیک استفاده نمائید.


7- در کلاس فیزیک جزوه خودتان را بنویسید. وقتی مطلبی را می نویسید بهتر آن را یاد می گیرید. با نوشتن جزوه در کلاس فیزیک تمرکز شما افزایش می یابد.


8- در کلاس تدریس فیزیک در ردیف های جلوی کلاس بشینید. هم درس را بهتر متوجه خواهید شد و هم راحتتر می توانید سوال بپرسید.


9- برای موفقیت در درس فیزیک در مرحله اول کتاب درسی را بخوانید و بعد سراغ کتابهای کمک آموزشی و حل االمسائل بروید.


10- بعد از شرکت در کلاس تدریس فیزیک و کلاس خصوصی فیزیک درس را مرور کنید و اشکالاتتان را یادداشت نمائید تا جلسه بعد سوال کنید.


11- در طول ترم درس فیزیک را بخوانید. فیزیک درس شب امتحانی نیست. برای آموزش مفهومی و پایه ای فیزیک باید برای آن وقت بذارید.


12- فرمولها و روابط درس فیزیک را علاوه بر اینکه یاد می گیرید درک نمائید. روابط فیزیک معنی فیزیکی دارند. روابط را بفهمید و کاربرد آنها را یاد بگیرید.


مطالعه این مقاله هم مفید است: چگونه درس فیزیک را مفهومی و پایه ای یاد بگیریم؟


13- شرکت در کلاسهای فیزیک را مانند فرصتی برای یادگیری ببینید. تا جایی که می توانید از این کلاسها بهترین استفاده را داشته باشید.


14- به راه حلها دقت کنید. به مثالهایی که در کلاس بررسی می شود و نحوه برخورد استاد فیزیک خودتان با آنها دقت نمائید.


15- بعد از کلاس فیزیک همان روز حتما درس را مرور نمائید. خودتان را ملزم کنید این کار را انجام دهید. در حد یک ربع هم باشد کفایت می کند.


16- در کلاس فیزیک هم جزوه بنویسید و هم گوش دهید. خیلی غرق نوشتن جزوه نشوید به نحوی که توضیحات مدرس را اصلا متوجه نشوید.


17- در کلاسهای فیزیک برای حل تمرین و مثال داوطلب شوید. اگر قبلا در خودتان آمادگی ایجاد کرده باشید انجام این کار برای شما راحت خواهد بود.


18- تند نویسی را تمرین کنید. به این ترتیب جزوه نوشتن در کلاس برای شما راحت تر خواهد بود. همه ی جزئیات را ننویسید بلکه مهمترین نکات را یادداشت کنید.


19- در فاصله بین کلاسهای فیزیک درس را مرور کنید. هر چه بیشتر درس را مرور کنید و تمرین و مسئله بیشتری حل کنید موفق تر خواهید بود.


20- سعی کنید در کلاسهای فیزیک راه حل تمرینات و مثالها و فرمولهایی که استفاده می شود را به صورت مفهومی و پایه ای یاد بگیرید.


مطالعه نمائید: استاد خوب برای فیزیک و معرفی 15 معلم برتر فیزیک



فیزیک را مفهومی و پایه ای یاد بگیرید


دیدگاه خودتان هم به نسبت این که درس فیزیک را چگونه بخوانید و یاد بگیرید مهم است. ممکن است تنبلی کنید و بخواهید به صورت سطحی درس را یاد بگیرید. شاید در کلاسها حاضر باشید و کتاب درسی را هم بخوانید ولی اینکه وارد عمق قضیه شوید و بخواهید به صورت کامل سر دربیاورید را در نظر نداشته باشید.


برای یادگیری بهتر درس فیزیک و موفقیت در امتحان فیزیک و آموزش مفهومی فیزیک در مرحله اول باید خودتان بخواهید. وقتی در کلاس به مطالب ارائه شده توسط معلم فیزیک خودتان دقت می کنید سعی کنید راه حلها را مورد بررسی قرا دهید و حین بررسی تمرینات و مسائل هم تلاش کنید دلیل استفاده از هر فرمول و رابطه را درک نمائید.


برای موفقیت در درس فیزیک و به صورت کلی موفقیت در امتحانات و زندگی برنامه ریزی و نظم حرف اول را می زند. برای حضور در کلاسهای فیزیک و سایر دروس، برای حل تمرینات و مسائل، برای مرور درس و خواندن کتاب درسی به صورت تک نفره و یا گروهی و .... برنامه داشته باشید. برنامه ریزی به شما نظم می دهد.


سعی کنید به برنامه درسی خودتان در طول ترم پایبند باشید و تا جایی که می توانید ان را خوب پیش ببرید. در برنامه ریزی خودتان جدی باشید و در عین حال انعطاف هم داشته باشید. ممکن است بعضا مواردی پیش بیاید که برنامه شما به صورت 100 درصدی اجرا نشود، ایرادی ندارد و نا امید نشوید. برنامه خودتان را اصلاح کنید و ادامه دهید.


نکات زیر را هم مد نظر داشته باشید:


- مرور مباحث ارائه شده در کلاس در همان روزی که تدریس شده است تا هم مطالب خوب در ذهن شما باقی بماند و هم اشکالاتی که دارید را یادداشت نمائید.


- دیدن کلاسهای تدریس فیزیک به عنوان یک فرصت خوب و عالی برای یادگیری و استفاده بهینه از آن و از دست ندادن کلاسها.


- داشتن تصمیم قاطع و برنامه ریزی منظم برای موفقیت در امتحان فیزیک و مطالعه درس در طول ترم که باعث می شود مطالب بهتر برای شما جا بیفتد.


- موکول نکردن مطالعه درس فیزیک به ایام امتحانات چرا که درس فیزیک درس شب امتحانی نیست و برای یادگیری عمقی و مفهومی به زمان نیاز دارد.


- مطالعه مفهومی این درس و سعی در فهمیدن معنا و مفهوم فرمولها و ورابط و پرهیز از اینکه بخواهید فقط فرمولها را حفظ کنید


مطالعه نمائید: شماره معلم های برتر فیزیک کنکور و 12 بهترین استاد خصوصی فیزیک کنکور تهران و کل ایران


توصیه های مفید برای یادگیری بهتر فیزیک از صفر


برای یادگیری بهتر درس فیزیک و آموزش عمقی و مفهومی آن در طول ترم درس بخوانید. سعی کنید در کلاسهای فیزیک به صورت کامل حاضر باشید. در کلاسهای فیزیک حضور فعالی داشته باشید. در ردیف های جلوی کلاس بشینید. ردیف جلوی کلاس شاید 20 تا 30 درصد بازدهی یادگیری بالاتری داشته باشد. وقتی در ردیف های عقب نشسته اید ممکن است حتی نتوانید سوال بپرسید. ممکن است کسانی که اطراف و کنار شما نشسته اند علاقه ای به یادگیری درس نداشته باشند و سر و صدا ایجاد کنند و نتوانید خوب مطالب را متوجه شوید.


اگر در کلاس درس را متوجه شوید بعدا کار شما خیلی راحت تر خواهد شد. اگر در کلاس به درس گوش نداده باشید و متوجه نشده باشید بعدا  یادگیری آن سخت تر خواهد شد. جزوه بنویسید و سعی کنید مطالب را در همان کلاس درس درک کنید. سوال بپرسید و به سوالهای دیگران و پاسخ معلم فیزیک خودتان خوب گوش دهید. مهمترین نکات را بنویسید و برای یادگیری اشتیاق داشته باشید.


به صورت منفعل در کلاس حاضر نشوید. جزوه بسیار خوبی بنویسید. این جزوه ای که در کلاس یادداشت می کنید به اندازه خود کتاب درسی مهم است. حتی شاید مهمتر از ان باشد. به هر حال جزوه ای که در کلاس یادداشت می کنید به نسبت کتاب درسی خلاصه تر است و شامل مهمترین نکات و تمریناتی است که از نظر معلم و استاد اصلی فیزیک شما دارای اهمیت می باشد. دقت کنید همین استاد و معلم هم نهایتا از شما امتحان خواهد گرفت.


نکته دیگر اینکه جزوه را خودتان بنویسید و به جزوه دیگران اعتماد نکنید. اگر جلسه ای به ناچار غایب بودید ایرادی ندارد جزوه را از دوستانتان بگیرید. ولی وقتی در کلاس حاضر هستید چرا خودتان جزوه ننویسید. ممکن است حین تدریس نکاتی بسیار مهم ارائه شود که دوست شما حواسش نباشد آنها را بنویسد و اگر خودتان جزوه بنویسید آنها را یادداشت کنید. بنابراین جزوه خودتان را داشته باشید. مطلب دیگری که باید در نظر بگیرید این است که خیلی هم در کلاسهای فیزیک غرق نوشتن جزوه نشوید. هم حواستان به کلاس و مطالب باشد و هم بنویسید. باید سریع نوشتن را یاد بگیرید و مهمترین مطالب را بنویسید. سعی کنید در کلاس هم درس را یاد بگیرید و هم جزوه خوبی بنویسید.



مطالعه کنید: بهترین و مهمترین نکات برای آموزش و یادگیری بهتر درس فیزیک (50 راهکار مفید و موثر)


کتاب درسی را خوب بخوانید: بعضی از دانش آموزان و دانشجویان چون کتاب درسی به آسانی در اختیار آنها قرار دارد آن را دست کم می گیرند و فکر می کنند اگر برای خرید کتابهای کمک آموزشی هزینه زیادی پرداخت کنند حتما در فیزیک و امتحان و کنکور آن موفق خواهند شد. کتابهای کمک آموزشی خوب هم وجود دارد و نمی توان منکر آن شد ولی کتاب درسی اصلی خودتان را در اولویت اول قرار دهید. اگر متن کتاب درسی، تمرین های حل شده و حل نشده آن را خوب بلد باشید مطمئنا در امتحان نمره خوبی خواهید گرفت.


معنی فیزیکی روابط را متوجه شوید: به صورت کلی درک روابط فیزیک کلید موفقیت است. روابط را متوجه شوید. درس فیزیک مانند ریاضی نیست که فقط بخواهید روابط را به خاطر بسپارید و در تمرینات استفاده کنید. درس فیزیک همانطور که از اسم آن مشخص است به شبیه سازی پدیده های فیزیکی می پردازد و هر فرمول و رابطه ای در آن معنی واقعی و فیزیک دارد. درک درست روابط به حل مسائل بسیار کمک خواهد کرد.


مطالعه درست فیزیک به این معنی است که درس را فهمیده باشید. به هر ترتیبی این اتفاق بیافتد خوب است. مثلا در کلاس فیزیک می توانید با تمرکز کامل گوش دهید تا مطالب را درک کنید. سوال بپرسید. حتی اگر قبل از کلاس بتوانید به صورت مختصر نگاهی به درس بیندازید و به قول معروف پیش مطالعه ای داشته باشید که بسیار خوب است. وقتی قبل از حضور در کلاس نگاهی به مباحث جدید می اندازید سوالاتی در ذهن شما شکل می گیرد. در ادامه وقتی در کلاس معلم فیزیک درس را ارائه می دهد پاسخ سوالات شما داده خواهد شد و چون با این روش ذهن خودتان را تشنه دانستن مطالب کرده اید در نهایت بهتر مطالب برای شما جا خواهد افتاد.


شاید خیلی جاها خوانده باشید که بعد از کلاس درس را مرور کنید. اگر این کار را انجام دهید هم بسیار عالی است. خیلی دنبال کتاب های کمک آموزشی عجیب غریب نباشید و کتاب های مختلف را دور و بر خودتان جمع نکنید. همان کتاب درسی را عالی بخوانید بسیار بهتر است تا اینکه ده کتاب داشته باشید و وقت نکنید هیچ کدام را کامل بخوانید.


مطالعه نمائید: بهترین مدرسین فیزیک (لیست 22 استاد و معلم خصوصی برتر فیزیک)


روش صحیح مطالعه درس فیزیک برای شروع از صفر


فیزیک درسی کاملا عملی و واقعی است. به همین دلیل در دانشگاه دروس آزمایشگاه فیزیک 1 و 2 وجود دارد و حتی در مقطع متوسطه هم درس آزمایشگاه فیزیک وجود دارد. فیزیک از طبیعت و دنیای واقعی جدا نیست و در اصل هدف این درس شبیه سازی و پیش بینی اتفاقاتی است که در عمل می تواند بیفتد.


مثلا در بحث حرکت پرتابه می توانید ارتفاع اوج و یا برد پرتابه را محاسبه کنید. به همین دلیل در بحث های نظامی می توان محاسبه کرد که مثلا یک موشک با چه زاویه ای و با چه سرعت اولیه ای پرتاب شود تا دقیقا به هدف بخورد. البته در مقطع دانشگاه در رشته مهندسی مکانیک و در درس دینامیک این مباحث توسط مدرسین دینامیک در سطح بالاتری مورد بررسی قرار می گیرد. ولی به هر حال، هدف این است که بدانید فیزیک درسی است که با دنیای واقعی در ارتباط است. در نتیجه اگر می خواهید در این درس موفق باشید گاها روی روابط فکر کنید و سعی کنید ارتباط آنها با پدیده های واقعی را متوجه شوید. به این ترتیب موفق تر خواهید بود.


در بسیاری از موارد وقتی درک عمیقی از مطالب دارید برای حل تمرینات و سوالات روش هایی به نظرتان می رسد که در کتاب درسی هم شاید ارائه نشده باشد. وقتی درس را خوب درک می کنید برای سوالاتی که قبلا هم ندیده اید راه حلی پیدا خواهید کرد. ولی اگر خودتان را محدود به حفظ کردن روابط و مسائل داخل کتاب بکنید، فقط سوالاتی را می توانید حل کنید که مشابه تمرینات کتاب باشد.


اگر می خواهید درس فیزیک را خوب یاد بگیرید و به صورت مفهومی آموزش ببینید در کنار شرکت در کلاسهای فیزیک مدرسه و دانشگاه خودتان هم باید درس بخوانید و تمرین و مسئله حل کنید. شرکت در کلاسهای فیزیک مهم است و برای یادگیری لازم می باشد. اما مهمتر از آن میزان مطالعه و حل تمرین و مسئله خود شما است. بعد از کلاسهای فیزیک جزوه را مرور نمائید و متن کتاب درسی را بخوانید.


خیلی روی کتابهای کمک آموزشی تاکید نداشته باشید. کتاب اصلی خودتان را در اولویت قرار دهید و آن را بخوانید. اگر وقت کردید کتاب کمک آموزشی هم می تواند مفید باشد ولی در ابتدا کتاب اصلی خودتان را بخوانید. تمریناتی که در کلاس فیزیک حل شده است را مرور کنید و روی آنها تامل و تفکر کنید. ببینید خودتان می توانید یک بار دیگر همان تمرین را حل کنید. آیا راه حل دیگری هم دارد؟ چرا مدرس یا معلم شما این فرمول را به کار برد؟ خلاصه اینکه تمرینات را برای خودتان تشریح کنید و توضیح دهید.


پیشنهاد می شود حتما بخوانید: فرمول های مهم فیزیک - 20 فرمول بسیار زیبا و پرکاربرد فیزیک


چگونه فیزیک را شب امتحان بخوانیم


در مرحله اول پیشنهاد می شود برای یادگیری فیزیک از صفر مطالعه آن را به شب امتحان موکول ننمائید. شب امتحان زمان بسیار کمی در اختیار دارید و باید مهمترین مطالب را مطالعه کنید. اگر اصلا درس را مطالعه نکرده اید بهتر است بی خیال مطالعه کل جزوه شوید. چون اگر کلا مباحث را نصفه نیمه بلد باشید به هیچ سوالی نمی توانید پاسخ دهید. بهتر است مثلا از ۸ فصل ۵ فصل که راحت تر است را انتخاب نموده و مطالعه کنید.


با خواندن شب امتحانی فیزیک نمی توانید نمره بالا بگیرید ولی اگر مثلا آن ۵ فصل را خوب یاد بگیرید می توانید به سوالاتی پاسخ داده و نمره قبولی بگیرید. در چنین شرایطی که فیزیک را خوب بلد نیستید و اصلا مطالعه نکرده اید بهتر است روز قبل از امتحان با یکی از بهترین مدرسین فیزیک کلاس داشته باشید. چون خودتان درس را بلد نیستید اینکه یک روزه بخواهید مطالب را یاد بگیرید سخت خواهد شد اما یک استاد خوب فیزیک می تواند سرعت یادگیری شما را چند برابر کند.


عبارت های کلیدی: نحوه شروع مطالعه فیزیک از صفر، آموزش و یادگیری فیزیک متوسطه و دانشگاه 0 تا 100، راهکارهای موثر برای شروع یادگیری درس فیزیک در زمان کم و از صفر


برای کسب اطلاعات بیشتر حتما بخوانید: چگونه فیزیک را شب امتحان بخوانیم


منبع: ایران مدرس (استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به ایران مدرس مجاز است)


آمار بازدید: 4214 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image