ارتباط مستقیم با 30561 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی چگونه فیزیک دهم را یاد بگیریم و بخوانیم؟

چگونه فیزیک دهم را یاد بگیریم و بخوانیم؟

به اشتراک گذاری

در این بخش در رابطه با نحوه مطالعه و یادگیری فیزیک دهم مطالبی ارائه شده است و در رابطه با روش مطالعه درس فیزیک دهم توضیحاتی ارائه می گردد. اگر می خواهید درس فیزیک پایه 10 را بهتر یاد بگیرید و در امتحان موفق باشید مطالعه ادامه این مقاله می تواند مفید و موثر باشد.


پیشنهاد ویژه سایت ایران مدرس: 25 فیلم آموزشی عالی و نمونه تدریس فیزیک دهم 100 درصد رایگان


مباحثی که در فیزیک دهم ارائه شده است شامل مواردی همچون اندازه گیری، تعریف کمیت های اسکالر و برداری، جرم و تعریف آن، نمادگذاری علمی، خطا و دقت در اندازه گیری و ... در فصل اول است. در پایه های بالاتر حین انجام محاسبات از این مطالب خیلی استفاده می کنید و بسیار مطالب کاربردی ای می باشد. در فصل دوم مباحث مرتبط با کار، انرژی و توان ارائه شده است. کار و انرژی در حل مسائل مرتبط با دینامیک و فیزیک مکانیک بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از موارد به جای استفاده از قانون دوم نیوتون از قضیه کار و انرژی برای حل مسائل استفاده می شود و حل تمرینات با استفاده از آن بسیار راحت و آسان است. در فصل سوم حالت های فیزیکی مواد، نیروهای بین مولکولی، کشش سطحی، نحوه محاسبه فشار، انواع فشارسنج ها، اصل ارشمیدس، اصل برنولی و ... مورد بررسی قرار می گیرد. در مقطع دانشگاه در درس مکانیک سیالات که دانشجویان رشته های مهندسی عمران و مکانیک و ... این درس را دارند، از این مباحث خیلی استفاده می شود. نیروی وارد بر دیواره سد و یا گشتاور لازم برای باز کردن دریچه سد و ... از این روابط قابل محاسبه است.
پیشنهاد ویژه ایران مدرس:
روش خواندن فیزیک دهم
در فصل چهارم فیزیک دهم دما و گرما و مقیاس های دمایی بررسی می شود. بحث دما و حرارت هم در درس فیزیک و در حل مسائل فیزیکی و شبیه سازی پدیده های واقعی بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر به یک میله آهنی که بین دو دیوار قرار دارد گرما بدهیم و دمای آن افزایش پیدا کند در این میله تنش ایجاد می شود و ممکن است حتی باعث شکستن آن گردد. در توربین ها و موشک ها و ... بحث دما بسیار مهم است و وقتی این دستگاهها و ماشین آلات توسط مهندسین مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد دما را هم باید لحاظ نمایند. معادله حالت، قانون اول ترمودینامیک، تعدادی از فرآیندهای ترمودینامیکی (هم فشار، هم دما، بی دررو و ....)، چرخه ترمودینامیکی، ماشین های گرمایی، بازدهی این ماشین ها، قانون دوم ترمودینامیک و ... در فصل پنجم فیزیک پایه 10 بررسی شده است. فصل پنج فیزیک دهم بیشتر با دروسی مانند انتقال حرارت و ترمودینامیک در مقطع دانشگاه در ارتباط است و در سیکل ها و چرخه های ترمودینامیکی از این مباحث استفاده می شود. به عنوان مثال موتور خودرویی که سوار آن می شویم یک سیکل یا چرخه ترمودینامیکی است و می توان از مطالب این فصل برای بررسی آن استفاده نمود.
رایگان دانلود کنید:
سوال فیزیک دهم 1
اگر به مواردی که در بالا گفته شد دقت کرده باشید واضح است که تمام مطالبی که در فیزیک پایه دهم ارائه می شود کاملا کاربردی است و اگر به پدیده های واقعی و دستگاهها و ماسین الات مختلف و بررسی و تحلیل کارکرد و کاربرد آنها علاقه مند هستید این درس می تواند برای شما کاملا جذاب باشد. سعی کنید مطالب ارائه شده در این درس را به صورت کاربردی متوجه شوید و درک کنید. در بالا توضیح داده شد که مطالب ارائه شده در این درس هر کدام خودش پایه مباحث بسیار گسترده تری در دروس دانشگاهی است و شما با مطالعه خوب این درس می توانید اطلاعات کلی بسیار مفیدی را بدست آورید. فیزیک یک درس انتزاعی و فقط یک سری فرمول و رابطه نیست. درس فیزیک را باید خیلی خوب بخوانید و یاد بگیرید. با توضیحاتی که ارائه شده حتما خودتان هم متوجه شده اید که خصوصا درس فیزیک دهم بسیار درس عملی و کاربردی ای است و با پدیده های واقعی در ارتباط می باشد. به عنوان مثال وقتی فرآیند بی دررو را مطالعه می کنید باید به درک خوبی از آن برسید و فقط یک تعریف را حفظ نکنید. باید خوب متوجه باشید که در این فرآیند حرارتی از داخل سیستم به بیرون و یا برعکس منتقل نمی شود.
چگونه فیزیک دهم را یاد بگیریم
برای اینکه فیزیک دهم را خوب یاد بگیرید سعی کنید در کلاس های فیزیک به صورت منظم شرکت نمائید. شرکت در کلاس ها و نوشتن جزوه بسیار مهم است. وقتی جزوه می نویسید مجبور خواهید شد حواستان جمع باشد در نتیجه درس را بهتر یاد می گیرید. در طول ترم درس فیزیک را بخوانید. روی تمرینات آن تفکر و تامل کنید. سعی کنید ارتباط بین روابط و فرمول های فیزیک با پدیده های واقعی را بفهمید. اگر درک خوبی داشته باشید در نهایت حین حل تمرینات هم کار شما راحت تر خواهد بود. به نحوه حل تمرینات توسط مدرس و معلم فیزیک خودتان دقت کنید. در صورت لزوم اگر اشکالات زیادی دارید و یا در کلاس های اصلی خودتان نتوانسته اید به صورت کامل حاضر باشید از مدرسین تدریس خصوصی کمک بگیرید (مشاهده لیست مدرسین فیزیک دهم). فیزیک را عمقی و مفهومی یاد بگیرید. درست است که به خاطر سپردن فرمول ها لازم است ولی فقط فرمول حفظ نکنید. روابط را بفهمید و یاد بگیرید. بسیاری از مواقع وقتی دوباره و چند باره جزوه را مرور می کنید و یا وقتی تمرینات اضافه تر حل می کنید مطلب برای شما جا می افتد. پس به صورت مداوم در طول ترم درس را مرور نمائید.
مطالعه مقاله
چگونه در درس فیزیک نمره 20 بگیریم؟ هم می تواند مفید باشد. سعی کنید فرمول های فیزیک دهم را عالی یاد بگیرید و درک نمایید. پارامترهایی که در هر فرمول استفاده می شود را متوجه شوید اگر در یادگیری فرمول ها اشکال دارید از بهترین مدرسین فیزیک تهران و کل ایران کمک بگیرید. تمام فرمول های فیزیک توصیف کننده پدیده های فیزیکی هستند بنابراین خوب متوجه شوید هر فرمول چه نتیجه ای را به شما می دهد و حتی واحدها را هم یاد بگیرید. مثلا واحد سرعت متر بر ثانیه و واحد دما درجه سانتیگراد است. وقتی جواب سوال را بدست می آورید واحد آن را هم بنویسید. جواب سوالات فیزیک بدون واحد ارزش ندارد. باید دقیق باشید تا نمره بالا و حتی نمره ۲۰ فیزیک دهم را بگیرید. مهمترین فرمول های فیزیک را حفظ کنید و همچنین درک نمایید.
چگونه فیزیک دهم را بخوانیم
در این بخش در رابطه با نحوه خواندن فیزیک دهم توضیحاتی ارائه می گردد. برای اینکه بتوانید راحت تر فیزیک را بخوانید و یاد بگیرید همانطور که گفته شد بسیار خوب است که در کلاس ها به صورت کامل حاضر بوده باشید. در منزل بعد از کلاس درس، جزوه را مرور نمائید. مثال هایی که معلم فیزیک در کلاس حل کرده است را سعی کنید خودتان یک بار دیگر حل نمائید. در ادامه سراغ کتاب درسی بروید. البته اگر همان روز بعد از کلاس خسته بودید و یا فرصت نداشتید ایرادی ندارد. این کارها را روز بعد یا آخر هفته می توانید انجام دهید. ولی اگر همان روز بعد از کلاس بتوانید مرور مختصری داشته باشید بسیار عالی است. بعد از مرور جزوه و مثال های آن سراغ متن کتاب درسی و تمرینات حل شده آن بروید. اگر جزوه را خوب خوانده باشید این مرحله را با سرعت بیشتری می توانید طی کنید. چون مطالب جزوه خلاصه ای از همان مطالب کتاب است. در مرحله بعد سراغ تمرینات حل نشده آن مبحث بروید و سعی کنید خودتان با دیدی که پیدا کرده اید و با روش های ارائه شده در کتاب و مورد استفاده معلم تدریس فیزیک خودتان، تمریناتی که حل نشده است را حل کنید. روی تمرینات فکر کنید و قبل از اینکه سراغ حل المسائل بروید سعی کنید حتما خودتان راه حلی ارائه کنید. اشتباه هم باشد ایرادی ندارد. مهم این است که روی سوالات فکر کنید و سعی کنید راه حلی بنویسید. همین فکر کردن روی سوالات و تلاش برای پیدا کردن راه حل خودش به جا افتادن بهتر مسائل برای شما و رشد و پیشرفت توانایی های ذهنی شما کمک زیادی خواهد کرد.


از بهترین اساتید و مدرسین خصوصی برتر فیزیک کمک بگیرید
برای یادگیری عالی این مباحث و گرفتن نمره ۲۰ یک راهکار عالی استفاده از کلاس های خصوصی اساتید برتر است. در همین سایت ایران مدرس اساتید بسیار خوبی حضور دارند و می توانند به شما در رسیدن به نمره بالا در درس فیزیک پایه ۱۰ کمک نمایند. البته در کلاس های خودتان هم حضور کامل داشته باشید و از کلاس های تدریس خصوصی اساتید برتر برای یادگیری بهتر و تسلط بالاتر استفاده کنید.
در ایام امتحانات جمع بندی کنید و نمونه سوالات امتحانی فیزیک دهم را بررسی کنید
درست است که توصیه کردیم در طول ترم فیزیک را بخوانید اما واضح است که برای گرفتن نتیجه عالی ایام امتحانات هم تاثیر زیادی دارد. اگر در طول ترم درس را خوب خوانده باشید ایام امتحانات را برای جمع بندی و حل نمونه سوالات امتحانی می توانید استفاده کنید و تسلط خودتان را افزایش دهید. در ایام امتحانات است که می توانید اشکالات را برطرف کنید و با حل تمرینات و سوال های امتحانی خودتان را بیشتر و بیشتر به گرفتن نمره ۲۰ در درس فیزیک دهم نزدیک نمایید. خلاصه اینکه در طول ترم باید درس کامل خوانده شود و در ایام امتحانات جمع بندی و مرور و حل مسائل بیشتر انجام شود تا در نهایت بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.
قیمت، نرخ و هزینه تدریس فیزیک، تدریس خصوصی فیزیک دهم


منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 24309 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
زینب ازادپور آدينه ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۵

تشکر عالی بود ❤️

ASDFGHJ يکشنبه ۲۲ دي ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴

یه چیز درست حسابی خواستیم اونم اینجا نبود

عرفان يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲

جالب نبود