ارتباط مستقیم با 30564 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی چگونه درس فیزیک را مفهومی و پایه ای یاد بگیریم؟

چگونه درس فیزیک را مفهومی و پایه ای یاد بگیریم؟

به اشتراک گذاری

درس فیزیک یکی از دروس مهم در دوران متوسطه و دانشگاه است. فیزیک ذاتا یک درس مفهومی و دارای معنی فیزیکی است و برای آموزش بهتر ان روش خوب این است که سعی کنید به صورت پایه ای این درس را یاد بگیرید.


پیشنهاد ویژه ایران مدرس: بهترین مدرسین فیزیک (لیست 22 استاد و معلم خصوصی برتر فیزیک)


برای یادگیری پایه ای و مفهومی درس فیزیک راهکارها و روش های مختلفی وجود دارد. باید از تمامی امکانات موجود برای آموزش بهتر این درس استفاده کنید. درس فیزیک هم در دوران متوسطه برای رشته های ریاضی و تجربی مهم است و هم در دانشگاه هم بسیاری از رشته های دانشگاهی این درس را دارند و دانشجویان باید آن را پاس کنند. برای دانشجویان رشته های فنی مهندسی درس فیزیک عمومی 1 و 2 که معمولا فیزیک هالیدی هم تدریس می شود ارائه می گردد. برای دانشجویان رشته های مهندسی مکانیک و مهندسی عمران و معاری و بعضی از رشته های دیگر حتی به نظر می رسد که تعدادی از درسهای آنها ادامه همان مباحث ارائه شده در درس فیزیک است. به عنوان مثال بحث تعادل که در درس استاتیک مطرح می شود قبلا در درس فیزیک متوسطه به صورت خلاصه تر ارائه شده است. برای دانش اموزان رشته تجربی هم به منظور کسب رتبه خوب در کنکور زدن درصد بالای درس فیزیک مهم است. بنابراین با توجه به مطالب ارائه شده می توان گفت برای بسیاری از رشته ها درس فیزیک یک درس مهم است و برای موفقیت در تحصیل و داشتن معدل بالا و .... خوب یاد گرفتن و خوب بلد بودن آن اهمیت زیادی دارد. نکته دیگر اینکه درس فیزیک یک درس مفهومی و معنی دار است. به این معنی که نباید فکر کرد که در درس فیزیک یک سری فرمول و رابطه به صورت انتزاعی ارائه می شود و باید آنها را حفظ کرد و مسائل را با استفاده از آنها حل نمود. به خاطر سپردن فرمولها و روابط خوب و لازم است ولی در کنار آن باید معنی فیزیکی این فرمولها را هم فهمید و درک کرد. فیزیک یک درس کاملا مفهومی است و هر کدام از روابط ارائه شده در آن با یک پدیده فیزیک واقعی در ارتباط است و اگر می خواهید در این درس نمره خوبی بگیرید و واقعا به یادگیری فیزیک علاقه دارید، باید به این نکته توجه داشته باشید.


مطالعه کنید: چگونه فیزیک را بهتر یاد بگیریم و در امتحان فیزیک موفق باشیم؟
به عنوان مثال، اگر در درس فیزیک بحث بردارها، جمع و تفاضل بردارها و .... مطرح می شود و لازم است تا شما این مباحث را یاد بگیرید به این دلیل است که بسیاری از کمیت ها کمیت های برداری هستند و بعدا که با آنها سر و کار دارید باید بتوانید مباحث مربوطه را پیش ببرید. از جمله کمیتهای برداری می توان به نیرو، سرعت، شتاب و .... اشاره کرد. در همان بحث تعادل که قبلا به آن اشاره کرد بعضا لازم است برآیند نیروها را در یک راستا بدست آورید و این کار با استفاده از روزابط مربوط به برآیند بردارها ممکن است. پس اگر دقت کرده باشید به کمیتهایی مانند نیرو، سرعت، شتاب و .... اشاره شد که همه ی این موارد کمیتهای فیزیکی هستند که در عالم واقعیت با آنها سر و کار داریم. به صورت کلی می توان گفت در درس فیزیک چیزی کشف یا اختراع نمی گردد و تمام تلاش برای این است که پدیده هایی که در عالم واقعیت اتفاق می افتد را با استفاده از فرمولهای فیزیک و روابط توصیف کرد و بتوانیم کمیتهای مجهول را محاسبه کنیم. حال اگر شما این بخش از کار که همان درک معنی فیزیکی روابط و فرمولها است را کنار بگذارید و سعی کنید فقط روابط را به خاطر بسپارید در نهایت در درس فیزیک موفق نخواهید شد. اگر درک درستی از فیزیک و روابط فیزیکی داشته باشید و به اندازه کافی تمرین و مسئله حل کرده باشید، وقتی شوال یا مسئله جدیدی را می بینید در تحلیل ان موفق تر عمل خواهید کرد به نسبت حالتیکه فقط روابط و فرمولها را حفظ کرده باشید. بنابراین توصیه کلی این است که سعی کنید در درس فیزیک معنا و مفهوم روابط و فرمولهای ارائه شده را هم به خوبی درک کنید و فقط به حفظ کردن فرمولها اکتفا ننمائید.


پیشنهاد می شود مقاله نحوه درک بهتر مسائل فیزیک و خوب فهمیدن درس فیزیک را هم بخوانید.



همانطور که گفته شد، برای آموزش مفهومی و پایه ای درس فیزیک راهکارهای مختلفی وجود دارد. در مرحله اول کلاسهای تدریس فیزیک در مدرسه و یا دانشگاه را جدی بگیرید. اتفاقا کلاس فیزیک برای یادگیری این درس بسیار مفید است. در کلاسهای مدرسه و دانشگاه روی مسائل و تمرینات بحث می شود. ممکن است خودتان یا یکی از همکلاسی هایتان سوال بپرسد و همین سوال باعث شود مسئله به خوبی باز شود و تشریح گردد. مدرس یا معلم فیزیک شما با سالها تجربه تدریس درس فیزیک به خوبی مسائل و مطالب را تشریح می کند و می توانید سوالات خودتان را بپرسید. خلاصه اینکه در این کلاسها چون مطلب مورد بحث و بررسی قرار می گیرد اگر خودتان خوب دقت کنید و به مطالب گوش دهید و سوال بپرسید حتما خیلی خوب درس فیزیک را یاد خواهید گرفت. در کلاسهای فیزیک هم با همین دید حاضر شوید که می خواهید فیزیک را بفهمید. به این معنی که اگر رابطه یا فرمولی ارائه شد و توضیحات کافی نبود و یا شما کاربرد ان رابطه را درک نکردید سوال بپرسید و یا یادداشت کنید تا بعدا بپرسید. اگر دقت کرده باشید در کلاس فیزیک و حتی کلاس سایر دروس هم افرادی که علاقه مند به یادگیری هستند در ردیف های جلوی کلاس می نشینند و افرادی که قصد یادگیری ندارند به ردیف های آخر کلاس پناه می برند. یعنی کلاس همان کلاس است ولی بسته به هدف و دید دانش آموز یا دانشجو می تواند برای یک نفر کاملا مفید باشد و برای دیگری نه. شما سعی کنید از کلاسهای فیزیک بهترین استفاده را داشته باشید و جزوه بنویسید و سوال بپرسید. کلاسهای فیزیک را مانند یک فرصت خوب برای یادگیری ببینید و در جزوه خودتان نکات مهم و مطالبی که درک کرده اید و فهمیده اید را یادداشت نمائید.



مطالعه این مقاله هم مفید است: چگونه فیزیک را پایه ای یاد بگیریم



اگر می خواهید درس فیزیک را خوب یاد بگیرید و به صورت مفهومی آموزش ببینید در کنار شرکت در کلاسهای فیزیک مدرسه و دانشگاه خودتان هم باید درس بخوانید و تمرین و مسئله حل کنید. شرکت در کلاسهای فیزیک مهم است و برای یادگیری لازم می باشد. اما مهمتر از آن میزان مطالعه و حل تمرین و مسئله خود شما است. بعد از کلاسهای فیزیک جزوه را مرور نمائید و متن کتاب درسی را بخوانید. خیلی روی کتابهای کمک آموزشی تاکید نداشته باشید. کتاب اصلی خودتان را در اولویت قرار دهید و آن را بخوانید. اگر وقت کردید کتاب کمک آموزشی هم می تواند مفید باشد ولی در ابتدا کتاب اصلی خودتان را بخوانید. تمریناتی که در کلاس فیزیک حل شده است را مرور کنید و روی آنها تامل و تفکر کنید. ببینید خودتان می توانید یک بار دیگر همان تمرین را حل کنید. آیا راه حل دیگری هم دارد؟ چرا مدرس یا معلم شما این فرمول را به کار برد؟ خلاصه اینکه تمرینات را برای خودتان تشریح کنید و توضیح دهید. روی تمرینات و مسائل حل نشده فکر کنید و قبل از مراجعه به حل المسائل خودتان راه حلی ارائه دهید. در طول ترم درس بخوانید و خواندن درس فیزیک را به ایام امتحانات موکول نکنید. یادگیری عمقی و مفهومی فیزیک به زمان نیاز دارد. در ایام امتحانات تمام تلاش شما این خواهد بود که درس را تمام کنید و فرمولها را حفظ کنید. در ایام امتحانات نمی توان فیزیک را مفهومی خواند. اگر در درس فیزیک اشکالات پایه ای دارید می توانید از مدرسین تدریس خصوصی فیزیک هم کمک بگیرید. برای مشاهده لیست مدرسین فیزیک بر روی عبارت معلم خصوصی فیزیک یا بهترین معلم فیزیک کلیک کنید. در کلاسهای خصوصی فیزیک می توانید هر سوال یا اشکالی را بپرسید و در ایام امتحانات هم برای جمع بندی و رفع اشکال استفاده از جلسات تدریس خصوصی کاملا مفید خواهد بود.


پیشنهاد می شود مقاله راهکارهای عالی برای یادگیری مفهومی و عمقی درس فیزیک را بخوانید.
با توجه به مطالب ارائه شده، به عنوان جمع بندی می توان گفت، چون فیزیک به صورت ذاتی یک درس مفهومی است باید تلاش کنید از تمام امکانات برای یادگیری مفهومی و عمقی آن استفاده کنید. اگر درس فیزیک را به صورت عمقی و نه سطحی یاد بگیرید هم در امتحان فیزیک و هم در کنکور فیزیک موفق تر خواهید بود. برای موفقیت در فیزیک فقط فرمول حفظ نکنید و درس را درک کنید. برای یادگیری عمقی این درس به صورت مرتب در کلاسها شرکت کنید و خودتان هم در طول ترم درس بخوانید و تمرین و مسئله حل کنید. با این دید در کلاسهای فیزیک شرکت کنید و یا کتاب فیزیک را بخوانید که می خواهید مطالب را به صورت عمقی متوجه شوید و برای آن تلاش کنید.


دانلود سوال و جزوه فیزیک
منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 13408 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
کیارش شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳

سلام من خیلی با فهمیدم فیزیک مشکل دارم هرچی هم کتاب و جزوه میخونم نمیفهمم ، یک سایت خوب پیدا کردم به اسم "فیزیک اپ" خیلی کمکم کرد شاید به درد بقیه هم بخوره ، فیلم های خیلی خوبی داره

انیشتین يکشنبه ۱۴ دي ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲

مطالبتون علی و بدرد بخور بوده

mitala دوشنبه ۰۱ دي ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰

سلام من فیزیک رو خیلی دوست دارم و مقاله تونم عالی بود

رئوف عزیزی آدينه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۵

هر چند فیزیک بخونم بازم کمه چون واقعا مسائلش خیلی زیادن و تموم شدنی نیست

ناشناس يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹

سلام بله من هم همین مشکل رو دارم و متاسفانه خیلی از این درس خوشم نمیاید و نمیدونم که چی کار میتونم بکنم؟!

فاطمه سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳

سلام من نمونه سوال از درس فیزیک زیاد حل می کنم ( کلاس دهم هستم) مثلا می بینید اون سوال رو حل می کنم متوجه اش می شم ولی همون سوال یکم تغییر کنه دوباره گیج می زنم