ارتباط مستقیم با 30605 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی چگونه درس ریاضی را خوب، پایه ای و مفهومی آموزش ببینیم؟

چگونه درس ریاضی را خوب، پایه ای و مفهومی آموزش ببینیم؟

به اشتراک گذاری

اگر می خواهید درس ریاضی را خوب، پایه ای، مفهومی و عمقی آموزش ببینید، در امتحان ریاضی عملکرد موفقی داشته باشید و حتی 20 بگیرید و یا حتی در درس ریاضی نابغه شوید ادامه این مطلب را بخوانید. در این مقاله در رابطه با آموزش مفهومی ریاضی، آموزش پایه ای ریاضی و .... توضیحاتی ارائه شده است.



پیشنهاد ویژه ایران مدرس: نحوه یادگیری عمقی و مفهومی درس ریاضی با حل تمرین و مسئله

برای آموزش پایه ای و مفهومی درس ریاضی و برای موفقیت در یادگیری این درس راهکارهای مختلفی وجود دارد که در مقالات قبلی ارائه شده در همین سایت (ایران مدرس) به صورت مفصل مورد بررسی قرار گرفته است. به عنوان مثال مطالعه مقاله راهکارهایی برای آموزش بهتر درس ریاضی یا چگونه در درس ریاضی 20 بگیریم؟ در این زمینه بسیار مفید و موثر خواهد بود. در مقالات مذکور و سایر مقالات ارائه شده در ایران مدرس به صورت مفصل در زمینه موفقیت در یادگیری ریاضی و نحوه مطالعه صحیح درس ریاضی و ... توضیح داده شده است. در این مقاله نیز در ابتدای کار به صورت خلاصه در زمینه روش های موجود برای یادگیری بهتر این درس توضیحاتی ارائه می گردد. از جمله راهکارها و روش های موجود برای یادگیری بهتر و آموزش عمقی و مفهومی درس ریاضی می توان به حضور مرتب در کلاسهای مدرسه و دانشگاه و فعال بودن در کلاس درس، پرسیدن سوالات و اشکالات در کلاس درس و باقی نگذاشتن آنها، نوشتن جزوه خوب و مناسب در کلاس ریاضی که هم برای مطالعه های بعدی مفید است و هم باعث افزایش تمرکز در کلاس خواهد شد، مطالعه مختصر درس قبل از کلاس و مرور درس ارائه شده بعد از کلاس ریاضی، اختصاص وقت به مطالعه درس و حل تمرین و مسئله در طول ترم و باقی نگذاشتن مطالب برای ایام امتحانات، حل درست و اصولی تمرینات ریاضی و استفاده درست از حل المسائل، در اولویت قرار دادن کتاب درسی و استفاده از کتابهای کمک آموزشی معتبر، حل نمونه سوالات امتحانی در ایام امتحانات، استفاده از کلاسهای خصوصی ریاضی در صورت لزوم و در صورتیکه در این درس اشکالات زیادی دارید (برای مشاهده لیست مدرسین خصوصی ریاضی بر روی عبارت تدریس خصوصی ریاضی کلیک کنید) و .... اشاره کرد. همانطور که گفته شد، در مقالات قبلی به صورت مفصل در رابطه با موارد ذکر شده در بالا توضیحات ارائه شده است. برای مشاهده لیست کامل مقالات مرتبط با نحوه مطالعه درس ریاضی و موفقیت در امتحان ریاضی و یادگیری این درس بر روی این لینک کلیک نمائید.



مطالعه این مقاله هم مفید است: بهترین مدرسین تدریس خصوصی ریاضی خانم و آقا در تهران و کل کشور

برای آموزش پایه ای، مفهومی و عمقی درس ریاضی در نظر گرفتن موارد ذکر شده در بالا کاملا مهم است. این به خودتان بستگی دارد که به چه میزان برای یادگیری درس ریاضی وقت بگذارید. اگر به یادگیری این درس علاقه داشته باشید و یا به هر حال برای موفقیت در امتحان و کنکور آموزش ان برای شما در اولویت باشد، نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که برای تسلط بر درس ریاضی لازم است برای ان وقت بگذارید. در طول ترم درس بخوانید. اگر ترمهای قبل درس ریاضی را کلا کنار گذاشته بودید و در ایام امتحانات مطالعه آن را شروع می کردید، این ترم تغییرات پایه ای در خودتان ایجاد کنید. اگر روندی را که همیشه پیش گرفته بودید ادامه دهید به همان نتایج همیشگی خواهید رسید. پس برای یادگیری بهتر درس ریاضی به نسبت روندی که قبلا پیش گرفته بودید باید تغییرات مثبتی در خودتان ایجاد کنید. در مرحله اول تعیین کنید چه نمره ای می خواهید در درس ریاضی بگیرید. اگر نمره ریاضی شما قبلا مثلا همیشه 12 و 13 بوده است، اینکه بخواهید یک مرتبه 20 بگیرید ممکن است عملی نباشد. به صورت آهسته در خودتان تغییر ایجاد کنید. مثلا تصمیم بگیرید این ترم نمره ریاضی شما 15 یا بالای 15 باشد. همین تصمیم به کارهای شما در طول ترم و در طول روز جهت می دهد. وقتی برای خودتان چنین هدفی را تعیین می کنید، برنامه روزانه شما تغییر می کند و شما تبدیل به شخص دیگری خواهید شد. روی برگه ای بنویسید" من مطمئن هستم نمره ریاضی من این ترم 15 یا بالای 15 است". این برگه کاغذ را به دیوار اتاقتان بزنید و یا جایی قرار دهید که در معرض دید شما باشد. به عبارت "من مطمئن هستم" توجه می کنید؟ خیلی عبارت خوبی است. نشان می دهد شما هیچ شکی ندارید. این جمله را به صورت مداوم با خودتان تکرار کنید. شب قبل از خواب 20 بار آن را تکرار کنید و در طول روز هم به همین ترتیب. هر وقت، وقت کردید تکرارش کنید. برای موفقیت در تحصیل و یا موفقیت در هر کار دیگری هم می توانید از این روش استفاده نمائید. اینکه برای خودتان مشخص کنید که چه نمره ای می خواهید در درس ریاضی بگیرید و هدف واضح و روشنی در این زمینه داشته باشید و آن را با خودتان تکرار کنید خیلی مهم است. چون همانطور که گفته شد به شما جهت می دهد و باعث می شود به صور کاملا موثر به سمت هدف خودتان حرکت کنید. اینکه تکلیف خودتان را بدانید و واقعا اینکه خواسته شما چیست مشخص باشد در رسیدن به اهداف بسیار مهم است. در ادامه می توانید هدفهای بزرگتری در زمینه موفقیت در درس ریاضی و یا هر کار دیگری برای خودتان تعیین کنید. مثلا ترم بعد می توانید روی 20 گرفتن در درس ریاضی حساب کنید (در این زمینه مقاله 20 راهکار برای بیست شدن در درس ریاضی ! را مطالعه کنید).





ذهن و مغز شما قابلیتهای فراوانی دارد. در حقیقت 20 گرفتن در درس ریاضی چیزی نیست که شما نتوانید از پس آن برآئید. کافی است بر روی آن تمرکز کنید و واقعا بخواهید این اتفاق بیافتد. در هر زمینه ای که بخواهید موفق شوید این روش موثر و کاربردی است. برای خودتان هدف مشخص و واضحی تعیین کنید، بر روی هدف خودتان متمرکز شوید و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید. می توانید از روش سیال سازی ذهنی استفاده نمائید. به این معنی که هدف خودتان را بر روی کاغذ بنویسید و با استفاده از خلاقیت خودتان راهکارهای مختلفی که برای رسیدن به آن می تواند موثر باشد را ارائه دهید. به عنوان مثال بنویسید: چگونه می توانم در درس ریاضی نمره ی بالای 15 بگیرم؟ بعد شروع کنید برای آن جوابهای مختلفی بنویسید. خودتان بهتر می دانید که ترمهای قبل چه کارهایی انجام داده اید که مانع موفقیت شما بوده است سعی کنید آنها را اصلاح کنید. تعدادی از جوابهای ممکن می تواند به صورت زیر باشد:


1- روزانه حداقل یک ساعت مطالعه می کنم و سعی می کنم کمتر وقت تلف نمایم.

2- در کلاس ریاضی جزوه می نویسم و در ردیف جلو کلاس خواهم نشست تا مطالب را بهتر متوجه شوم.

3- برای رفع اشکال و قوی کردن پایه ریاضی خودم از کلاسهای خصوصی ریاضی استفاده می کنم.

4- بعد از هر جلسه کلاس ریاضی درس را مرور می کنم و اشکالات را می نویسم تا بعدا از معلم ریاضی و یا معلم خصوصی خودم بپرسم.

5- نمونه سوالات امتحانی ترمهای قبل را حل می کنم تا با روند مطرح شدن سوالات در امتحان بیشتر آشنا شوم.

6- کتاب ریاضی را خوب می خوانم و مثالهای حل شده و تمرینات آن را به صورت کامل بررسی می کنم.

7- حین خواندن متن کتاب درسی و یا حل تمرین و مسئله ها هر نکته ای که به نظرم رسید را یادداشت می کنم تا در ایام امتحانات مرور نمایم.

8- ....



مطالعه مقاله روش مطالعه ریاضی برای امتحان هم پیشنهاد می شود.

البته شما می توانید راه حلهای بسیار بیشتری را هم بنویسید. ببینید چه کار مفیدی می توانید انجام دهید تا برای رسیدن به هدفتان که در اینجا به عنوان مثال گرفتن نمره بیشتر از 15 در درس ریاضی است موثر باشد. از خودتان سوالات خوب بپرسید که وقتی جوابی برای آن نوشتید در نهایت به نفع شما تمام شود. به عنوان مثال به جای اینکه از خودتان بپرسید چرا من در درس ریاضی نمراتم خیلی کم است، از خودتان بپرسید چگونه می توانم این ترم در درس ریاضی نمره بالای 15 (یا هر نمره ای که مد نظرتان است) بگیرم؟ به این ترتیب ذهن خودتان را کنترل می کنید که بر روی چه چیزی متمرکز باشد. در سوال دوم ذهن شما در جستجوی راهکارهایی برای بهبود نمره شما خواهد بود در حالیکه در سوال اول شما ذهن خودتان را به سمتی هدایت کرده اید که جوابهایی را در تایید عدم باهوش بودن شما و .... پیدا کند. در حقیقت شما به اندازه کافی باهوش هستید و حتی 20 گرفتن در درس ریاضی به نسبت توانایی های ذهنی شما کار سختی نیست. ولی به هر حال به این بستگی دارد که چقدر آن را بخواهید و درست عمل کنید و بر روی یادگیری درس ریاضی تمرکز کنید. ذهنیتی که دارید به نسبت میزان هوش شما خیلی مهمتر است. بسیاری از افراد باهوش از هوش خودشان برای توجیه ناکامی هایشان استفاده می کنند. در این حالت هوش آنها به ضررشان عمل می کند. بنابراین، به جای اینکه بر روی مشکلات متمرکز شوید، در جستجوی راه حل ها باشید. به جای اینکه تمرکز خودتان را بر روی این بگذارید که نمرات قبلی خودتان در درس ریاضی که نمرات خوبی نبوده اند را توجیه کنید و مثلا بگوئید معلم ریاضی خوب نبود، امتحان سخت بود، حق من نبود و .... بر روی این متمرکز شوید که چگونه در امتحان بعدی خوب عمل کنید و به هدف خودتان برسید و ریاضی را بهتر یاد بگیرید.

برای آموزش و یادگیری بهتر درس ریاضی در این مقاله بیشتر تمرکز بر روی این بود که ذهنیت درستی داشته باشید. البته راهکارها و روش ها هم مهم است ولی در مرحله اول باید ذهنیت درستی داشته باشید و بخواهید در ریاضی موفق باشید و هدف واضح و مشخصی برای خودتان تعیین کنید. در پایین همین مطلب هم مقالاتی در زمینه موفقیت در آموزش و یادگیری درس ریاضی ارائه شده است که می توانید مطالعه کنید.



مطالعه نمائید: نحوه هماهنگ کردن با معلم های تدریس خصوصی ریاضی

منبع: ایران مدرس (استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به ایران مدرس مجاز است)


آمار بازدید: 1178 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image