ارتباط مستقیم با 30454 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی ایران مدرس
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی نحوه یادگیری عمقی و مفهومی درس ریاضی با حل تمرین و مسئله

نحوه یادگیری عمقی و مفهومی درس ریاضی با حل تمرین و مسئله

به اشتراک گذاری

در این بخش در رابطه با نحوه یادگیری عمقی و مفهومی درس ریاضی با حل تمرین و مسئله توضیحاتی ارائه می گردد. برای اینکه ریاضی را عمقی و مفهومی یاد بگیرید روی تمرین حل کردن خیلی حساب کنید. در واقع موارد زیاد دیگری هم وجود دارد که برای یادگیری عمقی ریاضی و اموزش مفهومی ان مفید است ولی به هر حال تمرین حل کردن هم خوش نقش بسیار مهمی دارد.


پیشنهاد ویژه ایران مدرس: چگونه ریاضی را بهتر، عمقی و مفهومی یاد بگیریم؟


در ادامه این موضوع را کمی بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم. شما در کلاس های ریاضی شرکت می کنید و متن کتاب درسی را می خوانید. ممکن است بعد از شرکت در کلاس ریاضی درس را هم مرور نمائید و مثال های حل شده در کلاس را یک بار دیگر بخوانید. ولی نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که همه این موارد وجه اشتراکی که با هم دارند این است که شما مطالبی که از قبل گفته شده است را مرور می کنید. حالت دیگری که ممکن است اتفاق بیافتد این است که خودتان تلاش کنید تمرینی را حل کنید.


کلیک کنید: مشاهده لیست معلم خصوصی ریاضی


این حالت با موارد قبل متفاوت است. در حقیقت وقتی تلاش می کنید تمرین حل کنید یعنی از ذهن خودتان کار می کشید و بیشتر روی مطالب تامل و تفکر می کنید. در حالت های دیگر مانند درس خواندن و مرور و ... در حال ورودی دادن به ذهن خودتان هستید و وقتی تمرین حل می کنید سعی می کنید از ذهنتان خروجی بگیرید.


حین حل تمرین و مسئله برای درس ریاضی در حقیقت در حال تمرین ارائه راه حل هستید. چیزی که در امتحان و کنکور هم از شما خواسته می شود این است که بتوانید برای سوالاتی که از قبل ندیده اید راه حل ارائه نمائید. هر چه ذهن شما بیشتر راه حل گرا باشد و بتواند راه حل های درست تری را ارائه نماید ارزشمندتر است.



مقالات مرتبط:


چگونه امتحان ریاضی را بیست شویم


بهترین معلم ریاضی خانم، لیست 20 استاد و مدرس خصوصی ریاضی برتر خانم در تهران و کل ایران


چگونه در درس ریاضی 20 بگیریم؟


برای یادگیری بهتر و عمقی تر درس ریاضی در واقع خودتان هم باید عمقی درس را بخوانید. وقتی متن کتاب درسی را می خوانید و یا در کلاس حاضر هستید، با وجود اینکه این موارد کاملا لازم است ولی خواندن درس به صورت عمقی اتفاق نمی افتد. اما وقتی برای درس ریاضی تمرین و مسئله حل می کنید ممکن است روی یک سوال یک ربع فکر کنید و جنبه های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهید. شاید چندین راه حل به نظرتان برسد که جواب درست را ندهد. در این حالت ممکن است اشتباهاتی را مرتکب شوید اگر این تمرین را در منزل انجام نمی دادید این اشتباهات را در جلسه امتحان مرتکب می شدید. بنابراین اگر توجه کرده باشید حین حل تمرین و مسئله برای درس ریاضی اتفاقات جدیدی می افتد و جنبه های مختلفی از سوال را بررسی می کنید. وقتی می خواهید سوالی ار حل کنید دیگر خبری از عدم تمرکز و حواس پرت نیست و چاره ای ندارید که چند بار صورت سوال را بخوانید و فرمول های مختلف را مورد بررسی قرار دهید. در واقع سوال حل کردن استفاده عملی و کاربردی از فرمول های ریاضی است. در نتیجه به مراتب بیشتر درس را برای شما جا می اندازد و با انجام تمرینات بیشتر ریاضی را بهتر و بهتر یاد خواهید گرفت.


پیشنهاد می شود مقاله راهکارهایی برای آموزش بهتر و عمقی تر درس ریاضی را هم مطالعه کنید.


در این قسمت خیلی روی تمرین حل کردن برای یادگیری عمقی و مفهومی درس ریاضی تاکید شد. در واقع ریاضی را بدون حل تمرین و مسئله نمی توان آموخت. ریاضی درسی نیست که فقط با روخوانی بتوانید آن را یاد بگیرید. بهتر است در طول ترم برای آن وقت بگذارید و جنبه های مختلف این درس مهم را مورد بررسی قرار دهید. وقتی در طول ترم درس می خوانید با فراغ بال و با آسودگی کامل می توانید تمرین حل کنید و اشکالات و سوالات خودتان را برطرف کنید. می توانید از مدرسین تدریس خصوصی ریاضی برای آموزش بهتر این درس کمک بگیرید (مشاهده مدرسین ریاضی). البته اینکه گفته شد تمرین حل کردن مفید است نکته دیگری را هم باید در نظر داشته باشید. اینکه مثلا برای بحت انتگرال جزء به جزء 100 تمرین حل کرده باشید مهم نیست. مهم این است که چقدر روی این تمرینات تامل و تفکر کرده اید. اگر تعداد کمتری تمرین حل کنید ولی در عوض بیشتر روی تمرینات فکر نمائید بهتر است.


البته مسلما کسی منکر این نیست که با حل تعداد بیشتری تمرین درس بهتر برای شما جا خواهد افتاد. ولی بحث این است که تا چه اندازه درست تمرین حل کرده اید. همانطور که گفته شد برای آموزش عمقی درس ریاضی درست تمرین کردن بسیار مهم است. به این معنی که روی تمرینات فکر کنید و راه حل ارائه دهید. سعی کنید خودتان را به فکر کردن و ارائه راه حل عادت دهید. به هر میزان ذهن شما توانایی بیشتری در ارائه راه حل داشته باشد بهتر است. اینکه بخواهید از مغز خودتان فقط برای حفظ کردن فرمول استفاده کنید فایده ندارد.


روابط و فرمول ها را در هر مرجع و کتابی می توان پیدا کرد. ذهن شما اگر به اندازه کافی آموزش دیده باشد که بتواند راه حل ارائه دهد این ارزشمند است. روی تمرینات ریاضی تفکر و تامل کنید و راه حل های درست را تشخیص دهید. وقتی تمرینات را مورد بررسی قرار می دهید تا وقتی که خودتان راه حلی را بر روی کاغذ ننوشته اید راه حل اصلی و درست سوال را نگاه نکنید. اگر راه حل شما اشتباه هم باشد ایرادی ندارد. کم کم خودتان را اصلاح خواهید کرد. همین که به فکر کردن و ارائه راه حل عادت کنید مهم است.


مطالعه مقاله چگونه تمرینات ریاضی را راحت تر حل کنیم؟ هم می تواند مفید باشد.


همانطور که گفته شد، برای درک بهتر و فهمیدن درس ریاضی خیلی مهم است که تمرین حل کنید. وقتی تمرین حل می کنید یعنی عملا می خواهید دانسته های خودتان را به بوته آزمایش بگذارید. اگر واقعا مطلبی را درک کرده باشید از آن برای حل سوالات هم می توانید استفاده کنید. اگر مطالب برای شما خوب درک نشده باشد نمی توانید ارتباط فرمول ها را با خواسته مسئله برقرار کنید و در نتیجه تمرینات را نمی توانید حل کنید. پس خود این یک آزمون خوب است. اگر می توانید تمرین حل کنید یعنی مطلب را متوجه شده اید. در غیر اینصورت باید دوباره به کتاب و جزوه مراجعه نمائید و یا اشکالات خودتان را یادداشت کنید تا از معلم ریاضی و یا مدرس خصوصی خودتان بپرسید.


موارد دیگری هم وجود دارد که می تواند به فهمیدن عمقی درس ریاضی توسط شما کمک کند. به عنوان مثال حضور فعال در کلاس های ریاضی را در نظر داشته باشید. وقت در کلاس حاضر هستید و حضور فعالی دارید و برای یادگیری در کلاس حاضر شده اید اتفاقات خوبی برای شما می تواند بیفتد. حضور در کلاس در وقت شما صرفه جویی می کند در غیر اینصورت بعدا خودتان با در نظر گرفتن زمان بیشتری باید درس را بخوانید و آن طور که باید و شاید مطالب را هم یاد نمی گیرید. در کلاس های ریاضی و سایر دروس معمولا دانش آموزان و دانشجویان سوال خواهند پرسید و همین پرسش و پاسخ ها می تواند به یادگیری بهتر درس توسط شما کمک زیادی بکند. وقتی دیگران سوال می پرسند گوش دهید. سوالی اگر به نظر خودتان رسید بپرسید. در همان کلاس درس تلاش کنید 100 درصد مطالب را یاد بگیرید. اگر با کلاس های ریاضی پیش بروید و عقب نیفتید بهتر ریاضی را خواهید فهمید. اگر در طول ترم درس نخوانید و سر رشته مطالب از دستتان در برود از یک جایی به بعد در کلاس چیزی را متوجه نخواهید شد و فقط باید جزوه بنویسید. نگذارید این اتفاق برای شما بیفتد.


این مقاله خوب را هم مطالعه کنید: چگونه ریاضی را تمرین کنیم


منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 2920 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
رضا شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۱

سلام،باتشکر مفید واقع شد 🙏🌹