ارتباط مستقیم با 30675 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
ایران مدرس مقاله مطالب علمی چگونه مشتق بگیریم

چگونه مشتق بگیریم

به اشتراک گذاری

در این مقاله در پاسخ به سوال چگونه مشتق بگیریم توضیحاتی ارائه شده است. اگر در بحث مشتق گیری اشکال دارید مطالعه این مقاله می تواند برای شما بسیار مفید باشد. در رابطه با مشتق گیری آنلاین، کاربرد مشتق، مشتق مثلثاتی و کسری، آموزش گام به گام مشتق و تمرینات آن با جواب توضیح داده شده است.

اگر در مبحث مشتق گیری اشکال دارید مدرسین ریاضی می توانند به شما کمک کنند. برای مشاهده لیست مدرسین ریاضی بر روی عبارت معلم خصوصی ریاضی کلیک کنید. مطالعه فرمولهای مشتق گیری pdf ، فرمول های مشتق مثلثاتی، روابط مشتق e و مشتق ln هم مفید است.

برای اینکه بتوانید خوب مشتق بگیرید و در بحث مشتق گیری موفق باشید باید مراحلی را در نظر بگیرید و تمرین و مسئله حل کنید. در مرحله اول باید از فرمول تعریف مشتق شروع کنید (تعریف مشتق و مثال های آن در این صفحه ارائه شده است). در شکل زیر هم تعریف مشتق ارائه شده است.  همانطور که می دانید مشتق بر حسب حد تعریف می شود. در کتاب های ریاضی تعریف مشتق ارائه شده است. باید با استفاده از فرمول اصلی مشتق یاد بگیرید مشتق توابع مختلف را محاسبه نمائید. در مرحله بعد نوبت به حفظ کردن فرمول های مشتق گیری می رسد. در همین سایت ایران مدرس جزوات بسیار خوبی ارائه شده است و می توانید فرمول های مشتق گیری را مشاهده کنید. برای مشاهده فرمول های مشتق گیری بر روی لینک
دانلود کل فرمولهای پایه انتگرال گیری و مشتق گیری یا دانلود روابط و فرمولهای پایه ای مشتق کلیک کنید. سعی کنید مهمترین فرمول های مشتق گیری را به خاطر بسپارید. مشتق گیری از چندجمله ایها کار راحتی است. مثلا مشتق x^3 برابر 3x^2 است. یعنی باید توان را به عنوان ضریب پشت چندجمله ای قرار دهید و یک عدد از توان کم نمائید. بعد از به خاطر سپردن فرمول های مشتق گیری نوبت به قواعد مشتق گیری می رسد. مشتق زنجیری و مشتق ضمنی و .... را بیاد خوب بلد باشید. مشتق گیری از توابع رادیکالی، کسری و مثلثاتی هم باید مورد توجه قرار گیرد. در همین سایت ایران مدرس جزوات و مقالات خوبی در رابطه با نحوه مشتق گیری از توابع مختلف ارائه شده است که در ادامه معرفی خواهد شد. حتما بخوانید: مشتق رادیکالی با مثال و مشتق رادیکال های تو در تو





آشنایی با مفهوم مشتق

ابتدا در رابطه با مفهوم مشتق توضیحاتی ارائه می شود. در علوم مختلف بسته به کاربرد آن مشتق می تواند مفهوم متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال مشتق مکان در فیزیک مفهوم سرعت را می دهد. وقتی از سرعت مشتق می گیرید شتاب بدست می آید. دوباره در درس فیزیک وقتی از تابع دما بر حسب زمان مشتق گرفته می شود معنی نرخ انتقال حرارت را می دهد. در کل مفهوم مشتق وابسته به نرخ و سرعت است. اگر جابه جایی در راستای x را با U نشان دهیم، مشتق u همان سرعت در راستای X را معنی می دهد.

آموزش گام به گام مشتق


در همین سایت ایران مدرس مقالات و جزوات آموزشی بسیار زیادی ارائه شده است که با استفاده از آنها می توانید گام به گام و قدم به قدم مشتق را آموزش ببینید. برای آموزش مرحله به مرحله مشتق این روند را در نظر داشته باشید: 1- تعریف مشتق را یاد بگیرید و با استفاده از آن از چند تابع ساده مشتق بگیرید. 2- فرمول های مهم مشتق گیری را به خاطر بسپارید. 3- قواعد مشتق گیری مانند مشتق ضمن، مشتق زنجیری و ... را یاد بگیرید. 4- تمریناتی را حل کنید و جواب خودتان را با جواب درست مقایسه نمائید. این روند گام به گام باعث پیشرفت شما خواهد شد.

مشتق گیری آنلاین

سایت های زیادی هستند که در زمینه مشتق گیری آنلاین فعالیت دارند. به عنوان مثال بر روی این لینک کلیک کنید تا یک سایت خوب در زمینه مشتق گیری آنلاین را مشاهده نمائید. البته باید خودتان چگونه مشتق گرفتن را یاد بگیرید چرا که در کنکور و امتحان مورد سوال قرار می گیرد.

کاربرد مشتق چیست

مشتق کاربردهای زیادی دارد. به عنوان مثال در درس فیزیک اگر معادله مکان زمان را داشته باشید با مشتق گیری از آن می توانید معادله سرعت زمان و شتاب زمان را بدست آورید. این یکی از کاربردهای مهم مشتق گیری است. یا در دروس فنی مهندسی مانند مقاومت مصالح وقتی از خیز تیر مشتق گرفته می شود شیب تیر بدست می آید. مهندسین این نکات را خوب متوجه می شوند. خلاصه اینکه هر کمیتی را که داشته باشید و بخواهید نرخ تغییرات زمانی آن را بدست آورید باید از مشتق گیری استفاده نمائید. مشتق در علوم مختلف کاربردهای فراوانی دارد و در نتیجه باید نحوه محاسبه آن را بلد باشید. در این زمینه دانلود جزوه کاربرد مشتق مفید است.

آموزش مشتق مثلثاتی

محاسبه مشتق مثلثاتی کار راحتی است. به عنوان مثال مشتق sin(x) برابر cos(x) است. البته توابع مثلثاتی ممکن است با لگاریتم و رادیکال و توابع کسری ترکیب شوند. باید قاعده مشتق زنجیری را هم خوب بلد باشید تا از پس این نوع مشتق گیری به خوبی برآئید.

مشتق کسری

یکی از انواع توابعی که باید از آن مشتق گرفته شود مشتق توابع کسری است. کافی است فرمول آن را بلد باشید. مشتق یک تابع کسری برابر است با مشتق صورت در مخرج منهای مشتق مخرج در صورت تقسیم بر مخرج به توان 2. در تابع کسری ای که به شما داده می شود این قاعده را رعایت کنید و مشتق را محاسبه نمائید.

تمرین مشتق با جواب

همانطور که گفته شد در همین سایت ایران مدرس تمرینات زیادی برای مشتق و سایر مباحث ریاضی با جواب ارائه شده است. تعدادی از این مطالب آموزشی در بالا معرفی شد. برای مطالعه بیشتر بر روی لینک های زیر کلیک کنید.


دانلود نمونه سوالات امتحانی ریاضی سوم تجربی همراه با پاسخ تشریحی - مبحث مشتق

مهمترین فرمول های مشتق با مثال

آموزش فرمول و نحوه حل مشتق ضمنی به زبان ساده و با مثال تشریحی

فیلم آموزشی ریاضی - نحوه محاسبه مشتق جزئی به بیان ساده

دانلود پرکاربردترین فرمولهای مشتق گیری و انتگرال گیری


با توضیحاتی که ارائه شد پاسخ سوال (چگونه مشتق بگیریم) داده شده است. در رابطه با نحوه مشتق گیری و کاربرد و مفهوم آن توضیحاتی ارائه شده  و تمرین و مثال هم ارائه گردید. باید تمرین کنید و جواب خودتان را با پاسخ درست مقایسه کنید تا بتوانید از انواع توابع کسری، رادیکالی، مثلثاتی، نمایی و ... مشتق بگیرید.

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 14131 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
مهران سه شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۵

عالی.