ارتباط مستقیم با 30633 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس مقاله مطالب علمی تست هایی از هوش و منطق ریاضی و چگونگی حل سوالات هوش با مثال

تست هایی از هوش و منطق ریاضی و چگونگی حل سوالات هوش با مثال

به اشتراک گذاری

تست هایی از هوش و منطق ریاضی و چگونگی حل سوالات هوش ترتیب حروف و مسائل ریاضی که به هوش نیاز دارد نه به مهارت های ریاضی و همچنین چگونگی حل تست های هوشی کفایت داده در این مقاله ارائه شده است. اگر می خواهید هوش خودتان را بسنجید و با تست های هوش و نحوه پاسخ دادن به آنها آشنا شوید ادامه این مقاله را بخوانید.

پیشنهاد ویژه سایت ایران مدرس: 4 سوال جالب - سوال های هوش همراه با پاسخ

تست هایی از هوش و منطق ریاضی

نسبت های خانوادگی: سوالات مربو ط به "نسبت های خانوادگی" از نمونه های سوالات استدلال منطقی است. در این سوالات، معمولا نسبت دو فرد که به شکل نسبی (یعنی بدون ازدواج جدید) و یا سببی (یعنی با ازدواج جدید) وجود دارد، محل سوال است. تلاش کنید برای حل این پرسش ها، نمودار بکشید و صبر و حوصله خود را از دست ندهید .حالت های "ازدواج مجدد، طلاق، چند همسری و مرگ" را نیز در نظر نگیرید.

1- مردی که 3 برادر دارد ، فقط یک فرزند به اسم کاوه دارد. کاوه 2 عمه هم دارد. پسر عمه کاوه به ترتیب چند دایی و چند خاله دارد؟

1- چهار – دو         2- سه – دو     3- چهار – یک       4- سه – یک


2- کیهان فقط یک عمه دارد. خواهر شوهر عمه کیهان چه نسبتی با آرین، پسر عمه کیهان دارد؟

1- خاله اوست      2- عمه اوست     3- دختر عمه اوست    4- شوهر عمه اوست.

3- اگر پسر عموی همسر امیر ، پسر دایی امیر باشد، امیر و همسرش قبل از ازدواج چه نسبتی با هم داشته اند؟

1- پسر دایی و دختر عمه بودند. 2- پسر عمو دختر عمو بودند. 3- دختر دایی و پسر عمه بودند. 4- پسرخاله و دختر خاله بودند.

4- اگر مادر زن عموی گلی، زن عموی  مادر گلی باشد، زن عموی گلی چه نسبتی با عموی مادر گلی دارد؟ گلی یک عمو دارد؟

1- دختر خاله اوست      2- مادر اوست    3- دختر عمه اوست   4- دختر اوست.

مطالعه کنید: تست هوش جالب همراه با پاسخ

5- در یک فروشگاه نوشت افزار، هیچ خودکاری گران قیمت و هیچ مدادی ارزان قیمت نیست. فقط برخی محصولات ارزان فروشگاه از شرق آسیا و فقط برخی محصولات گران از اروپا وارد شده اند. و بقیه محصولات ایرانی است. همچنین هیچ محصول پرفروشی، ارزان قیمت یا گران قیمت نیست. بر این اساس می توان نتیجه گرفت در این فروشگاه ...........

1- همه محصولات پر فروش، مداد و خودکار هستند. 2- برخی محصولات اروپایی یا شرق آسیایی فروشگاه، پرفروشند. 3- هیچ خودکاری در فروشگاه از اروپا وارد نشده است. 4- همه مدادهای شرق آسیایی فروشگاه گران قیمت هستند.

حقیقت یابی: گاه اطلاعات ناقصی داریم و باید با استفاده از همین اطلاعات به پاسخی برسیم. گاهی اوقات همین اطلاعات هم قابل اطمینان نیست، یعنی ممکن است راست باشد یا دروغ. برای حل کردن این نوع پرسش ها، از نمودار و جدول استفاده کنید.

6- معلمی وارد کلاس پنج نفره شد و از دانش آموزان پرسید چند نفر دیروز ورزش کردند. اولی  گفت:"چهار نفر از ما"، دومی گفت:"سه نفر از ما"، سومی گفت: "دو نفر از ما"، چهارمی گفت: "یک نفر از ما" و پنجمی گفت :"هیچ کدام از  ما". معلم می دانست کسانی که ورزش کرده اند راست و کسانی که ورزش  نکرده اند، دروغ می گویند. جند نفر ورزش کرده اند؟

1- یک نفر      2- دو نفر     3- سه نفر      4- کسی ورزش نکرده است

مطالعه این مطلب هم پیشنهاد می شود:
دانلود تست های هوش و استعداد تحصیلی همراه با کلید پاسخ

چگونگی حل سوالات هوش ترتیب حروف

سوالات مربوط به مرتب کردن "حرف ها" نسبت به سوالات مربوط به مرتب کردن "کلمه ها، گروه ها، جمله ها" یک تفاوت اساسی دارد، مرتب کردن کلمه و گروه و جمله عمدتا به معنا و مفهوم متن ها مربوط است در حالی که سوالات ترتیب حرف ها عمدتا به حضور ذهن و سرعت عمل بر می گردد.

مثال: 1- نمی توان برای عبارت گزینه ...... واژه ای یافت که حرف دوم آن حرف "ر" باشد.

1- دسته ای از جانوران که توانایی پرواز دارند. 2- گوهری سفید رنگ و زینتی که درون صدف به وجود می آید. 3- گونه ای از بارش که در آن قطرات باران به صورت یخ بسته می بارند. 4- پستانداری درنده که معمولا به صورت گروهی زندگی می کند.

2- نمی توان برای عبارت گزینه ...... واژه ای یافت که حرف سوم آن حرف "د" باشد؟

1- ابزاری برای نوشتن      2- شاخه ای از علم ریاضی 3- پیشرانه ای برای قایق های بی موتور    4- ابزاری عام برای بهتر دیدن

3- در نام "نوعی کیف که مخصوصا ویژه ی دانش آموزان ،دانشجویان و ورزشکاران است و حمل وسایل در آن راحت تر است" کدام حرف دیرتر از سایرین آماده است؟

1-پ      2- ل      3-و       4-ت

4- از حروف به هم ریخته کدام گزینه، کلمه ای به نام نوعی حیوان ساخته نمی شود؟

1-و و چ ر ر خ ا ه م        2-و ک ک ز ش ف د   3-ا ج ک ق س ن          4-ز ک ک ب آ و د

مشاهده نمائید:
دانلود فایلی با عنوان "هوش های چندگانه چیست؟"

مسائل ریاضی که به هوش نیاز دارد نه به مهارت های ریاضی

5- عدد ماه تولد کیان ،یک کودک سالم و معمولی، بر عدد روز تولد ،عدد سن او و تعداد انگشتان یک دستش بخش پذیر است. اگر این چهار عدد عددهای متفاوتی باشند، کیان در چه فصلی به دنیا آمده است؟

1- بهار         2- تابستان        3- پاییز        4- زمستان

6- اگر سومین روز یک سال چهارشنبه باشد، روز 365ام آن چند شنبه است؟

1-چهارشنبه       2- سه شنبه       3- دو شنبه       4- یک شنبه

7- چند عدد دو رقمی وجود دارد که برابر سه بار ضرب یک عدد طبیعی در خودش باشد؟

1-3         2-4        3-2         4-1

8- چند عدد سه رقمی وجود دارد که مجموع ارقام آن ها 9 باشد؟

1-28        2-37        3-42        4- 45

9- در کیسه ای 60 گوی هر کدام با یکی از رنگ های  سبز، قرمز و خاکستری به مقدار مساوی وجود دارد. حداقل چند گوی از کیسه خارج کنیم تا مطمئن شویم که حتما 7 گوی قرمز خارج کرده ایم؟

1-40       2-47       3-27        4-41

حتما بخوانید:
دانلود سه معماي جالب همراه با پاسخ

چگونگی حل تست های هوشی کفایت داده

یکی از انواع پرسش های جذاب هوش کلامی، پرسش های مربوط به کفایت داده است. معمولا  ما عادت داریم از اطلاعاتی که به ما داده شده است. جواب مساله را پیدا کنیم. در پرسش های کفایت داده، خود اطلاعات سوال هم قطعی نیست در این پرسش ها شما باید خودتان اطلاعات را انتخاب کنید و مسئله را با آن ها حل کنید، اما گزینه های سوال این است که شما از کدام اطلاعات برای حل سوال استفاده کرده اید.

مثال: با کدام داده های زیر می توان مطمئن شد عددی مضرب 6 است یا نه؟ الف) عدد بر 2 بخش پذیر است. ب) عدد بر  3 بخش پذیر است.

1-داده "الف" کافی است. 2-داده "ب" کافی است. 3-داده های "الف" و "ب" همزمان لازم و کافی است. 4-با اطلاعات " الف" و "ب" نمی توان به سوال پاسخ داد.

حل: پاسخ گزینه 3 است. عددی مضرب 6 است که هم بر 2 و هم بر 3 بخش پذیر باشد . عبارت "الف" می گوید عدد بر 2 بخش پذیر است اما با عبارت "الف" نمی توان مطمئن شد که عدد بر 6 بخش پذیر است یا نه. مثلا 12 بر 6 بخش پذیر است اما 14 بر 6 بخش پذیر نیست. این عبارت را کنار می گذاریم و به سراغ عبارت "ب" می رویم عبارت "ب" می گوید عدد بر 3 بخش پذیر است. با عبارت "ب" نیز به تنهایی نمی توان مطمئن شد که عدد بر 6 بخش پذیر است یا خیر. مثلا 12 بر 6 بخش پذیر است اما 15 بر 6 بخش پذیر نیست. حال فرض می کنیم هر دو اطلاعات را داشته باشیم ، یعنی عدد هم بر 2 و هم بر 3 بخش پذیر باشد. در این صورت می توان گفت عدد بر حاصل ضرب 2و 3 یعنی 2*3=6 هم بخش پذیر است.

نکته: دقت کنید عبارت های "الف" و "ب" را ابتدا جداگانه بررسی کنید و هنگام بررسی یکی از عبارت ها، اطلاعات عبارت دیگر را در آن دخیل نکنید.

مطالعه
دانلود تست هوش جذاب و زیبا هم پیشنهاد می شود.

مثال: 1- با کدام داده های زیر می توان تعداد فرزندان مادر علی را پیدا کرد؟ الف) برادر علی، دو خواهر دارد. ب) خواهر علی فقط یک خواهر دارد.

1-داده"الف" کافی است. 2-داده "ب" کافی است. 3-داده های "الف" و "ب" همزمان لازم و کافی است. 4-با اطلاعات "الف" و "ب" نمی توان به سوال پاسخ داد.

2- یک شرکت حمل و نقل فرضی وظیفه دارد چوب لازم برای ساخت 1000 دست مبلمان را از ساری به تهران حمل کند. با کدام داده های زیر می توان تعداد کامیون لازم برای انجام این کار را محاسبه کرد؟ الف) هر 25 دست مبلمان به 2 تن چوب نیاز دارد؟ ب) هر کامیون تنها یک دفعه و در آن یک دفعه معادل یک تن چوب بار حمل می کند.

1- داده"الف" کافی است. 2- داده "ب" کافی است. 3- داده های "الف" و "ب" همزمان لازم و کافی است. 4- با اطلاعات "الف" و "ب" نمی توان به سوال پاسخ داد.

3- اگر هر اجرای یک کمدین دقیقا 60 تماشاگر داشته باشد، با کدام اطلاعات زیر می توان سود حاصل از برگزاری 15 اجرا را محاسبه کرد؟ الف) به ازای هر 15 تماشاگر، کمدین باید دو مجموع 2 میلیون تومان هزینه کند. ب) به ازای هر 1 میلیون تومان هزینه، کمدین 5 میلیون تومان از تماشاگران می گیرد.

1- داده"الف" کافی است. 2- داده "ب" کافی است. 3- داده های "الف" و "ب" همزمان لازم و کافی است. 4- با اطلاعات "الف" و "ب" نمی توان به سوال پاسخ داد .

حتما بخوانید:
دانلود نمونه سوالات آزمون استخدامی - توانایی ذهنی و سنجش هوش

منبع: ایران مدرس (استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به ایران مدرس مجاز است)


آمار بازدید: 46025 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
ناشناس دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵

عالی عالی خیلی خوب برای تیزهوشان????

hi چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰

جواب هاش کجاس/

ماهنی چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸

عالی بود

فاطی دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱

ازکجا میتونم جوابها را پیدا کنم؟