ارتباط مستقیم با 30713 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس مقاله مطالب علمی مباحث مورد سوال در امتحان درس مقاومت مصالح 2 مهندسی مکانیک

مباحث مورد سوال در امتحان درس مقاومت مصالح 2 مهندسی مکانیک

به اشتراک گذاری

در این مقاله در رابطه با مباحث مورد سوال در امتحان درس مقاومت مصالح 2 مهندسی مکانیک توضیحاتی ارائه می گردد. اگر قرار است امتحان مقاومت مصالح 2 داشته باشید مطالعه این مقاله برای شما مفید است.

برای مشاهده لیست مدرسین و اساتید فعال در زمینه تدریس خصوصی مقاومت مصالح 1 و 2 بر روی لینک تدریس خصوصی مقاومت مصالح کلیک نمائید.

مبحث دایره مور و تبدیل تنش از درس مقاومت مصالح 2: یکی از مباحثی که معمولا در درس مقاومت 2 ارائه می شود مبحث تبدیل تنش و دایره مور است. در مبحث تبدیل تنش معمولا در یک نقطه از جسم و در صفحات مختلف گذرنده از آن نقطه مولفه های تنش مورد سوال قرار می گیرد. به هر حال در هر نقطه از جسم می توان بی نهایت صفحه در نظر گرفت که زاویه و جهت گیری آنها با هم متفاوت است. وقتی روی هر کدام از این صفحات مولفه های تنش بدست آورده می شود متفاوت از مولفه های تنش روی صفحات دیگر است. در سوال های مربوط به این مبحث معمولا برای یک المان مولفه های تنش داده می شود و از شما خواسته می شود که روی صفحات دیگری با جهت گیری های دیگر مولفه های تنش را محاسبه نمائید. البته ممکن است همان مولفه های تنش روی المان اولیه را هم لازم باشد خودتان محاسبه نمائید. به هر حال در مبحث تبدیل تنش یا با فرمول های مربوط به این مبحث و یا با استفاده از دایره مور می توانید مسئله را حل نمائید. مبحث تبدیل تنش هم می تواند برای حالت سه بعدی و هم برای حالت دو بعدی مورد سوال قرار گیرد. البته معمولا حالت تنش صفحه ای و دو بعدی مورد سوال است. در این مبحث باید بتوانید صفحات اصلی و تنش های اصلی را هم محاسبه نمائید. مقدار تنش برشی روی صفحات اصلی صفر است. نمونه ای از معادلات تبدیل تنش در ادامه ارائه شده است.



پیشنهاد می شود دانلود رایگان مقالات آموزشی، جزوه و سوال امتحانی مقاومت مصالح 1 و 2 یا خلاصه جزوه مقاومت مصالح - مبحث تبدیل تنش را هم بخوانید.

مبحث خیز تیر از روش مقاومت مصالح 2: شاید بتوان گفت اساسی ترین مبحث در درس مقاومت مصالح 2 همان خیز تیر است. خیز تیر و یا تغییر مکان عرضی تیر را از روش های مختلفی می توان بدست آورد. اولین و جامع ترین روش موجود روش انتگرال گیری است. در این روش معادله منحنی الاستیک و یا منحنی کشسانی تیر و در ادامه خیز و شیب تیر در هر نقطه از آن بدست می آید. برای بدست آوردن خیز تیر از این روش می توان از یک معادله دیفرانسیل مرتبه چهار (وقتی بر حسب بار گسترده نوشته می شود) و یا از یک معادله دیفرانسیل مرتبه 2 (وقتی بر حسب گشتاور نوشته می شود) استفاده کرد. در بدست آوردن خیز تیر با روش انتگرال گیری بعضا استفاده از توابع تکین هم مفید واقع می شود. برای موفقیت در امتحان مقاومت مصالح 2 خوب بلد بودن مباحث خیز تیر کاملا لازم است. روش دیگری که برای بدست آوردن خیز تیر وجود دارد روش بر هم نهی یا سوپرپوزیشن است. علاوه بر این روش ها می توان از روش گشتاور سطح هم استفاده نمود. شاید یکی از بهترین روش هایی که وجود دارد روش انرژی و یا استفاده از قضیه کاستیگلیانو باشد. در روش انرژی می توانید خیز تیر در هر نقطه از آن را با استفاده از قضیه کاستیگلیانو بدست آورید. از مبحث خیز تیر در درس مقاومت 2 هم برای بدست آوردن خود خیز تیر و هم برای حل بعضی از مسائل نامعین استاتیکی می توان استفاده نمود.

مطالعه مقاله
قضیه کاستیگلیانو یا کاستیلیانو برای محاسبه خیز تیر در مقاومت مصالح یا آموزش خیز تیر به زبان ساده از درس مقاومت مصالح 2 هم در زمینه خیز تیر بسیار مفید است.





مبحث ستونها و کمانش ستون از درس مقاومت مصالح 2: مبحث کمانش شاید برای بسیاری از دانشجویان که این مفهوم را قبلا ندیده اند جدید باشد. کمانش به عنوان یکی از مودهای واماندگی در درس های دیگر مهندسی مکانیک مورد بررسی قرار نگرفته است. البته کمانش می تواند به صورت کلی و یا به صورت موضعی اتفاق بیقتد. در کارهای تحقیقاتی کمانش به صورت مفصل مورد بررسی قرار گرفته است. در درس مقاومت مصالح 2 مفهوم کمانش و نحوه محاسبه بار بحرانی کمانش برای اولین بار مطرح می شود. وقتی ستونی تحت بار فشاری قرار می یگرد علاوه بر اینکه می تواند مثل هر جسم دیگری وامانده و یا تسلیم گردد مود واماندگی دیگری را هم می تواند تجربه نماید و آن هم این است که از زیر بار در برود. کمانش برای عضوهایی که تحت بار کششی هستند مطرح نیست و اتفاق نمی افتد. به عنوان مثال ستونی که بر روی آن یک تانکر آب قرار گرفته است می تواند کمانه کند و قبل از تسلیم شدن به علت در رفتن از زیر بار تخریب گردد. از دانشجویان مهندسی مکانیک که درس مقاومت 2 را مطالعه نموده اند انتظار می رود مبحث کمانش و نحوه محاسبه بار بحرانی را بلد باشند و برای شرایط مرزی مختلف با استفاده از معادل سازی گفته شده در کلاس محاسبات کمانش را بتوانند انجام دهند.

مطالعه مقاله
چگونه مقاومت مصالح بخوانیم یا دانلود جزوه مقاومت مصالح - بخش چهارم: کمانش در ستون ها هم توصیه می گردد.



عبارت های کلیدی: راهنمایی امتحان مقاومت مصالح 2، نحوه پاس کردن و قبول شدن در امتحان مقاومت2 با نمره خوب، سرفصل های امتحانی مهندسی مکانیک

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 1963 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image