ارتباط مستقیم با 30455 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی ایران مدرس
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی چگونه مقاومت مصالح بخوانیم

چگونه مقاومت مصالح بخوانیم

به اشتراک گذاری

در این بخش در رابطه با نحوه خواندن و مطالعه درس مقاومت مصالح که یکی از دروس اصلی و مهم رشته های فنی مهندسی مانند رشته مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، معماری و .... است توضیحاتی ارائه می گردد. برای درس مقاومت مصالح درسی که پیش نیاز است و باید خوب یاد گرفته شود در استاتیک می باشد.



پیشنهاد ویژه ایران مدرس: مباحث و سرفصل های مقاومت مصالح 1 به صورت جلسه به جلسه



در مقاله چگونه استاتیک بخوانیم و آن را یاد بگیریم و پاس کنیم؟ در رابطه با نحوه مطالعه صحیح و درست درس استاتیک هم توضیحات زیادی ارائه شده است. بنابراین اگر می خواهید درس مقاومت مصالح را خوب یاد بگیرید و در امتحان آن هم نمره خوبی بگیرید بسیار مهم است که استاتیک را خوب بلد باشید. در رشته مهندسی مکانیک و عمران و بسیاری از رشته های دیگر بلد بودن درس استاتیک و مقاومت مصالح به عنوان دروس پایه ای بسیار مهم است. در یکی دو فصل اول مقاومت مصالح حین حل کردن سوالات متوجه خواهید شد که در روند حل یک سوال شاید بیش از 90 درصد کارهایی که انجام می شود به درس استاتیک برمی گردد و ممکن است یکی دو مرحله آخر سوال با استفاده از اطلاعات خود درس مقاومت مصالح حل گردد. بنابراین مشخص است که تا چه اندازه این دو درس به وابسته می باشند و خوب بلد بودن یکی از آنها روی دیگری تاثیرگذار است. دانلود نمونه سوال امتحانی مقاومت 2

اولین مفهوم مقاومت مصالح: اولین مفهومی که در درس مقاومت مصالح مطرح می گردد مفهوم تنش است. تا قبل از آن دانشجویان در درس استاتیک با نحوه محاسبه نیروهای وارد بر اجسام مختلف؛ عکس العمل تکیه گاهها و ... آشنا شده اند ولی با این مفهوم که آیا اجسام می توانند نیروها را تحمل کنند یا نه کاری ندارند. یعنی در در درس استاتیک که پیش نیاز مقاومت مصالح است چنین مباحثی اصلا مطرح نمی شود و فقط مبحث تعادل و محاسبات مربوط به نیروها انجام می گردد. در مقاومت مصالح تنش تعریف می گردد و نیروهای خارجی باعث ایجاد تنش می گردند. واحد تنش پاسکال است که کیلو پاسکال و مگاپاسکال و .... هم برای آن استفاده می شود. از طرف دیگر مقاومت تسلیم و یا نهایی اجسام مختلف با تست و یا از کتابهای مرجع بدست می آید. در نهایت با مقایسه تنش های ایجاد شده در جسم با حد تحمل آن تشخیص داده می شود که آیا جسم مورد بررسی با یک ضریب اطمینان مناسب می تواند نیروهای وارده را تحمل کند و یا باید در ابعاد و اندازه های آن تغییراتی اعمال گردد. البته چنین مواردی در درس مقاومت مصالح بیشتر در حالت تنش تک محوره بررسی می شود و اگر تنش به صورت دو بعدی و سه بعدی باشد در درس طراحی اجزاء به صورت مفصل تر چنین بحث هایی ارائه می شود.



مشاهده کنید: دانلود امتحان میان ترم مقاومت مصالح

یادگیری خوب مقاومت مصالح: برای اینکه دانشجو بتواند درس مقاومت مصالح را به خوبی یاد بگیرد باید در مرحله اول سعی کند مباحث استاتیک را برای خودش بهتر جا بیندازد و استاتیک را بهتر یاد بگیرد. چون همانطور که گفته شد در تمام مسائل کم و بیش محاسبات استاتیکی لازم است. تعریف تنش همان نیرو بر سطح است. در قطعه ای که باید تنش محاسبه شود باید ابتدا نیروی موجود در عضو یا قطعه محاسبه گردد و با تقسیم آن بر سطح تنش بدست آید. حال خود نیرو باید از کجا محاسبه شود؟ در بسیاری از مواقع از معادلات تعادل استاتیک نیرو محاسبه می گردد و بر سطح تقسیم می شود تا تنش بدست آید. لزوم بلد بودن استاتیک از اینجا به صورت کامل مشخص است. در مرحله بعد دانشجو باید سعی کند خود مفاهیم مقاومت مصالح را خوب یاد بگیرد. در صورت لزوم از مدرسین و اساتید مقاومت مصالح کمک بگیرید (مشاهده مدرسین مقاومت مصالح). وقتی نیرو بر سطح عمود است تنش عمودی ایجاد می کند و وقتی تنش ممکاس بر سطح می باشد تنش ایجاد شده تنش برشی است. در حالت سوم که نیرو نه به صورت کامل بر سطح عمود است و نه به صورت کامل مماس، هم تنش عمودی و هم تنش برشی ایجاد می شود. به این موارد باید دقت گردد. نکته دیگر اینکه در حالتی که واحد نیرو نیوتون و واحد سطح متر مربع است واحد تنش پاسکال بدست می آید. در حالت دیگر اگر نیرو بر حسب نیوتون و سطح بر حسب میلی متر مربع جاگذاری گردد در نهایت تنش بر حسب مگاپاسکال بدست می آید. دانشجویان باید به این واحدها هم دقت کنند تا اشتباهی رخ ندهد.


یادگیری بهتر مقاومت مصالح: برای یادگیری بهتر درس مقاومت مصالح حضور در کلاس های دانشگاه بسیار مفید است. همانطور که گفته شد می توان از کلاس های تدریس خصوصی هم استفاده کرد. حضور در کلاس می تواند به یادگیری بهتر درس بسیار کمک کند خصوصا اگر حضور فعالی باشد و جزوه هم یادداشت گردد. درس مقاومت مصالح یک درس مفهومی و استدلالی است. باید در کلاس حاضر باشید تا ببینید استاد شما در کلاس چگونه با مسائل برخورد می کند و برای حل مسائل چه استدلال هایی می آورد. روند حل مسائل را باید مشاهده و درک کنید. در نهایت در طول ترم هم خودتان باید روی حل تمرینات و مسائل وقت بگذارید. بسیار مهم است که تفکر و تعمق کنید. سعی کنید سوالات را در ابتدای کار خودتان حل کنید. راه حلی بنویسید و کمی روی سوال فکر کنید. خیلی سریع سراغ راه حل ها نروید. سعی کنید ذهن خودتان را به فکر کردن و استدلال عادت دهید. خصوصا برای درس هایی مانند استاتیک و مقاومت مصالح ذهنی که بتواند راه حل ارائه دهد بسیار موثر است. بنابراین حضور فعال در کلاس های دانشگاه بسیار مهم است، خواندن درس در طول ترم و حل تمرین و مسئله هم اهمیت بالایی دارد.



مطالعه کنید: دانلود جزوه کامل درس مقاومت مصالح

مباحث دیگر مقاومت مصالح: در درس مقاومت مصالح مباحث دیگری مانند نمودار تنش کرنش، ناحیه الاستیک و پلاستیک، تنش تسلیم و تنش نهایی، قانون هوک و مدول یانگ و یا مدول الاستیک، ضریب اطمینان، تنش برشی ساده و مضاعف و ... مطرح می گردد. این موارد جزو مباحث اولیه درس مقاومت مصالح 1 است و دانشجو باید آنها را بفهمد و خوب درک کند. در مواد نرم معمولا با استحکام تسلیم و در مواد بریتل و یا ترد معمولا با استحکام نهایی سر و کار داریم. دانشجویان باید تفاوت این موارد را با هم تشخیص داده و درک کنند و بتوانند برای شخص دیگری توضیح دهند. برای درس مقاومت مصالح معمولا کتاب بیرجانسون تدریس می شود. در این کتاب هم تمرینات حل شده بسیاری وجود دارد و هم تمرینات اضافه تر که حل نشده است. بعد از حضور در کلاس ها مطالعه این کتاب می تواند بسیار مفید و موثر باشد. دانلود رایگان جزوات و سوالات امتحانی مقاومت مصالح

فصول بعدی مقاومت مصالح: در فصل های بعدی درس مقاومت 1 مباحث پیچش و خمش ارائه می گردد. در نهایت بارگذاری ترکیبی هم مورد بررسی قرار می گیرد. البته در مقاومت مصالح 2 مباحث متفاوتی مانند تبدیل تنش، خیز تیر از روشهای مختلف (معادله تغییر شکل الاستیک تیر، قضیه کاستیگیلیانو و ....)، کمانش ستونها و .... ارائه می گردد. حل معادلات نامعین استاتیکی هم در تمامی فصل ها مورد بحث است. مثلا در بحث بارگذاری محوری، در فصل پیچش، در بحث خیز تیرها و .... مسائل نامعین استاتیکی مورد بررسی قرار می گیرد. در مقاومت 1 دانشجو اگر بتواند فصل به فصل تحلیل انواع بارگذاری ها (محوری، پیچش، خمش و ....) را خوب یاد بگیرد در فصل بارگذاری ترکیبی هم کار راحت تری خواهد داشت. در صنعت و در مسائل عملی معمولا بارگذاری ترکیبی اتفاق می افتد. مثلا در شفت های دوار که گشتاور را انتقال می دهند هم خمش و هم پیچش به صورت همزمان وجود دارد. بنابراین فصل بارگذاری ترکیبی از اهمیت بالایی برخوردار است وباید با دقت خوانده شود. در درس مقاومت مصالح تنش هایی که بر اثر حرارت ایجاد می شود هم مورد بررسی قرار می گیرد و ممکن است به صورت همزمان هم بار مکانیکی و هم بار حرارتی وجود داشته باشد. البته حرارت وقتی ایجاد تنش می کند که یا به صورت غیر یکنواخت اعمال گردد و یا در مقابل انبساط جسم مانعی وجود داشته باشد. به هر حال رسیدن به درک درست از تمامی این مباحث بسیار مهم است.

با توجه به مطالب ارائه شده، به عنوان جمع بندی می توان گفت، در پاسخ به سوال چگونه مقاومت مصالح بخوانیم می توان گفت شرکت در کلاس های دانشگاه به صورت فعال و منظم در طول ترم، انجام تمرین و حل مسائل با تامل و تفکر روی آنها، استفاده از کلاس های خصوصی در صورت لزوم و اهمیت دادن به درس در طول ترم و وقت گذاشتن برای آن می تواند موارد حائز اهمیت باشد. رفع اشکالاتی که در درس استاتیک دارید هم می تواند به یادگیری بهتر مقاومت مصالح کمک کند. این دروس دروسی هستند که باید برای آنها وقت گذاشت و تمرینات را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. چنین دروسی نه حفظ کردنی هستند و نه فرمول های خیلی زیادی دارند. برای یادگیری بهتر مقاومت مصالح باید سر فرصت تمرینات آن را مورد بررسی قرار دهید و راه حل ها را یاد بگیرید. مطالعه  این درس را به ایام امتحانات موکول نکنید.

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 11573 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
باسط يکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰

خیلی عالی