ارتباط مستقیم با 30646 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی خطا و اشتباه در دوران تحصیل و فرآیند یادگیری

خطا و اشتباه در دوران تحصیل و فرآیند یادگیری

به اشتراک گذاری

در این مقاله در رابطه با خطا و اشتباه در دوران تحصیل و فرآیند یادگیری، انواع خطاها و نحوه استفاده بهینه و موثر از اشتباهات برای پیشرفت در درس و تحصیل توضیحاتی ارائه شده است.

اشتباهات خود را پنهان نکنیم - یک ضرب المثل قدیمی می گوید املای نانوشته غلط ندارد، یعنی زمانی اشتباه رخ نمی دهد که دست به هیچ کاری نزده باشیم. اشتباه در فرآیند یادگیری کامل را فراهم می کند و پنهان کردن آن؛ یادگیری را متوقف یا گاهی منحرف می کند. اصولا اشتباه، جزئی از مهارت حل مسئله است. مگر می شود به مهارت های اساسی در حل مسائل دست یافت بدون اینکه چالش ذهنی جدیدی را تجربه کرده باشیم؟

همه ی افراد در زندگی شخصی و تحصیلی خود اشتباهاتی دارند، فراموش نکنیم که انسان ها با اشتباه کردن، زندگی کردن را می آموزند.

پیشنهاد می شود مقاله 6 خطایی که شانس قبولی در امتحانات را کاهش می‌دهند را هم بخوانید.

درس خواندن بخش مهمی از زندگی دانش آموزان است و کاهش خطا و اشتباه در طول این دوره موجب کسب نتیجه ی رضایت بخش از تلاش، یادگیری از اشتباهات شخصی و در نهایت پیشرفت درسی می شود و کیفیت تلاش، تعیین کننده ی سطح دستیابی به اهداف خواهد بود.

قطعا برای رسیدن به پیشرفت درسی و کسب لذت آموزشی از تکرار اشتباهات باید عبور کرد و به مهارت تشخیص مهم ترین ها رسید، البته در سایه ی داشتن ذهنی شفاف و منظم.


همه ی اینها یعنی اشتباه، بخش ضروری از فرآیند یادگیری است.

مطالعه این مقاله هم مفید است: 4 اشتباه رایج در زبان انگلیسی

عیب های ما در امر تحصیل اشتباهات آموزشی ماست. شناخت اشتباهات ذهن را وادار به تلاش برای از بین بردن آنها می کند، تلاش ذهن نه تنها منجر به کشف روش های نوین در یادگیری می شود، بلکه دانش آموزان با بازیابی و تحلیل روش های گذشته نقاط قوت و بدون اشتباه را نیز در ذهن خود تثبیت می کنند. از طرفی با طبقه بندی اشتباهاتی مثل"اشتباهات ناشی از کاستی های علمی، اشتباهات مربوط به بی دقتی ،اشتباهات محاسباتی و ...."، ذهن خود را شفاف تر ساخته و و می توانند تصمیم بهتری و موثرتری بگیرند.



چگونه ذهنی فعال داشته باشیم؟

اگر این عیب ها را نبینیم و نشناسیم قطعا تلاشی هم برای از بین بردن آنها نخواهیم داشت. بزرگی می گوید:" چه خوب می شود اگر با آغوش باز به استقبال خطاها – این همراه همیشگی زندگی- برویم و این همراهی را اجتناب ناپذیر و هدفمند ببینیم که به واقع هم همین طور است."

منبع: صمد آخوند لو و حسن پرهیزگار

مجله ی کانون فرهنگی آموزشی قلم چی

مطالعه کنید:
یادگیری چگونه اتفاق می افتد - نحوه افزایش بهره وری در یادگیری


آمار بازدید: 1321 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image