ارتباط مستقیم با 30626 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی چگونه در آموزش و یادگیری شیمی موفق باشیم و در امتحان و کنکور عالی عمل کنیم؟

چگونه در آموزش و یادگیری شیمی موفق باشیم و در امتحان و کنکور عالی عمل کنیم؟

به اشتراک گذاری

در این بخش در زمینه نحوه مطالعه درس شیمی و چگونگی یادگیری این درس مطالبی ارائه می شود. اگر می خواهید درس شیمی را خوب یاد بگیرید مطالعه این مقاله می تواند برای شما مفید باشد. شیمی جزو دروس مهم است و موفقیت در آن می تواند برای کنکور و افزایش معدل بسیار مفید است.



پیشنهاد ویژه ایران مدرس: چگونه شیمی را برای کنکور بخوانیم

درس شیمی یکی از دروس مهم در دوران متوسطه است. دانش آموزان از همان دوره متوسطه اول در قالب درس علوم با مباحث شیمی تا حدودی آشنا می شوند و در دوره متوسطه دوم یا همان دوره دبیرستان به صورت رسمی درسی با عنوان شیمی دارند. در درس شیمی همانطور که از اسم آن مشخص است پدیده های شیمیایی مورد بررسی قرار می گیرد و در مقطع دانشگاه افرادی که علاقه مند هستند می توانند در رشته شیمی تحصیل کنند و یا به صورت کاربردی تر در رشته مهندسی شیمی به یادگیری آن بپردازند. روند مطالعه صحیح درس شیمی کمی با درسهای دیگر متفاوت است. البته واضح است که برای موفقیت در تحصیل و موفقیت در یادگیری هر درسی (از جمله ریاضی، فیزیک، شیمی، زبان و .....) یک سری کارهای مشترک وجود دارد که با انجام دادن آنها می توان به موفقیت نزدیک شد. به عبارت دیگر تعدادی از کارهایی که برای موفقیت در هر درسی باید انجام داد بین تمامی دروس مشترک است و برای موفقیت در درس شیمی با توجه به ماهیت درس باید کارهایی را به صورت اختصاصی انجام داد و یا روند متفاوتی را پیش گرفت. تعدادی از کارهایی که برای موفقیت در درس شیمی، امتحان و کنکور شیمی و سایر دروس می تواند مفید باشد به صورت زیر است:

1- در کلاسهای شیمی در طول ترم حاضر باشید. حضور در کلاس درس بسیار زیاد به یادگیری شما کمک می کند. مدرس و معلم شیمی شما با سالها سابقه و تجربه درس را به صورت خلاصه ارائه می کند و مهمترین نکات را به شما ارائه می نماید. در کلاس شیمی مطالب را از معلمی می شنوید که چندین بار درس شیمی را تدریس کرده است و قرار است خودش از شما امتحان هم بگیرد و بنابراین نکات مهمی که ارائه می کند به احتمال زیاد در امتحان هم مورد سوال قرار خواهد گرفت. بنابراین با حضور در کلاس درس را سریعتر و بهتر یاد خواهید گرفت.

2- در کلاس شیمی فعال باشید. وقتی در ردیف جلوی کلاس می نشینید و با علاقه به درس گوش می دهید هم پیش معلم خودتان به عنوان یک دانش آموز یا دانشجوی فعال و علاقه مند شناخته خواهید شد و هم واقعا درس را بهتر یاد خواهید گرفت. اگر به همکلاسی هایتان دقت کرده باشید از همان ابتدا تا انتهای ترم هر شخصی روند مشخصی را برای خودش در نظر گرفته است. شخصی از همان اول درس را کنار گذاشته است و انگار با زور در کلاس حاضر می شود در حالیکه دیگری با علاقه گوش می دهد و مشخص است که نتیجه خوبی هم خواهد گرفت. شما در طول ترم روندی را انتخاب کنید که باعث موفقیتتان بشود.



مطالعه این مقاله هم مفید است: راهکارهایی برای کسب نمره بالا در درس شیمی


3- در کلاس شیمی جزوه خوبی بنویسید. جزوه مرتب و خوانایی بنویسید. البته مثل افرادی نباشید که آنقدر سرشان به نوشتن جزوه گرم می شود که وقتی سرشان را از روی جزوه بر می دارند معلم دو یا سه بحث دیگر را هم تدریس کرده است. باید تیز و فرز باشید. تند تند بنویسید و در عین حال به مطالبی که ارائه می شود گوش دهید. دقت کنید که همین جزوه نوشتن به افزایش تمرکز و موفقیت شما در یادگیری درس کمک زیادی خواهد کرد. جزوه ای که خودتان می نویسید از جزوه دیگران خیلی بهتر است پس سعی کنید در کل طول ترم در کلاس شیمی جزوه خوبی بنویسید. این جزوه در ایام امتحانات در کنار کتاب درسی منبع بسیار خوبی برای مطالعه خواهد بود.

4- در کلاس شیمی سوال بپرسید. خوب گوش دهید و اگر سوالی برایتان پیش امد بپرسید. اگر برای پرسیدن سوال زمان مناسب نبود گوشه ای از جزوه سوال خودتان را یادداشت کنید تا بعدا بپرسید. اگر از دوستان و همکلاسی هایتان هم سوالی پرسیدند به سوال آنها و پاسخی که معلم و استاد شیمی می دهد دقت کنید. همین سوال بعدا حین حل تمرین و مسئله و یا حین مطالعه درس ممکن است برای شما هم پیش بیاید. ممکن است در قالب سوالی که پرسیده می شود و پاسخی که به آن داده می شود نکته مهمی را بتوانید یاد بگیرید. خلاصه اینکه هم خودتان سوال بپرسید و هم به سوالهای دیگران خوب گوش دهید.

5- قبل از کلاس نگاه مختصری به درس جدید بیندازید و بعد از کلاس شیمی هم به صورت مختصر درس را مرور کنید. وقتی قبل از حضور در کلاس شیمی به مطلب جدید نگاه مختصری می اندازید سوالاتی در ذهن شما ایجاد می شود و آمادگی اولیه ای برای دریافت مطالب خواهید داشت. در نتیجه بازدهی کلاسها برای شما خیلی بالاتر خواهد بود. در ضمن، با مرور مطالبی که معلم شیمی شما ارائه می کند در همان روز تدریس، این مطالب بهتر برایتان جا خواهد افتاد و دیرتر هم فراموش خواهید کرد. در این حالت می توانید سوالات و اشکالاتی که برایتان باقی مانده است را بنویسید تا جلسه بعد از مدرس و معلم خودتان بپرسید.



پیشنهاد می شود مقاله چگونه شیمی بخوانیم را هم بخوانید.





6- کتاب درسی شیمی را خوب بخوانید و برای مطالعه آن را در اولویت اول قرار دهید. دو منبع بسیار خوب برای مطالعه یکی جزوه کلاسی و دیگری کتاب درسی شیمی است. بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان شاید سعی می کنند بدون آنکه کتاب اصلی خودشان را مطالعه کرده باشند برای یادگیری بهتر درس شیمی به کتابهای کمک آموزش متوسل شوند. نمی توان گفت که کتابهای کمک آموزشی در کل مفید نیستند ولی به هر حال این کتابها بر مبنای کتاب اصلی خودتان نوشته شده اند و در نتیجه اگر کتاب درسی خودتان را خوب بخوانید و یاد بگیرید از هر کتاب دیگری بی نیاز خواهید شد. جزوه کلاسی هم یک منبع بسیار خوب برای مطالعه است چون هم مهمترین نکات مد نظر معلم و استاد شیمی شما را دارد و هم خلاصه است و مطالعه ان زمان کمتری می برد.

7- درس شیمی را در کنار سایر دروس در طول ترم بخوانید. این بهترین توصیه برای یادگیری درس شیمی یا هر درس دیگری است. موکول کردن دروسی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی به ایام امتحانات ریسک نتیجه نگرفتن شما را افزایش می دهد و همچنین فرصت یادگیری خوب، عمقی و مفهومی این دروس را از دست خواهید داد. مطالعه دروس در طول ترم روندی است که اگر آن را مد نظر قرار دهید به موفقیت شما در تحصیل بسیار کمک خواهد کرد. داستان خرگوش و لاکپشت را به یاد بیاورید. لاکپشت با مداومت و آهسته و پیوسته حرکت کردن در کل مسیر توانست از خرگوشی که سرعت بسیار بالاتری دارد ولی غفلت کرده بود مسابقه را ببرد. شما هم اگر خیلی هم باهوش باشید ولی در طول ترم غفلت کنید و درس نخوانید ممکن است در امتحانات نتیجه خوبی نگیرید.

8- به اندازه کافی برای یادگیری درس شیمی تمرین و مسئله حل کنید. درس شیمی دو بخش تئوری و تمرینی دارد. بخشهای تئوری را خوب و عمقی بخوانید و تمرینات ارائه شده را هم حل کنید. در کلاس درس به مطالب پایه ای که مدرس شیمی شما راائه می کند خوب گوش دهید. این مطالب پایه ای بعضا به صورت مستقیم مورد سوال قرار می گیرند ولی حتی اگر سوالی از آنها هم مطرح نشود در حل تمرینات بلد بودن انها مهم است. وقتی کتاب درسی را هم می خوانید بخشهای تئوری را خوب یاد بگیرید. ولی به هر حال حل تمرین و مسئله برای یادگیری شیمی مهم و حیاتی است. مثالهای حل شده در کلاس را مرور کنید و خودتان هم تمرینات جدید را حل کنید.

9- از کلاسهای تدریس خصوصی شیمی استفاده کنید. یکی از بهترین امکاناتی که برای آموزش بهتر و عمقی تر درس شیمی وجود دارد استفاده از کلاسهای خصوصی است خصوصا در مواقعی که نتوانسته اید به هر دلیل در کلاسهای اصلی خودتان حاضر باشید و یا در درس شیمی اشکالات عمقی و پایه ای دارید. برای مشاهده لیست مدرسینی که در زمینه آموزش و تدریس خصوصی شیمی متوسطه و دانشگاهی و .... فعالیت دارند بر روی عبارت تدریس خصوصی شیمی کلیک کنید. با شرکت در کلاسهای خصوصی شیمی در طول ترم در کنار کلاسهای اصلی خودتان می توانید درس را بهتر و مفهومی تر یاد بگیرید. شرکت در این کلاسها در ایام امتحانات برای رفع اشکال و حل سوالات امتحانی نیز بسیار مفید است.

10- در ایام امتحانات هم با انرژی بالاتری و با برنامه ریزی درست و صحیح مطالعه درس شیمی و سایر دروس را ادامه دهید. حتی اگر در طول ترم شیمی را خیلی خوب خوانده اید و درس تمام شده است باز هم ایام امتحانات را مانند یک فرصت بسیار خوب برای یادگیری بهتر ببینید. روند بسیار خوبی که می توانید پیش بگیرید این است که در طول ترم درس را تمام کنید و در ایام امتحانات هم با انرژی مضاعف مطالعه و رفع اشکال، حل تمرین و مسئله و حل نمونه سوالات امتحانی و استفاده از کلاسهای خصوصی برای رفع اشکال و جمع بندی و .... را مد نظر قرار دهید. از ایام امتحانات برای تسلط بیشتر بر دری و بهبود نمره خودتان در امتحان می توانید استفاده نمائید.

در وب سایت ایران مدرس (همین سایت) علاوه بر ارائه خدمات تدریس خصوصی شیمی توسط مدرسین مجرب و با سابقه (برای مشاهده لیست مدرسین شیمی بر روی عبارت معلم خصوصی شیمی کلیک کنید) مطالب آموزشی زیادی هم برای یادگیری بهتر این درس به صورت رایگان ارائه شده است. به عنوان مثال مطالب دانلودی زیر برای یادگیری بهتر این درس می تواند مفید و موثر باشد.


خلاصه درس ۱ شیمی دهم

خلاصه جزوه درس شیمی عمومی 1-فصل7



دانلود نمونه سوالات امتحانی شیمی 3 سوم دبیرستان



دانلود سوالات کنکوری شیمی 3 کنکورهای سراسری 85 تا 93 به تفکیک فصول



دانلود نمونه جزوه ی درس شیمی پیش دانشگاهی



دانلود نمونه سوالات امتحانی فصل به فصل شیمی 1 دبیرستان



دانلود نمونه سوال امتحانی شیمی سوم تجربی - سری اول



به منظور مشاهده تعداد بیشتر جزوات آموزشی، نمونه سوال امتحانی، خلاصه جزوه، کتاب، تست کنکور و .... برای درس شیمی بر روی عبارت دانلود رایگان سوال و جزوه شیمی کلیک نمائید. علاوه بر موارد ذکر شده در همین سایت مقالات آموزشی زیادی در زمینه نحوه مطالعه درس شیمی، موفقیت در آموزش و تدریس شیمی، یادگیری بهتر این درس و .... ارائه شده است. تعدادی از این مقالات را در ادامه مشاهده می کنید.

رتبه اول نتایج جستجوی گوگل تدریس خصوصی شیمی



7 راهکار برای کسب نمره عالی در درس شیمی



برای مشاهده لیست کامل مقالات مرتبط با چگونگی مطالعه درس شیمی و موفقیت در امتحان و کنکور شیمی و .... بر روی عبارت مقالات آموزشی شیمی کلیک نمائید. برای موفقیت در شیمی کنکور هم مطالعه مقالات زیر می تواند کاملا مفید باشد.

بهترین روش خواندن شیمی برای کنکور

نحوه مطالعه شیمی برای کنکور



با توجه به مطالب ارائه شده، برای یادگیری بهتر درس شیمی و موفقیت در امتحان و یا کنکور شیمی بهتر است در طول ترم این درس را بخوانید و به ایام امتحانات که زمان کمی در اختیار دارید موکول نکنید. در کلاسهای شیمی غیبت نکنید و علاوه براینکه در کلاس حاضر هستید حضور فعالی هم داشته باشید. سوال بپرسید و جزوه بنویسید. به یادگیری درس علاقه نشان دهید و در ردیف های جلوی کلاس بنشینید. برای یادگیری بهتر این درس سعی کنید تمرینات و مسائل زیادی حل کنید و متن کتاب درسی را بادقت بالایی بخوانید. در صورت لزوم از اساتید و مدرسین تدریس خصوصی کمک بگیرید و با در نظر گرفتن مطالب ارائه شده به نسبت ترمهای قبل در درس شیمی نمره بسیار خوبی بگیرید و در کنکور هم این درس را درصد بالایی بزنید.

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 4441 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image