ارتباط مستقیم با 30710 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس مقاله مطالب علمی فرمول محاسبه درصد با توضیحات کامل و مثال تشریحی

فرمول محاسبه درصد با توضیحات کامل و مثال تشریحی

به اشتراک گذاری

در این مقاله فرمول محاسبه درصد با توضیحات کامل و مثال تشریحی ارائه شده است. اگر می خواهید نحوه محاسبه درصد تست کنکور با نمره منفی، درصد افزایش یا کاهش، نحوه محاسبه درصد بین دو عدد و ... را بدانید ادامه این مقاله را بخوانید.
پیشنهاد ویژه سایت ایران مدرس:
محاسبه آنلاین درصد، 5 سایت بسیار عالی برای محاسبه درصد افزایش یا کاهش
1- نحوه محاسبه درصد تست کنکور همراه با نمره منفی
در شکل زیر نحوه محاسبه درصد تست کنکور با احتساب نمره منفی توضیح داده شده است. باید تعداد سوالات صحیح در عدد 3 ضرب شود و تعداد سوال های اشتباه را از آن کم نمائید. سپس نتیجه را بر (تعداد سوال های کل ضربدر 3) تقسیم کنید. به عنوان مثال اگر از 20 سوال به 14 سوال درست پاسخ داده اید و 3 سوال را اشتباه زده اید و به 3 سوال پاسخ نداده اید درصد شما با احتساب نمره منفی برابر 65 درصد خواهد شد. سعی کنید با فرمول زیر خودتان این درصد را محاسبه کنید. در مثالی که زده شد، اگر سوالات اشتباه را اصلا پاسخ نمی دادید درصد شما 70 درصد بدست می آمد. بنابراین سعی کنید به سوالاتی که بلد نیستید پاسخ ندهید. در این زمینه مطالعه
نمره منفی و تأثیر پاسخ های نادرست در تست زنی در کنکور بسیار مفید است.

مطالعه فرمول محاسبه ی درصد تست با نمره منفی و ضریب همراه با مثال هم مفید است.
به جای استفاده از رابطه بالا، برای محاسبه درصد تست کنکور یا هر آزمون دیگری می توانید از رابطه زیر هم استفاده نمائید. رابطه زیر و رابطه بالا یکی هستند و از هر کدام استفاده کنید نتیجه یکسانی بدست می آید.


2- فرمول محاسبه درصد یک عدد
بعضا ممکن است بخواهید بدانید که یک درصد مشخص از یک عدد دلخواه چقدر می شود. مثلا فروشنده ای شاید بگوید که در قیمت کالا 15% به شما تخفیف می دهد. برای اینکه بدانید تخفیف شما چقدر است کافی است مانند مثال زیر عمل کنید. در مثال زیر 25 درصد عدد 30 محاسبه شده است. کافی است 25 درصد را به صورت 0.25 بنویسید و در عدد 30 ضرب کنید تا نتیجه نهایی بدست آید. البته بعضا نیازی به این کار نیست. مثلا اگر بخواهید 50 درصد یک عدد را محاسبه کنید کافی است آن را تقسیم بر 2 نمائید.


مطالعه نمائید: نحوه محاسبه درصد تست کنکور با مثال با و بدون نمره منفی و فرمول درصد گیری کنکور
3- چگونگی محاسبه درصد خطا
در بسیاری از مواقع بعد از انجام یک سری از محاسبات ممکن است قصد داشته باشید که درصد خطا را محاسبه کنید و بدانید محاسبات شما چقدر به مقدار مورد نظر شما نزدیک است و چند درصد خطا دارید. در این حالت از رابطه و فرمول زیر استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر مقدار مورد پذیرش برابر 30 است و شما عدد 28 را بدست آورده اید خطای شما با استفاده از فرمول زیر برابر 6.67 درصد خواهد بود. سعی کنید با استفاده از رابطه زیر خودتان به این عدد برسید.


کلیک کنید: مشاهده لیست کامل مدرسین ریاضی
4- فرمول محاسبه درصد تغییرات بین دو عدد
اگر می خواهید بدانید دو عدد نسبت به همدیگر چند درصد افزایش یا کاهش دارند و بیشتر یا کمتر شده اند از رابطه زیر استفاده کنید. به عنوان مثال اگر پارامتری برابر 34 بوده است و به 37 رسیده است، با استفاده از رابطه زیر عدد 34 برای رسیدن به عدد 37 به میزان 8.82 درصد افزایش داشته است. فرمول زیر تا حدود زیادی شبیه رابطه محاسبه درصد خطا است.


حتما مطالعه کنید: دانلود نرم افزار محاسبه درصد تست کنکور
5- روابط دیگر مرتبط با محاسبه درصد
مهمترین روابط و فرمول های مرتبط با محاسبه درصد در بالا ارائه شد. در علوم مختلف برای محاسبه درصد پارامترهای مختلف هم ممکن است روابطی مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، برای محاسبه درصد جرمی می توان از رابطه زیر استفاده کرد.


یا به عنوان مثالی دیگر رابطه زیر که از سایت علم نما گرفته شده است و درصد فراوانی ایزوتوپ را نشان می دهد را ملاحظه بفرمائید.

در علوم مختلف برای محاسبه درصد هر پارامتری ممکن است رابطه ای وجود داشته باشد. با جستجو در اینترنت می توانید روابط مد نظر خودتان را بیابید.
پیشنهاد می شود مقاله
دانلود رایگان جزوه آموزشی ریاضی ششم - فصل ششم: تناسب و درصد را هم مطالعه نمائید.
اگر در بحث محاسبه درصد اشکال دارید مدرسین و اساتید ریاضی می توانند در این زمینه به شما کمک کنند. بر روی عبارت لیست معلم های ریاضی کلیک کنید تا این اساتید را ببینید. در بسیاری از موارد می توانید درصد یک عدد مشخص و یا مقدار افزایش و کاهش درصد یک عدد را با ماشین حساب محاسبه نمائید. به عنوان مثال اگر می خواهید بدانید که اگر عدد 500 به اندازه 4 درصد افزایش داشته باشد نتیجه نهایی چقدر می شود، کافی است با ماشین حساب عدد 1.04 را در 500 ضرب نمائید و خواهد دید که نتیجه نهایی 520 می شود. یعنی اگر عدد 500 به مقدار 4 درصد افزایش داشته باشد نتیجه نهایی 520 می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما فیلم آموزشی - نحوه محاسبه درصد با ماشین حساب با مثال را ببینید.
منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 208873 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image