ارتباط مستقیم با 30618 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس مقاله کنکور فرمول محاسبه ی درصد تست با نمره منفی و ضریب همراه با مثال

فرمول محاسبه ی درصد تست با نمره منفی و ضریب همراه با مثال

به اشتراک گذاری

در این مقاله در رابطه با فرمول محاسبه ی درصد تست با نمره منفی و ضریب با مثال و همچنین فرمول درصد گیری بدون نمره منفی توضیح داده می شود. اگر در جستجوی فرمول درصد گیری کنکور و یا نرم افزار محاسبه ی درصد تست هستید ادامه این مطلب را بخوانید.

پیشنهاد ویژه سایت ایران مدرس؛ حتما بخوانید: نحوه محاسبه درصد تست کنکور با مثال با و بدون نمره منفی و فرمول درصد گیری کنکور

فرمول محاسبه ی درصد تست با نمره منفی

اگر بخواهید درصد تست با نمره منفی را محاسبه نمائید باید از این فرمول استفاده کنید: ابتدا یک خط کسری رسم کنید و در مخرج آن (تعداد کل تست ها ضربدر 3) را قرار دهید. در صورت کسر هم از این رابطه استفاده کنید: (تعداد تست های درست ضربدر 3 منهای تعداد تست های اشتباه). به عبارتی هر 3 تست نادرست اثر مثبت یک تست درست را از بین می برند. به عنوان مثال در نظر بگیرید که شما از 20 تست تعداد 14 تست را درست پاسخ داده اید و 3 تست اشتباه و 3 تست نزده دارید. در این حالت اگر از فرمول به درستی استفاده کنید درصد برابر 65% بدست می آید. اگر فقط تست های اشتباه را نمی زدید درصد شما 70% می شد. بنابراین سعی کنید تست اشتباه نزنید. کلیک کنید: مشاهده لیست مدرسین کنکور




فرمول محاسبه ی درصد تست بدون نمره منفی

فرمول محاسبهی درصد تست بدون نمره منفی به راحتی این است: تعداد تست های درست تقسیم بر تعداد کل تست ها. به عنوان مثال اگر از 50 تست 30 تست را درست زده باشید و 9 تست را اشتباه زده باشید، در حالت بدون در نظر گرفتن نمره منفی درصد شما 60% می شود. اما اگر در این حالت نمره منفی را در نظر بگیریم، درصد شما 54% خواهد بود. پس اگر در آزمونی گفته شود که نمره منفی تاثیری ندارد فقط تعداد تست های درست را تقسیم بر تعداد کل تست ها کنید و به این ترتیب درصد شما بدست می آید. البته فرمول درصد گیری کنکور با احتساب نمره منفی است و به همین دلیل تاکید می شود در کنکور سوالاتی که بلد نیستید را نزنید. با در نظر گرفتن این فرمول ها به هیچ نرم افزار محاسبه ی درصد تستی نیاز ندارید.


مطالعه کنید: دانلود رایگان کتاب کوچک راهکارها و فنون تست زنی صحیح در کنکور

فرمول محاسبه ی درصد تست با ضریب

فرمول محاسبه ی درصد تست با ضریب را از طریق یک مثال ساده توضیح می دهیم. فرض کنید در یک آزمون ریاضی ضریب 3 و شیمی ضریب 2 دارد. در ضمن این فرض را در نظر بگیرید که در درس ریاضی از 25 تست 20 تست درست و 5 تست نادرست زده اید و در درس شیمی از 20 تست، 15 تست درست و 3 تست نادرست زده اید. در ادامه درصدها را با ضریب و با و بدون احتساب نمره منفی حساب می کنیم.

الف- بدون در نظر گرفتن نمره منفی: تعداد تست های کل هر درس را در ضریب آن ضرب کنید و برای همه ی دروس این حاصل را با هم جمع نمائید و در مخرج کسر قرار دهید. یعنی در این مثال داریم: (25*3)+(20*2)=115. در ادامه در صورت کسر تعداد تست های درست هر تست را در ضریب آن ضرب نموده و برای کل درس ها این حاصل را با هم جمع نمائید. یعنی در این مثال داریم: (20*3)+(15*2)=90. در نهایت برای این مثال درصد برابر خواهد بود با 90 تقسیم بر 115 و نتیجه 78% خواهد شد. اگر تعداد درسها هم بیشتر بود از همین فرمول استفاده کنید و فقط محاسبات طولانی تر می شود.

حتما بخوانید:
نمره منفی و تأثیر پاسخ های نادرست در تست زنی در کنکور

ب- فرمول محاسبه ی درصد تست با ضریب و نمره منفی: در مثالی که در بالا توضیح داده شد مخرج کسر برای این حالت هم هیچ تغییر نمی کند. فقط در صورت کسر در داخل پرانتز مربوط به هر درس تعداد تست های منفی را با علامت منفی قرار دهید. یعنی اگر نمره منفی را در نظر بگیریم، در مثال مورد بررسی صورت کسر به این ترتیب خواهد شد: ((5/3-20)*3)+((3/3-15)*2)=83. دقت کنید در این حالت برای درس ریاضی 5 تست اشتباه و برای درس شیمی 3 تست اشتباه زده بودید. نهایت باید عدد 83 را تقسیم بر همان 115 کنیم و نتیجه برابر 72% می شود. ملاحظه می کنید که تست های اشتباه درصد را به میزان 6 درصد کاهش داد. پس باز هم سعی کنید تست اشتباه نزنید.

پیشنهاد می شود مطالعه نمائید:
چگونه درس بخوانیم برای کنکور

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 140299 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
نا شناس سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹

سلام خسته نباشید ، داخل کنکور ریاضی فیزیک که ضریب ریاضی ۱۲ ، فیزیک ۹ ، شیمی ۷ ، باید به جای سه این اعداد بزاریم ؟؟!!

M.i آدينه ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸

سلام وقت بخیر ببخشید با توجه به اینکه کنکور دی ماه ۱۴۰۱ ضرایب به صورت زیرهست: شیمی ۹/زیست۱۲/ فیزیک ۷/ریاضی ۷/زمین ۱. اگه به فرض از ۵۰ تا سوال زیست کنکور با ضریب ۱۲، ۲۰تاشو جواب بدیم و بدون غلط میشه ۴۰ درصد؟ یعنی اینطوری میشه؟؟؟ ضریب زیست ۱۲ / تعداد سوالات ۵۰/ پاسخ صحیح ۲۰/ پاسخ غلط ۰ میشه ۲۰×۱۲ تقسیم بر ۵۰×۱۲ و در نهایت کل کسر ضربدر ۱۰۰ میشه ۴۰ درصد درسته،؟