ارتباط مستقیم با 30616 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس مقاله کنکور دوران جمع‌بندی کنکور و اهمیت این دوران

دوران جمع‌بندی کنکور و اهمیت این دوران

به اشتراک گذاری

دوران جمع‌بندی کنکور و اهمیت این دوران در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله در رابطه با هدف از جمع بندی کنکور توضیح داده شده و پیشنهادات بسیار خوبی برای موفقیت در کنکور با عملکرد صحیح در دوران جمع بندی ارائه شده است.


هدف از دوران جمع‌بندی کنکور، سامان‌دهی و نظم‌دهی به تمامی مطالبی است که در طی دوره دوم دبیرستان (پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم) مطالعه کرده‌اید تا بتوانید جهت شرکت در کنکور سراسری، آمادگی لازم را کسب کنید و بتوانید در کنکور سراسری، به راحتی آن‌ها را بازیابی کنید تا بهترین نتیجه را رقم بزنید. برای موفقیت در کنکور، فقط یک شروع خوب کافی نیست، بلکه نیاز است که استمرار، پشتکار و انگیزه‌ را نیز چاشنی مطالعه‌تان بکنید، چرا که تجربه نشان داده داوطلبانی بسیاری وجود دارند که شروع خوبی نداشته‌اند، اما در این دوران، با تلاش و انگیزه‌ی مستمر خود توانسته‌اند به هدف خود برسند و موفق به کسب رتبه‌های خیلی خوب و پذیرش در رشته‌ها و دانشگاه‌های مطرح شوند. کنکور سراسری در تمامی زیرگروه‌های آزمایشی (علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، منحصراً زبان و هنر) هر ساله در هفته‌های دوم و یا سوم تیر ماه، برگزار می‌شود و دانش‌آموزان پایه دوازدهم با نزدیک شدن به این دوران، با امتحانات نهایی، حجم بالای مطالب درسی، استرس آزمون‌های آزمایشی و ... مواجه می‌شوند و اگر مدیریت مناسبی در این شرایط سخت نداشته باشند، ممکن است دچار یاس و ناامیدی شوند و تمام زحماتشان بی‌نتیجه بماند. پس به کار گیری تکنیک‌های مدیریت زمان و مدیریت استرس و پیشروی با یک برنامه مطالعاتی مناسب، می‌تواند این تهدید را تبدیل به یک فرصت طلایی برای دانش‌آموزان کند و سبب شود تا بتوانند با نتایج درخشانی از این پروسه‌ی سرنوشت‌ساز خارج شوند. اکثر داوطلبان کنکور، دانش‌آموزان پایه دوازدهم هستند و این دانش‌آموزان می‌توانند در ایام منتهی به امتحانات نهایی، از فرصت استفاده کنند و علاوه بر مطالعه‌ی تشریحی مباحث، به حل تست و مرور و تثبیت مباحث مطالعه شده در نیم‌سال اول دوازدهم بپردازند و نقاط ضعف خود را به نقاط قوت خود تبدیل کنند و پس از اتمام امتحانات نهایی، با کوله‌باری از مطالب تثبیت شده و تست‌های حل شده از آن بیرون بیایند (البته فارغ‌التحصیلان درگیر این امتحانات نیستند و می‌توانند استفاده‌ی بیشتری از این دوران ببرند). در ادامه، 5 پیشنهاد طلایی جهت حصول نتایج مطلوب در دوران جمع‌بندی ارائه شده که می‌تواند کمک شایانی به دانش‌آموزان کند و تأثیر به سزایی در موفقیت آن‌ها در کنکور سراسری داشته باشد.


5 پیشنهاد طلایی


پیشنهاد اول: تنظیم یک برنامه‌ی مدون، اصولی و متناسب با ویژگی‌های هر شخص


بهتر است که دانش‌آموزان پایه دوازدهم در دی ماه، همزمان با امتحانات نوبت اول، علاوه بر تکمیل و جمع‌بندی دروس نوبت اول این پایه، یکی از پایه‌های دهم و یا یازدهم را نیز جمع‌بندی کنند. اما اگر دانش‌آموزی نتواند خود را به این مرحله برسانید، بهترین زمان برای این دسته از داوطلبان، جهت جمع‌بندی دروس پایه (دهم و یازدهم)، تعطیلات 13 روزه‌ی عید است. در این دوره‌ی 2 هفته‌ای، می‌توانید مطالب هر دو پایه را به طور کامل مرور کنید. توجه داشته باشید که دوران جمع‌بندی، مختص مرور است، نه شروع کردن به یادگیری مباحث جدید. پس دست از خلاقیت‌های ناگهانی و تصمیم‌گیری‌های هیجانی بردارید و فقط و فقط به مرور بپردازید. روش «سه روز یک بار» از مؤثرترین روش‌های برنامه‌ریزی که طی آن، نیم روز به آزمون و 2.5 روز آینده به مطالعه اختصاص پیدا می‌کند که در پیشنهاد چهارم، در مبحث مربوط به شرکت در آزمون‌های شبیه‌ساز، به طور کامل به تشریح آن پرداخته‌ایم.


پیشنهاد دوم: خرید کتاب کمک‌درسی مختص دوران جمع‌بندی



تهیه و خرید یک کتاب کمک‌درسی جامع و کامل که متناسب با دوران جمع‌بندی نوشته شده باشد، از مهم‌ترین مواردی است که یک داوطلب کنکوری باید در انتخاب آن، دقت فراوانی داشته باشد. عناوین چند نمونه از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های دوران جمع‌بندی کنکور، به شرح زیر است:


مجموعه‌ی کنکوریوم از انتشارات مهر و ماه: کامل‌ترین بسته آزمون‌های کنکور به همراه کتاب پاسخنامه، نرم‌افزار صادرکننده‌ی کارنامه هوشمند و ...


کتاب‌های دور دنیا در چهار ساعت از انتشارات گاج: کنکورهای سال‌های اخیر با پاسخ‌های قابل فهم و جامع.


کتاب‌های زرد از انتشارات کانون فرهنگی آموزش قلم‌چی: خلاصه‌ای از مباحث هر آزمون به همراه آزمون‌های سراسری 4 سال اخیر و پاسخنامه‌های خلاصه.


مجموعه کتاب‌های جمع‌بندی از انتشارات مهر و ماه: درسنامه‌های مناسب برای جمع‌بندی دروس، گزیده‌ای از بهترین تست‌های تألیفی و کنکوری.


مجموعه کتاب‌های موج آزمون از انتشارات نشر الگو: شامل تعداد زیادی آزمون جامع تألیفی.


مجموعه کتاب‌های جمع‌بندی از انتشارات خیلی سبز: شامل مفاهیم خلاصه و چکیده از هر درس جهت مرور سریع مطالب در ذهن دانش‌آموزان.


تمامی این کتاب‌ها به نوبه‌ی خود، ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و دانش‌آموزان می‌توانند با توجه به وضعیت درسی و همچنین با توجه به هدفی که از این دوران دارند، نسبت به تهیه‌ی آن‌ اقدام کنند. (برخی به دنبال جمع‌بندی به صورت کتاب به کتاب هستند، که در این زمینه کتاب‌های جمع‌بندی مهر و ماه، موج آزمون نشر الگو و همچنین جمع‌بندی خیلی سبز می‌توانند پیشنهادهای مناسبی باشند. اما اگر به دنبال کتابی هستید که همانند کنکور سراسری، کلیه‌ی درس‌ها را در خود داشته باشد و مطابق با دفترچه کنکور سراسری طراحی و تنظیم شده باشد، کنکوریوم مهر و ماه، زرد قلم‌چی و دور دنیا در 4 ساعت گاج جزو معتبرترین پیشنهادها خواهند بود.) لذا با توجه به اهمیت حل آزمون‌های شبیه‌ساز، خرید کتاب کمک‌درسی باید از مهم‌ترین اولویت‌‎های یک داوطلب کنکوری در دوران جمع‌بندی باشد.


پیشنهاد سوم: شرکت در آزمون‌های شبیه‌ساز کنکور و تنظیم برنامه‌ی مطالعاتی اصولی بر اساس نتایج آزمون


بهترین راهی که می‌توانید در دوران جمع‌بندی، دانسته‌های خود را با آن به چالش بکشید، شرکت در آزمون‌های شبیه‌ساز است که هم می‌توانید در مؤسسات مختلف، نسبت به شرکت در این آزمون‌ها اقدام کنید و هم می‌توانید با استفاده از کتاب‌هایی که مختص این دوران از انتشارات‌های مهر و ماه، گاج و ... به چاپ رسیده و در بخش قبلی به معرفی آن‌ها پرداختیمنآن‌ها پردخ، استفاده کنید. جهت حصول نتایج بهتر، مناسب‌تر است که شرایطی مشابه با شرایط آزمون سراسری کنکور را برای خود فراهم کنید؛ بدین صورت که با لباسی مناسب (ترجیحاً همان پوششی که قرار است با آن در جلسه کنکور حاضر شوید)، به همراه ماسک، ضدعفونی کننده، دو مداد مشکی نرم، پاک‌کن، تراش، آب معدنی و ... پشت یک میز بنشیند و حتماً ساعت مچی نیز به همراه داشته باشید تا مدیریت زمان را هم بتوانید رعایت کنید. رأس ساعت 8 آزمون را آغاز کنید و مطابق با زمان‌بندی ارائه شده در دفترچه و یا کتاب موردنظر، پیش بروید (ساعت 8 آزمون را آغاز کرده و رأس ساعت 9:15، پاسخگویی به سؤالات عمومی را به پایان برسانید و سپس شروع به پاسخگویی سؤالات اختصاصی کنید). بهتر است که این آزمون‌ها، هر سه روز یک بار انجام شوند و همچنین پیشنهاد می‌شود که برگه‌ای همراه خود داشته باشید تا مواردی که در جلسه آزمون موجب کاهش تمرکز و یا ایجاد مشکل می‌شود را یادداشت کنید تا بتوانید با برطرف کردن آن، مشکلات خود در جلسه آزمون سراسری را به حداقل ممکن برسانید.زمون


 پیشنهاد چهارم: نظارت بر اجرای برنامه و تحلیل آزمون


پس از شرکت در آزمون‌های آزمایشی و استراحت کردن جهت کسب انرژی برای ادامه‌ی مسیر، مهم‌ترین کار، درصدگیری و تحلیل آزمون است. بهترین روش برای تحلیل این آزمون‌ها، این است که پس از محاسبه درصد کسب شده در تمامی دروس، ابتدا سراغ تست‌هایی که به آن‌ها پاسخ اشتباه داده‌اید بروید، سپس به بررسی سؤالات شک‌‌دار بپردازید، سپس سؤالاتی که به آن‌ها پاسخ نداده‌اید و در نهایت سراغ تست‌هایی که به آن‌ها پاسخ صحیح داده‌اید بروید. در مرحله‌ی بعد، نیاز است که مباحث مربوط به تست‌های غلط و شک‌دار را یادداشت کنید و پس از اتمام پروسه‌ی تحلیل آزمون، مباحث مربوطه را در برنامه‌ی 2.5 روز آینده خود بگنجانید. در این دو و نیم روز باقیمانده، مباحث مرتبط با سؤالات را از روی پاسخنامه‌ی تشریحی، کتاب درسی، جزوه‌ی دبیر، تست‌های نشان‌دار شده‌ی قبلی و .. مطالعه کنید تا یادگیری‌های ناقص خود را تکمیل کنید و بتوانید به سؤالاتی که از آن مبحث در کنکور طرح می‌شود، پاسخ صحیح بدهید. همچنین دفتری تهیه کنید تا نکات مهم و کلیدی هر آزمون را در آن به صورت خلاصه بنویسید تا در روزهای پایانی به مطالعه‌ی آن بپردازید. اگر در پاسخگویی به سؤالات وسواس دارید و نمی‌توانید مدیریت زمان را به خوبی رعایت کنید، استفاده از تکنیک‌های ضربدر و منها نیز می‌تواند کمک شایانی به افزایش بهره‌وری شما کند.


پیشنهاد پنجم: حفظ آرامش


ساعت خواب خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که خواب کافی داشته باشید و ساعت 8 صبح، مغزتان برای شروع یک آزمون و پاسخگویی به سؤالات، کاملاً هوشیار باشد. از شرایط استرس‌زا و صحبت با افرادی که به شما انرژی منفی می‌دهند دوری کنید. ورزش کردن و تغذیه‌ی سالم را فراموش نکنید و با توکل بر خدا و مرور خلاصه‌نویسی‌های حاصل از تحلیل آزمون‌هایتان در یکی دو روز منتهی به آزمون سراسری کنکور، جمع‌بندی خود را به اتمام برسانید.



آمار بازدید: 1078 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image