ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی نقش معلمان در ایجاد علاقه به تحصیل در دانش آموزان

نقش معلمان در ایجاد علاقه به تحصیل در دانش آموزان

به اشتراک گذاری

نقش معلمان در ایجاد علاقه به تحصیل در دانش آموزان در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد و مقالات مرتبط هم معرفی خواهد شد.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: ويژگي هاي یک معلم خوب در تفکر ابن سينا

واضح است که معلمان نقش پر رنگ و واضحی در ایجاد علاقه به تحصیل در دانش آموزان دارند. دانش آموزان خصوصا در دوره های اول تحصیل به مقدار بسیار زیادی از معلم های خودشان تاثیر می پذیرند. یک معلم خوب که با روانشانسی تدریس آشنا باشد و روحیات شاگردهای خودش را بشناسد و درک کند بسیار می تواند در شکل گیری علاقه دانش آموزان به درس و تحصیل و حتی موفقیت شاگردهایش در سایر زمینه های زندگی موثر باشد. دانش اموزان قبل از اینکه بخواهند حتی درس را یاد بگیرند به معلم و استاد خودشان به عنوان یک الگو در تمامی جنبه ها نگاه می کنند. بنابراین اگر یک معلم می خواهد در دانش آموزان خودش تاثیر مثبتی بگذارد و ایشان را به سمت موفقیت در درس و تحصیل هدایت نماید و به درس علاقه مند کند قبل از هر چیز دیگری باید به لحاظ اخلاقی و نحوه برخورد با دانش آموزان الگوی خوبی برای ایشان باشد. وقتی یک معلم در کلاس درس با احترام و اخلاق خوب با شاگردهای خودش برخورد می کند و مشکلات و دغدغه های فکری زندگی شخصی خودش را وارد کلاس نمی کند، همین نحوه برخورد باعث می شود هر حرفی از ایشان توسط شاگردها و دانش آموزان پذیرفته شود و به ایشان به عنوان یک الگوی کامل نگاه کنند. بنابراین، اگر معلم می خواهد نقش موثری در ایجاد علاقه دانش آموزان به تحصیل داشته باشد قبل از هر عامل دیگری باید به لحاظ خوش اخلاقی و رفتار خوب و درست الگوی خوبی باشد.

مطالعه مقاله
نکاتی برای معلمان هم مفید است.

علاوه بر مواردی که در بالا توضیح داده شد پارامترهای دیگری هم در ایجاد علاقه به تحصیل در دآنش اموزان توسط معلم موثر است. یک معلم خوب به صورت رفع تکلیفی تدریس نمی کند و دغدغه یادگیری درس توسط شاگردهایش را دارد. معلمی که می خواهد کارش نتیجه خوبی داشته باشد باید سعی کند کلاس را به گونه ای پیش ببرد که جذاب و شاد باشد. کلاس ها را باید به شدت از حالتی که خسته کننده باشد دور کرد. دانش آموزان اگر در کلاس احساس کنند که مطالب خوبی را یاد می گیرند و بعضا در رابطه با کاربرد این موارد در زندگی و ... هم توضیح داده شود انگیزه و علاقه زیادی برای یادگیری خواهند داشت. خوب است هم مطالب به صورت کامل ارائه شود و هم در رابطه با کاربردهای آن و اهمیت آن در زندگی روزمره توضیح داده شود. مثلا حین تدریس ریاضی بسیار خوب است که مثال های عملی زده شود که خود دانش آموزان در زندگی روزمره با آن درگیر هستند. برای درس های دیگر هم این حالت در بسیاری از اوقات ممکن است. استاد و معلم خوب سعی می کند با درگیر کردن خود دانش آموزان با درس و پرسیدن سوال از آنها و بعضا با خواستن از خود دانش آموزان برای ارائه درس کلاس را جذابتر کند. به هر میزان خود دانش آموزان در ارائه درس و مدیریت کلاس مشارکت بیشتری داشته باشند در نهایت به درس علاقه بیشتری پیدا می کنند.

مطالعه مقاله
چگونه درس ریاضی را شیرین کنیم هم مفید است.


با توجه به مطالب ارائه شده، معمان نقش مهمی در ایجاد علاقه به تحصیل در دانش آموزان دارند. با ایجاد کلاس هایی جذاب و با استفاده از وسایل کمک آموزشی، با ارائه مثال های کاربردی و ایجاد انگیزه در دانش آموزان، با مشارکت دادن خود دانش آموزان در ارائه درس و .... می توان به مقدار بسیار زیادی علاقه دانش آموزان را به درس و تحصیل افزایش داد. دانش آموزان معمولا به معلم خودشان به عنوان یک الگو نگاه می کنند و یک معلم خوب با برخورد و رفتار خوب و با احترام گذاشتن به شاگردهایی که دارد بیش از پیش آنها را به درس و تحصیل علاقه مند می کند. نحوه برخورد با دانش آموزان در کلاس درس هم باید به تناسب وضعیت تحصیلی آنها باشد. باید دانش آموزان زرنگ را برای پیشرفت بیشتر تشویق کرد و دانش آموزان ضعیف تر را برای یادگیری بهتر درس کمک نمود و از هر نوع مقایسه کردن و تحقیر دوری کرد.

مطالعه نمائید: نحوه علاقه مند کردن شاگردها به درس در کلاس های تدریس خصوصی و گروهی

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 11865 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image