ارتباط مستقیم با 30626 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس مقاله مطالب علمی مباحث ارائه شده در درس مقاومت مصالح 2 مهندسی مکانیک

مباحث ارائه شده در درس مقاومت مصالح 2 مهندسی مکانیک

به اشتراک گذاری

در این مقاله در رابطه با مباحث ارائه شده در درس مقاومت مصالح 2 مهندسی مکانیک توضیحاتی ارائه می گردد. البته در همین سایت ایران مدرس مطالب زیادی در زمینه آموزش مقاومت مصالح 1 و 2 ارائه شده است که در ادامه معرفی خواهند شد.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: چگونه مقاومت مصالح بخوانیم

اگر در رشته مهندسی مکانیک مشغول به تحصیل هستید ممکن است برای شما سوال باشد که در درس مقاومت مصالح 2 چه مطالبی ارائه می گردد. البته در مقاله سرفصل های درس مقاومت مصالح 2 همراه با توضیحات کامل در زمینه سرفصل های درس مقاومت 2 توضیحات بسیار کاملی ارائه شده است. با این وجود در این مقاله هم توضیحاتی در این زمینه ارائه می شود و مطالب آموزشی و دانلودی مفید موجود در همین سایت ایران مدرس هم معرفی می گردد. در رشته مهندسی مکانیک درس های مقاومت مصالح 1 و 2 جزو دروس پایه ای به حساب می آیند و دانشجویی که این دو درس را به خوبی یاد گرفته باشد در سایر دروس بخش جامداتی مانند طراحی اجزاء 1 و 2 هم کارش راحت تر خواهد بود. بنابراین بهتر است به دروس مقاومت مصالح بسیار خوب توجه شود.

مطالعه
دانلود رایگان امتحان ميان ترم مقاومت مصالح هم مفید است.





در درس مقاومت مصالح به صورت کلی مباحث مرتبط با تنش ها و تغییر مکان ها مورد بررسی قرار می گیرد. در درس مقاومت مصالح 1 مباحثی مانند تنش تحت بارگذاری محوری، تنش ناشی از گشتاور پیچشی و گشتاور خمشی، بارگذاری عرض و بارگذاری ترکیبی ارائه می شود. در همان درس مقاومت مصالح 1 هم وقتی نحوه محاسبه تنش ناشی از هر نوع بارگذاری مطرح می شود معمولا اینکه چگونه تغییر شکل ها هم محاسبه شود ارائه می گردد. به هر حال بر اثر بار محوری قطعه تغییر طول می دهد و بر اثر گشتاور پیچشی زوایا تغییر می کند. برای اینکه بتوانید بر درس مقاومت 2 مسلط شوید باید در ابتدای کار سعی کنید مقاومت مصالح 1 را خوب یاد بگیرید.

برای مشاهده لیست اساتید فعال در زمینه آموزش مقاومت مصالح 1 و 2 بر روی عبارت تدریس خصوصی مقاومت مصالح کلیک کنید.


در ادامه به بحث اصلی بر می گردیم و قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که در درس مقاومت مصالح 2 مهندسی مکانیک چه مباحثی ارائه می گردد. مباحث ارائه شده در درس مقاومت 2 را به صورت کلی می توان به 3 دسته زیر تقسیم بندی کرد:

1- بارگذاری ترکیبی و دایره مور

البته همانطور که گفته شد بارگذاری ترکیبی در فصل های آخر مقاومت مصالح 1 هم تدریس می شود. ممکن است این مبحث همراه با مبحث تبدیل تنش و دایره مور در انتهای مقاومت 1 و یا جلسه های اول مقاومت مصالح 2 هم تدریس شود. به هر حال بارگذاری ترکیبی مبحث مهمی است. در بارگذاری ترکیبی ممکن است یک تیر به صورت همزمان تحت بارگذاری عرضی، گشتاور خمشی و پیچشی و .... قرار گیرد. مبحث تبدیل تنش و دایره مور هم وقتی مطرح می شود که در یک نقطه از جسم تنش ها را محاسبه کرده باشید و در همان نقطه بخواهید روی صفحه دیگری با جهت گیری متفاوت تنش ها را محاسبه نمائید. بدست آوردن تنش های اصلی و جهت های اصلی هم در تبدیل تنش و دایره مور مطرح می گردد. بسیاری از معیارهای طراحی بر اساس تنش های اصلی است و بنابراین دانستن نحوه بدست آوردن این تنش ها بسیار مهم می باشد.

مطالعه مقاله خلاصه جزوه مقاومت مصالح - مبحث تبدیل تنش پیشنهاد می شود.





2- خیز تیر

می توان گفت که اصلی ترین مبحث مقاومت مصالح 2 همان مبحث خیز تیر است که از روش های مختلف قابل محاسبه است. وقتی یک تیر تحت بارگذاری عرضی قرار می گیرد از حالت خط راست به یک منحنب تبدیل می شود. بدست اوردن معادله منحنی الاستیک تیر با روش انتگرال گیری در مقاومت 2 مطرح می شود. روش های دیگری مانند گشتاور سطح، بر هم نهی یا سوپرپوزیشن، توابع تکینگی، روش انرژی و قضیه کاستیگلیانو هم برای بدست آوردن خیز تیر در نقاط مشخصی از تیر استفاده می شود. با استفاده از مبحث خیز تیر می توان بسیاری از مسائل نامعین استاتیکی را هم حل نمود.

حتما بخوانید:
دانلود جزوه مقاومت مصالح - بخش پنجم: تیرها، خیز تیر و شیب تیر





3- پایداری ستون ها

ستون هایی که تحت بارگذاری فشاری قرار دارند ممکن است قبل از اینکه حتی وامانده شوند تحت کمانش قرار بگیرند. اگر ستون بسیار لاغر طراحی شده باشد و بحث کمانش با استفاده از روابط موجود برای آن بررسی نشده باشد، ممکن است از یر بار در برود و در نهایت بشکند. در مقاومت مصالح 2 بحث پایداری ستون ها و کمانش آنها هم مورد بررسی قرار می گیرد.

پیشنهاد می شود مطالعه نمائید:
دانلود جزوه مقاومت مصالح - بخش چهارم: کمانش در ستون ها





در این مقاله مباحث ارائه شده در درس مقاومت مصالح 2 مهندسی مکانیک مورد بررسی قرار گرفت و گفته شد که یکی از مباحث اصلی بارگذاری ترکیبی و دایره مور است. در ادامه سایر مباحث این درس مانند خیز تیر و پایداری ستون ها هم بررسی شد.

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 2255 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image