ارتباط مستقیم با 30681 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس مقاله مطالب علمی سرفصل های درس مقاومت مصالح 2 همراه با توضیحات کامل

سرفصل های درس مقاومت مصالح 2 همراه با توضیحات کامل

به اشتراک گذاری

سرفصل های درس مقاومت مصالح 2 به صورت فصل به فصل همراه با توضیحات کامل در این بخش ارائه شده است. منبع اصلی کتاب مقاومت مصالح 2 کتاب بیر جانسون است که در انتها معرفی شده است.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: چگونه مقاومت مصالح بخوانیم و آن را یاد بگیریم

تبدیل تنش صفحه ای، تنش های اصلی ؛ تنش های برشی ماکزیمم، دایره ی مور برای تنش های صفحه ای، حالت کلی تنش، یادآوری نحوه استفاده از دایره مور برای حل مسائل تبدیل تنش

مبحث تبدیل تنش در مقاومت مصالح بسیار مهم است و در این مبحث در یک نقطه از جسم اگر تنش ها مشخص باشد می توان با روابط تحلیلی و یا با استفاده از دایره مور تنش ها روی صفحه دیگری با جهت گیری متفاوت در همان نقطه را محاسبه کرد. مبحث تنش های اصلی و جهت های اصلی هم در همین فصل مطرح می شود.

فصل 7 از منبع 1

کاربرد دایره ی مور در تحلیل سه بعدی تنش، معیارهای تسلیم مواد شکل پذیر تحت تنش صفحه ای، معیار شکست مواد شکننده تحت تنش صفحه ای، تنش در مخازن تحت فشار جدار نازک، مرور کلی و بررسی معیارهای تسلیم برای مواد مختلف


دایره مور در حالت دو بعدی و سه بعدی قابل رسم است. با تسلط بر آن به راحتی می توان از فرمول ها بی نیاز شد و مسائل را به صورت هندسی حل کرد. معیارهای شکست و تسلیم بیشتر در درس طراحی اجزا مطرح می شود ولی در این درس هم ممکن است مختصرا ارائه گردد.

فصل 7 از منبع 1

برای مشاهده لیست مدرسین و اساتید مقاومت مصالح 1 و 2 بر روی لینک تدریس خصوصی مقاومت مصالح کلیک کنید.

تبدیل کرنش صفحه ای، دایره ی مور برای کرنش صفحه ای، تحلیل سه بعدی کرنش، اندازه گیری کرنش با گلبرگ کرنش

در حالت دو بعدی، فرض دیگری که وجود دارد برای ساده کردن مسائل از 3 بعدی به 2 بعدی فرض کرنش صفحه ای است. در این جلسه تبدیل کرنش صفحه ای مورد بررسی قرار می گیرد.

فصل 7 از منبع 1





تنش های اصلی تحت یک بارگذاری مفروض، تنش های اصلی در یک تیر، تشریح کاربرد و لزوم استفاده از تنش های اصلی

همانطور که گفته شد، تنش های اصلی در بحث طراحی بسیار مهم هستند و بنابراین یک دانشجوی مهندسی مکانیک، عمران و .... باید بتواند با روابط و یا با دایره مور این تنش ها را محاسبه نماید. به عنوان مثال در معیار تنش عمودی ماکزیمم در بحث طراحی اجزا و یا در معیار کولن-مور و .... از تنش های اصلی استفاده می شود. تنش های اصلی در هر نقطه قابل محاسبه است و بیشترین و کمترین مقدار تنش های عمودی در آن نقطه هستند. جهت های اصلی را هم با دایره مور می توان بدست آورد. در جهت های اصلی تنش برشی صفر است.

فصل 8 از منبع 1

پیشنهاد می شود مقاله
مباحث و سرفصل های مقاومت مصالح 1 به صورت جلسه به جلسه را هم مطالعه نمائید.

طراحی میل گردان های انتقال، تنش های حاصل از بار گذاری های مرکب، بررسی حالت های مختلف بارگذاری ترکیبی

در مسائل واقعی مهندسی مکانیک، عمران و تمامی رشته های مهندسی در واقع بسیار کم پیش می آید که مثلا فقط یک بار عمودی و یا یک تنش عمودی به جسم اعمال شود. معمول ترین حالت بارگذاری ترکیبی است و در این بخش بررسی می گردد. مثلا تیرها معمولا تحت حالت ترکیبی از بار برشی و گشتاور خمشی قرار دارند.

فصل 8 از منبع 1

تغییر مکان تیر ها، تغییر شکل تیر تحت بار گذاری عرضی، معادله منحنی کشسانی، آموزش نحوه محاسبه منحنی الاستیک تیر

در واقع می توان گفت اصلی ترین مبحث درس مقاومت مصالح 2 بررسی خیز تیر و یا تغییر مکان تیرها است. اولین روش برای بررسی تغییر مکان تیرها همان بدست آوردن منحنی الاستیک تیر است. با نوشتن معادلات می توان منحنی تغییر شکل تیر را بدست آورد و در نهایت خیز ماکزیمم و یا خیز در هر نقطه دلخواه را محاسبه نمود.
دانلود جزوه مقاومت مصالح - بخش پنجم: تیرها، خیز تیر و شیب تیر

فصل 9 از منبع 1

تعیین مستقیم محنی کشسانی به کمک توزیع بار، تیر های از نظر استاتیکی نا معین، کاربرد توابع تکینگی برای تعیین شیب و تغییر مکان در تیر

روش های دیگری هم برای تعیین تغییر شکل تیرها وجود دارد که در این بخش ذکر شده است. در ضمن، از مبحث خیز تیرها برای حل بعضی از مسائل نامعین استاتیکی هم می توان استفاده نمود. توابع تکینگی هم برای حل مسائل خیز تیر بسیار مفید هستند. این روش به نسبت روش بدست آوردن معادله منحنی الاستیک تیر بسیار سریعتر به جواب می رسد.

فصل 9 از منبع 1





روش بر هم نهی، کاربرد اصل بر هم نهی برای تیرهایی که از نظر استاتیکی نامعین اند،  قضایای گشتاور سطح، کاربرد قضیه ی گشتاور سطح در تیر های یک سر گیر دار و تیر های با بار گذاری متقارن، مقایسه روش قضایای گشتاور سطح با روش منحنی الاستیک تیر

از روش بر هم نهی و یا سوپرپوزیشن هم برای محاسبه خیز تیر در نقاط مشخص می توان استفاده کرد. البته استفاده از روش بر هم نهی محدودیتهایی دارد و به عنوان مثال فقط در ناحیه الاستیک می توان از آن استفاده نمود. روش دیگر که برای همین بحث تغییر مکان تیرها در مقاومت مصالح 2 مطرح می شود روش قضایای گشتاور سطح است و برای استفاده از آن لازم است دانشجو نحوه رسم نمودار نیروی برشی و گشتاور خمشی را خوب بلد باشد.

فصل 9 از منبع 1

مطالعه
دانلود جزوه آموزشی مقاومت مصالح 2 هم مفید است.

نمودار های جز به جزء گشتاور خمشی، کاربرد قضایای گشتاور سطح برای تیر های با بار گذاری نامتقارن، تغییر مکان ماکزیمم، استفاده از قضایای گشتاور سطح برای تیر های از نظر استاتیکی نامعین، بیان مزایای روش قضایای گشتاور سطح

همانطور که گفته شد، روش گشتاور سطح برای بدست آوردن خیز مفید است. البته همه ی این روش ها به جز روش اول (منحنی الاستیک تیر) خیز را در نقطه به ما می دهند و نه در کل تیر. به هر حال این روش هم مزایایی دارد که شاید به نسبت روش اول زمان کمتری را لازم داشته باشد.

فصل 9 از منبع 1

ستون ها، پایداری سازه، فرمول اویلر برای ستون های انتها پین دار، تعمیم فرمول اویلر برای ستون هایی با شرایط انتهایی متفاوت، بحث روی انواع حالت های مختلف در پایداری ستونها -
دانلود جزوه مقاومت مصالح - بخش چهارم: کمانش در ستون ها

در کنار مبحث خیز تیر، مبحث بسیار مهم دیگر در مقاومت مصالح 2 مبحث ستون ها و پایداری ستون ها است. برای ستون هایی که تحت بارگذاری فشاری قرار دارند مبحث کمانش بسیار مهم است و باید بررسی شود.

فصل 10 از منبع 1

با گذاری خارج از مرکز ؛ فرمول سکانت، طراحی ستون های تحت بار مرکزی، طراحی ستون های تحت بار خارج از مرکز، طراحی ستون با در نظر گرفتن معیارهای مختلف و با در نظر گرفتن اثر کمانش

همانطور که گفته شد، برای ستون ها فقط اینکه بررسی شود تحت بارهای وارده ستون نمی شکند و یا تسلیم نمی شود کافی نیست. باید تحت بارگذاری فشاری کمانش آن هم بررسی گردد چرا که برای ستونها یکی از مودهای واماندگی همان کمانش است.

فصل 10 از منبع 1

پیشنهاد می شود مطالعه کنید:
دانلود نمونه سوال امتحانی مقاومت 2

روش های انرژی، انرژی کرنش، چگالی انرژی کرنش، انرژی کرنش کشسان برای حالت تنش های عمودی، بحث روی روش های انرژی و مزایای این روش

مبحث انرژی هم در مقاومت مصالح2 و هم در بسیاری از دروس دیگر بسیار پرکاربرد است. در این درس در کنار سایر روش های ذکر شده از روش انرژی هم برای محاسبه خیز و تغییر مکان تیرها استفاده می شود. برای حالت های مختلف بارگذاری باید نحوه محاسبه انرژی آموزش دیده شود.

فصل 11 از منبع 1

انرژی کشسان برای حالت تنش های  برشی، انرژی کرنش برای حالت کلی تنش، بار گذاری ضربه ای، طراحی بر اساس بار های ضربه ای، استفاده از مطالب ارائه شده در جلسات قبل در بحث بارگذاری ضربه ای

همانطور که گفته شد، روش انرژی بسیار پرکاربرد است و در حالت های مختلف بارگذاری می توان از آن استفاده نمود. یکی از بارگذاری های مورد استفاده بارگذاری ضربه ای است و از روش انرژی برای آن می توان استفاده کرد.

فصل 11 از منبع 1





کار و انرژی تحت بار منفرد، تعیین تغییر مکان ناشی از بار منفرد با روش کار انرژی، کار و انرژی برای حالت اعمال چند بار

با منفر یا تک بار در این بخش بررسی می شود و در ادامه حالت چند بار هم تحلیل خواهد شد. برای بار منفرد با استفاده از روش انرژی می توان تغییر مکان ها را محاسبه کرد که به آن پرداخته خواهد شد.



دانلود جزوه کامل درس مقاومت مصالح

فصل 11 از منبع 1

قضیه کاستیگلیانو، تعیین تغییر مکان با استفاده از قضیه کاستیگلیانو، سازه هایی که از نظر استاتیکی نا معین اند، استفاده از قضیه کاستیگلیانو برای حل مسائل نامعین استاتیکی

یکی از مهمترین قضایا که در درس مقاومت مصالح 2 مطرح می شود و کاربرد زیادی هم دارد قضیه کاستیگلیانو است. در این قضیه انرژی کرنشی کل سازه بر اثر بارهای اعمالی بر آن محاسبه می شود و در ادامه با مشتق گیری از عبارت بدست آمده نسبت به هر کدام از بارهای اعمالی، تغییر مکان در محل بار و در راستای اعمال بار بدست می آید.

فصل 11 از منبع 1

حتما مطالعه کنید:
خلاصه جزوه مقاومت مصالح - مبحث تبدیل تنش

منابع درس مقاومت مصالح 2:

1-Mechanics of Materials, F.P Beer, E.R Johnson Jr., J.T. Dewolf and D. F. Mazurek, Fifth Edition., 2009

2-Engineering Mechanics of Solids, Egor P Popov., Second Edition, 1998

3-Strength of Materials, S. Timoshenko, second Edition, 1948.     

منبع: ایران مدرس (استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به ایران مدرس مجاز است)


آمار بازدید: 14550 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image