ارتباط مستقیم با 30644 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
ایران مدرس مقاله مطالب علمی انواع روتور بالگرد یا انواع مختلف روتور هلی کوپتر

انواع روتور بالگرد یا انواع مختلف روتور هلی کوپتر

به اشتراک گذاری

انواع روتور بالگرد در این مقاله معرفی شده است. در همین سایت ایران مدرس مقالات دیگری هم در رابطه با بالگرد و روتور و ملخ هلی کوپتر ارائه شده است که در همین بخش تعدادی از آنها هم معرفی می گردد.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: مقایسه کاربرد فلزات و کامپوزیتها در پره هلی کوپتر (ملخ بالگرد)

بحث طراحی و تحلیل تنش در بالگردها معمولا در مهندسی مکانیک مورد بررسی قرار می گیرد. از جمله موارد مهم در طراحی روتور بالگرد نوع روتوری است که استفاده می شود. روتور بالگردها به انواع مختلف تقسیم می‌شود: روتور مفصل‌دار ، روتور شبه صلب یا الاکلنگی  و روتور صلب . قدیمی ترین نوع روتورها، روتورهای مفصل دار است. این نوع روتور برای اولین بار در سال 1930 در بالگردها به کار برده شد و در حال حاضر نیز احتمالا پر کاربردترین نوع روتور می باشد. روتور مفصل‌دار، نوعی روتور است که در آن تک تک پره‌ها آزادند که حرکت‌های سه‌گانه بال زدن ، نوسان‌های به سمت عقب و یا جلو حول محور قائم و تغییر گام  را به صورت مستقل انجام دهند. این امر با نصب هر یک از پره‌ها روی لولا‌های حرکت بال زدن و حرکت نوسانی افقی و یاتاقانهای تغییر گام  (و یا میله‌های پیچشی ) امکان‌پذیر است.

مطالعه این مقاله هم مفید است:
مواد مورد استفاده در ساخت پره هلی کوپتر (ملخ بالگرد)



روتور هلی کوپتر

نوع دیگر روتورها، روتور نیمه صلب یا الاکلنگی است که در آن پره‌ها به صورت صلب به Hub وصل هستند در حالیکه خود Hub می تواند حول نقطه بالایی محور روتور در هر جهتی نوسان کند. در این نوع روتور حرکت به سمت جلو و عقب پره ها انجام نمی پذیرد، ولی حرکت بال زدن و یا بالا و پایین رفتن پره ها به منظور متعادل کردن نیروهای برآ در حالت حرکت رو به جلوی بالگرد اتفاق می افتد. روتورهای شبه صلب بر روی بالگردهای با دو، سه و یا چهار پره مورد استفاده قرار می گیرد و نسبت به روتورهای مفصل دار ساختار ساده تری دارد. یکی از مزیتهای مهم این نوع روتور این است که به دلیل عدم استفاده از لولاهای عمودی، میرا کننده نیز لازم ندارد.ولی به هر حال پیچیدگیهایی مانند لزوم فراهم کردن نوعی مفصل چرخنده  بین محور محرک  و Hub روتور وجود دارد. به عنوان مثال، روتور اصلی بالگرد Bell 205 از نوع روتورهای نیمه صلب است.


مطالعه نمائید: پارامترهای لازم در طراحی پره هلی کوپتر (ملخ بالگرد)



بالگرد

نوع سوم روتورها، به روتور صلب معروف است پره‌های این نوع روتورها یک تکه بوده و مانند روتورهای نیمه صلب و یا مفصل دار لولا ندارند. به عبارت دیگر، در این نوع روتورها پره به صورت صلب به Hub و خود Hub نیز به صورت صلب به شفت متصل است. در روتورهای صلب فقط تغییر گام ممکن است. این نوع روتور در تعداد محدودی از بالگردها مورد استفاده قرار گرفته است. چون هیچ لولای بال زدن و یا اجازه ی حرکت دیگری در Hub وجود ندارد، سیستم های دیگری، مانند پیش مخروطی کردن پره ها، برای غلبه بر نیروهای نامساوی در روتور توسعه داده شده است.

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 2188 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image