ارتباط مستقیم با 30603 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس مقاله مطالب علمی مواد مورد استفاده در ساخت پره هلی کوپتر (ملخ بالگرد)

مواد مورد استفاده در ساخت پره هلی کوپتر (ملخ بالگرد)

به اشتراک گذاری

از دیدگاه سازه ای یک پره لزوما یک عضو متحمل نیرو پیوسته است که جهتهای تنش اصلی آن کاملا مشخص است. اصلی ترین جهت تنش در طول محور طولی پره است و از نیروی گریز از مرکز ناشی می شود.

پیشنهاد ایران مدرس: مواد به کار رفته در ساخت فنرها و نحوه بهبود خواص آنها



در پایین همین مقاله، دو مقاله دیگر هم در زمینه بالگرد ارائه شده است. آنها را هم مطالعه کنید.

هیچ ناچ یا سوراخ قابل ملاحظه ای بر روی پره وجود ندارد بنابراین به جز در ناحیه ریشه پره، جایی که پره به توپی متصل است، هیچ تمرکز تنش جدی ای وجود ندارد. مواد کاندید برای پره ها به صورت زیر است:

- فلزات: آلومینیوم، فولاد ضد زنگ، تیتانیوم

- کامپوزیت ها: فیبرهای شیشه، آرامید و کربن (با مدول و استحکام بالا) در ماتریس های رزین اپوکسی.


پیشنهاد می شود مقاله بازیافت مواد کامپوزیتی، روشهای بازیافت مواد مرکب را هم مطالعه کنید.

اوایل پره های روتور از چوب (یک کامپوزیت طبیعی) ساخته می شد و به صورت صفحه هایی با چسب به هم چسپانده می شدند. به هرحال تاب برداشتن و جذب رطوبت منجر به پایداری ابعادی ضعیف آن می شد.

فلزات معمول مورد استفاده در صنایع هوا فضا یعنی آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و تیتانیوم محدود به استحکام ویژه بین 17/0 تا 23/0 و سختی ویژه در حدود 025/0 هستند. فلز با بهترین خواص مکانیکی تیتانیوم است ولی در حالت کلی استفاده از آن به دلیل قیمت بالا و کمی در دسترس بودنش محدود است. به هر حال مواد کامپوزیت مانند شیشه فیبر/اپوکسی، آرامید فیبر/اپوکسی و کربن فیبر/اپوکسی استحکام ویژه بین 22/0 تا 94/0 و سختی ویژه بین 01/0 تا 11/0 هستند. بنابراین محدوده و مقادیر بالاتر خواص استحکام و سختی استفاده از کامپوزیتها را برای پره های روتور مناسبتر کرده است. همچنین خواص خستگی کامپوزیت ها از فلزات بهتر است و عمر طولانی تری خواهند داشت.

خوردگی یک مشکل اصلی در رابطه با همه سازه های هوایی فلزی مخصوصا اجزاء در معرض تنش بالا همچون پره های هلی کوپتر است. پره ها مستعد خوردگی تنشی و خوردگی ترک هستند. هنگام کار در نزدیک دریا مشکل شدیدتر نیز می شود. آب شور خصوصا برای آلومینیوم خورنده است. بنابراین اغلب فولاد ضد زنگ و تیتانیوم استفاده می شود. به هرحال فرآیند ساختن و تولید این مواد سخت است، مخصوصا تیتانیوم که نقطه ذوب بالایی دارد. در رابطه با کامپوزیت ها هر چند که به مدت طولانی در معرض رطوبت قرار گرفتن رزین های خاصی را می طلبد، ولی به هرحال کامپوزیتها برای مشکلات مربوط به خوردگی مستعد نیستند و در ضمن فرآیند ساخت آنها به آن مشکلی نیست.

مطالعه مقاله
آشنایی با فرآیند ساچمه زنی هم می تواند مفید باشد.

سایش، خصوصا در ناحیه نوک یک مشکل عمده در پره ها محسوب می شود. فلزات نسبت به مواد کامپوزیتی نسبتا نرمتر مزایایی دارند. به هر حال ممکن است که لبه های راهنمای پره ها را با سپرهای سایشی فلزی پوشاند. این کار همچنین یک مسیر رسانا برای رعد و برق فراهم می کند و استحکام را نیز افزایش می دهد. برای ناحیه inboared پره تیتانیوم یک فلز مناسب است ولی برای ناحیه نوک با شکل پیچیده تر، مواد فلزی پیشرفته تر همچون نیکل electro-deposited به کار گرفته می شود.

در رابطه با امنیت، عمر خستگی پره های کامپوزیتی بسیار از پره های فلزی بیشتر است زیرا مواد کامپوزیتی برای یک بارگذاری مشخص به نسبت مواد فلزی حد دوامشان درصد بالاتری از استحکام نهایی را دارد. همچنین مواد کامپوزیتی اگر به درستی طراحی شوند، مکانیزم شکست کندی خواهند داشت. فرآیند شکست معمولا با یک ترک در ماتریس شروع می شود و منجر به کاهش تدریجی سختی می شود. این ویژگی به اپراتورهای هلی کوپتر که از ردیابهای بصری استفاده می کنند، مقدار زیادی اخطار را به نسبت کاهش سریع مقاومت سازه و شکست فاجعه آمیز می دهد. سازمان هوانوردی کشوری (CAA) در انگلستان و سازمان هوانوردی فدرال (FAA) در آمریکا تایید کرده اند که عمر کارکرد برای پره های فلزی هلی کوپتر حدود 1500 تا 3000 ساعت است. CAA/ FAAتایید کردند که عمر کارکرد پره های کامپوزیتی نامحدود است هر چند که اکثر اوپراتورها پره ها را به صورت دوره ای، معمولا بعد از 10000 ساعت، بازرسی می کنند. عمر یک هلی کوپتر دولتی ممکن است بیش از 40000 ساعت باشد.

بازده آیرودینامیکی پره روتور روی عملکرد آن تاثیر بسیاری دارد. استفاده از فلزات، به دلیل سادگی تولید و ملاحظات اقتصادی، طراحی پره ها را به استفاده از پروفیلهای مقطع ثابت محدود می کند. استفاده از کامپوزیت ها و فرآیندهای قالبگیری مرتبط دستیابی به پره های با انحنا مرکب از کانتورها را ممکن ساخته به طوری که با پروفیل دقیق و تمام کاری سطح عالی مرتبا تولید شوند. شکلهای پره ای که در فلزات ممکن نیست، می تواند با استفاده از کامپوزیت ها ساخته شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله
تولید تایر از مواد قندی برای خودروها را هم مطالعه نمائید.

اختصاصی ایران مدرس

(کپی برداری از مطالب با ذکر منبع و آدرس www.iranmodares.com و یا درج لینک کامل مطلب مجاز است) -



مشاهده کنید: دانلود خلاصه روابط و فرمول های درس کامپوزیت (مواد مرکب)



اجزاء اصلی پره بالگرد و کاربرد مواد کامپوزیتی در آن




آمار بازدید: 20608 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
محمد شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۲

خیلی خیلی خیلی عالی بود ای کاش دولت برای ساخت هیلوکوپتر و هواپیما مردم ازاد می گذاشت ببین امثال مثل ماها غوغا میکردیم من یک هیلکوپتر درست کردم میترسم دولت بیاد جم کنه ببرد چی میشه یک مسابقه برای ساخت هیلکوپتر و هواپیما در ایران بگذارند که مردم از نزدیک بهترینها را تماشا کنند بعد یک جایزه هم بگذارند به نفر اول تا سوم جایزه بدهند ما حاضریم از پول خودمان خرج کنیم و مسابقه هر ساله باشد حتی جتهای جنگیش

خداداد شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵

سلام من به وسیله یه موتور ۱۰۰سی سی موتور سیکلت یه هلیکوپتر تک سر نشین درست کردم حالا مشکل پره دارم جای هست شفارش بدیم درست کنه یا درازای پروانه ها برای یه هلیکوپتر تک سر نشین چقدر باید باشه اگه میتونید درازای پروانه های جلوی و عقبی بعد باید مثله این هلیکوپترهای کنترلی یه میله بالای پروانه است برای تعادل باید من هم بزارم ممنون میشم

دایی مجید سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷

در حالی که در مملکت خودمون سازنده بلید فوق سبک داریمم وبا قیمت خیلی ارزون چرا میخواهید دوباره کاری کنید

صنعت سيکلت آدينه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۴

با سلام درباره نحوه ساخت بال هليکوپتر با کارکرد با برام نقشه بفرستيد ممنون,

رضامحمودی پنج شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹

باسلام واحترام خیلی دوست دارم خلبان هلیکوبتر بشوم لطفاخلبانی رابه مااموزش بدهیدباتشکرفراوان

هادی آدينه ۲۴ دي ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱

بابا با عکس ذکر کنید

مهدی دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۸

میشه از ملخک هلیکوپتر واسه هواپیما استفاده کرد ایا.

مرىم چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵

اصلا نفهمیدم

مهران خدمتی چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۸

سلام ممنون هستم از اطلاعات که دادید اگه امکان داره بفرمایید با فایبر گلاس تقویت شده میتوان پره هلیکوپتر درست کرد

ella kounani آدينه ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱

با سلام .می خواستم لطف کنید جایی که میشه مواد کمپوزیتی گیر اورد برای ساخت پره معرفی کنید . تمام مشکلی ساختش مربوط به همین جنس پره هاشه هم وزنش مهمه وهم نقطه شکستش (خستگیش)

سينا پنج شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱

سلام عالي بود.

arman چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰

میشه با عکس بزارید

ارمان چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸

میشه با عکس بزارید

مخترع آدينه ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۲

سلام عالی بود یه سوال داشتم ایا میشه از پلاستیک فشرده برای پره ها استفاده کنیم.برای پرواز در ارتفاع5متر

میثم سه شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۴

مرسی عالی بود فقط میخواستم در مورد فناآوری ساخت بیشتر بدونم.تشکر از شما

امیر پنج شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳

سلام مرسی میتونی ساختار و دیزاین ملخ رو بزاری با عکس لطفا

markonakhai يکشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۷

بسیارمفیدوپرباربود.متشکرم

علی دوشنبه ۲۳ دي ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۷

مفید و ارزنده بود اگه ممکنه در مورد رابطه بین مساحت و وزن ملخ توضیح دهید تشکر