ارتباط مستقیم با 30621 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی راهکارهای عالی برای یادگیری مفهومی و عمقی درس فیزیک

راهکارهای عالی برای یادگیری مفهومی و عمقی درس فیزیک

به اشتراک گذاری

در این بخش راهکارهای عالی برای یادگیری مفهومی و عمقی درس فیزیک ارائه می گردد. فیزیک درس بسیار شیرین و جذابی است و در صورتیکه دانش آموزان و دانشجویان برای یادگیری آن در طول ترم وقت بگذارند و برای آموزش دیدن آن علاقه نشان دهند می توانند این درس را بسیار خوب درک کرده و در امتحان هم نمره بهتری بگیرند. گرفتن نمره خوب در درس فیزیک بسیار با این نکته در ارتباط است که دانش آموز یا دانشجو به چه میزان درس را بفهمد و به صورت عمقی درک نماید. برای اینکه در درس فیزیک نتیجه خوبی گرفته شود میزان خوب حفظ بودن فرمول ها ملاک نیست بلکه اینکه چه میزان به درک درستی از مباحث رسیده باشید اهمیت بیشتری دارد.

در بسیاری از موارد ممکن است شما بخواهید یک سوال یا مسئله را از روشی که همیشه در کتاب مشاهده کرده اید حل نمائید در حالیکه شاید تعجب کنید شخص دیگری با ارائه مقداری توضیح مختصر و با نوشتن یکی دو سطر راه حل همان نتیجه شما را بدست آورد. وقتی متن درس، روابط و مسائل و تمرینات فیزیک را خوب درک می کنید در بسیاری از موارد ذهن شما راه حل های ساده تری پیدا می کند و در زمان کمتری هم می توانید سوالات را حل نمائید. بنابراین همواره هدف شما در کلاس های تدریس فیزیک، حین مطالعه کتاب فیزیک و خواندن متن کتاب درسی، حین حل تمرینات و مسائل فیزیک و .... این باشد که درس را به صورت مفهومی و عمقی آموزش ببینید. دانلود خلاصه جزوه فیزیک پیش دانشگاهی

فیزیک تفاوت اساسی با درس ریاضی دارد. هر چند در کلاس های ریاضی در مدرسه و دانشگاه و یا در کلاس های تدریس خصوصی ریاضی در موارد زیادی مثال هایی از فیزیک مورد بررسی قرار می گیرد، ولی به صورت کلی در درس ریاضی هدف این است که شما نحوه انجام محاسبات را یاد بگیرید. در ریاضی سعی بر این است که یاد بگیرید چگونه حد را محاسبه کنید، چگونه انتگرال بگیرید، نمودار رسم کنید و مشتق بگیرید و ... . در درس ریاضی این طور نیست که همواره مسائل و تمرینات بیان کننده یک واقعیت فیزیکی و یا اتفاقات واقعی فیزیکی باشد و در اکثر موارد هدف تمرین کردن نحوه انجام محاسبات است. اما در درس فیزیک همیشه تمرینات و مسائلی که انجام می دهید و مطالبی که مطالعه می کنید با مسائل و اتفاقات فیزیک واقعی در ارتباط است. به عبارت دیگر هر سوالی که در درس فیزیک حل می شود را می توان در آزمایشگاه شبیه سازی کرد و نتیجه ای که شما با روابط و فرمول ها بدست آورده اید را می توان در آزمایشگاه هم محاسبه نمود. این است که در مقطع دانشگاه آزمایشگاه فیزیک اسم یک درس است در حالیکه آزمایشگاه ریاضی نداریم. این ویژگی درس فیزیک نشان می دهد که چون مطالب، فرمول ها، تمرینات و مسائل آن با واقعیت های فیزیکی در ارتباط است برای موفقیت در این درس باید به درک درستی از آن رسید و خوب فهمید. در ادامه راهکارهای عالی برای یادگیری مفهومی و عمقی درس فیزیک مورد بررسی قرار می گیرد.

1- همانطور که گفته شد در مرحله اول باید خودتان سعی کنید به صورت مفهومی درس بخوانید و در جستجوی این باشید که درس را بفهمید. خواستن خود شما اولین مرحله کار است و اگر خودتان در ابتدای ترم با این دید پیش بروید که می خواهید مطالب را خوب درک کنید و نمی خواهید درس را سطحی بخوانید در نهایت مواردی که در ادامه ذکر می شود هم مفید خواهد بود. همین که اگاهی داشته باشید برای موفقیت در امتحان این درس فیزیک را باید خوب بفهمید خودش مرحله مهمی است. وقتی در کلاس های مدرسه یا دانشگاه و یا در جلسات تدریس خصوصی به درس گوش می دهید هر سوالی که برایتان پیش آمد را بپرسید و یا یادداشت کنید تا بعدا بپرسید. البته ممکن است در کلاس های اصلی خودتان در مدرسه یا دانشگاه فرصت پرسیدن همه ی سوال ها نباشد. به همین دلیل، اگر در کنار خودتان یک معلم خصوصی فیزیک خوب داشته باشید بسیار می تواند کمک کننده باشد. (مشاهده لیست مدرسین خصوصی فیزیک)

2- در صورت لزوم از کلاس های تدریس خصوصی فیزیک استفاده کنید. واقعیت این است که در این کلاس ها می توان درس فیزیک و یا هر درس دیگری را بهتر فهمید. در کلاس های خصوصی زمان بیشتری برای سوال پرسیدن وجود دارد، تعداد جلسات و استادی که تدریس می کند را خودتان انتخاب می کنید، کلاس ها در منزل برگزار می شود و جو راحت تری دارد، اگر در درس فیزیک به صورت پایه ای اشکال دارید می توانید سوالات پایه ای هم بپرسید و .... . همه ی این موارد باعث می شود بازدهی و میزان موثر بودن این کلاس ها به نسبت کلاس های مدرسه و دانشگاه بیشتر شده و برای یادگیری بهتر درس مفیدتر باشد.
تاثیر تمرکز بر میزان یادگیری ریاضی و فیزیک

3- حین حل تمرینات و سوالات فیزیک سعی کنید قبل از اینکه سراغ راه حل مسئله بروید خودتان کمی روی آن فکر کنید. تلاش کنید راه حلی بنویسید. حتی اگر یک خطر راه حل هم بنویسید و حتی اگر فرمول هایی که به نظرتان می رسد می تواند برای این سوال مفید باشد را روی کاغذ بیاورید باز هم مفید است. اگر صورت سوال را متوجه نشدید آن را چند بار بخوانید. سعی کنید خواسته سوال را خوب متوجه شوید و برای ان راه حلی بنویسید. با این روش ذهن شما فعال تر و پویاتر شده و حتی اگر سوال جدیدی را ببینید ممکن است بتوانید راه حلی ارائه دهید. اما اگر روی سوالات فکر نکنید و راه حل ها را حفظ کنید اگر سوال متفاوتی به شما داده شود نمی توانید آن را حل کنید. از نحوه برخورد معلم فیزیک خودتان در کلا س های گروهی و یا نحوه برخورد معلم تدریس خصوصی در کلاس های خصوصی فیزیک با تمرینات و مسائل ایده بگیرید. در کلاس هم به این دقت کنید که چگونه فرمول ها را انتخا می کنند و برای حل سوال چه استدلال هایی ارائه می نمایند. ذهن راه حل گرا و ذهنی که می تواند روی مسائل تفکر و تعمق کند به نسبت ذهنی که فقط مطالب را حفظ می کند در نهایت موفق تر خواهد بود.


4- کتاب درسی فیزیک را خوب بخوانید. خیلی به کتاب های کمک اموزشی تکیه نداشته باشید. در همان کتاب خودتان مطالب به صورت کامل گفته شده است. تمرینات و مثال های حل شده آن را یک بار دیگر خودتان یک بار دیگر حل کنید و در ادامه با روشی که گفته شد سراغ حل کردن تمرینات حل نشده بروید. مطالعه مقالات زیر هم برای یادگیری بهتر، مفهومی تر و عمقی تر فیزیک مفید است.

چگونه فیزیک را یاد بگیریم



چگونه فیزیک را عمقی یاد بگیریم و در امتحان فیزیک عملکرد عالی داشته باشیم؟

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 605 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image