ارتباط مستقیم با 30625 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
ایران مدرس مقاله مطالب علمی فرمول شتاب همراه با توضیحات عالی و جزوه رایگان

فرمول شتاب همراه با توضیحات عالی و جزوه رایگان

به اشتراک گذاری

در این مقاله به صورت خلاصه در رابطه با فرمول شتاب توضیح داده شده است و توضیحاتی به زبان ساده و روان هم ارائه شده است. همچنین جزواتی به صورت رایگان در این زمینه قابل دانلود می باشد.


پیشنهاد ویژه سایت ایران مدرس: دانلود خلاصه جزوه مفید فیزیک - حرکت دایره ای و شتاب مرکز گرا با فرمول های اصلی و مهم


فرمول شتاب و نیرو با توضیحات کامل


در تصویر زیر می توانید فرمول شتاب و نیرو را مشاهده نمائید. به این فرمول قانون دوم نیوتون هم گفته می شود. در رابطه زیر a شتاب، F نیرو و m جرم است. اگر در این مباحث اشکال دارید از معلم خصوصی فیزیک کمک بگیرید. در شکل زیر واحدهای مربوط به نیرو، شتاب و جرم را هم می توانید مشاهده نمائید. اگر نیرو صفر باشد شتاب هم برابر صفر خواهد شد و در چنین شرایطی جسم ساکن است و یا با سرعت ثابت حرکت می کند. شتاب می تواند مثبت (تند شونده) و یا منفی (کند شونده) باشد. فرمول شتاب کند شونده با تندشونده فرق نمی کند و فقط در علامت تفاوت دارند. اگر سرعت جسم و برآیند نیروهای وارد بر آن جهت مخالف هم داشته باشند شتاب کند شونده است.



مطالعه نمائید: دانلود رایگان جزوه بسیار مفید فیزیک مبحث حرکت شناسی - شتاب


فرمول شتاب متوسط با توضیحات کامل و تشریحی



در ادامه و در تصویر زیر فرمول شتاب متوسط ارائه شده است. برای بدست آوردن شتاب متوسط باید در بازه زمانی ای که مد نظر داریم سرعت اولیه و نهایی را اندازه گرفته و اختلاف سرعت ها را بر بازه زمانی انجام حرکت تقسیم نمائیم. به عنوان مثال اگر سرعت اولیه یک اتومبیل 2 متر بر ثانیه و سرعت نهایی آن 20 متر بر ثانیه باشد و برای رسیدن از سرعت 2 به 20 زمانی معادل 5 ثانیه طول کشیده باشد، نهایتا شتاب اتومبیل برابر 5/(2-20) یعنی برابر 3.6 متر بر مجذور ثانیه خواهد بود. شتاب متوسط همانطور که از اسم آن مشخص است مقدار شتاب را در هر لحظه به ما نمی دهد بلکه در یک بازه زمانی شتاب را مشخص می نماید.



مطالعه نمائید: سوالات چهار گزینه ای شتاب متوسط و حرکت یکنواخت روی خط تیزهوشان نهم با جواب


اگر قصد دارید در هر لحظه شتاب جسم را بدانید باید از فرمول زیر استفاده نمائید.



فرمول شتاب لحظه ای در حالیکه معادله جابه جایی بر حسب زمان را داریم در تصویر بالا ارائه شده است. به عنوان مثال فرض کنید معادله جابه جایی زمان به صورت x(t)=3t^2-5t+10 باشد. با گرفتن اولین مشتق از این رابطه مکان - زمان، سرعت بر حسب زمان بدست می آید. یعنی داریم: v(t)=6t-5. در ادامه برای بدست آوردن شتاب لحظه ای با استفاده از فرمول ارائه شده در تصویر بالا باید یک بار دیگر هم مشتق بگیریم. یعنی داریم: a(t)= 6. به عبارت دیگر با دو بار مشتق گرفتن از معادله مکان زمان شتاب بدست می آید. در این مثال شتاب عدد ثابتی بدست آمده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با فرمول های شتاب بر روی این لینک کلیک کنید.


پیشنهاد می کنیم مطالعه نمائید: دانلود رایگان جزوه آموزش سرعت و شتاب در فیزیک


عبارت های کلیدی: فرمول شتاب ثابت، شتاب هفتم، فرمول شتاب در فیزیک دهم، شتاب متحرک


منبع: ایران مدرس



آمار بازدید: 66556 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image