ارتباط مستقیم با 30648 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس مقاله مطالب علمی آموزش زیست شناسی - یون ها در بدن ما

آموزش زیست شناسی - یون ها در بدن ما

به اشتراک گذاری

در این مقاله در رابطه با آموزش زیست شناسی - یون ها در بدن ما توضیحاتی ارائه شده است. در این مقاله در رابطه با انواع یون ها، یون سدیم، هموگلوبین، گلبول های قرمز، ویژگی های ترکیبات یونی و .... توضیح داده شده است. یون ها در تنظیم فعالیت های بدن نقش اساسی دارند. کاتیون های آهن، منیزیم، کلسیم و سدیم یون های مهمی هستند که حدود 10 درصد نیازهای اساسی بدن ما را تامین می کنند.

برای مشاهده لیست مدرسین زیست بر روی عبارت معلم خصوصی زیست کلیک کنید. مطالعه مقاله چگونه زیست کنکور را 100 بزنیم مفید است.

یون سدیم یکی از مهم ترین یون هایی است که نسبت به سایر کاتیون ها مقدار بیشتری در خون دارد و در حالت محلول رسانای جریان الکتریکی است و به همین جهت از وظایف اصلی این یون ایجاد جریان الکتریکی در مغز و اعصاب و ماهیچه های بدن خصوصا قلب است. ما در شبانه روز انواع غذاها، میوه ها، خوراکی ها و نوشیدنی ها را مصرف می کنیم. اغلب این مواد نمک دارند و بدین ترتیب  مقدار قابل ملاحظه ای نمک خوارکی وارد بدن ما می شود و یون سدیم مورد نیاز بدن تامین می گردد.

اما باید در مصرف نمک خوراکی تعادل را حفظ کنیم زیرا اگر میزان نمک موجود در رژیم غذایی ما به مقدار زیادی کاهش یا افزایش یابد فعالیت سلول های بدن مختل می شود، پس برای حفظ تعادل  و پیشگیری از اختلال فعالیت های سلول ها، باید مقدار نمک خوراکی موجود در مواد رژیم غذایی را کنترل کرد.

مطالعه کنید:
دانلود رایگان تست های کنکور زیست شناسی سال دوم دبیرستان

هموگلوبین درشت مولکولی است که در گلبول های قرمز خون وجود دارد و در ساختار خود آهن دارد. گلبول های قرمز خون به دلیل داشتن اتم های آهن میتواند گاز اکسیژن را از شش ها بگیرد و به همه سلول های بدن برساند و گاز کربن دی اکسید تولید شده در سلول های بدن را به شش ها برگرداند.


در واقع گلبول های قرمز به وسیله ی هموگلوبین خود اکسیژن را در خود حل و پخش می کنند در حدود 97 درصد اکسیژن به وسیله هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز و بقیه به صورت مخلوط در پلاسما به بافت ها منتقل می شود. هر مولکول هموگلوبین از یک بخش پروتئینی به نام "گلوبین"و یک بخش آهن دار به نام "هم" تشکیل شده است. اکسیژنی که وارد خون می شود به وسیله ی سلول های قرمز خون به تمام نقاط بدن می رود. پروتئین ویژه ای در این سلول های قرمز به نام هموگلوبین (دارای ساختار سه بعدی است) که مسئولیت انتقال اکسیژن را در بدن به عهده دارد.

هر مولکول هموگلوبین در دو قسمت مرکزی ساختار خود چهار اتم آهن دارد که همچون یک آهن ربا مولکول اکسیژن را در بر می گیرد. بدن ما برای ساختن هموگلوبین به یون آهن نیاز دارد. آهن مورد نیاز بدنمان را می توانیم با مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت، جگر و سویا و .... تامین کنیم. اما در دوران بارداری شیردهی، رشد و نوجوانی و در مواقعی که خون زیادی از بدن رفته باشد، بدن به آهن بیشتری نیاز دارد. در این شرایط برای درمان کم خونی و جبران کمبود آهن، پزشکان مصرف قرص آهن را افزون بر مصرف بیشتر غذاهای سرشار از آهن (جگر و گوشت) سفارش و تجویز می کنند.

پیشنهاد می شود دانلود جزوه نکات کنکوری و درسی فصل دوم كتاب زيست شناسي 1 (زیست دوم دبیرستان) را هم بخوانید.

مقدار هموگلوبین در خون انسان برابر با 12 الی 18 گرم در 100 میلی لیتر خون است و مقدار آهن در بدن برابر با 3 الی 5 گرم است.

ویژگی های ترکیبات یونی:

ساختار سه بعدی و بلوری منظم دارند. از میلیاردها جفت یون مثبت و یون منفی که به طوز منظم کنار هم چیده شده اند، تشکیل شده است.

در مجموع از نظر بار الکتریکی خنثی هستند، زیرا تعداد کل بارهای مثبت و منفی در آنها با هم مساوی است. نقطه ی ذوب و جوش بسیار بالایی دارند.

برخی از ترکیبات یونی در آب حل می شوند، مانند سدیم کلرید و کات کبود. فقط دو حالت مذاب و محلول، رسانای جریان برق هستند، ولی در حالت جامد نارسانا می باشند.

فرآیند تشکیل آنها به شدت گرماده است. ترکیبات یونی شکننده اند و در اثر ضربه خرد می شوند.

مطالعه این مقاله هم مفید است:
تغذیه در جانورانی که لوله گوارش دارند، تغذیه و گوارش در گنجشک و ملخ

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 18912 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image