ارتباط مستقیم با 30689 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس مقاله مطالب علمی آموزش درس آمار - مد یا نما داده ها، تعریف مد با مثال تشریحی

آموزش درس آمار - مد یا نما داده ها، تعریف مد با مثال تشریحی

به اشتراک گذاری

در این مقاله آموزشی در رابطه با مباحث مهمی از درس آمار (مد یا نما داده ها، تعریف مد با مثال تشریحی) توضیح داده شده است. در چه موردی از مد و در چه موردی از میانگین استفاده شود هم بررسی شده است.

برای مشاهده لیست کامل اساتیدی که در زمینه تدریس خصوصی آمار از دبیرستان و متوسطه تا دانشگاه فعالیت دارند بر روی عبارت تدریس خصوصی آمار کلیک کنید.

تعریف مد: داده ای که بیش ترین فراوانی را دارد ، مد داده ها نامیده می شود. برای محاسبه ی مد فقط کافی است فروانی داده ها را با هم مقایسه کنیم. داده با بیش ترین فراوانی مد است. دانلود خلاصه جزوه درس آمار

نکته: فروشندگان پوشاک از معیار گرایش به مرکز مد بسیار استفاده می کنند. آن ها با آمارگیری های خود در می یابند چه نوع پوشاکی بیش تر مورد پسند مصرف کنندگان است و از همان پوشاک سفارش می دهند.

مطالعه کنید:
دانلود رایگان جزوه آموزش آمار - معیارهای گرایش به مرکز با مثال تشریحی

رای گیری ها اساس تصمیم گیری مد است. مد ممکن است منحصر به فرد نباشد، یعنی جامعه ممکن است دو یا چند مدی باشد. مد در این قبیل جامعه ها شاخص معتبری نیست زیرا وجود چندین مد، نشان دهنده ی این واقعیت است که جامعه ی ما یک دست نیست و لذا اگر مطالعات را دقیق تر کنیم، شاید بتوانیم جامعه را به دو یا چند بخش یک دست تفکیک کنیم. اگر فروانی تمام داده ها با هم برابر باشد، آن گاه این داده ها دارای مد نیستند.


انتخاب معیار گرایش به مرکز مناسب ( مد یا میانگین)

داده های دور افتاده: مقدار متفاوت با سایر داده ها دارد. معمولا مقدار آن بسیار بزرگتر یا بسیار کوچکتر از بقیه داده هاست. داده دور افتاده از میانگین بیشترین فاصله را دارد.

نکته: میانگین تحت تاثیر داده های دور افتاده قرار می گیرد، در صورتی که میانه و مد داده ها تحت تاثیر داده های دور افتاده قرار نمی گیرند. بنابراین در صورت وجود داده دور افتاده، میانه یا مد را گزارش می کنیم، در غیر این صورت میانگین را گزارش می کنیم.

پیشنهاد می شود حتما بخوانید: جزوه خلاصه آموزش آمار - واریانس، انحراف معیار، ضریب تغییرات و چارک با حل مثال تشریحی



توجه کنید، تمام داده ها به جز یکی از آنها از میانگین به دست آمده کوچکتر هستند. در واقع داده ی 98 یک داده ی دور افتاده در مجموعه داده های این سوال است، پس میانگین شاخص گرایش به مرکز مناسب نیست و می بایست از میانه به عنوان شاخص گرایش به مرکز استفاده کنیم. توجه کنید داده ها مد ندارند.

مطالعه نمائید:
دانلود جزوه آموزشی دسته بندی داده ها و جدول فراوانی

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 39662 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image