ارتباط مستقیم با 30650 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
ایران مدرس مقاله مطالب علمی آموزش زیست شناسی - تغذیه ی گیاهی و جانداران موثر در تغذیه ی گیاهی

آموزش زیست شناسی - تغذیه ی گیاهی و جانداران موثر در تغذیه ی گیاهی

به اشتراک گذاری

در این مقاله در رابطه با آموزش زیست شناسی - تغذیه ی گیاهی و جانداران موثر در تغذیه ی گیاهی، خاک و مواد مغذی مورد نیاز گیاهان، گیاخاک یا هوموس، بهبود خاک و کودهای آلی، شیمیایی و زیستی، قارچ ریشه ای و .... توضیح داده شده است.

برای مشاهده لیست مدرسین فعال در زمینه تدریس خصوصی زیست متوسطه، کنکور و دانشگاهی بر روی عبارت تدریس خصوصی زیست شناسی کلیک کنید.

تغذیه ی گیاهی

گیاهان مواد مختلف برای رشد و نمو خود را از هوا، آب یا خاک جذب می کنند. یکی از مهم ترین موادی که گیاهان از هوا جذب می کنند کربن دی اکسید است. مقداری از کربن دی اکسید هم با حل شدن در آب به صورت بیکربنات در می آید که توسط برگ ها و ریشه جذب می شود. کربن اساس ماده آلی و بنابراین یکی از  عناصر مهم مورد نیاز گیاهان است. کلسیم در استحکام دیواره ی یاخته های گیاهی، منیزیم در ترکیب مولکولی سبزینه و پتاسیم در تنظیم مقدار اب یاخته ها نقش دارند.

خاک و مواد مغذی مورد نیاز گیاهان: خاک ترکیبی از مواد آلی ،غیر آلی و ریز اندامگان است. خاک های مناطق مختلف به علت تفاوت در ترکیبات ، توانایی متفاوتی در نگهداری و  مواد معدنی دارند.PH آب،مقدار هوای خاک،

گیاخاک یا هوموس: بخش آلی خاک  یا گیاخاک از بقایا و اجزای در حال تجزیه جاندارن تشکیل شده است.





گیاخاک

بعضی از مواد آلی خاک ،که منشا آنها بیشتر گیاهی است مواد اسیدی تولید می کنند. مواد اسیدی به علت داشتن بارهای منفی ،یون های مثبت را در سطح خود نگه می دارند که مانع شست و شوی یون های مثبت می شود. باعث نرمی خاک می شود که برای نفوذ ریشه مناسب است.

بهبود خاک: برای افزایش حاصلخیزی خاک از کودها استفاده می کنند. کودها شامل انواع کودهای آلی ،شیمیایی و ریستی هستند.

مطالعه مقاله
گیاه مضر سنبل آبی به کاغذ تبدیل شد هم مفید است.

کودهای آلی: بقایای در حال تجزیه ی جانداران هستند و مواد معدنی را به آهستگی آزاد می کنند و از معایب این کودها احتمال آلودگی آنها به عوامل بیماری زا است.

کودهای شیمیایی: فایده ی آن شامل عناصر معدنی هستند که به راحتی در اختیار گیاه قرار می گیرند و به سرعت کمبود مواد غذایی خاک را جبران می کنند. و معایب آن مصرف بیش از حد می تواند به خاک  و محیط ریست آسیب وارد کند .

کودهای زیستی: شامل باکتری هایی هستند که برای خاک مفیدند و بعضی مواد معدنی خاک را افزایش می دهند و استفاده از آنها بسیار ساده تر و کم هزینه تر است، معمولا به همراه کودهای شیمیایی استفاده می شوند و معایب کودهای آلی و شیمیایی را ندارند.

جانداران موثر در تغذیه ی گیاهی

گیاهان با بعضی جانداران همزیستی دارند.از مهمترین انواع این همزیست ها، قارچ-ریشه ای و باکتری های تثبیت کننده نیتروژن هستند.

قارچ ریشه ای: همزیستی ریشه ی گیاهان با انواعی از قارچ ها برای جذب آب و مواد مغذی است. حدود 90 درصد گیاهان دانه دار با قارچ ها زندگی همزیستی دارند  و قارچ ها درون ریشه یا به صورت غلافی در سطح ریشه زندگی می کنند .رشته های ظریفی از قارچ به درون ریشه نفوذ و با ریشه تبادل مواد انجام می دهد.

پیشنهاد می شود مقاله
گیاهان مفید برای کاهش وزن را هم بخوانید.

قارچ از ریشه مواد آلی دریافت کرده و برای گیاه مواد معدنی و به خصوص فسفات فراهم می کند و قارچ پیکر رشته ای دارد و رشته های آن نسبت به ریشه با سطح بیشتری از خاک در تماس هستند.

برخی گیاهان با انواعی از باکتری ها همزیستی دارند. این همزیستی برای جذب نیتروژن بیشتر است. ریزوبیوم ها و سیانوباکتری ها در تثبیت نیتروژن نقش دارند. ریزوبیوم ها همزیست با ریشه ی گیاهان تیره ی پروانه واران مانند سویا، نخود، عدس ،لوبیا، شبدر و یونجه هستند.

در ریشه ی این گیاهان در محل برجستگی هایی به نام گرهک زندگی می کنند. پس از برداشت محصول و باقی ماندن ریشه گیاه در خاک و تجزیه ی آن ، گیاخاک غنی از نیتروژن ایجاد می شود.

سیانوباکتری ها نوعی از باکتری های فتوسنتزکننده هستند که بعضی از آن ها علاوه بر انجام فتوسنتز تثبیت نیتروژن را هم انجام  می دهند. گیاهانی مانند آزولا و گونرا با سیانوباکتری ها همزیستی دارند و نیتروژن تثبیت شده را دریافت می کنند.

گیاه گونرا در مناطقی که کمبود نیتروژن دارد زندگی می کند. سیانوباکتری در حفره های کوچک درون ساقه و دمبرگ گیاه تثبیت نیتروژن را انجام می دهد و از محصولات فتوسنتزی گیاه استفاده می کند.

مطالعه مقاله
مغذی‌ترین خوردنی‌های زمینی کدامند؟ را هم پیشنهاد می کنیم.

علت بزرگ بودن گیاه و برگ های آن در مناطق غیر حاصلخیز ،همزیستی با سیانوباکتری هاست. رشد سریع آزولا در تالاب ها موجب کاهش اکسیژن آب و مرگ بسیاری آبزیان می شود چون روی آب را می پوشاند.

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 2653 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image