ارتباط مستقیم با 30621 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس مقاله مطالب علمی فرمول های مهم ریاضی نهم فصل اول مبحث مجموعه ها همراه با فیلم و جزوه pdf رایگان

فرمول های مهم ریاضی نهم فصل اول مبحث مجموعه ها همراه با فیلم و جزوه pdf رایگان

به اشتراک گذاری

اگر می خواهید فصل اول ریاضی نهم را عالی یاد بگیرید .... اگر می خواهید با مبحث مجموعه ها و فرمول های آن آشنا شوید .... در هر صورت در این بخش فرمول های مهم ریاضی نهم فصل اول مبحث مجموعه ها همراه با فیلم و جزوه pdf رایگان ارائه شده است.


برای مشاهده لیست کامل مدرسین ریاضی نهم بر روی عبارت معلم خصوصی ریاضی نهم کلیک کنید. مطالعه این مقاله هم مفید است: فیلم های آموزشی عالی ریاضی نهم به صورت رایگان و به زبان ساده و روان


همانطور که در شکل زیر توضیح داده شده است، در نمایش مجموعه ها ترتیب نوشتن عضوهای مجموعه مهم نیست. یعنی این طور نیست اگر جای دو عضو از مجموعه را با هم عوض کنیم مجموعه جدیدی ایجاد شود. در ریاضی نهم در فصل 1 روی این مباحث تاکید زیادی شده است.



این جزوه را هم مطالعه نمائید: دانلود جزوه خلاصه شده ای در رابطه با مجموعه ها


عضویت در مجموعه


یکی از مباحث مهم در درس مجموعه ها این است که مفهوم عضویت را آموزش ببینیم. وقتی می گوئیم مثلا عدد 4 عضو مجموعه A است، یعنی یکی از اعضای مجموعه A همان عدد 4 است. در متن زیر می توانید علامت عضویت را مشاهده نمائید. اگر عضوی در مجموعه ای وجود نداشته باشد از همان علامت استفاده می کنیم و روی آن خطی کشیده می شود.





این جزوه pdf هم از درس ریاضی نهم به صورت رایگان قابل دانلود است: دانلود رایگان جزوه آموزشی ریاضی پایه نهم (ریاضی 9) - فصل اول: مجموعه ها


تعریف مجموعه تهی در فصل 1 ریاضی 9 و فرمول آن


در تصویر زیر هم توضیح داده شده است که مجموعه تهی مجموعه ای است که هیچ عضوی ندارد. دقت کنید که مجموعه تهی را درست نمایش دهید و اشتباهاتی که ممکن است رخ دهد در شکل زیر نمایش داده شده است. مجموعه تهی زیر مجموعه هر مجموعه ای است.



مطالعه نمائید: مهمترین فرمول های ریاضی و مجموعه فرمول های ریاضی


تعریف زیر مجموعه و نحوه نمایش آن


اگر تمام اعضای مجموعه B در مجموعه A وجود داشته باشد اصطلاحا می گوئیم مجموعه B زیر مجموعه A است. در تصویر زیر هم در رابطه با زیر مجموعه ها نکات خوبی ارائه شده است. اگر در این مباحث اشکال دارید از معلم های ریاضی کمک بگیرید. در امتحان ریاضی نهم مبحث مجموعه و زیر مجموعه بسیار زیاد مورد سوال قرار می گیرد.



این فیلم را ببینید: فیلم آموزش ریاضی نهم فصل اول مبحث مجموعه ها - نمایش هندسی یا نمودار ون


فرمول اشتراک و اجتماع دو مجموعه در فصل 1 ریاضی نهم


یکی از مهمترین مباحث فصل مجموعه ها در ریاضی نهم و درس ریاضی به صورت کلی مبحث اشتراک و اجتماع دو مجموعه است. وقتی می خواهیم اشتراک دو مجموعه را بدست بیاوریم همه عضوهایی که حتما در هر دو مجموعه وجود دارد را می نویسیم. برای بدست آوردن اجتماع دو مجموعه همه عضوهای دو مجموعه را می نویسیم که ممکن است برخی از این عضوها فقط در یکی از مجموعه ها وجود داشته باشد. در شکل زیر فرمول ها و نحوه نمایش اشتراک و اجتماع دو مجوعه نمایش داده شده است. به نمودارهای ارائه شده در شکل زیر هم توجه کنید و با دقت در این نمودارها می توانید مفهوم اشتراک و اجتماع را به خوبی درک کنید. به عنوان توضیح بیشتر، اشتراک دو مجموعه شامل تمام عضوهایی است که هم در A و هم در B وجود داشته باشد و اجتماع دو مجموعه شامل تمام اعضایی است که یا در A یا در B و یا در هر دو وجود داشته باشد. تصویر زیر را با دقت ببینید.



مطالعه نمائید: چگونه ریاضی نهم را خوب یاد بگیریم؟


تفاضل دو مجموعه و روابط آن


در شکل زیر هم تعریف بسیار ساده و روانی از تفاضل دو مجموعه ارائه شده است. به صورت فرمولی و نموداری هم مفهوم تفاضل دو مجموعه را در شکل زیر می توانید مشاهده نمائید. به عنوان مثال A-B یعنی تمام عضوهایی که در مجموعه A هستند ولی در مجموعه B نیستند. به تصویر زیر دقت نمائید.



این فیلم را هم ببینید: فیلم معلم خصوصی ریاضی مبحث مجموعه - نمونه سوال ریاضی کنکور 1400


در این مقاله سعی شد مهمترین فرمول ها و مفاهیم فصل اول ریاضی نهم ارائه شود و جزواتی به صورت رایگان با فرمت pdf و فیلم های خوبی هم معرفی گردید. امید است که مفید باشد. تساوی مجموعه ها چیست؟ یعنی اعضای مجموعه ها باهم برابر باشند اعضای دو مجموعه را باهم برابر بگذارید و از طریق حل معادله مجهول را بدست آورید. اعضای مجموعه ها اگر با هم مساوی باشند و تعدادشان با هم برابر باشد و همچنین اعضا همانند هم باشند یعنی دو مجموعه با هم برابر و مساوی هستند. دو مجموعه‌ي A و B را مساوي گوييم هرگاه اعضاي همانند داشته باشند. دو مجموعه‌ي مساوي را با گذاشتن نماد تساوي «=» بين آنها نمايش مي‌دهيم. دسته ایی از اعداد یا اشياء یا حروف که دوبه دو متمایز و کاملا مشخص اند مجموعه می گویند و هر کدام از اشیاء عضو مجموعه میباشند.


منبع: ایران مدرس



آمار بازدید: 17565 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image