ارتباط مستقیم با 30686 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس مقاله مطالب علمی سرفصل های درس طراحی اجزاء ماشین 2 همراه با توضیحات کامل

سرفصل های درس طراحی اجزاء ماشین 2 همراه با توضیحات کامل

به اشتراک گذاری

سرفصل های درس طراحی اجزاء ماشین 2 به صورت فصل به فصل در این بخش ارائه شده است. منبع اصلی درس طراحی اجزای ماسین 2 کتاب طراحی اجزا شیگلی است که در انتها معرفی شده است و در اکثر دانشگاهها مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: سرفصل های درس طراحی اجزای 1 مهندسی مکانیک

آشنایی با انواع یاتاقان ها، کلیات یاتاقان ها شامل خواص و استاندارد روغن ها، انواع یاتاقانها، خواص یاتاقانهای لغزشی و غلتشی و کاربرد آنها، نحوه طراحی یاتاقانها

یاتاقانها به صورت کلی به دو دسته یاتاقانهای لغزشی و غلتشی تقسیم بندی می شوند. خود یاتاقانهای غلتشی هم به دو دسته اصلی بلبرینگها و رولربرینگها تقسیم بندی می گردند. برای نگهداری شفت ها و محورها از یاتاقانها استفاده می گردد.

فصل 11 از منبع 1

یاتاقان غلتشی، ساختمان یاتاقان و طراحی انواع یاتاقان، انواع یاتاقانها و کدگذاری آن، ظرفیت حمل بار استاتیکی و دینامیکی، عمر یاتاقان و محاسبه عمر، تلرانس و انتخاب آن


همانطور که گفته شد یک دسته مهم از یاتاقانها، یاتاقانهای غلتشی است. طراحی این یاتاقانها از اهمیت بالایی برخوردار است و در مهندسی مکانیک و در صنعت بسیار مورد توجه قرار می گیرد. نحوه انتخاب یاتاقان مناسب از کاتالوگ و چگونگی محاسبه عمر این یاتاقانها بسیار مهم است.

فصل 11 از منبع 1

روانکاری و یاتاقانهای لغزشی، اصطکاک خشک و هیدرودینامیکی، نحوه عملکرد یاتاقان هیدرودینامیکی، عدد سامرفیلد

عدد سامرفیلد در بحث محاسبات یاتاقانهای لغزشی عدد بسیار مهمی است. چون در یاتاقانهای لغزشی ساچمه ای وجود ندارد و کل مکانیزم بر اساس لغزش است در نتیجه مباحث مرتبط با اصطکاک و روغن کاری و .... اهمیت زیادی پیدا می کند.

فصل 12 از منبع 1

پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش دروس مهندسی مکانیک - طراحی اجزاء را هم مطالعه نمائید.

مثال های صنعتی روانکاری و یاتاقانهای لغزشی، انواع استانداردهای روغن ها، انتقال حرارت و گرمای یاتاقان

همانطور که گفته شد، در یاتاقانهای لغزشی مبحث روغن کاری صحیح و روغن مناسب و .... اهمیت بالایی دارد. چرا که همانگونه که از اسم این یاتاقانها مشخص است، اساس کار بر اساس لغزش است و باید روانکاری خوبی انجام گیرد. به علاوه روغن وظیفه انتقال حرارت به بیرون و خنک کاری را هم دارد.





فصل 12 از منبع 1

کلیاتی پیرامون چرخ دنده ها، انواع دنده ها و قواعد تقسیم دنده ها، گام های استاندارد، دنده های مرکب

یکی دیگر از مباحث مهم در درس طراحی اجزاء ماسین 2 مبحث چرخ دنده ها است که در چند فصل به صورت مفصل به آن پرداخته شده است. برای چرخ دنده ها کلیاتی وجود دارد ولی در فصل های بعد به صورت تخصصی تر انواع چرخ دنده ها بررسی می گردد.

فصل 13 از منبع 1

حتما بخوانید:
خلاصه جزوه طراحی اجزاء - مبحث معیارهای استاتیکی

چرخدنده ساده، پروفیل استاندارد، حداقل تعداد دنده ها و مکانیزم زیربرشی، منحنی اینولوت، جابه جایی پروفیل دنده، نیروها و تنش های دنده

ساده ترین نوع چرخ دنده ها، چرخ دنده ساده است و بسیار پرکاربرد هم می باشد. روند ساخت این نوع چرخ دنده به نسبت چرخ دنده های دیگر راحت تر بوده و ارزان تر هم تمام می شود. برای کاربردهیا معمول چرخ دنده های ساده استفاده می شود. محاسبه نیرو و تنش دنده ها بسیار مهم است.

فصل 13 از منبع 1

چرخ دنده های مارپیچ، آشنایی با چرخ دنده با دنده مایل، کمترین تعداد دنده، نیروهای وارد بر دنده مایل، تنش های ایجاد شده در چرخ دنده مارپیچ

انواع دیگری از چرخ دنده ها در طراحی اجزای ماشین 2 معرفی می شود که یکی از آنها چرخ دنده مارپیچ است. این نوع چرخ دنده ها به نسبت چرخ دنده های ساده سر و صدای کمتری دارد. محاسبات تنش و نیروی چرخ دنده مارپیچ به نسبت چرخ دنده ساده متفاوت و کمی پیچیده تر است. - کلیک کنید:
دانلود مقاله بررسي عوامل خستگي و انواع شكست در چرخدنده ها

فصل 14 از منبع 1

برای مشاهده لیست مدرسین و اساتید فعال در زمینه تدریس خصوصی طراحی اجزای ماشین 1 و 2 مهندسی مکانیک بر روی عبارت
تدریس خصوصی طراحی اجزا کلیک کنید.

بررسی بیشتر چرخ دنده های ساده و مارپیچ، حل تمرین و مسئله و مثال های بیشتر برای بحث چرخ دنده های ساده و مارپیچ

چرخ دنده های ساده و مارپیچ و چرخ دنده ها به صورت کلی بسیار پرکاربرد هستند و حل تمرین و مسئله برای تسلط بر محاسبات تنش و نیرو در آنها ضروری است. برای طراحی این چرخ دنده ها در مرحله اول باید محاسبات تنش را به خوبی یاد گرفت.

فصل 14 از منبع 1

چرخ دنده های مخروطی، روابط انحراف محور و زوایای مخروط، کمترین تعداد دندانه، محاسبه جزئیات دنده، نیرو و تنش دنده مخروطی

یکی دیگر از انواع چرخ دنده ها چرخ دنده های مخروطی است که در دستگاههای خاصی کاربرد دارد. نیرو و تنش دنده مخروطی روند محاسبات متفاوتی دارد.

فصل 15 از منبع 1

مطالعه مقاله
دانلود تمرینات طراحی اجزاء شیگلی از فصل خستگی همراه با پاسخ تشریحی هم مفید است.

چرخ دنده های حلزونی، انواع چرخ دنده، محاسبات دنده حلزون و چرخ حلزون، نیرو و تنش دنده ها، راندمان دنده حلزونی، جنس چرخ دنده ها

چرخ دنده‌های حلزونی، یکی از انواع چرخ دنده‌ها با قابلیت‌های نیمه منحصر به فرد می‌باشد که انتقال قدرت را از دو محور که با هم زاویهٔ ۹۰ درجه دارند را میسر می‌سازد. از ویژگی‌های این نوع چرخ دنده‌ها می‌توان به یکسو بودن انتقال (از پیچ به چرخ) اشاره کردکه از جمله موارد استفادهٔ این چرخدنده‌ها در مکانیزم‌های بالا بر وخود قفل شونده (مانند جرثقیل‌ها) می‌باشد. دیگر ویژگی این چرخ دنده‌ها کاهش چشمگیر نسبت دور می‌باشد که نسبت کاهش ۳۰۰:۱وحتی بالاتر را میسر می‌سازد.
طراحی گیربکس خودرو با 5 دنده





فصل 15 از منبع 1

کلاچ ها، انواع کلاچ، اتصال محورهای ثبات و الاستیک، کلاچ های با قابلیت قطع و وصل، کلاچ دیسکی و شعاعی و مخروطی، مغناطیسی و هیدرودینامیکی؛ کلاچ گریز از مرکز

کلاچ وسیله‌ای است که به کمک آن راننده هر زمان که بخواهد می‌تواند اتصال موتور را از جعبه‌دنده جدا نماید، بدین معنی که موتور روشن باشد بدون اینکه چرخ دنده‌ها در جعبه‌دنده بچرخند و خودرو حرکت نماید. کلاچ ها انواع مختلفی دارند و در درس طراحی اجزاء ماشین 2 مهندسی مکانیک مورد بررسی قرار می گیرند.

فصل 16 از منبع 1

ترمزها، ترمزهای شعاعی و محوری، ترمز کوتاه و بلند، شرایط کمک ترمزی، محاسبه گشتاور ترمزی

ترمز در خودروها به چند صورت وجود دارد: ترمزهای سیمی: ترمزهای سیمی در خودروها کاربرد زیادی ندارند و در ترمز دستی خودرو کاربرد دارند. ترمزهای روغنی (هیدرولیکی): ترمز روغنی بیشترین کاربرد را دارد و رایج‌ترین ترمز مورد استفاده در خودروهای سبک و سنگین می‌باشد. ترمزهای بادی (پنوماتیکی): ترمزهای بادی در خودروهای سنگین بکار می‌رود و به وسیلهٔ فشار هوا عمل ترمزگیری صورت می‌پذیرد. محاسبات مربوط به ترمزها در این درس بررسی خواهد شد.

فصل 16 از منبع 1

پیشنهاد می شود این مقاله را هم بخوانید:
دانلود تست کنکور کارشناسی ارشد طراحی اجزاء - ارشد 90

بررسی بیشتر مباحث کلاچ و ترمز، حل مثال، مسئله و تمرین برای مباحث کلاچ و ترمز

مباحث کلاچ و ترمز در طراحی اجزا 2 بسیار اهمیت دارند. دانشجویان مهندسی مکانیک باید به صورت کامل بر این مباحث مسلط باشند. کاربرد کلاچ و ترمز محدود به خودرو نخواهد شد و در دستگاههای مختلف دیگری هم ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد.

فصل 16 از منبع 1

تسمه ها، انواع تسمه و چرخ تسمه، تسمه تخت و گوه ای، محاسبه نیرو و گشتاور تسمه، ماکزیمم سرعت تسمه و تخمین عمر تسمه ها

تسمه یک حلقه از ماده‌ای انعطاف‌پذیر است که برای ایجاد پیوند مکانیکی و انتقال انرژی بین دو یا چند شفت استفاده می‌شود. تسمه‌ها به دور پولی‌ها پیچیده حلقه می‌زنند. تسمه انواع مختلف از جمله تخت و گوه ای دارد. محاسبات نیرو و تنش تسمه ها، بیشترین سرعت تسمه و محاسبه عمر خستگی تسمه ها در درس طراحی اجزای 2 ارائه می شود.

فصل 17 از منبع 1





زنجیرها، انواع زنجیرها برای انتقال نیرو و انتقال مواد، زنجیرهای حلقوی و دنده ای، محاسبات زنجیرها، نسبت انتقال و تعداد دنده های چرخ زنجیر، بیشترین سرعت زنجیر

زنجیرها معمولاً به یکی از دو شکل زیر بسته به نوع استفاده ساخته می‌شوند: زنجیرهایی که برای کشیدن، بلند کردن اشیا یا برای جلوگیری از سرقت بکار گرفته می‌شوند، که این زنجیرها به هر طرف قابلیت انعطاف‌پذیری دارند. زنجیرهایی که برای انتقال قدرت ماشین‌آلات ساخته می‌شوند و تنها در یک سو قابلیت انعطاف دارند، مانند زنجیر دوچرخه. محاسبات زنجیرها و نحوه محاسبه تنش و سرعت بیشینه زنجیرها و .... در این درس مورد بررسی قرار می گیرد.

فصل 17 از منبع 1

مطالعه کنید:
دانلود امتحان میان ترم طراحی اجزاء

منابع و مراجع درس طراحی اجزاء ماشین 2:

1.Budynas, R.G. and Nisbett, J.K., Shigley’s Mechanical Engineering Design,8th Ed., McGraw-Hill.

2.Norton, R.L., Machine Design an Integrated Approach, 3rd Ed., Pearson Prentice Hall.

3.Collins, J.A., Mechanical Design of Machine Elements and  Machines, JohnWiley and Sons.

4. Juvinall & Marshak, "Fundamentals of Machine Component Design," 2nd ed., John Wiley.



سرفصل دروس طراحی اجزای 1 علم و صنعت

منبع: ایران مدرس (استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به ایران مدرس مجاز است)


آمار بازدید: 7215 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image