ارتباط مستقیم با 30603 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی نحوه مطالعه ریاضی برای موفقیت در امتحان و کنکور

نحوه مطالعه ریاضی برای موفقیت در امتحان و کنکور

به اشتراک گذاری

در این بخش در رابطه با نحوه مطالعه درس ریاضی که بسیار درس مهمی است برای موفقیت در امتحان و کنکور توضیحاتی ارائه می گردد. اگر ریاضی را درست و اصولی بخوانید می توانید هم آن را خوب یاد بگیرید، هم در امتحان نمره خوبی بگیرید و هم در کنکور درصد بالایی بزنید. در ضمن خوب پاسخ دادن به سوالات، تمرینات و مسائل دروس دیگری مانند فیزیک به میزان ریاضی بلد بودن شما (علاوه بر یادگیری خوب خود آن درس) هم بستگی دارد. بنابراین ریاضی نه تنها خودش درس مهمی است بلکه بلد بودن آن و تسلط بر این درس می تواند به موفقیت بیشتر در امتحانات سایر دروس هم کمک کند. به عنوان مثال در همان درس فیزیک بسیار پیش می آید که برای حل مسائل بخواهید مشتق و یا انتگرالی را محاسبه کنید. یا ممکن است لازم باشد نمودار یک تابع مثلثاتی را رسم نمائید. انجام همه ی این کارها علاوه بر خوب بلد بودن درس فیزیک به میزان تسلط شما بر درس ریاضی هم بستگی دارد. در مقطع دانشگاه میزان تاثیر گذاری ریاضی فقط به درس فیزیک محدود نمی شود و برای رشته های فنی مهندسی بسیاری از دروس مانند استاتیک و مقاومت مصالح برای رشته های مهندسی مکانیک و عمران و .... برای اینکه بتوانند خوب یاد گرفته شوند به میزان تسلط مناسب دانشجو بر درس ریاضی بستگی دارند. همه ی این موارد نشان می دهد که ریاضی درس بسیار مهمی است و میزان اهمیت آن فقط محدود به امتحان خودش هم نمی شود و خوب بلد بودن آن روی یادگیری بهتر و داشتن توانایی بالاتر در حل مسائل سایر دروس هم موثر است. بنابراین واضح است که باید این درس مهم را خوب، درست و اصولی مطالعه کرد.

یکی از بهترین مقالاتی که در همین سایت ایران مدرس در زمینه نحوه مطالعه ریاضی ارائه شده است و جزو پربازدیدترین مقالات هم می باشد و تا تیر 97 بیش از 140 نظر هم برای آن ثبت شده است مقاله چگونه ریاضی بخوانیم؟ است. توصیه می شود شما هم این مقاله را مطالعه کنید. باید توجه کنید که در زیر مجموعه ریاضیات دروس مختلفی وجود دارد که ممکن است نحوه مطالعه آنها با یکدیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال نحوه مطالعه ریاضیات گسسته با هندسه تحلیلی و نحوه مطالعه هر دوی این موارد با حسابان و حساب دیفرانسیل متفاوت است. ریاضیات گسسته بیشتر حالت فهمیدنی و درک کردنی دارد و در هندسه و هندسه تحلیلی خیلی زیاد با اثبات قضایا سر و کار دارید. البته می توان گفت برای همه ی این دروس درس خواندن در طول ترم و وقت گذاشتن برای آنها لازم است. برای دروسی که زیر مجموعه ریاضی هستند باید به اندازه کافی تمرین حل کرد. حضور فعال در کلاس برای تمامی این دروس لازم است و به هر میزان درصد بالاتری از درس را در کلاس یاد بگیرید بعدا در منزل یا خوابگاه کار شما راحت تر خواهد بود. اگر می خواهید در زمینه مطالعه صحیح درس ریاضی اطلاعاتی بدست آورید باید بدانید یادگیری خوب ریاضی به مجموعه ای از عوامل بستگی دارد و در صورتیکه عوامل مختلف را در نظر داشته باشید می توانید موفق شوید. از مجموعه این عوامل می توان به شرکت مرتب و فعال در کلاس، مرور درس بعد از کلاس، نوشتن جزوه در کلاس ریاضی، استفاده از خدمات تدریس خصوصی ریاضی در صورت لزوم، خوب خواندن متن کتاب درسی، حل تمرین و مسئله به اندازه کافی، درست تمرین کردن ریاضی و تامل و تفکر روی تمرینات و پرهیز از سریع نگاه کردن به جواب سوال، وقت گذاشتن برای درس در طول ترم و .... اشاره کرد. اگر می خواهید نمره خوب درس ریاضی را داشته باشید این موارد را در نظر بگیرید.

برای قوی کردن پایه ریاضی و حتی 20 گرفتن در امتحان ریاضی باید به تمرین حل کردن اهمیت زیادی بدهید. حل تمرین و مسئله کلید یادگیری درس ریاضی است. یک ورزشکار، بازیگر سینما، بازیکن فوتبال، هنرمند و ... برای بهتر و بهتر شدن تنها کاری که لازم است انجام دهید بیشتر تمرین کردن است. شما هم برای یادگیری ریاضی و تسلط بر آن و حتی برای تبدیل شدن به یک ریاضی دان و نابغه شدن در ریاضی فقط لازم است تمرین حل کنید. افرادی که ریاضی را بهتر از شما بلد هستند بیشتر تمرین حل کرده اند و برای یادگیری آن بیشتر وقت گذاشته اند. برای یادگیری پایه ای ریاضی باید روی مباحث پایه ای هم کار کنید. به عنوان مثال اگر انتگرال را خوب بلد نیستید ممکن است به صورت پایه ای در مبحث مشتق اشکال داشته باشید. چون به هر حال انتگرال گیری و مشتق گیری عکس یکدیگر هستند. البته برای انتگرال گرفتن تکنیکهایی هم وجود دارد که باید آموزش دیده شود. به عنوان مثال مشتق x برابر 1 می شود و اگر از 1 هم نتگرال بگیرید همان x بدست می آید (البته یک عدد ثابت هم باید به آن اضافه شود). پس این دو بحث با هم در ارتباط هستند. خود مشتق هم تعریف اولیه اش بر اساس حد است. بنابراین اگر از پایه ریاضی را خوب یاد بگیرید مشکلات کمتری خواهید داشت. مطالبی که گفته شده برای یادگیری ریاضی هفتم، هشتم، یادگیری ریاضی نهم، ریاضیات دانشگاهی و یا هر مقطع دیگری صادق است. - مطالعه کنید:
روش درست خواندن ریاضی

همانطور که گفته شد، یک بخش اصلی از یادگیری درس ریاضی تمرین حل کردن است. نحوه تمرین کردن ریاضی هم اهمیت بالایی دارد و فقط این نیست که تعداد تمریناتی که حل می کنید زیاد باشد. در مرحله اول سعی کنید در کلاس خوب توجه کنید که مدرس و معلم ریاضی شما چگونه با سوالات برخورد می کند. خوب دقت کنید که معلم ریاضی از چه فرمول ها و روابطی استفاده می کند و چرا مثلا فلان رابطه را استفاده می کند. اگر متوجه نشدید سوال بپرسید و یا یادداشت کنید تا بعدا بپرسید. بنابراین اینکه در منزل بتوانید به صورت موفقیت آمیزی تمرین حل کنید به این بستگی دارد که چقدر در کلاس به روند حل تمرینات دقت کرده اید. در مرحله بعد در منزل راه حل ها را مرور کنید و برای خودتان توضیح دهید. سپس همان روز یا اگر خسته بودید یک روز دیگر در همان هفته (اجازه ندهید خیلی فاصله بیفتد) خودتان سعی کنید تمریناتی که در کلاس حل شده است را بدون نگاه کردن به راه حل آن دوباره حل کنید. ببینید چقدر یادتان مانده است. البته راه حل ها را حفظ نکنید. بلکه باید خوب بفهمید. بعد از این مرحله سراغ سایر مثال ها و تمرینات کتاب بروید و ببینید که آیا با ایده هایی که در ذهن دارید و با روش هایی که برای آن مبحث یاد گرفته اید می توانید این مثال ها را هم حل کنید یا نه. خیلی سریع سراغ راه حل نروید. فکر کردن شما روی تمرینات وقت تلف کردن نیست بلکه در همین زمان های فکر کردن شما قوی تر می شوید و مانند ورزشی که برای عضله ورزشکاران مفید است این فکر کردن و تلاش کردن برای نوشتن راه حل هم برای گسترش تونایی های ذهنی شما مفید است. در ابتدای کار ممکن است کمی سخت باشد و چیزی به نظرتان نرسد. مانند قله ای می ماند که باید آن را فتح کنید. کمی سختی دارد ولی اگر حاضر باشید این سختی را به ذهن خودتان بدهید به تدریج دریچه های جدیدی به روی ذهن شما باز می شود و قوی تر و قوی تر می شوید. ورزشکاران با روش درست هر چه وزنه سنگین تری بزنند قوی تر می شوند شما هم به هر میزان و به تدریج سطح تمرینات را بالاتر ببرید و روی آن تامل و تفکر کنید به تدریج قوی تر و قوی تر خواهید شد. تمرین حل کردن و درست تمرین حل کردن برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحان و کنکور ریاضی کاملا لازم است. - مطالعه کنید: چگونه ریاضی بخوانیم برای امتحان

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 977 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image