ارتباط مستقیم با 30454 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
beikmohammadlou
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی چگونگی مطالعه صحیح درس ریاضی

چگونگی مطالعه صحیح درس ریاضی

به اشتراک گذاری

روش‌هاي صحيح مطالعه دروسي همچون رياضی در این بخش ارائه شده است. برای مطالعه درست ریاضی ادامه ی این مطلب را بخوانید.

«ديگر حال و حوصله خواندن را ندارم» يا «اينقدر از خواندن اين كتاب خسته شده ام» و يا«هر چه بيشتر مي خوانم كمتر ياد مي گيرم» يا « ده بار خواندم ولي ياد نگرفتم»! اين ها جملاتيست آشنا كه اكثر دانش آموزان با خود يا با اطرافيانشان مطرح كرده‌اند.

واقعيت اين است كه اين گروه از فراگيران، روش صحيح مطالعه را نمي‌دانند. يادگيري و مطالعه رابطه تنگاتنگ و مستقيمي با يكديگر دارند، تا جايي كه مي‌توان اين دو را لازم و ملزوم يكديگر دانست. براي اينكه بازده يادگيري را افزايش دهيم بايد قبل از هر چيز مطالعه‌اي فعال و پويا داشت.

پیشنهاد ویژه سایت ایران مدرس: دانلود مقاله آموزش ریاضی در قرن بیست و یکم

انتخاب هدف کوچک و قابل دسترسی و قرار داد با خود که در مدت کوتاه (مثلا يک ساعت ) بايد به اين هدف برسم. اين هدف می تواند به صورت من می خواهم پس از يک ساعت مطالعه هر معادله ی درجه دومی را حل کنم تعريف شود. تعريف چنين اهداف کوتاه مدت به دانش آموز نشان می دهد که يک ساعت هم برای چنين هدفی وقت زيادی بوده است و حتی دانش آموز برای وقت باقی مانده اش می تواند هدف جديدی تعريف کند. به اين ترتيب مطالب را يکی يکی ياد گرفته و جلو می رود. نا موفق بودن خيلی از دانش آموزان در حل برخی مسايل بيشتر به علت اشتباه آنها در محاسبات ابتدايی است و تا وقتی که در محاسبات اشتباه می کند نمی تواند به مقصود مسئله برسد. دانش آموز پس از مطالعه ابتدا بايد خود را امتحان کند که آيا به هدف مورد نظر خود رسيده است يا نه؟ و اين کار را می تواند روی باطله با حل مثال موجود در کتاب درسی انجام دهد (زيرا حل آن در کتاب موجود است). اگر دانش آموز برای مطالعه مطلبی که در کتاب 5 صفحه برای آن در نظر گرفته شده است, 10 صفحه باطله توليد نکند انگار مطالعه نکرده است.

برای تثبيت مطلب در ذهن لازم است دانش آموز تمرينات کتاب درسی را به ترتيب حل کند و به زبان عاميانه به آنها گير دهد و تا وقتی که نتوانسته آنها را حل کند دست بر ندارد. به اين ترتيب دانش آموز کم کم به ياد گرفتن (ضربه فنی کردن تمرينات کتاب ) عادت می کند و پس از مدت 20 روز مطالعه به اين صورت از يادگيری خود لذت می برد, تا حدی که ديگر دست بردار نخواهد بود. از مزاياي شيوه صحيح مطالعه مي‌توان موارد زير را نام برد:


پیشنهاد می شود مقاله چگونه برای کنکور و امتحان ریاضی را درست بخوانیم؟ را هم بخوانید.

زمان مطالعه كاهش مي‌يابد.

ميزان يادگيري افزايش مي‌يابد.

مطالب مدت زمان بيشتري در حافظه خواهند ماند.

سريعتر و آسانتر مطالب به خاطر سپرده مي‌شود.

در هنگام مطالعه همواره بايد چند نكته را مد نظر قرار داد.!

حداكثر زماني كه افراد مي‌توانند فكر خود را بر روي موضوعي متمركز كنند بيش از 30 دقيقه نيست، يعني بايد سعي شود حدود 30 دقيقه بر روي يك مطلب تمركز نمود و يا مطالعه داشت حدود 10 الي 15 دقيقه استراحت نمودسپس مجددا با همين روال شروع به مطالعه كرد.

پيش از مطالعه از صزف غذاهاي چرب و سنگين خودداري شود و در حدود 1 ساعت بعد از صرف غذا مطالعه نماييد چون پس از مصرف غذاي سنگين بيشتر جريان خون متوجه دستگاه گوارش مي‌شود تا به هضم و جذب غذا كمك كند لذا خونرساني به مغز كاهش مي يابد و از قدرت تفكر و تمركز كاسته مي‌شود. از مصرف الكل و دارو هم خودداري فرماييد. همچنين غذاهاي آردي مانند نان و همينطور نوشابه‌هاي گازدار از قدرت ادراك و تمركز مي‌كاهند.

مطالعه این مقاله هم می تواند مفید باشد:
روش درست خواندن ریاضی

يادداشت برداري يكي از بهترين راهكارها براي يادگيري مي‌باشد. اگر يادداشت برداريد خود را از حفظ و به ياد سپاري بسياري مطالب راحت مي‌كنيد.

از ديگر مواردي كه كمك شايان توجهي به يادگيري مي‌كند شرايط مطالعه مي‌باشد. بكار گيري شرايط مطالعه به معني بهره‌وري بيشتر از مطالعه مي‌باشد. شرايط مطالعه مواردي هستند كه با دانستن ، بكارگيري آنها مي‌توان مطالعه‌اي مفيدتر با بازدهي بالاتر داشت و در واقع اين شرايط به شما مي‌آموزند كه قبل از شروع مطالعه چه اصولي را به كار گيريد؛ در حين مطالعه چه مواردي را فراهم سازيد و چگونه به اهداف مطالعاتي خود برسيد و با دانستن آنها مي توانيد با آگاهي بيشتري درس خواندن را شروع كنيدمطالعه‌اي بهتر داشته باشيد:

شروع مناسب: براي موفقيت در مطالعه بايد درست شروع كنيم.

برنامه ريزي: يكي از عوامل موفقيت، داشتن برنامه‌اي مناسب است.

نظم و ترتيب: اساس هر سازماني به نظم آن بستگي دارد.

حفظ آرامش: آرامش ضمير ناخودآگاه را پويا مي‌سازد.

عدم اتلاف وقت.

پیشنهاد می کنیم مقاله
راهکارهایی برای آموزش بهتر و عمقی تر درس ریاضی را هم مطالعه نمائید.

سلامتي و تندرستي: هميشه گفتند كه عقل سالم در بدن سالم است.

خوراك و تغذيه مناسب: تغذيه كافي و مناسب به امر يادگيري كمك قابل توجهي مي‌كند.

عدم مصرف مشروبات الكلي و مواد مخدر: استفاده از اين مواد ذهن و قدرت حافظه را كاهش مي‌دهد و امر يادگيري را مختل مي‌كند.

ورزش و فعاليت بدني: ورزش و فعاليت مداوم ذهن را فعال مي‌سازد و كمك بزرگي به يادگيري مطالب است.

درك مطلب: آنچه در حافظه بلند مدت مي‌ماند.همان مطالب يادگرفته شده است.

منبع: رشد

-------------------------------------------------

برای مشاهده لیست مدرسین ریاضی کلیک کنید:
تدریس خصوصی ریاضی

چگونه مطالعه کنيم ؟ مهارت هاي مطالعه ي رياضي



رياضيات موضوع منحصر به فردي است. رياضيات شامل علائم، فرمول ها، روش هاي ويژه، کتاب هاي درسي اي که سخت به نظر مي آيند و خيلي کلمات و اصطلاحات منحصر به فرد است. در نتيجه، مهم است که از مهارت هاي مطالعه اي استفاده کنيد که اختصاصاً مناسب رياضيات باشد. در ادامه برخي که بايد از آنها استفاده کنيد، مي آيد:

1- شما نمي توانيد رياضيات را فقط با خواندن و گوش دادن ياد بگيريد. قسمت زيادي از يادگيري رياضيات به فعالانه تمرين کردن بستگي دارد. اين بدان معني است که شما حتماً بايد همه ي تکاليف و وظايف محوله ي درسي خود در رياضيات را انجام دهيد. ياد گرفتن چگونگي استفاده از فرمول ها و روش ها، حياتي است.

2- رياضيات يک موضوع زنجيره اي است. چيزي که در يک روز معين درس داده مي شود بر اساس آموخته هاي روز قبل از آن است. همين که عقب افتاديد، دوباره رسيدن به درس سخت مي شود. آماده شدن براي امتحان آن هم در دقايق آخر، به شما کمک نخواهد کرد. بايد در همه ي کلاس ها شرکت کنيد و پابه پاي معلم تان پيش برويد.

3- رياضيات مبحث سختي است که به طور فزاينده اي پيچيده مي شود.

شايد لازم باشد که شما زمان مطالعه بيشتري براي رياضيات نسبت به ديگر مباحث اختصاص دهيد.

4- سعي نکنيد که روش خود در رياضيات را حفظ کنيد. به سادگي بگويم که فرمول ها و روش هاي بسيار زيادي در رياضيات وجود دارد. سعي کنيد که بر روش هاي کليدي مسلط شويد. اين کار ميزان اطلاعاتي را که بايد به خاطر بسپاريد کاهش خواهد داد.

5- وقتي که روشي را براي حل يک مسئله ياد گرفتيد، دقيقاً همان روش براي ديگر مسائل هم در اغلب موارد مي تواند استفاده شود.

وقتي که با مسئله ي جديدي روبرو مي شويد، سعي کنيد آموخته هاي قبلي خود را بر مسئله جديد اعمال کنيد.

6- فرهنگ لغات رياضي را ياد بگيريد. اغلب کلمه اي که در رياضي مورد استفاده قرار مي گيرد، وقتي در مبحثي غير از رياضي مورد استفاده قرار مي گيرد، معناي متقاوتي مي دهد. کلمات و اصطلاحات جديد رياضي و معناي رياضي آنها را در قسمت هاي خاصي از دفتر خود وارد کنيد.

7- رياضيات مبحثي است که بسياري از دانش آموزان را مضطرب مي کند. به همان سادگي که به نظر مي آيد، داشتن اعتماد به نفس مي تواند اضطراب شما را کاهش دهد.

اين روش هاي مطالعه رياضي مي تواند به شما در موفقيت در رياضيات کمک کند. اما مغرور نشويد تا زماني که تشخيص مي دهيد به راهکار هايي بيش از اين ها نياز داريد، کمک بگيريد و تلاش بسياري بکنيد.

منبع انگليسي مقاله : How-to- study.com

نويسندگان : دکتر منگروم ، دکتر استري چارت

مترجم : محمود کريمي شروداني

منبع : راسخون

------------------- گردآوری: ایران مدرس


آمار بازدید: 2560 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image