ارتباط مستقیم با 30625 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی مهم ترین ویژگی های یک معلم و دبیر ریاضی خوب – بخش سوم

مهم ترین ویژگی های یک معلم و دبیر ریاضی خوب – بخش سوم

به اشتراک گذاری

بخش سوم مقاله مهم ترین ویژگی های یک معلم و دبیر ریاضی خوب در این بخش ارائه شده است. در این مقاله ویژگی هایی که اساتید و دبیران و معلم های خوب ریاضی در کلاس های خصوصی و گروهی ریاضی دارند مورد بررسی قرار می گیرد. برای مطالعه بخش های اول و دوم از مقاله مهم ترین ویژگی های یک معلم و دبیر ریاضی خوب بر روی لینک های زیر کلیک کنید:

مهم ترین ویژگی های یک معلم و دبیر ریاضی خوب

مهم ترین ویژگی های یک معلم و دبیر ریاضی خوب – بخش دوم


در ادامه تعداد دیگری از ویژگی های مثبت معلم های خوب ریاضی ارائه می شود و توضیح هم داده خواهد شد.

1- ایجاد آمادگی قبل از شروع کلاس: یک مدرس، استاد، معلم و دبیر ریاضی خوب و موفق با امادگی کامل در کلاس حاضر می شود. حتی اگر معلم چندین سال است که درسی را تدریس می کند باز هم بهتر است قبل از حضور در کلاس مرور مختصری روی مطالب داشته باشد و یا شاید حتی مطالب جدید و مثال های بهتری را به جزوه خودش اضافه نماید. بهتر است قبل از کلاس های مدرسه و دانشگاه که به صورت گروهی برگزار می شود و یا حتی قبل از کلاس های تدریس خصوصی ریاضی، معلم برای مطالبی که قرار است درس بدهد برنامه ریزی داشته باشد و زمان بندی کلاس را در نظر بگیرد.


معلم و دبیر ریاضی خوب


2- استفاده از تن صدای مناسب در کلاس های ریاضی: بسیاری از معلم های ریاضی و یا سایر دروس از ابتدا تا انتهای کلاس با یک تن یکنواخت حرف می زند و این خودش باعث ایجاد حالت خواب آلودگی در شاگردها می شود. باید در بعضی از قسمت های درس تن صدا را بالاتر آورد و بعضا با تن صدای آرام حرف زد. اگر یکی از شاگردها در حالت چرت زدن است می توان از ایشان سوال پرسید تا از آن حالت بیرون آید. باید گاها بلند حرف زد و گاها آرام تا کلاس حالت یکنواخت به خودش نگیرد.

پیشنهاد می شود مقاله
چگونه در کلاس تدریس کنیم را هم بخوانید.

3- استفاده از خلاقیت دانش اموزان و دانشجویان در کلاس درس: معلم ها و دبیرهای خوب ریاضی هم خودشان خلاق هستند و در نحوه ارائه مطالب و سایر مباحث خلاقیت به خرج می دهند و هم سعی می کنند از خلاقیت دانشجویان و دآنش آموزان در برگزاری کلاس استفاده نمایند. به عنوان مثال می توان از شاگردها پرسید که فکر می کنید چه مطالب کمک آموزشی ای برای یادگیری بهتر درس می تواند مفید باشد؟ روند ارائه درس به چه ترتیبی باشد بهتر است؟ چه بخش هایی به کلاس اضافه شود و یا کم شود؟ و ....


معلم ریاضی خوب

4- تنوع بخشی به مطالب ارائه شده در کلاس ریاضی: همانطور که در بخش های قبل هم گفته شد بهتر است روند ارائه مطالب به گونه ای باشد که در کل کلاس متنوع باشد. می توان در بخشی از کلاس درس جدید را تدریس کرد، در بخشی دیگر پرسش و پاسخ در نظر گرفت، در بخشی از کلاس می توان تمرین و مسئله حل نمود و در قسمت دیگری از آن از یکی دو نفر از شاگردها بخواهید که پای تخته بیایند و تمرین حل کنند. می توان قسمتی از کلاس را برای هم فکری و بحث علمی روی بخشی از درس در نظر گرفت. به هر میزان کلاس تنوع بیشتری داشته باشد و شاگردها هم در برگزاری آن مشارکت بالاتری داشته باشند یادگیری بهتر اتفاق می افتد.

مطالعه مقاله
چگونه معلم شویم و مدرس موفقی باشیم؟ هم مفید است.

5- استفاده از مثال های مختلف حین تدریس مباحث جدید: وقتی مبحث جدید تدریس می شود یک معلم ریاضی خوب سعی می کند ابتدا کلیتی از مبحث را ارائه کند. در ادامه یک روش خوب این است که از شاگردها خواشته شود هر شخصی که مطلب را یاد گرفته است آن را توضیح دهد. به این ترتیب بقیه هم حواسشان را جمع خواهند کرد. بعد از توضیحات ارائه شده توسط شاگردها می توان سراغ جزئیات مبحث جدید رفت و تمرینات و مثال های متعددی از آن حل نمود. در بسیاری از موارد 50 درصد و یا شاید حتی بیشتر از آن هم حین حل تمرین و مسئله یاد گرفته می شود.


موفقیت در تدریس ریاضی

6- استفاده از فیلم و امکانات کمک آموزشی: عامل دیگری که اساتید خوب و موفق ریاضی از آن برای بالا بردن کیفیت و تنوع بخشی به کلاس های ریاضی خودشان از آن استفاده می کنند استفاده از امکانات کمک آموزشی خوب مانند پاروپوینت، انیمیشن، فیلم های آموزشی و ... است. وقتی با انیمیشن و یا فیلم مبحثی توضیح داده می شود هم جذابیت تدریس بالاتر می رود و هم شاگردها درک بهتری از مطالب خواهند داشت. بنابراین معلم ها و دبیرهای خوب ریاضی از این امکانات که معمولا به راحتی در دسترس همه قرار دارد استفاده می کنند. برای هر مبحثی از درس ریاضی و یا هر درس دیگری به راحتی می توان در اینترنت جستجو کرد و فیلم های کمک آموزشی خوب پیدا کرد.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید:
چگونه کلاس بهتری داشته باشیم ؟

7- حضور در کلاس با شور و نشاط: استاد و معلم ریاضی هر حال و هوایی که داشته باشد آن را به شاگردهای خودش منتقل خواهد کرد. به عنوان مثال وقتی یک استاد ریاضی خسته است و با همین حالت خستگی و خواب آلودگی در کلاس حاضر می شود مسلما شاگردهای ایشان هم چنین حالتی را پیدا خواهند کرد. بنابراین یک دبیر خوب ریاضی تلاش می کند با نشاط و سرحال در کلاس های ریاضی حاضر شود و به این ترتیب شود و نشاط را به کل افراد حاضر در کلاس هم منتقل می کند.

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 2458 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image