ارتباط مستقیم با 30625 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی مهم ترین ویژگی های یک معلم و دبیر ریاضی خوب – بخش دوم

مهم ترین ویژگی های یک معلم و دبیر ریاضی خوب – بخش دوم

به اشتراک گذاری

در این بخش به عنوان بخش دوم مقاله (مهم ترین ویژگی های یک معلم و دبیر ریاضی خوب) در رابطه با اینکه یک استاد خوب ریاضی چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا شاگردهای ایشان و دانش آموزان و دانشجویان ریاضی را خوب یاد بگیرند توضیح داده شده است. در این راستا موارد زیر حائز اهمیت است.

برای مطالعه بخش اول این مقاله بر روی لینک مقابل کلیک نمائید: مهم ترین ویژگی های یک معلم و دبیر ریاضی خوب

1- وادار کردن شاگردها به حل تمرینات ریاضی: هم در کلاس ریاضی و هم در زمان های بین جلسات تدریس ریاضی دانش آموزان و دانشجویان باید برای یادگیری این درس تمرین حل کنند. درس ریاضی را بدون حل تمرین و مسئله نمی توان یاد گرفت و تسلط بر آن ممکن نخواهد بود. در کلاس های ریاضی یک دبیر خوب بعضا از دانش آموزان می خواهد مدت محدودی را روی تمرین فکر کنند و راه حلی برای آن بیابند. به این ترتیب دانش آموزان و دانشجویان روی مطالب فکر می کنند و یادگیری بهتر اتفاق می افتد. برای زمان های بین کلاس ها هم تمریناتی باید در نظر گرفته شود و معلم ریاضی حل آنها را از شاگردهای خودش بخواهد و حتی نمره ای را به آن اختصاص دهد. در کلاس های تدریس خصوصی ریاضی هم حل تمرین و مسئله به همان میزان کلاس های مدرسه و دانشگاه دارای اهمیت است.

معلم ریاضی خوب

2- جدیت در کلاس در کنار فضای راحت: این هنر استاد و معلم ریاضی و یا هر درس دیگری است که این دو حالت را با هم در کلاس ایجاد نماید. به این معنی که هم جو کلاس را به گونه ای حفظ کند که فضای راحت و خوبی داشته باشد و شاگردها به راحتی بتوانند اظهار نظر کنند و سوال بپرسند و هم در عین حال کلاس های ایشان جدی گرفته شود. بسیاری از معلم ها برای اینکه بتوانند کلاس را کنترل کنند فضای خشک و بی روحی را ایجاد می کنند و بعضی دیگر ممکن است با ارائه آزادی های زیاد در کلاس کیفیت کار را پایین بیاورند. بنابراین باید یک دبیر خوب ریاضی تلاش کند هم فضای شاد و صمیمی و خوبی برای یادگیری ایجاد کند و هم در عین حال چهارچوب ها در کلاس مشخص باشد و کلاس ها جدی گرفته شود.

مطالعه مقاله
15 ویژگی یک مدرس ریاضی خوب هم پیشنهاد می شود.


3- نظر خواهی از شاگردها: عاملی که می تواند بسیار به معلم و مدرس کمک کند تا کلاس های خوبی داشته باشد این است که در طول ترم چند بار و یا در انتهای هر جلسه از شاگردهای خودش نظر خواهی کند و از این نظرات برای بهبود کلاس استفاده نماید. می توان در طول ترم یکی دو بار برگه هایی را در کلاس توزیع کرد و از شاگردها خواست تا بدون ترس و بدون اینکه اسم خودشان را بنویسند در رابطه با نحوه تدریس و چگونگی برگزاری کلاس ها هر انتقاد یا پیشنهادی را ذکر نمایند. یا از ایشان خواسته شود یک ویژگی مثبت و یک ویژگی منفی کلاس را ذکر نمایند. این نظر سنجی ها بسیار مفید است و باعث می شود استاد ریاضی در نهایت بهتر تدریس کند. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که از نظر خود معلم پنهان مانده باشد ولی با این نظر سنجی ها مشخص شود و به افزایش کیفیت کلاس ها کمک کند. در کلاس های تدریس خصوصی هم معلم یا دبیر خصوصی خوب همواره نظر شاگردهای خودش در رابطه با کلاس ها را جویا می شود.

معلم ریاضی موفق

4- ارتباط با خانواده شاگردها: یک معلم خوب ریاضی پا را از خود کلاس و خوب تدریس کردن فراتر می نهد. در کلاس های مدرسه و دانشگاه و حتی در کلاس های خصوصی ریاضی اینکه اساتید بتوانند و بخواهند با خانواده های شاگردهایشان در ارتباط باشند بسیار مفید است. ممکن است یکی از شاگردها مشکل خانوادگی داشته باشد و اگر معلم از این مشکل با خبر باشد در نهایت در طول ترم بتواند به ایشان در یادگیری بهتر درس ریاضی و در پیشرفت در درس و تحصیل کمک بیشتری بکند. در کلاس های تدریس خصوصی ریاضی هم ارائه گزارش پیشرفت هفتگی به والدین بسیار مفید است و در افزایش سرعت پیشرفت موثر واقع خواهد شد.

مطالعه این مقاله هم مفید است:
چگونه ریاضی تدریس کنیم؟ (10 نکته برای تدریس موفق ریاضی)

5- تدریس ریاضی به صورت ساده اما عمیق: نکته دیگری که باید معلم ریاضی در کلاس ها در نظر بگیرد این است که اولا سعی کند مطالب را خیلی پیچیده نکند و ساده تدریس نماید و دوما مطالب را به صورت عمقی و مفهومی ارائه کند. ساده تدریس کردن به این معنی که سعی کند سطح کلاس را با پرسیدن کلاس متوجه شود و سعی کند مسائل و مطالب را به گونه ای ارائه نماید که برای شاگردهایش قابل فهم باشد. نباید اینطور باشد که معلم مطالب بسیار سطح بالایی را با استفاده از عبارت های سنگین و کلمات عجیب غریب ارائه کند به گونه ای که فقط خودش متوجه شود. باید به زبان شاگردهایش حرف بزند و از دید آنها مطالب را ببینید و ساده تدریس کند به گونه ای که قابل فهم باشد. در عین حال یک دبیر خوب ریاضی مسائل خوب و سطح متوسط به بالا را هم حل می کند به گونه ای که شاگردهایش راهکار حل مسائل خوب را هم آموزش ببیند و در حد تمرینات اولیه و سطح پایین باقی نمانند.

دبیر ریاضی خوب

6- تلقی نکردن سکوت شاگردها به عنوان فهمیدن آنها: در بسیاری از موارد ممکن است استاد برای به اتمام رساندن مطالب خصوصا در جلسات آخر ترم با عجله و سرعت درس بدهد. یا حتی جدا از این حالت ممکن است یک معلم ریاضی در طول ترم هم فقط درس خودش را ارائه نماید و با شاگردهایش خیلی ارتباط نگیرد. این روند مناسب نیست. اگر کل کلاس ساکت است و کسی حرفی نمی زند و سوالی نمی پرسد ممکن است مطالب قابل درک  و یا مفید نبوده باشد. یک معلم و دبیر خوب ریاضی مرتبا سوال می پرسد. باید سوال پرسید و متوجه شد که آیا مطالب قابل درک بوده است یا نه. همانطور که گفته شد، به هر میزان کلاس به سمتی حرکت کند که دو طرفه باشد و مشارکت شاگردها در آن بیشتر باشد در نهایت بازدهی بیشتری خواهد داشت.

پیشنهاد می کنیم مقاله
ويژگي هاي یک معلم خوب در تفکر ابن سينا را هم بخوانید.

7- اهمیت دادن به کیفیت یادگیری: در کلاس های ریاضی و یا سایر دروس هم نباید تنها هدف این باشد که سرفصل ها با پایان برسد. کیفیت یادگیری بسیار مهم است. در کلاس های ریاضی بعد از ارائه هر مبحث مدرس های خوب ریاضی برای آن به اندازه کافی تمرین حل می کنند و با پرسیدن سوال از شاگردهایشان سعی می کنند جوی را در کلاس برقرار نمایند که یادگیری به بهترین شکل ممکن در آن اتفاق بیفتد. از راه حل ها ی خلاقانه برای سوال های ریاضی که توسط بعضی از شاگردها ارائه می شود باید استقبال نمود. می توان سوال های چالشی و سطح بالایی را در کنار تمرینات معمول کلاس ارائه کرد و برای آن نمره خاصی هم در نظر گرفت تا افرادی که علاقه مند هستند روی آنها کار کنند و توانایی های خودشان را افزایش دهند.



مطالعه نمائید: موفقیت در کلاس های تدریس خصوصی ریاضی برای اساتید ریاضی

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 838 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image