ارتباط مستقیم با 30646 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس مقاله مطالب علمی آموزش زیست شناسی - انواع پروتئین ها، اینترفرون و اختلال در دستگاه ایمنی

آموزش زیست شناسی - انواع پروتئین ها، اینترفرون و اختلال در دستگاه ایمنی

به اشتراک گذاری

آموزش زیست شناسی - انواع پروتئین ها، اینترفرون و اختلال در دستگاه ایمنی در این بخش ارائه شده است. برای مطالعه در زمینه پروتئین ها و اختلال در دستگاه ایمنی و .... ادامه این مطلب را بخوانید.

برای مشاهده لیست کامل مدرسین زیست شناسی بر روی عبارت تدریس خصوصی زیست شناسی کلیک کنید.

انواع پروتئین ها

انواعی از پروتئین ها در دفاع غیر اختصاصی شرکت می کنند که دو تا از مهم ترین انها عبارتند از: 1- پروتئین های مکمل 2-اینترفرون ها

پروتئین های مکمل

این پروتئین ها کار بعضی از اجزای دستگاه ایمنی را تکمیل می کنند و به همین خاطر پروتئین مکمل نامیده می شوند .این پروتئین ها توسط ماکروفاژها، سلول های پوششی روده و کبد ساخته می شوند و وارد خون می شوند. ماکروفاژها در سه مکانیسم از چهار مکانیسم دومین خط دفاع غیر اختصاصی موثرند. در مکانیسم پاسخ التهابی: ماکروفاژها در محل آسیب دیده به عوامل بیماری زا حمله می کنند. در مکانیسم گلبول های سفید: ماکروفاژها با عمل فاگوسیتوز میکروب ها را می بلعند. در مکانیسم پروتئین ها: ماکروفاژها پروتئین مکمل تولید و وارد خون می کنند. سلول های پوششی روده از نوع استوانه ای یک لایه ای بوده و در سمت مجرای روده  دارای ریز پرز هستند که سطح تماس و جذب در روده را چند برابر می کنند و جزو بافت مخاطی روده محسوب می شوند. مخاط لوله گوارش از بافت پوششی با آستری پیوندی ساخته شده است.


مطالعه مقاله کشف عملکرد یک پروتئین، امیدی تازه در توقف رشد سلول‌های سرطانی هم مفید است.

روش فعالیت پروتئین های مکمل به صورت زیر است:

این پروتئین ها به صورت غیر فعال در خون شناورند.اما هنگامی که با میکروب ها برخورد می کنند فعال می شوند. پس از فعال شدن با کمک یکدیگر ساختارهایی حلقه مانند تشکیل می دهند.این ساختارها منافذی در غشای میکروب ایجاد می کنند و به این ترتیب باعث نشت مواد درون سلول به خارج و سر انجام مرگ سلول می شوند.

اینترفرون

این پروتئین دفاعی ،توسط سلول های آلوده به ویروس تولید می شود.این سلول ها سرانجام به علت حمله ی ویروس می میرند.اما اینترفرون حاصل از آنها از تکثیر ویروس در سایر سلول ها جلوگیری می کند و موجب مقاومت سلول های سالم در برابر ویروس می شود. اینترفرونی که در پاسخ به یک نوع ویروس تولید می شود.سبب بروز مقاومت کوتاه مدت در برابر بسیاری از ویروس ها نیز می شود.

پیشنهاد می شود این مقاله را هم بخوانید:
دانلود پاسخ فعاليت ها و خود آزمايي هاي زيست شناسی پيش دانشگاهی - فصل اول: پروتئین سازی

اختلال در دستگاه ایمنی

اختلالات دستگاه ایمنی شامل موارد زیر است:

الف:خود ایمنی: دستگاه ایمنی مولکول های خود را شناسایی می کند و بر همین اساس با مولکول ها و سلول های بیگانه مبارزه می کند اما به سلول های سالم بدن آسیب نمی رساند. در برخی افراد دستگاه ایمنی مولکول های خودی را بیگانه تلقی می کند و همین امر موجب بیماری به نام خود ایمنی می شود. در این بیماری، دستگاه ایمنی مولکول ها یا سلول های خودی را نیز مورد حمله قرار می دهد و در برابر انها پاسخ ایمنی ایجاد می کند. این واکنش ممکن است در اثر تولید نا به جا و نامتناسب پادتن هایی باشدکه علیه مولکول های طبیعی سطح سلول های بدن به وجود می آیند. با توجه به تولید نابه جا و نامتناسب پادتن در جمله فوق می توان فهمید که ایمنی هومورال در بروز خود ایمنی موثر است.

مطالعه
دانلود تست کنکور سراسری زیست پیش دانشگاهی - فصل اول: پروتئین سازی هم مفید است.

برخی از بیماری هایی که بر اثر خود ایمنی ایجاد می شوند عبارتند از: 1- روماتیسم قلبی: در این بیماری به دنبال ابتلا به گلو درد چرکی، سیستم ایمنی علیه باکتری مولد این بیماری یعنی باکتری استرپتوکوکس نومونیا پادتن می سازد. پادتن نیز با حمله به دریچه های قلبی آنها را تخریب می کند. 2- میاستنی کراویس: نوعی بیماری ماهیچه ای است که در ان سیستم ایمنی بر ضد گیرنده ی استیل کولین پادتن می سازد و در نهایت باعث فلج عضلانی می شود. 3-دیابت نوع 1: در این بیماری سیستم ایمنی علیه سلول های تولید کننده انسولین در جزایر لانگرهانس پادتن می سازد که با از بین رفتن این سلول ها، تولید انسولین کاهش می یابد. ): در این نوع بیماری خود ایمنی دستگاه ایمنی Ms4-مالتیپل اسکلروزیس( پوشش اطراف سلول های عصبی مغز و نخاع را مورد تهاجم قرار می دهد و به تدریج انها را از بین می برد، در نتیجه فعالیت سلول های عصبی دچار اختلال می شود. بر اساس محل و شدت تخریب ،علایم مختلفی مانند ضعف، خستگی زودرس، اختلال در تکلم، اختلال در بینایی و عدم هماهنگی حرکات بدن ممکن است در بیمار مشاهده شود. البته در برخی بیماران، بعد از یک بار حمله ی بیماری، پوشش سلول های عصبی ترمیم می شود و علایم بیماری از بین می رود.

پیشنهاد می شود مطالعه کنید:
تولید نانوذرات محرک سیستم ایمنی بدن در برابر سلول‌های سرطانی

در ارتباط با بیماری مالتیپل اسکلروزیس به موارد زیر دقت کنید: 1-پوشش اطراف سلول های عصبی مغز و نخاع، لایه ای از جنس غشا به نام "غلاف میلین"می باشد.میلین رشته های آکسون و دندریت را عایق بندی می کند. میلین را سلول های پشتیبان که آکسون و دندریت را احاطه کرده اند، تولید می کنند. میلین هم چنین باعث می شود که پیام عصبی در آکسون و دندریت سریع تر حرکت کند. 2-"مغز و نخاع"در مجموع دستگاه عصبی مرکزی را می سازند که مراکز نظارت بر اعمال بدن هستند.  می توان به ms3-از جمله اختلالات سلول های عصبی مغز و نخاع در بیماری کاهش سرعت پیام عصبی در آنها اشاره کرد.زیرا میلین باعث می شود که پیام عصبی در آکسون و دندریت سریع تر حرکت کند.

توجه: ممکن است برخی باکتری ها از راه بریدگی وارد بدن شوند که آنتی ژنی شبیه به برخی از مولکول های سطح سلول های بدن را داشته باشند. در این هنگام پادتنی که علیه این با کتری ها ساخته می شود، علاوه بر این که به ان باکتری حمله می کند، به سلول های دارای آنتی زن مشابه نیز حمله می کند و آن اندام یا بافت را تحت تاثیر قرار می دهد. از نمونه این بیماری ها می توان به روماتیسم قلبی اشاره کرد.

این مقاله را هم بخوانید:
روش مطالعه درس زیست شناسی ۱ و ۲ ـ گروه تجربی برای کنکور

عبارتهای کلیدی: آموزش زیست شناسی، انواع پروتئین ها، اینترفرون، اختلال در دستگاه ایمنی، دستگاه ایمنی، پروتئین

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 4774 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image