ارتباط مستقیم با 30610 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس مقاله بازار کار مقایسه درآمد تخصص های مختلف پزشکی در آمریکا

مقایسه درآمد تخصص های مختلف پزشکی در آمریکا

به اشتراک گذاری

مقایسه درآمد تخصص های مختلف پزشکی در آمریکا در این بخش ارائه شده است.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: متوسط درآمد پزشکان چقدر است؟

برای بسیاری از پزشکان جالب است که شرایط مالی و اقتصادی خود را با همتایانشان در دیگر کشورهای دنیا مقایسه کنند. این مقایسه از چند جنبه می‌تواند مهم باشد: اولاً مشخص می‌کند که در دیگر جوامع برای پزشکان و فعالیت‌های آن‌ها چقدر ارزش مادی و اقتصادی قائل می‌شوند و ثانیاً برای دانشجویان پزشکی و پزشکان جوان هم چنین اطلاعاتی می‌تواند در انتخاب مسیر بعدی سازنده و مهم باشد.

این قبیل مطالعات متأسفانه در کشور ما انجام نشده و کمتر کسی تا کنون در مورد درآمد متخصصان رشته‌های مختلف بررسی مفصلی انجام داده است اما در کشورهای دیگر چنین تحقیقات و مطالعاتی به کرات انجام می‌شود چرا که در تصمیم‌گیری‌های کلان برای سیستم بهداشتی – درمانی جوامع چنین اطلاعاتی بسیار حایز اهمیت است.

به عنوان مثال یک مطالعه جدید نشان داده است که بسیاری از دانشجویان پزشکی و پزشکان جوان در هنگام انتخاب رشته تخصصی به مسائلی نظیر درآمد رشته‌های مختلف تخصص، تعداد کشیک‌ها و قیمت حق بیمه برای هر یک از رشته‌ها فکر می‌کنند و این موارد را معیارهای اصلی خود برای انتخاب رشته تخصصی می‌دانند. با این حساب اطلاع از شرایط مالی رشته‌های مختلف نه تنها به این پزشکان جوان در تصمیم‌گیری برای آینده شغلی کمک می‌کند بلکه به مسؤولان نیز کمک می‌کند تا از طریق راهکار‌های مناسب، روش‌های معقولی برای جذب افراد در تخصص‌های مورد نیاز جامعه فراهم کنند.

پیشنهاد می شود مقاله
آشنایی با رشته پزشکی را هم بخوانید.


آمارها چه می‌گویند؟

اواخر سال 2005 تحقیقی در مورد درآمد متخصصین رشته‌های مختلف پزشکی در آمریکا صورت گرفت. در این مطالعه از 2978 پزشک دعوت شد تا در مورد درآمدشان اطلاعاتی ارایه دهند.

بر اساس نتایج این مطالعه در کشور آمریکا درآمد متخصصین رشته‌های مادر، یعنی رشته‌های داخلی، اطفال و پزشکی خانواده از بقیه رشته‌ها پایین‌تر است. میانگین درآمد متخصصان این سه رشته به ترتیب 160، 150 و 148 هزار دلار در سال بوده است. حداقل درآمد متخصصان این رشته‌ها حدود 111 هزار دلار در سال و حداکثر درآمد آن‌ها حدود 250 هزار دلار در سال گزارش شده است.

اما وضع کسانی که در رشته داخلی فوق تخصص گرفته‌اند به مراتب بهتر است. درآمد در بین فوق تخصص‌های داخلی عمدتاً به نوع فوق‌تخصص بستگی دارد، به طوری که پزشکان فوق تخصص قلب و عروق با درآمد میانگین 317 هزار دلار در سال رتبه اول را دارند و پزشکان فوق‌تخصص گوارش در رتبه دوم هستند، به طوری که میانگین، حداقل و حداکثر درآمد آن‌ها به ترتیب 292، 179 و 381 هزار دلار در سال است.

وضع متخصصین خون و انکولوژی هم چندان بد نیست به نحوی که 269 هزار دلار در سال میانگین درآمد آن‌هاست و این درآمد ممکن است به 473 هزار دلار در سال هم برسد. در بین فوق‌تخصص‌های داخلی، رتبه‌های چهارم و پنجم را نفرولوژی و بیماری‌های دستگاه تنفس دارند که میانگین درآمدشان به ترتیب 234 هزار دلار و 219 هزار دلار در سال است.

در انتهای جدول نیز پزشکان فوق تخصص غدد، روماتولوژی و نورولوژی قرار دارند که میانگین درآمد آن‌ها 170، 165 و 197 هزار دلار در سال گزارش شده است. جالب این‌جاست که هیچ وقت درآمد این سه رشته اخیر از مرز 250 هزار دلار در سال عبور نکرده است.

مطالعه مقاله آشنایی با رشته دندانپزشکی هم می تواند مفید باشد.

احتمالاً باید درآمد متخصصین پوست هم برای شما جالب باشد. میانگین، حداقل و حداکثر درآمد یک متخصص پوست با 3 سال تجربه طبابت به ترتیب 232، 169 و 407 هزار دلار در سال گزارش شده است. این اعداد برای یک متخصص روان‌پزشکی به ترتیب 175، 121 و 189 هزار دلار بوده است. متخصصین طب اورژانس هم درآمدی به‌طور میانگین معادل 211 هزار دلار در سال داشته‌اند.

اما در بین رشته‌هایی که غیر جراحی هستند، بهترین وضعیت در آمریکا منحصر به متخصصین رادیولوژی است به طوری که میانگین درآمد آن‌ها حدود 347 هزار دلار در سال، حداقل درآمد آن‌ها 225 هزار دلار در سال و حداکثر درآمد آن‌ها 430 هزار دلار است. در ضمن همین‌جا باید متذکر شد که تمام درآمد فوق مربوط به متخصصینی با 3 سال تجربه طبابت است.

... و اما رشته‌هایی که از گروه جراحی هستند: در این میان، دو رشته جراحی عمومی ‌و جراحی زنان و زایمان رشته‌های مادر محسوب می‌شوند. در آمریکا هم مثل ایران درآمد و حقوق متخصصین رشته‌های مادر از بقیه رشته‌ها کمتر است، به‌طوری که میانگین، حداقل و حداکثر درآمد برای یک متخصص زنان و زایمان به ترتیب 248، 184 و 350 هزار دلار در سال و برای یک متخصص جراحی عمومی‌261، 175 و 364 هزار دلار در سال گزارش شده است. این ارقام در مورد یک متخصص چشم‌پزشکی یا یک متخصص گوش و حلق و بینی تنها اندکی بهتر است، به‌طوری که میانگین، حداقل و حداکثر درآمد آن‌ها به ترتیب 265، 180 و 393 هزار دلار در سال است.

اما اوج درآمد مربوط به متخصصین جراحی‌های فوق تخصصی است. در این بین درآمد متخصصین جراحی قلب و عروق با سالی حدود 558 هزار دلار (حداقل 351 و حداکثر 853 هزار دلار) در صدر جدول قرار دارد.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید:
واکاوی مشکلات رشته «پزشکی قانونی»؛ از آموزش تا اشتغال

متخصصین جراحی مغز و اعصاب با میانگین 438 هزار دلار درآمد سالانه (حداقل 280 هزار دلار و حداکثر 714 هزار دلار) در رده دوم و متخصصین جراحی عروق با میانگین 359 هزار دلار (حداقل 238 هزار دلار و حداکثر 637 هزار دلار) در سال در رتبه سوم هستند. درآمد جراحان ارتوپد هم تفاوت چندانی با جراحان عروق ندارد یعنی میانگین درآمد سالانه آنها 357 هزار دلار در سال است اما گاهی به مرز 541 هزار دلار هم می‌رسد اما با کمال تعجب میانگین درآمد جراحان پلاستیک و جراحان فک و صورت چندان زیاد نیست. میانگین درآمد متخصصین این رشته‌ها به ترتیب 306 هزار دلار در سال (از 197 تا 412 هزار دلار) و 208 هزار دلار (از 157 تا 353 هزار دلار) در سال است.

با این حساب جراحان فک و صورت جزء فقیرترین‌های جامعه پزشکان آمریکا محسوب می‌شوند. متخصصین اورولوژی درآمدی معادل 285 هزار دلار در سال و جراحان دستگاه گوارش درآمدی معادل 291 هزار دلار در سال دارند که چندان درآمد بالایی محسوب نمی‌شود و حتی از درآمد رادیولوژیست‌ها هم کمتر است.

بسیاری عقیده دارند که درآمد متخصصین بیهوشی در آمریکا سرسام آور است اما آمارها نشان می‌دهند که درآمد متخصصین بیهوشی در میانه جدول قرار دارد به‌طوری که میانگین درآمد آن‌ها حدود 302 هزار دلار در سال (حداقل درآمد 220 هزار دلار در سال و حداکثر 393 هزار دلار در سال) گزارش شده است.

آمارهای فوق نشان می‌دهد که در جوامع پیشرفته‌ای مثل آمریکا هم درآمد پزشکان نسبت به افرادی که در رشته‌های دیگر مثل رشته‌های اقتصاد، بازرگانی، تکنولوژی اطلاعات و غیره به درجه دکترا رسیده‌اند به مراتب کمتر است و این مشکل تنها مربوط به کشور ما نیست.

اما این آمارها همچنین نشان می‌دهند که وضع پزشکان آمریکایی به مراتب از وضعیت اقتصادی پزشکان جوان کشور ما بهتر است چرا که درآمدهای مزبور مربوط به متخصصینی است که تنها 3 سال تجربه طبابت داشته‌اند. شاید اگر از وضعیت مالی و اقتصادی پزشکان کشور ما نیز چنین آمارهایی تهیه شود و با کشورهای پیشرفته مورد مقایسه قرار بگیرد، مسؤولان به فکر بهبود وضعیت معیشتی متخصصان بیفتند.

مشکل اینجاست که مسؤولان جامعه پزشکی طی سال‌های اخیر عمدتاً به فکر پزشکان عمومی ‌بوده‌اند و خوشبختانه تلاش‌های آن‌ها چندان بی‌نتیجه نبوده و در حال حاضر در مراکز بهداشتی-درمانی، به کارگیری پزشکان عمومی با عنوان پزشک خانواده درآمد مناسبی برای آن‌ها تأمین کرده است، اما به نظر می‌رسد که متخصصان جوان به کلی فراموش شده‌اند.

این‌طور استنباط می‌شود که پزشکان متخصص جوان تنها به علت گرفتن تخصص دیگر مشکل مالی ندارند. اما واقعیت این است که طی سال‌های اخیر و به دنبال تربیت تعداد زیادی متخصص در هر یک از رشته‌ها، بازار کاری برای بسیاری از متخصصان جوان اشباع است. این مسأله به ویژه در مورد تخصص‌های مادر مثل داخلی، اطفال، زنان و جراحی عمومی ‌بسیار چشمگیرتر است و حتی شاید درآمد یک متخصص جوان داخلی، اطفال یا جراحی از درآمد یک پزشک عمومی‌ هم کمتر باشد. این مسائل نیازمند تفکر و بررسی توسط مسؤولین سیستم پزشکی و بهداشت و درمان کشور است.

مسلماً این پزشکان متخصص و جوان نقش بسیار مهمی ‌در سیستم بهداشتی – درمانی کشور بازی می‌کنند و رسیدگی به وضعیت اقتصادی آن‌ها به‌طور قطع تأثیر چشمگیری در بهبود وضعیت این بخش خواهد داشت.

منبع: http://dastyari.parsmedic.com

*دکتر علی غلامرضانژاد


آمار بازدید: 23855 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
Mohsen شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸

واقعا درامد های پزشکان بالاست ما راضی نیستیم که پزشکان این درآمد ها رو کسب کنند

نیکزاد دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸

واقعا پزشک های ایرانی رقم های نجومی میگیرند، باید دولت سقف رو تعریف کنه،