ارتباط مستقیم با 30648 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
ایران مدرس مقاله مطالب علمی مباحث مورد سوال در امتحان استاتیک مهندسی مکانیک

مباحث مورد سوال در امتحان استاتیک مهندسی مکانیک

به اشتراک گذاری

مباحث مورد سوال در امتحان استاتیک مهندسی مکانیک در این مقاله ارائه شده است. اگر امتحان استاتیک دارید مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

برای مشاهده لیست مدرسین فعال در زمینه تدریس خصوصی استاتیک بر روی عبارت تدریس خصوصی استاتیک کلیک کنید.

1- مبحث تعادل از درس استاتیک: شاید بتوان گفت که مهمترین مبحث در درس استاتیک مبحث تعادل است. تعادل می تواند برای ذره و جسم صلب و در حالت دو بعدی و سه بعدی مطرح گردد. اکثر دانشجویان حین نوشتن معادلات تعادل در مبحث گشتاور اشکال دارند و بنابراین باید این مبحث به خوبی خوانده شود. مبحث تعادل هم به صورت مستقل مورد سوال قرار می گیرد و هم بلد بودن آن برای مباحث دیگر مانند خرپا، قاب و ماشین، تیرها و .... مهم است. قبل از نوشتن معادلات تعادل باید بار گسترده را تبدیل به بار متمرکز معادلش نمود و نمودار جسم آزاد را رسم کرد.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با تعادل استاتیکی مطالعه مقالات و جزوه های زیر مفید است.

دانلود رایگان تعدادی تمرین خوب و جالب مبحث تعادل استاتیک



دانلود جزوه استاتیک: تعادل





نحوه تحلیل مسائل تعادل ذره و جسم صلب در درس استاتیک و ایستایی



نحوه حل معادلات تعادل در درس استاتیک

2- مبحث خرپا و قاب ها و ماشین ها: مبحث مهم دیگری که در درس استاتیک ارائه می شود خرپا و قاب ها و ماشین ها است. برای تحلیل خرپا و بدست آوردن نیروی اعضای آن دو روش گره و مقطع زدن وجود دارد. روش گره برای بدست آوردن نیرو در همه ی عضوهای خرپا و روش برش یا مقطع زدن برای بدست آوردن نیرو در تعداد محدودی از عضوها مفید است. در بحث قاب ها و ماشین ها بعضا ممکن است لازم باشد عضوها را از هم تفکیک نمائید. اگر تعداد مجهول ها زیاد باشد و یا نیروی مفصل ها خواسته شده باشد تفکیک عضوها از یکدیگر لازم است.

برای مطالعه بیشتر در زمینه خرپا و قاب و ماشین بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

آموزش تحلیل خرپا به روش مقطع و مفصل، تحلیل خرپا به روش گره



نحوه حل مسائل و تمرینات خرپا در درس استاتیک و ایستایی



دانلود جزوه استاتیک: خرپا

3- مبحث مرکز سطح و ممان اینرسی از درس استاتیک: مرکز سطح و یا ممان اینرسی هم بحث بسیار مهمی است. برای مرکز سطح ممکن است لازم باشد از روابط انتگرال گیری استفاده نمود و یا از روابط مربوط به شکل های مرکب استفاده کرد. این مباحث به صورت کامل در درس استاتیک تدریس می شود. در بحث مامن اینرسی در بسیاری از مواقع که ممان اینرسی و یا گشتاور دوم سطح حول محور مرکزی خواست می شود استفاده از مباحث مرکز سطح و همچنین قضیه محورهای موازی هم لازم است. ممان اینرسی هم برای منحنی و اشکال دارای معادله و یا برای شکل های مرکب می تواند خواست شود.

مطالعه مقالات و جزوه های زیر هم برای مبحث مرکز سطح و ممان اینرسی مفید است.

جزوه آموزش استاتیک مبحث ممان اینرسی با حل مثال تشریحی



فرمول ممان اینرسی نسبت به محور، ممان اینرسی حاصلضرب و ممان اینرسی قطبی



دانلود جزوه استاتیک: ممان اینرسی



آموزش ممان اینرسی و گشتاور دوم سطح به زبان ساده

4- رسم نمودار نیروی برشی و گشتاور خمشی: وقتی به یک تیر بار عرضی وارد می شود، در هر مقطعی از تیر که برش زده شود یک نیروی عمود بر سطح و یک نیروی برشی و گشتاور خمشی به عنوان نیروهای داخلی وجود دارد. برای اینکه کل تیر را بتوان مورد بررسی قرار داد رسم نمودار نیروی برشی و گشتاور خمشی لازم است. دانشجویان مهندسی مکانیک، عمران و ... باید بتوانند نمودار نیروی برشی و گشتاور خمشی را رسم نموده و محل و مقدار نیروی برشی و گشتاور خمشی ماکزیمم را بیابند. در امتحان استاتیک معمولا از این مبحث هم سوال مطرح می شود.

مطالعه مقالات و جزوه های زیر هم برای مبحث رسم نمودار نیروی برشی و گشتاور خمشی مفید است.


آموزش گشتاور در استاتیک



نحوه محاسبه گشتاور نیرو در درس استاتیک به زبان ساده



دانلود جزوه استاتیک: نیرو و گشتاور



5- مبحث اصطکاک از درس استاتیک: اصطکاک هم یکی از مباحث مهم در درس استاتیک است. البته دانشجویان معمولا چون در درس فیزیک اصطکاک را مطالعه نموده اند راحت تر با مباحث این فصل کنار می آیند. در مبحث اصطکاک باید اصطکاک ایستایی و جنبشی خوب یاد گرفته شود و مورد بررسی قرار گیرئ. مثلا در مبحث اصطکاک ایستایی باید در نظر گرفته شود که تا وقتی جسم حرکت نکرده است نیروی اصطکاک برابر با نیروی اعمالی به جسم است. مسائل تعادل با در نظر گرفتن اصطکاک کمی پیچیده تر می شود و مستلزم تمرین بیشتر و تحلیل قوی تری است.

مطالعه مقالات و جزوه های زیر هم برای مبحث اصطکاک مفید است.

دانلود جزوه استاتیک: اصطکاک



12 نکته در رابطه با اصطکاک و نیروی اصطکاک

6- کار مجازی: در مبحث کار مجازی اثبات می شود که کار تمام نیروهای وارد بر جسم به ازای یک جابه جایی مجاز و متناسب با تکیه گاهها برابر با صفر است. در واقع رابطه ای که به این ترتیب نوشته می شود معادل با معادلات تعادل است. برای بسیاری از سوالات استفاده از کار مجازی به نسبت نوشتن معادلات تعادل راهکار بهتر و راحت تری برای بدست آوردن مجهولها است. البته باید توجه داشت بسیاری از نیروهای نشان داده شده در شکل چون مثلا با جابه جایی مجازی اعمالی زاویه 90 درجه می سازند کاری انجام نمی دهند. باید حین محاسبه کار کل نیروهای اعمالی به این موارد دقت نمود.

پیشنهاد می شود مقاله
نحوه موفق شدن در امتحان استاتیک و یادگیری درست آن یا جزوه آموزشی، نمونه سوال امتحانی و مقالات مفید استاتیک و ایستایی را هم بخوانید.

7- کابل ها، قرقره ها و سایر مباحث درس استاتیک: علاوه بر مباحث ارائه شده در بالا ممکن است بعضا در امتحان استاتیک از مباحث کابل ها، قرقره ها و سایر مباحث هم سوال مطرح شود.

مطالعه
دانلود جزوه استاتیک: نیروهای گسترده هم مفید است.

عبارت های کلیدی: امتحان استاتیک مهندسی مکانیک، سوال های امتحان استاتیک رشته مهندسی مکانیک

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 2634 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image