ارتباط مستقیم با 30625 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
ایران مدرس مقاله کنکور آزمون‌های آزمایشی کنکور؛ فرصت یا تهدید

آزمون‌های آزمایشی کنکور؛ فرصت یا تهدید

به اشتراک گذاری

آزمون‌های آزمایشی کنکور؛ فرصت یا تهدید - آزمون‌های آزمایشی کنکور جزئی از برنامه‌های آموزشی مدارس شده‌اند و دانش‌آموزان خواه ناخواه، درگیر این آزمون‌ها هستند، به راستی اینها برای دانش‌آموزان یک فرصت هستند یا یک تهدید.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، یکی از کاستی‌هایی که نسل سوم انقلاب اسلامی ایران با آن روبرو شد، کمبود کرسی‌های تحصیل در آموزش عالی بود.

تا پنج سال قبل، دانش‌آموزان زیادی با درب‌های بسته دانشگاه‌ها روبرو می‌شدند. تعدادی مصمم می‌شدند که برای نبرد کنکور در سال آتی آماده شوند، برخی برای همیشه قید ادامه تحصیل را می‌زدند و تعدادی نیز همه آرزوهای خود را بر باد رفته می‌دیدند و با مشکلات متعددی مواجه می‌شدند.

مؤسسات آموزشی خصوصی از وجود این بحران در کشور استفاده کرده و دست به کار شدند. برگزاری کلاس‌های جبرانی، ارائه جزوات کمک آموزشی و آزمون‌های آزمایشی کنکور از جمله برنامه‌های این مؤسسات با هدف آماده‌سازی دانش‌آموزان برای رقابت سنگین در کنکور سراسری بود.

روی کار آمدن دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی، علمی کاربردی و... از یک سو و کاهش تدریجی آمار دانش‌آموزان در کشور سبب شد تا بحران قبولی کنکور در دانشگاه‌ها تا حد زیادی رفع شده و از نگرانی مسئولان در این زمینه کاسته شود.

اما با این وجود هنوز هم مؤسسات خصوصی بسیاری در سراسر کشور و از جمله استان همدان، دانش‌آموزان را برای قبولی در دانشگاه آماده می‌کنند و نکته جالب اینجاست که بعضی از این مؤسسات، بحران سابق کنکور را بحرانی‌تر دیده و از پایه اول ابتدایی، از دانش‌آموزان آزمون آزمایشی می‌گیرند.


پیشنهاد ویژه ایران مدرس: مهمترین عوامل موفقیت در کنکور رتبه های برتر کنکور 97 از زبان خودشان

خبرنگار فارس به سراغ چند نمونه از این مؤسسات خصوصی رفته و ساز و کار فعالیت آنان را مورد پرسش قرار داده است:

مؤسسه اول بیش از 10 سال سابقه فعالیت در شهر همدان دارد، حدود 5 هزار دانش‌آموز را زیر پوشش دارد و برای حدود 100 نفر از فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاه‌ها هم شغل ایجاد کرده است.

مدیر این مؤسسه به خبرنگار فارس گفت: فعالیت مؤسسات آموزشی خصوصی در تضاد با برنامه‌های آموزش و پرورش نیست.

وی افزود: دانش‌آموزان در این مؤسسات مهارت‌هایی را یاد می‌گیرند که در دوران تحصیل خود در مدرسه هرگز با آن روبرو نمی‌شوند و علاوه بر آن قبولی آن‌ها در کنکور هم تا حد زیادی تضمین می‌شود.

مؤسسه دوم سابقه‌ای شش ساله دارد و علاوه بر دوره‌های آمادگی کنکور کارشناسی، آزمون‌های آزمایشی کنکور کارشناسی ارشد را نیز برگزار می‌کند.

مدیر این موسسه، وجود این مجموعه‌های خصوصی را لازمه موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان امروزی دانست و افزود: هدف ما فقط کنکور سراسری نیست، بلکه ما دانش‌آموزان را برای موفقیت در آزمون ورودی مدارس نمونه و المپیادهای علمی هم آماده می‌کنیم.

برای مشاهده لیست مدرسین کنکور کلیک کنید:
تدریس خصوصی کنکور

مؤسسه بعدی در استان همدان تازه وارد است، اما با تبلیغات گسترده و دعوت از هنرمندان، مجریان و بازیگران مطرح کشوری در همایش‌های سالانه خود توانسته جای خوبی را میان دانش‌آموزان باز کند.

مدیر این مؤسسه استفاده از دبیران و مشاوران مجرب، ارائه برنامه‌های کاربردی و تسهیل فرآیند مطالعاتی دانش‌آموزان با توجه به نحوه قرارگرفتن مطالب درسی در حافظه درازمدت را دلیل استقبال دانش‌آموزان از مجموعه خود دانست.

بیش از 10 مؤسسه خصوصی در شهرستان همدان از دانش‌آموزان متقاضی ورود به دانشگاه‌ها ثبت نام می‌کنند و هر هفته، هر دو هفته یک بار، هر سه هفته و یا ماهانه به برگزاری آزمون‌های آزمایشی برای دانش‌آموزان در مدارس و دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، اقدام می‌کنند.

برگزاری آزمون‌های آزمایشی کنکور سراسری حتی به مدارس تیزهوشان که بنای پژوهش محوری دارند نیز کشیده شده است.

علی ساغرچی، مشاور تحصیلی در توضیح چرایی فعالیت این مؤسسات به خبرنگار فارس گفت: در تمام سال‌های تحصیلی، دانش‌آموزان در مدارس با شیوه‌های تشریحی به سؤالات امتحان پاسخ می‌دهند، اما در ماراتن کنکور سراسری، مهارت تست‌زنی و سرعت عمل آنهاست که موفقیت‌شان را رقم می‌زند.

پیشنهاد می شود مقاله
7 عامل موثر و مهم برای موفقیت در کنکور و کسب رتبه برتر کنکور را هم بخوانید.

وی افزود: همین تعارض دلیل اصلی ادامه فعالیت مؤسسات کمک آموزشی است.

این روانشناس با بیان اینکه مؤسسات خصوصی به بدنه آموزش و پرورش در کشور متصل شده و زمینه آموزش و پرورش بچه‌ها را تسهیل می‌کنند، ابراز داشت: دانش‌آموزان در شرایط عادی اهل برنامه‌ریزی نیستند، مدیریت زمان را جدی نگرفته و نمی‌دانند برای افزایش یادگیری خود در درس‌های مختلف، چه شیوه‌هایی را به کار گیرند.

وی با اشاره به اینکه مؤسسات خصوصی در راستای ایجاد این مهارت‌ها در دانش‌آموزان فعالیت می‌کنند، ادامه داد: شاید برخی مدارس از جمله تیزهوشان به طور رسمی با این مؤسسات همکاری نکنند، اما اکثر رتبه‌های برتر کنکوری این مدارس، عضو کانون‌های آموزشی خصوصی بوده‌اند.

ساغرچی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص نتایج ثبت‌نام دانش‌آموزان از پایه‌های ابتدایی در این مؤسسات گفت: دانش‌آموزان باید آرام آرام با مهارت‌های موردنیاز تحصیلی خود آشنا شوند تا بتوانند این مهارت‌ها را در سایر جنبه‌های زندگی خود نیز جاری کنند.

وی با اشاره به اینکه یک وزنه‌بردار از برداشتن وزنه‌های سبک به رکوردزنی می‌رسد، افزود: اگر قرار باشد صفت مثبتی در فرزندان ما شکل بگیرد، باید از همان کودکی آن را در وجودشان نهادینه کنیم و به اعتقاد اینجانب، ثبت‌نام دانش‌آموزان از پایه‌های ابتدایی در مؤسسات آموزشی خصوصی، امری حساب شده است.

مطالعه این مقاله هم مفید است:
20 نکته کلیدی برای موفقیت 100 درصد در کنکور سراسری و آزاد

رضا هاشمی مسئول استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان آموزش و پرورش استان همدان نیز درخصوص شرکت دانش‌آموزان تیزهوش در آزمون‌های آزمایشی کنکور گفت: توصیه ما به مدیران مدارس استعدادهای درخشان این است که دانش‌آموزان را درگیر کلاس‌های فوق برنامه و اضافی کنکور نکرده و دبیران در مدرسه، سؤالات چندسال قبل کنکور سراسری را با دانش آموزان کار کنند.

کلاس‌های فوق برنامه و آزمون‌های آزمایشی کنکور، خوب یا بد در استان همدان در حال برگزاری است اما آنچه مهم است میزان اهمیت دانش‌آموزان و خانواده های آنها به این فرآیند تکراری و سالیانه است.

اگر قرار باشد دانش‌آموزان از همان پایه‌های ابتدایی درگیر شرکت در این آزمون‌ها شوند و صبح جمعه‌های خود را سر جلسه‌های کنکوری بگذرانند، آیا فلسفه استراحت و فراغت بال و حضور آنها در کانون گرم خانوادگی دستخوش تغییر نمی‌شود؟ آیا اضطراب ناشی از نتایج آزمون و برآوردن انتظارات والدین، دانش‌آموزان را افسرده نمی‌کند؟ آیا رقابت سنگین و فشرده با همکلاسی‌ها، «یار دبستانی من» را از برنامه زندگی دانش‌آموزان در خانه دوم که همان مدرسه باشد، حذف نمی‌کند؟ هزینه شرکت دانش آموزان در این کلاس‌ها و آزمون‌های فوق برنامه، بار اضافی بر دوش خانواده ها نیست؟ و سؤالات متعدد دیگر...

اینها سوالاتی است که پاسخ‌های آنها در درازمدت، تکلیف ما را با مؤسسات آموزشی خصوصی روشن می‌کنند.

مطالعه
دانلود رایگان کتاب کوچک راهکارها و فنون تست زنی صحیح در کنکور را هم پیشنهاد می کنیم.

-------------------------------

گزارش: معصومه سلیمانی

------------------------------


آمار بازدید: 898 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image