ارتباط مستقیم با 30646 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی آزمون yos سال 2022 ترکیه

آزمون yos سال 2022 ترکیه

به اشتراک گذاری

تاریخچه ی آزمون یوس


واژه یوس مخفف شده ی عبارت Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı است. این آزمون از ابتدا تا سال 2010 توسط سازمان سنجش ترکیه که به اسم (Yükseköğretim Kurulu) یا یوک معروف است برگزار میشد. نکته ی جالب توجه این است از سال 2011 قوانین عوض شدند و بنا بر این شد که هر دانشگاهی آزمون منحصر به فرد خود را داشته باشد و آزمون یوس را به صورت مستقل برگزار کند.


با توجه به رتبه بندی دانشگاه های ترکیه که در سال های اخیر پیشرفت شگرفی داشته اند بسیاری از افراد تمایل دارند در این دانشگاه ها تحصیل کنند.


آزمون یوس چیست؟


آزمون یوس آزمونی یا پیش آزمونی جهت ورود به دانشگاه های ترکیه می باشد که تنها برای دانشجویان تبعات خارجی می باشد. به قولی می توان گفت آزمون یوس مانند کنکور سراسری ایران می باشد با این تفاوت که هر دانشگاه به صورت جداگانه برگزار می کند.



آزمون یوس برای چه کسانی مناسب است؟



این آزمون برای دو دسته از افراد مناسب است. دسته ی اول کسانی هستند که علاقمند به مطالعه و تحصیل در رشته های پرمتقاضی از جمله پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی می باشد که جهت قبولی حداقل نمره قبولی 90 می باشد. دسته ی دوم از ان دسته افرادی هستند علاقمند به تحصیل در تحصیلات تکمیلی و مهندسی هستند. تنها و تنها با تلاش مستمر و ثابت قدمی می توانند دراین آزمون مورد پذیرش قرار گیرند.


هر کدام از دانشگاه های ترکیه اقدام به طرح سوالات جداگانه ای می کنند. آزمون یوس یک بار هر سال برگزار می شود و نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که نتایج آزمون یوس تا دو سال اعتبار دارد. اگر از دو سال بگذرد باید مجدد در آزمون شرکت کنید. طبق آمار انجام شده می توان گفت هر ساله حدود 5000 متقاضی از دیگر کشورها جهت ورود به دانشگاه های ترکیه در آزمون یوس شرکت می کنند. داوطلبان با تبعات خارجی در صورت کسب نتایج با حد نصاب می توانند در رشته ی مورد نظر خود تحصیل کنند.


برای آزمون یوس چه منابعی را بخوانیم؟


بدون شک برای قبول شدن در این آزمون که تعداد بسیاری از افراد از انواع کشورها سعی در شرکت در این آزمون دارند، نیاز به تلاش بسیار است. اگر بخواهیم منبعی برای این آزمون معرفی کنیم، در حقیقت منبعی وجود ندارد تا با اطمینان بتوان گفت با مطالعه آن تضمین 100 درصد است که تمامی مطالب را در بر بگیرد. اگر بخواهیم واقع بینانه بررسی کنیم این آزمون با سایر آزمون هایی که در ایران داده اید متفاوت است.


مهم ترین مبحثی که در سوالات آزمون یوس باید در الویت قرار دهید سوالات هوش است. الویت های دوم و سوم نیز باید ریاضی و هندسه باشد. مباحث ریاضی و هندسه اطلاعاتی که از دبیرستان دارید را مورد پرسش قرار می دهید. سوالات آزمون یوس 5 گزینه ای می باشد و تنها یک گزینه درست می باشد. تنها و تنها مهارت اولیه ای که به آن نیاز دارید زبان انگلیسی یا ترکی می باشد چرا که سوالات فقط و فقط به این دو زبان مطرح می شود و معدود دانشگاه هایی هستند که به آزمون یوس را به زبان فارسی نیز برگزار می کنند. البته این نکته را باید یادآور شد که اغلب سوالات حالت ریاضی وار دارند و با تسلط کم به زبان نیز می توانید آزمون را به بهترین نحو بدهید.


با توجه به این نکته که هر دانشگاه آزمون منحصر به فرد خود را دارد ممکن است سوالاتی از تاریخ، جغرافیا و ... مطرح شود حتی در برخی موارد دیده شده که تعداد سوالات را نیز کم یا زیاد کرده اند.



هزینه ثبت نام در آزمون yos به چه صورت است؟


داوطلبانی که در ترکیه هستند باید حواسشان به اطلاعیه ها باشد و به بانک های ذکر شده توسط دانشگاه ها مراجعه کنند و هزینه مربوطه را پرداخت کنند. تنها نکته ی قابل توجه این است که نام و نام خانوادگی متقاضی باید ذکر شود.


داوطلبان خارج از ترکیه جهت ثبت نام آزمون یوس می توانند به شعبات بانک زراعت ترکیه در خارج از کشور مراجعه کنند و به شماره حساب YÖS-6028011-5008, T.C. Ziraat Bankası شعبه Güvenevler آنکارا ، مبلغ ۵۰ دلار آمریکا واریز کنند. لازم به یادآوری است که مبلغ بسیار کمی را نیز بانک با عنوان کارمزد می گیرد.


ثبت نام آزمون یوس


قبل از ثبت نام ابتدا لازم تمامی مدارک لازم را همراه خود داشته باشید. هم چنین پیشنهاد می کنیم ابتدا رتبه بندی دانشگاه ها  و باقی مواردی که برای شما حائز اهمیت است را بررسی کنید و دانشگاه های مدنظر خود را انتخاب کنید.



  • جهت ثبت نام در وهله ی اول باید به سایت دانشگاه مورد نظر وارد شوید. وقتی وارد سایت می شوید با یک فرم مواجه خواهید شد که باید آن را پر کنید. اسکنی که از صفحه ی اول پاسپورت آماده کرده اید را در سایت بارگزاری کنید و فرم را ارسال کنید. پس از ارسال فرم تاییدیه ای برای شما ارسال می شود که پس از تایید، شماره حساب کاربری شما در دانشگاه موردنظر فعال می شود.

  • پس از طی کردن مراحل بالا باید نام کاربری (یوزر نیم) و رمز( پسورد) خود را تعیین کنید و پس از این کار مجدد ایمیلی جهت تایید برای شما ارسال خواهد شد. پس از تایید ایمیل ثبت نام آزمون یوس شروع می شود. و در نهایت باید وارد وارد قسمت   Aday Sistemi دانشگاه مورد نظر خود شوید و هر گونه مدرکی که در ادامه ذکر می کنیم باید وارد کنید و در مرحله آخر هزینه ی موردنظر را پرداخت کنید.

  • تنها نکته ای که باید آن را یادآوری کرد این است که در وارد کردن اطلاعات و ایمیل خود دقت فراوانی داشته باشید چرا که تاییدیه های ایمیل از اهمیت والایی برخوردار است.



مدارک لازم جهت ثبت نام در آزمون یوس چیست؟



  •  اصل و اسکن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی

  • اصل و اسکن پاسپورت

  • اصل و اسکن کارت ملی

  • پر کردن فرم ثبت نام

  • عکس ۳ در۴

  • ایمیل معتبر

  • واریز هزینه ثبت نام


سخن آخر


آزمون یوس در ترکیه برای افرادی که قصد تحصیل در کشورهای خارجی و یا تحصیل در رشته های پر متقاضی مانند پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی برای ایرانیان بسیار مناسب است. هر کدام از دانشگاه های ترکیه این آزمون را به صورت جداگانه برگزار می کنند و مزیتی که دارد این است که برای  3 نفر اول آزمون بورسیه های تحصیلی در نظر گرفته شده است و تنها عیبی که شامل می شود رقابت زیاد در رشته ها و دانشگاه هایی با رنک بندی بالاست. موفقیت در این آزمون با تلاش ممکن می شود.


منبع:https://touranpars.ir


آمار بازدید: 908 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image