ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی چگونه تدریس خوبی داشته باشیم

چگونه تدریس خوبی داشته باشیم

به اشتراک گذاری

در این بخش در رابطه با اینکه چگونه تدریس خوبی داشته باشیم توضیحاتی ارائه می گردد. برای داشتن یک تدریس خوب و موفق مطالعه این مقاله می تواند بسیار مفید و موثر باشد.

پیشنهاد می شود ویدیوی فیلم ویژگی های مهم یک استاد و معلم تدریس خصوصی خوب و موفق را هم ببینید.

برای اینکه بتوانید یک تدریس خوب داشته باشید در مرحله اول باید سعی کنید دروسی را تدریس کنید که به آموزش و تدریس ان دروس علاقه دارید. معولا شما در زمینه تدریس دروسی موفق عمل خواهید کرد که در دوران تحصیل خودتان هم در آن دروس نمرات خوبی گرفته اید. به عنوان مثال اگر در دوره متوسطه و دانشگاه همواره در درس فیزیک موفق بوده اید و در این درس نمرات خوبی گرفته اید، به احتمال زیاد در زمینه تدریس فیزیک هم موفق عمل خواهید کرد. به هر حال شما وقتی در درس فیزیک نمرات خوبی گرفته اید نشان می دهد که به این درس علاقه دارید. یا اگر مثلا در درس عربی خیلی موفق عمل نکرده اید به احتمال زیاد در زمینه تدریس عربی هم نمی توانید عملکرد خوبی داشته باشید. بنابراین همواره گفته شده است که بهتر است دروسی را تدریس کنید که خودتان به آن درس ها علاقه دارید.

مطالعه مقاله
عوامل موثر در تدریس خوب و موفق و روشهای نوین و پویای تدریس هم مفید است.

برای داشتن یک تدریس خوب نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که بر دروسی که درس می دهید به صورت 100 درصد و کامل مسلط باشید. به هر میزان مسلط تر باشید نتیجه کار شما بهتر خواهد بود. وقتی که درس را تا حدودی بلد هستید اولا ممکن است سوالاتی از شما پرسیده شود که نتوانید پاسخ دهید و کلاس را از دست بدهید. ثانیا اگر چنین اتفاقی هم نیافتد اشکال دیگری که وجود دارد این است که حین تدریس به صورت مداوم باید تلاش کنید حواستان پیش این باشد که مطالب را درست ارائه دهید و اشتباهی رخ ندهد. یعنی به جای اینکه حواستان به صورت 100 درصد پیش شاگرد یا شاگردها و نحوه ارائه خوب درس باشد، باید بخشی از تمرکز خودتان را روی این بگذارید که مطالب را درست بگوئید و بعضا حتی شاید وسط های کار لازم باشد به مطالب فکر کنید و بخشی از یادگیری خودتان هم در کلاس اتفاق بیفتد. این حالت مناسب نیست و نمی توانید خیلی خوب درس را ارائه بدهید. وقتی بر درس به صورت کامل مسلط هستید از جایگاه بالاتری مطالب را می بینید و هر سوالی را می توانید پاسخ دهید و حتی با بیان ساده تری مطالب را ارائه می دهید. در نتیجه بسیار تدریس شما اثربخش تر خواهد بود.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید:
19 روش برای تدریس بهتر


با توجه به مطالب ارائه شده دو نکته بسیار مهم که برای تدریس خوب و اثر بخش باید در نظر داشته باشید این است که اولا دروسی را تدریس کنید که خودتان عملکرد خوبی در آن دروس داشته اید و به آن درس ها علاقه دارید و ثانیا بر دروسی که تدریس می کنید به صورت 100 درصدی مسلط باشید. نکته جالب اینکه وقتی اولین موردی را که گفته شد رعایت کنید (یعنی انتخاب درست دروس تدریسی به گونه ای که به آن درس ها علاقه داشته باشید) در ادامه مورد دوم هم راحت تر برای شما اتفاق می افتد. به این معنی که تسلط پیدا کردن بر دروسی که خودتان به آن درس ها علاقه دارید برای شما کار راحتی است و در بسیاری از موارد حتی مطالعه زیادی هم لازم ندارید.

مطالعه مقاله
چگونه مدرس موفقی باشیم و خوب تدریس کنیم؟ هم پیشنهاد می شود.

نکته دیگری که برای داشتن یک تدریس موفق، خوب و اثر بخش باید در نظر داشته باشید این است که سعی کنید در کلاس های تدریس خصوصی و یا گروهی کلاس را به سمت اینکه دو طرفه باشد و بین شما و شاگردهایتان مکالمات رد و بدل شود هدایت نمائید. سوال بپرسید و از شاگردهای خودتان بخواهید توضیح دهند. بخشی از درس را به صورت کلی مطرح کنید و از شاگردهای خودتان بخواهید روی آن بحث نمایند. به هر میزان کلاس از حالتی که فقط خودتان حرف بزنید فاصله بگیرد و به سمتی پیش برود که مکالمه دو طرفه و مشارکت شاگردها در آن وجود داشته باشد هدایت شود در نهایت بازدهی کلاس بیشتر خواهد شد. برای داشتن یک تدریس خوب باید از شاگردهای خودتان بازخورد بگیرید. با سوال پرسیدن و درخواست توضیح از شاگردهای خودتان و با گرفتن کوئیز و امتحان و .... میزان یادگیری شاگردهای خودتان را به صورت مداوم ارزیابی نمائید و اگر نتیجه مطلوب نیست روش تدریس خودتان را تغییر دهید. مشاهده فیلم کوتاه
فیلم آموزشی در زمینه چگونگی تبدیل شدن به یک معلم تدریس خصوصی خوب و موفق هم مفید است. این مقاله خوب را هم از دست ندهید: شرایط و ویژگی های یک تدریس اثر بخش و راهکارهای کاربردی اجرای آن ها

عبارت های کلیدی: تدریس خوب و موفق، نحوه داشتن تدریس موفق و اثر بخش، راهکارهای داشتن تدریس خوب و موفقیت در کار آموزش

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 554 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image