ارتباط مستقیم با 30456 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی عوامل موثر در تدریس خوب و موفق و روشهای نوین و پویای تدریس

عوامل موثر در تدریس خوب و موفق و روشهای نوین و پویای تدریس

به اشتراک گذاری

در این بخش در زمینه عوامل موثر در تدریس خوب و تدریس موفق و روشهای نوین و پویای تدریس، ترفندهای موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی، روش های جدید تدریس و تدریس به سبک معکوس توضیحاتی ارائه شده است.



پیشنهاد ویژه ایران مدرس: چگونه تدریس موفق و خوبی داشته باشیم ؟



عوامل موثر در تدریس

زمانی که از تدریس صحبت می شود، تفکر عام براین اساس است که تدریس بسیار عمل اسانی است و کار معلم دست کم گرفته می شود.

اما اگر بخواهیم با تفکر علمی به قضیه نگاه کنیم متوجه می شویم که تدریس نه تنها امر ساده ای نیست بلکه معلم در تدریس با متغیرهای متفاوتی سرو کار دارد.

او سعی می کند با کنترل و دستکاری متغیرهای مختلف، وضعیتی به وجود آورد که یادگیری حاصل شود. شناخت و کنترل همه عوامل و متغیرهای دخیل کار اسانی نیست و شاید بتوان گفت غیرممکن است.


بدون شک، در ایجاد محیط یادگیری عواملی هم چون ویژگی هی معلم و شاگرد ساخت نظام آموزش، محتوای آموزش و صدها متغیر دیگر می تواند موثر باشد. بدیهی است کهه معلم نمی تواند همه عوامل مذکور را تحت کنترل در آورد.

ممکن است سوال شود اگر کنترل همه عوامل مذکور ممکن نباشد معلم چگونه می تواند شرایط مطلوب را با توجه به دخالت متغیرهای متعدد و غیر قابل کنترل به وجود آورد.

در پاسخ به چنین سوالی باید گفت: درست است که معلم نمی تواند همه متغیرهای دخیل را تحت کنترل در آورد اما شناختن چنین عواملی او را قادر خواهد ساخت که در تنظیم فعالیت های تدریس، تصمیمی آگاهانه بگیرد.

اگر معلم از نظریه های تدریس یادگیری شناخت دقیق و علمی داشته باشد، قوی تر و دقیق تر می تواند در ایجاد وضعیت مطلوب یادگیری فعالیت کند.

منبع: تبیان



توجه: برای فعالیت در زمینه تدریس خصوصی و جذب شاگرد، آگهی تدریس خودتان را به صورت رایگان در همین سایت (ایران مدرس) که بزرگترین و پربازدیدترین سایت تدریس ایران است و تا سال 98 بیش از 19000 مدرس ثبت نامی دارد درج نمائید. بر روی عبارت عضویت در سایت در بالای همین صفحه کلیک کنید. برای مشاهده لیست مدرسین ثبت نامی در ایران مدرس بر روی عبارت مدرسان تدریس خصوصی کلیک کنید.



ترفندهای تدریس خوب و موفق

1-   آغاز کلاس با يک جمله زيبا معجزه مي کند.

2-   تدريس خوب با ارزشيابي ورودي شروع مي شود.

3-   تجربه هاي تازه خود را در اختيار فراگيران قرار دهيد.

4-   هرگز گمان نکنيد که سکوت شاگردان به معني فهميدن است.

5-   تقويت شوق در يادگيري را هدف غايي تدريس خود قرار دهيد.

6-   به افزايش کيفيت يادگيري و پرورش خلاقيت اهميت بيشتري دهيد.

7-   طرح درس يا خالصه اي آن را همواره با خود داشته باشيد تا به کاري که انجام مي دهيد، مسلط باشيد.

8-   به سوالات فراگيران اهميت دهيد و با لحن خوب و مناسب بازخورد دهيد.

9-   مطالعه پيش از تدريس و آمادگي قبلي براي تدريس را فراموش نکنيد.

10-از ابتکار و خلاقيت خود و دانش آموزانتان در تدريس استفاده کنيد.

11-تنوع در روش آموزش را فراموش نکنيد.

12-در تدريس تا حد امکان از مثال و مصداق استفاده کنيد.

13-از وسايل و امکانات آموزشي موجود حداکثر بهره را ببريد ، از جمله دانش آموزان را با منابع مطالعاتي مثل کتاب ها و نشريات آشنا کنيد.

14-آرام ، با نشاط و علاقه مند تدريس کنيد.

15-براي فعال کردن دانش آموزان و ايجاد انگيزه يادگيري ، از ذوق ، سليقه و استعداد آنها بيشتر استفاده کنيد.

منبع: http://edu.haj.ir



پیشنهاد می شود مقاله چگونه خوب تدریس کنیم و مدرس موفقی باشیم؟ را هم بخوانید.



روشهایی برای پویاتر کردن تدریس

نظر دانش آموزان را از همان ابتدا جلب کنید

در دوره آموزش معلمان دبیرستان، یکی از اولین چیزهایی که معلمان می آموزند یک مفهوم «کلی» است، که به نوعی به عنوان «شروع کننده»شناخته می شود. مقصود از این(مفهوم) این است که هر درسی را با چیزی کوتاه و جالب شروع کرد تا دانش آموزان را برسرجایشان نگه داشت و از طریق درس سرگرم شان کرد. مفهوم داشتن چیزی در آغاز هر تدریس برای نگه داشتن و سرگرم کردن دانش آموزان موضوع ارزشمندی است.

همه چیز، سازماندهی کردن است!

می خواهم اینجا ریسک کنم و بگویم که بسیار سخت خواهد بود که بدون سازماندهی از قبل، بتوانیم یک سخنرانی پویا داشته باشیم. وقت گذاشتن و فکر کردن در مورد موضوع سخنرانی،این فرصت را برای ارزیابی اطلاعات مورد نیاز شما بوجود می آورد.هم چنین زمان فکرکردن درباره بهترین روش ارایه مطالب را در اختیار شما قرار می دهد؛ به طور مثال ممکن است ارایه بعضی از محتوای موضوعات با پاورپوینت مناسب تر از سایر روش ها باشند. به علاوه،آماده کردن یک سخنرانی از قبل، فرصت تحقیق بر روی منابع ارزشمندی از جمله فیلم های آموزشی ، کلیپ های یوتیوب(YouTube) ، مقالات دانشگاهی و غیره … را ایجاد می کند.

سرزنده باشید

سعی کنید آهنگ ( لحن و زیرو بمی) صدایتان را تغییر دهید؛چقدر جالب بودن مطالب مهم نیست،( بلکه موضوع این است که )یک صدای یکنواخت، اتاقی مملو از دانش آموزان را خواب آلوده می کند. می توانید یک مثال خوب برای استفاده از آهنگ را در شیوه تدریس معلم در فیلم “روز تعطیل فریس بولر (Ferris Beullers’ Day Off ) تماشا کنید.هنگامی که به دانش آموزان کم تعدادی برای ارایه اطلاعات تدریس می کنیم ( معمولا افرادی که مستقیما در ردیف جلو قرار دارند یا مشتاقانه نگاه می کنند) کارمان راحت است؛به منظور مشغول نگه داشتن همه دانش آموزان، حفظ تماس چشمی با کل کلاس و نه فقط با تعدادی کمی از آن ها ،بسیار مهم می باشد.از حرکات بدنی برای تاکید نمودن نکات استفاده کنید.به منظور برقراری ارتباط با همه دانش آموزان از تریبون و یا سکو فاصله بگیرید.از آن جایی که وقتی دانش آموزان در کلاس سرگرم باشند، با انگیزه تر هستند، در کلاس از چاشنی شوخی استفاده کنید.ممکن است نگران کننده به نظر برسد اما فیلمبرداری از یک تدریس و تماشای دویاره آن به شما اجازه می دهد تا چیزهایی که دانش آموزان تان می بینند را به چشم ببینید.مواردی که از انجام دادن این کار می توانید یاد بگیرید،شگفت انگیز است.

اتخاذ استراتژی های یادگیری دانش آموز محور

تمام موضوع یادگیری دانش آموز محور، مربوط به قرار دادن دانش آموز در مرکز فرایندتدریس است.این استراتژی دانش آموزان را فعال کرده و آن ها را مسئولیت یادگیری خود می سازد.(شیوه)آموزش، از یک روش تعلیم و تربیت ” واحد” فاصله گرفته و در عوض پذیرای این واقعیت شده است که دانش آموزان به روش های مختلفی یاد می گیرند. این به معنی نیست که شما لازم است ساعت ها وقت صرف برنامه ریزی تک تک درس ها برای هر دانش آموزی کنید، اما به این معنا است که ما باید طیف وسیعی از استراتژی ها را در تدریس مان بگنجانیم.به طور مثال، (یکی از این موارد)استفاده از فیلم های آموزشی و تصاویر برای فراگیران بصری است.مورد دیگر آوردن مدل ها و اشیاء برای فراگیران لمسی است. برگزاری جلسات گروهی در جایی که دانش آموزان مجبور به راه رفتن در اتاق هستند ، باعث می شود که فراگیران لمسی بی تحرک باقی نمانند.فکر کردن درباره نیازهای یادگیری دانش آموزان به فکر کردن بیشتر ما درباره شیوه تدریس مان کمک می کند.

منبع: http://behprice.com



مطالعه این مقاله هم مفید است: چگونه در کلاسهای تدریس خصوصی موثر تر عمل کنیم؟



روش های نوین تدریس

چکیده: آموزش یکی از مسائل بسیار مهم نظام های تعلیم و تربیت است. منظور از آموزش، فرآیند دو سویه یاددهی ـ یادگیری اطلاعات، مهارت ها و نگرشهای مثبت درباره موضوعی است که متناسب با گروه سنی خاص و در شرایط زمانی معین به اجرا در آمده است. امروزه هدف از تعلیم و تربیت تنها انتقال میراث فرهنگی و تجارب بشری به نسل جدید نیست. بلکه رسالت نظام های آموزشی را ایجاد تغییرات مطلوب در نگرش ها شناخت ها و در نهایت رفتار انسان ها دانسته اند. روشهای تدریس نیز به عنوان یکی از عوامل، به کمک این رسالت آمده است. هدف نهایی تدریس به وسیله مجموعه ای از تکالیف مشتمل برآگاهی و معلومات مشخص و ساخت فکری و فرآیندهای شناختی تعیین شده است. این مقاله به روشهای نوین تدریس پرداخته است. ابتدا روش تدریس به دو دسته روش تاریخی و روش نوین تقسیم شده است. همچنین نمونه هایی از روشهای نوین تدریس و مراحل و کاربرد آن که شامل روش تدریس بارش مغزی، روش تدریس بدیعه پردازی ،روش تدریس حل مسأله،، روش تدریس غیر مستقیم/مشاوره ای، روش تدریس ایفای نقش، روش تدریس گردش علمی، روش تدریس کاوشگری و روش تدریس آموزش به وسیله رایانه به عنوان نمونه هایی از روشهای نوین تدریس مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان نشان داده شده است که هیچ یک از روش های تدریس فی نفسه خوب یا بد نیستند، بلکه نحوه و شرایط استفاده از آنها باعث قوت یا ضعفشان شده است.

 زهرا مقرب اللهی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)



تدریس به سبک معکوس

یکی از انواع روش‌های تدریس نوین که در دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته "روش تدریس معکوس" یا " کلاس معکوس"[۱] است. در این روش استاد قبل از کلاس اسلایدهای آموزشی، فیلم و سایر محتوای درسی که از قبل آماده نموده است را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد تا آن‌ها قبل از کلاس با محتوای درس جدید آشنا شده و با استفاده از منابع ارائه شده آن را فرا بگیرند. به بیان دیگر یادگیري وارونه تغییر فضاي آموزشی از کلاس به فضاي یادگیري فردي و ارائه محتواي درسی خارج از کلاس است. کسب اطلاعات جدید و آموزش در منزل و تکالیف درسی در دانشگاه انجام می شود. مدرس نوار ویدیویی از کلاس درس تهیه و ضبط می کند و در اختیار فراگیران قرار می دهد طوري که آنان در هر کجا و هر زمان به آن دسترسی داشته باشند و آن‌ها را قادر می سازد که در کلاس درس آمادگی بهتري داشته باشند (گلوی[۲] به نقل از ثناگو، عراقیان مجرد،و جویباری ۱۳۹۴). حال در کلاس درس دانشجویان فرصت دارند تا تکالیف خود را به صورت فردی یا گروهی انجام داده و حین یادگیری فعال و مشارکت با سایرین، مشکلات خود را توسط استاد خود برطرف نمایند. از این طریق علاوه بر این‌که مطالب ارائه شده در کلاس برای دانشجویان تازگی ندارد، با مرور مطالب آموخته شده، یادگیری پایدارتری در آن‌ها اتفاق می‌افتد. این نوع روش تدریس به دانشجو فرصت می‌دهد تا محتوای آموزشی که در اختیار دارد را بارها و بارها مرور نموده و فیلم‌های آموزشی را با دقت مشاهده نماید. طرفداران آموزش معکوس معتقدند دانشجویان در این روش تدریس درگیری عمیق‌تری با محتوای ارائه شده در کلاس درس دارند(Strayer ۲۰۱۲) و دانشجویان نیز پاسخ بهتری به این نوع آموزش می‌دهند(Roach ۲۰۱۴). از مزایای مدل تدریس وارونه می توان به تعامل بیشتر استاد و دانشجو، بازخورد همزمان در کلاس، خودیادگیری دانشجو با توجه به نیاز و فهم عمیق تر درس اشاره نمود(Goodwin and & Miller ۲۰۱۳).

منبع : لیزنا



مطالعه مقاله برگزاری موفقیت آمیز کلاس های تدریس خصوصی را هم پیشنهاد می کنیم.

گردآوری: ایران مدرس


آمار بازدید: 13055 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
علی سه شنبه ۱۸ دي ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴

ممنونم از مطالب خوبتون