ارتباط مستقیم با 30615 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس مقاله کنکور چگونه از صفر برای کنکور شروع کنیم

چگونه از صفر برای کنکور شروع کنیم

به اشتراک گذاری


در این مقاله در پاسخ به سوال (چگونه از صفر برای کنکور شروع کنیم) توضیحات بسیار مفیدی ارائه شده است. اگر می خواهید در کنکور رتبه خوبی را کسب نمائید ادامه این مقاله را بخوانید.


پیشنهاد ویژه ایران مدرس: بهترین دبیر ریاضی کنکور، لیست 18 معلم و استاد برتر ریاضی کنکور خانم و آقا در ایران


بدون‌ شک، کنکور یکی از مهم‌ترین آزمون‌ ها در دوران تحصیل هر دانش‌ آموزی محسوب می‌ شود. امروزه، روش‌های متعددی برای مطالعه کنکوری به‌ وجود آمده است که هر کدام از آن‌ ها نتیجه متفاوتی دارند؛ اما برخی از افراد احساس می‌ کنند که هیچ پیش‌ زمینه‌ای درباره این آزمون ندارند‌. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و فکر می‌ کنید که باید از صفر شروع کنید، این امر می‌ تواند نگرانی بزرگی برای شما ایجاد کرده باشد؛ اما نیازی نیست تا درباره این مورد نگران باشید. در ادامه مطلب، تمام نکات مهم را برای شروع مطالعه از صفر به شما معرفی خواهیم کرد.


برای مشاهده لیست مدرسین کنکور بر روی عبارت تدریس خصوصی کنکور کلیک کنید.



از کجا باید شروع کنیم؟


هنگامی که قصد دارید درس خواندن برای کنکور را شروع کنید، گیج و سردرگم هستید و درباره هیچ‌ چیزی اطلاعات کافی ندارید که این امر می‌ تواند شما را بسیار نا‌ امید کند. برای این‌ که بتوانید از این احساس سردرگمی و نا‌ امیدی رها شوید، باید یک هدف مشخص کنید. اولین و مهم‌ ترین گام برای شروع مطالعه، هدف‌ گذاری خواهد بود. شما باید هدف خود را از مطالعه دروس مشخص کنید. بهتر است تا دانشگاه و رشته مورد‌نظر خود را برای قبولی تعیین کرده و مطابق با آن درس بخوانید.



هدف‌ گذاری و ایجاد یک نقطه پایانی موجب می‌شود تا در ادامه‌ ی راه انگیزه‌ تان را از دست ندهید. البته نکته مهم این است که باید هدف شما درست و اصولی انتخاب شود. در این صورت، هیچ‌چیز حتی استرس کنکور هم نمی‌ تواند مانع شما شود؛ زیرا به تنها چیزی که فکر می‌کنید، رسیدن به این هدف خواهد بود. به عنوان مثال اگر در رشته ریاضی تحصیل می کنید می توانید رسیدن به رشته مهندسی برق دانشگاه تهران را برای خودتان به عنوان هدف در نظر بگیرید. البته باید رشته ای را انتخاب کنید که مورد علاقه شما باشد.


برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه نمائید: نقش تعیین هدف در موفقیت در تحصیل


وضعیت و شرایط فعلی را بررسی کنید


بعد از انتخاب هدف، دومین گام داشتن یک برنامه‌ ریزی خوب و متناسب است. این برنامه‌ ریزی در‌ صورتی موثر خواهد بود که اصولی و متناسب با ویژگی‌ ها و توانایی‌ های شما باشد؛ بنابراین بهتر است تا شرایط خود را بدون ‌کمالگرایی و قضاوت بررسی کنید. این کار باعث می‌شود تا با نقاط ضعف و قوت خود‌تان آشنا شوید.


در حال‌ حاضر، روش‌های متعددی برای رسیدن به موفقیت در کنکور وجود دارد؛ اما تعداد زیادی از آن‌ها می‌توانند دانش‌ آموزان را با مشکل مواجه کنند. اگر شرایط خود را به‌ درستی مشخص کرده باشید، در مسیر مطالعه موثر و آزمون‌ ها قرار می‌گیرید.


مقالات مرتبط، حتما بخوانید:


7 راز موفقیت در کنکور


20 توصیه ی کلیدی برای موفقیت در کنکور


بررسی ضریب هر‌ درس در کنکور


مشخص کردن ضریب دروس در کنکور سومین گام محسوب می‌شود. هر‌ کدام از درس‌ ها دارای ضرایب مشخصی هستند. به بعضی از آن‌ ها ضریب بالا‌تری تعلق گرفته است که تأثیر آن‌ ها را در نتیجه آزمون بیشتر می‌کند. با بررسی این ضرایب متوجه می‌شوید که باید برای کدام درس زمان بیشتری اختصاص دهید. توجه داشته باشید که با بیشتر شدن ضریب یک درس، زمان مورد‌ نیاز برای مطالعه آن نیز بیشتر می‌شود.


داشتن یک برنامه مطالعاتی منعطف


وجود یک برنامه‌ریزی می‌تواند کمک بزرگی برای دانش‌ آموزان و شرکت‌ کنندگان در این آزمون باشد. برخی از شرکت‌ کنندگان این برنامه‌ ریزی را خود‌شان مشخص می‌کنند؛ اما تعیین یک برنامه اصولی برای برنامه کنکور افراد تازه‌ کار، بهتر است توسط مشاور انجام شود. با‌ توجه‌ به این‌ که شما نیز از صفر شروع کرده و برای موفق شدن در کنکور تلاش می‌کنید، توصیه می‌شود از یک مشاور کمک بگیرید. یک معلم خصوصی خوب هم می تواند در این زمینه به شما کمک نماید.


توجه داشته باشید که انتخاب یک مشاور از نکات مهم و موثر در روند مطالعه شما به‌ شمار می‌رود. یک مشاور باید توانایی بررسی شرایط و مشخص کردن یک برنامه فوق‌ العاده و تاثیر‌گذار را داشته باشد. علاوه‌ بر آن، باید بتواند شما را در این مسیر راهنمایی کند؛ به‌ طوری‌ که بتوانید با کمک‌ ها و مشاوره‌ های این شخص به هدف مورد‌ نظرتان دست پیدا کنید.


مطالعه نمائید: چگونه درس بخوانیم برای کنکور


شرکت در آزمون‌های آزمایشی


آخرین نکته شرکت در آزمون‌های آزمایشی است. انجام این آزمون‌ ها تأثیرات مختلفی را بر روی روند مطالعاتی شما خواهد داشت. اولین و مهم‌ ترین تاثیر این آزمون‌ها، پیدا کردن نحوه مطالعه صحیح است. می توانید از آزمون های آزمایشی گزینه دو، قلمچی، ماز، سنجش و ... استفاده نمائید. در‌ صورتی‌ که نتیجه آزمون‌ های شما قابل‌ قبول نباشد، بدون‌ شک نحوه مطالعه شما مشکل دارد. شما می‌ توانید روش‌ های مطالعاتی دیگر را بررسی کرده و روش خود را تغییر دهید. یکی‌دیگر از تاثیرات این آزمون‌ ها، مشاهده روند پیشرفت است. مشاور با در‌نظر گرفتن نتایج آزمون، روند پیشرفت شما را مشاهده خواهد کرد. این امر در سایر برنامه‌ ریزی‌ ها و کسب بهترین نتیجه کمک خواهد کرد.



بهترین روش برای مطالعه دروس چیست؟


اگر شما جزو شرکت‌ کننده‌ هایی هستید که از صفر شروع کرده‌اید، اطلاعات چندانی نخواهید داشت. برای این‌ که بتوانید یک درس را در کنکور ۱۰۰ بزنید، باید به‌ صورت اصولی مطالعه کنید. توجه داشته باشید که زمان یک فاکتور بسیار مهم در روند مطالعه کنکور است. با‌ توجه‌ به تمام این موارد، نتیجه کنکور شما تا حد زیادی به زمان و نحوه مطالعه بستگی دارد.


اگر قصد دارید یک روند مطالعاتی موثر داشته باشید، ابتدا باید از منابع مناسب استفاده کنید. توصیه می‌ شود از کتاب‌ های کنکوری مختلف بهره ببرید. امروزه، تنوع بسیار بالایی از این کتاب‌ ها در بازار وجود دارد. هر‌ کدام از آن‌ ها به‌ صورت ویژه و برای این آزمون تالیف شده‌اند. شما باید کتاب را بر اساس سطح درسی و هدف خود انتخاب کنید.


برخی از دانش‌آموزان قصد دارند تا مهارت تست‌ زنی خود را به چالش بکشند. این در‌ حالی است که برخی دیگر از شرکت‌کننده‌ ها برای مطالعه نکات بیشتر تلاش می‌کنند؛ از‌ این‌ رو مهم است که چه هدفی از مطالعه کتاب داشته باشید. پس از انتخاب یک منبع مناسب و کاربردی، نوبت به نحوه مطالعه می‌رسد. می توانید از کتاب های خیلی سبز، گاج، مبتکران، مهروماه، کانون فرهنگی آموزش و ... استفاده کنید.


مقالات مرتبط، حتما مطالعه نمائید:


بهترین معلم و استاد فیزیک کنکور نظام جدید و لیست 20 دبیر خصوصی برتر فیزیک


بهترین معلم شیمی کنکور، لیست 16 استاد خوب و فوق العاده تدریس خصوصی شیمی کنکور


بهترین اساتید ادبیات کنکور، لیست 10 معلم برتر ادبیات کنکور ایران


روش صحیح مطالعه


در حال‌ حاضر، روش‌های مختلفی برای مطالعه دروس وجود دارد؛ اما همه آن‌ ها نتیجه مطلوب را نخواهند داشت. یکی از این روش‌ ها توسط همه مشاوران و متخصصان توصیه می‌ شود که روشی تضمینی است. این روش برای همه دروس پاسخگو است که شامل مراحل گوناگونی می‌شود. این مراحل باید به‌ ترتیب و با دقت بالا انجام شوند. در ادامه، این روش مطالعاتی را برای کسب رتبه برتر کنکور معرفی خواهیم کرد.



مطالعه سریع و روزنامه‌وار


اولین مرحله این روش، مطالعه سریع و روزنامه‌ وار است. شما باید کتاب درسی مورد‌ نظر خود را به‌ صورت ساده و سریع مرور کنید؛ البته توجه داشته باشید که باید مبحث‌ به‌ مبحث پیش بروید. مبحثی را که قصد یادگیری آن را دارید، در حد ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مطالعه کنید.


با این کار، مغز شما با مطالب جدید آشنا شده و یک تصویر ساده از آن‌ ها ایجاد می‌ شود. مطالعه سریع هنگامی‌ که مطالعه دقیق‌ تر را آغاز کردید به کمک شما خواهد آمد؛ زیرا به‌ صورت کلی با یک مبحث آشنا شده‌ اید و زمانی که دقیق‌ تر آن را بررسی می‌ کنید، به‌ طور کامل متوجه آن خواهید شد.


مقالات مرتبط، مطالعه نمائید:


بهترین معلم عربی کنکور، لیست 11 مدرس و دبیر برتر عربی کنکور


بهترین معلم زیست کنکور، لیست 20 استاد خوب و مجرب زیست شناسی کنکور


بهترین معلم زبان کنکور، لیست 15 استاد برتر زبان انگلیسی کنکور


مطالعه دقیق


مرحله دوم مطالعه دقیق مطالب است. در این زمان شما باید نکات مهم و ریز‌ جزئیات را هم در‌نظر بگیرید. با‌ وجود این‌ که نام این مرحله مطالعه دقیق است؛ اما نیازی نیست تا وسواس به خرج بدهید.


درسنامه آموزشی


گام سوم خواندن درسنامه آموزشی است که باید در فاصله کوتاهی از مرحله دوم انجام شود. بهتر است که میان این مراحل فاصله زیادی ایجاد نشود؛ زیرا می‌تواند روند مطالعاتی شما را برای کنکور با مشکل مواجه کند. دانش‌ آموزانی که دبیر خصوصی دارند می‌توانند از جزوه‌ های دبیر‌شان استفاده کنند. حتی می‌توانند از این مرحله عبور کرده و مرحله بعدی را آغاز کنند.


تست زدن


در این بخش باید تست زدن را آغاز کنید. زدن تست می‌تواند تأثیر قابل‌ توجهی در نتیجه کنکور شما داشته باشد. با انجام این کار، شما می‌توانید با نحوه تست زدن آشنا شده و مهارت خود را بیشتر کنید. اگر به‌ تازگی تست زدن را آغاز کرده‌اید، پس تست زدن شما آموزشی است. توصیه می‌شود پس از گذشت ۲ یا ۳ ساعت از مراحل دوم و سوم، این مرحله را شروع کنید‌.


پیشنهاد ویژه ایران مدرس: دانلود رایگان کتاب کوچک راهکارها و فنون تست زنی صحیح در کنکور


نحوه تست زدن آموزشی کمی متفاوت‌ تر از افراد حرفه‌ ای است. هر‌کدام از سوالات باید به‌ صورت جداگانه جواب داده شوند. همچنین باید آن‌ ها را به‌ طور کامل بررسی کرده تا روش رسیدن به پاسخ صحیح را متوجه شوید. تعداد تست‌ ها با‌ توجه‌ به عوامل مختلفی تغییر می‌ کند؛ اما در‌ حالت ‌کلی، هنگامی که احساس کردید مباحث تکراری شده‌ اند، می‌ توانید از این مرحله عبور کنید.


تست‌های مروری


این نوع تست‌ ها از مهم‌ ترین تست‌ ها برای کسب درصد بالا در کنکور است و نقش پر‌ رنگی را ایفا می‌کند. هنگامی‌ که قصد داشتید مطلبی را مرور کنید، از این روش بهره بگیرید. زمان زدن تست‌ های آموزشی کنکور بهتر است که سوالات سخت‌ تر را که موفق به حل آن‌ ها نشدید یا به‌ سختی آن‌ ها را حل کردید مشخص کنید. تمام این تست‌ ها را در یک مرحله حل کرده و پاسخ‌نامه همه آن‌ها را چک می‌کنید. فاصله میان مراحل چهارم و پنجم باید حداقل یک روز باشد. در فیلم زیر آخرین مشاوره به کنکوری ها برای دفترچه اختصاصی توسط استاد سپهر محمدی ارائه شده است.



تست زمان‌دار


آخرین مرحله به تست زمان‌ دار مربوط است. با این نوع تست‌ زنی می‌توانید مباحث مطالعه‌ شده را تا حد زیادی مرور کنید. همچنین می‌ توانید نتیجه تلاش‌ های خود را مشاهده کنید. این تست باید در تاریخی نزدیک به تاریخ کنکور انجام شود؛ به‌ همین‌ دلیل به آن تست زمان‌ دار گفته می‌شود.



آیا برای شروع مطالعه کنکور از صفر به مشاور نیاز است؟


در‌ حقیقت داشتن یک مشاور مجرب برای دانش‌ آموزانی که از صفر شروع کرده‌ اند، بسیار واجب است. این امر دلایل بسیاری دارد که اولین مورد، تجربه کم آن‌ ها است. یک دانش‌ آموز تازه‌ وارد درباره برنامه‌ ریزی یا نحوه مطالعه اطلاعاتی ندارد. مشاور می‌تواند در این مورد به او کمک کند. علاوه‌ بر آن، ممکن است در مواجه با هر مسئله کوچکی سر در گم شوند که باز‌هم مشاور به کمک آن‌ ها خواهد آمد.


برای رسیدن به موفقیت در آزمون کنکور، زمان بحث بسیار مهمی است. برنامه‌ ریزی اصولی امری بسیار سخت است که به زمان زیادی نیاز دارد. یک دانش‌ آموز تازه‌ وارد نمی‌ تواند زمان زیادی را صرف یادگیری نکات مهم و برنامه‌ ریزی کند.


حتما بخوانید: بهترین مدرسین کنکور، لیست 10 استاد برتر کنکور در تهران و کل ایران


جمع‌بندی


مهم است که برای شرکت در کنکور تمام نکات مهم را رعایت کنید. داشتن یک برنامه اصولی، روش مطالعاتی صحیح، انتخاب منبع و استفاده حداکثری از زمان از این نکات هستند. اگر تمام این موارد را با دقت بالا انجام دهید، می‌ توانید نتیجه دلخواه خود را از این آزمون کسب کنید. در نهایت در آزمون کنکور از شما خواسته می شود که به تعدادی تست در زمانی مشخص پاسخ درست بدهید. یعنی باید خودتان را برای تست زنی درست آماده کنید. البته پایه های تست زنی درست، مطالعه صحیح و درک درست مفاهیم است. در ضمن، باید برای این نوع آزمون خاص آماده شوید. باید ترکیبی از سرعت و دقت را داشته باشید. اگر تستی را اصلا بلد نیستید به آن پاسخ ندهید تا نمره منفی نگیرید.


برای این که اهمیت این موضوع را درک کنید مقاله نمره منفی و تأثیر پاسخ های نادرست در تست زنی در کنکور را مطالعه نمائید.


منبع: ایران مدرس (استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به ایران مدرس مجاز است)


آمار بازدید: 113 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image