ارتباط مستقیم با 30625 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور

دانشگاه یزد

به اشتراک گذاری

دانشگاه یزد در این بخش معرفی شده است و در زمینه تاریخچه دانشگاه یزد، روسا و سرپرستان دانشگاه یزد از ابتدا تا کنون و .... توضیح داده شده است.

تاریخچه دانشگاه یزد

دوران گذشته جاذبه نسلهایی را در خود نهفته است که تلاششان به منظور بهتر زیستن انسان بوده است . ملتی که زندگی گذشتگان را مورد بررسی قرار ندهد و از نشیب و فرازهای آن اندرز نگیرد ناچار است دوباره همان مسیر را طی کند و خود تجربه بیاندوزد و بشر هر قدر در مسیر زندگی بهتر گام بردارد و به ارزشهای بالای آن دست یابد علاقه اش به نگرش در آثار و زندگی گذشتگان بیشتر می شود و برای دانستن رموز آن بیشتر تلاش می کند و شوق دانستن او را تا ورای کره خاکی می کشاند و یزد خطه ای است که تاریخ و فرهنگش سرشار از انگیزه های وسوسه انگیز این دانستنیهاست.

شیرکوه در جنوب غربی استان یزد تنها نظاره گر همیشه برجای هزاره های تاریخی این استان است که از دور بسان شیری سر به دست نهاده و با شکوه اما خسته از گذر زمان تنها توان خویش را به سوی دشتهای خشک این دیار روانه می سازد تا شاهد پابرجایی و تداوم فرهنگ ملی مذهبی این دیار باشد و پاسدار آن. در جایی که امروز شهر یزد بنا گردیده است در دوره هخامنش شهری به نام ایساتیس برپا بوده که اکنون اثری از آن بر جای نمانده است. هنگامی که اسکندر از این سرزمین عبور می کرده آب و هوای معتدل بهاری آن او را به احداث اولین ساختمان این شهر ترغیب نموده است. یزد را دارالعباده، شهر تمدن کهن، شهر بادگیرها، شهر مساجد کهن، شهر سردابها، شهر کاریزها و بالاخره شهری که از راه بادگیرهایش نفس می کشد نامیده اند که هر یک نشانی از اعتقاد، ایمان، ابتکار و سختکوشی مردم این دیار در مقابله با طبیعت خشن این منطقه را دارد.

شهر یزد که از دیرباز به دارالعباده معروف است داری مردمی مؤمن و معتقد به انجام فرایض و احکام اسلامی است که بر اساس باورهای مذهبی تعلیم و تعلم را عبادت می دانند و پیوسته در مسیر ترویج دانش و توسعه مراکز علمی گامهای مؤثری برداشته اند و دانشمندان نام آوری را در دامان ادب پرور خود پرورش داده و به جامعه ایرانی معرفی کرده اند. فضای مستعد علمی مردم دانش دوست و دانشمندان یزدی که در مراکز علمی میهن اسلامی به کار تحقیق و پژوهش مشغول هستند زمینه های مساعدی بود که تأسیس اولین دانشگاه جامع کشور را در این خطه دانش پرور موجب گردید. بدین ترتیب کوششهای عالمانه سومین شهید محراب به نتیجه رسید. همانطور که اشاره شد تأسیس دانشگاه یزد آرزوی دیرینه سومین شهید محراب حضرت آیت الله صدوقی و مردم فرهنگ دوست استان یزد بوده است. بعد از شهادت آن بزرگوار موضوع تأسیس دانشگاه یزد توسط حضرت آیت الله خاتمی و پس از ایشان به همت حجت الاسلام حاج شیخ محمد علی صدوقی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد و سایر مسؤولان وعلاقه مندان پیگیری شد.

در دی ماه سال 65 بنا به درخواست مهندس بیطرف استاندار وقت هیأتی از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی به یزد اعزام گردید و پس از تأکید آن هیأت به لزوم احداث یک واحد دانشگاهی جامع و متمرکز در یزد، شورای گسترش آموزش عالی با ایجاد یک مرکز دانشگاهی در یزد موافقت کرد و دکتر جلیل شاهی مسؤولیت راه اندازی دانشگاه یزد را به عهده گرفت. بعد از قبول این مسؤولیت جلسه ای در تاریخ 1/6/1366 در استانداری یزد تشکیل شد و مهندسان مشاور برای تهیه طرح جامع داشنگاه بزرگ یزد انتخاب شدند. در اواخر شهریور ماه 1366 طی مسافرت میرحسین موسوی نخست وزیر وقت با حضور فرهادی وزیر فرهنگ و آموزش عالی وقت اولین کلنگ این مجتمع عظیم دانشگاهی توسط حجت الاسلام والمسلمین صدوقی بر روی قطعه زمینی به مساحت 300 هکتار بر زمین زده شد.


توسعه کمی و کیفی دانشگاه یزد در زمینه های مختلف آموزشی، اداری، جذب استاد، جذب کمکهای مردمی و ارتقاء سطح علمی به سرعت ادامه یافت به طوریکه اکنون شاهد نتایج این کوششهای عاشقانه خستگی ناپذیر و پرشور هستیم.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: تدریس خصوصی دروس دانشگاهی

آمار دانشگاه یزد

مجتمع دانشگاهی دانشگاه یزد در حال حاضر دارای 14 دانشکده است که 400 نفر عضو هیأت علمی به کار آموزش و تدریس بسش از 10هزار دانشجو فعالیت دارند.

در تاریخ 16 اردیبهشت ماه 1366 طی حکمی دکتر جلیل شاهی مسؤول راه اندازی دانشگاه یزد شد، پس از آن در تاریخ 25 مهرماه 1367 وی به عنوان اولین سرپرست این دانشگاه معرفی شد. دانشگاه یزد در 18 بهمن ماه 1367 با پذیرش 38 دانشجو در رشته عمران به طور رسمی آغاز به کار کرد. این دانشگاه در مهرماه سال 1370 دانشگاه تربیت معلم سابق یزد(دانش سرای عالی یزد) را تحت پوشش خود قرار داد و این دو مرکز آموزشی در یکدیگر ادغام شده و تحت عنوان "دانشگاه یزد" در دو پردیس اصلی و شرقی به وسعت 380 هکتار واقع در مجاورت ارتفاعات دخمه زرتشتیان و روستای تقی آباد (سیلو) به فعالیت های علمی و آموزشی خود ادامه دادند.

پیشنهاد می شود مقاله
راه های افزایش معدل در دانشگاه را هم بخوانید.

روسا و سرپرستان دانشگاه یزد از ابتدا تا کنون

۱)دکتر جلیل شاهی (سرپرست)

۲)دکتر محمدعلی برخورداری(سرپرست)

۳)دکتر محمدعلی وحدت زاد (رییس)

۴) دکتر سید نظام الدین مکیان (سرپرست)

5) دکتر سیدعلی محمد میرمحمدی میبدی (رییس)

مطالعه این مقاله هم مفید است:
رتبه دانشگاههای ایران در جهان

دانشکده‌های دانشگاه یزد

دانشگاه یزد از ۱۴ دانشکده مستقل تشکیل شده است:

1) فنی، مهندسی

2) معدن و متالوژی

3) برق و کامپیوتر

4) علوم پایه

5) ریاضی

6) فیزیک

7) علوم انسانی

8) زبان وادبیات

9) اقتصاد، مدیریت و حسابداری

10) علوم اجتماعی

11) هنر و معماری

12) منابع طبیعی و کویرشناسی یزد

13) منابع طبیعی و کویرشناسی اردکان

14) الهیات میبد

مطالعه مقاله
دانشگاه مفید را هم پیشنهاد می کنیم.


آمار بازدید: 867 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image