ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی مدیریت کلاس درس و راهکارهایی برای تدریس بهتر با مدیریت موفق کلاس

مدیریت کلاس درس و راهکارهایی برای تدریس بهتر با مدیریت موفق کلاس

به اشتراک گذاری


در این مقاله در رابطه با مدیریت کلاس درس و راهکارهایی برای تدریس بهتر و مدیریت موفق کلاس، چگونگی پیشگیری از اختلالات در کلاس درس و پاسخگویی به آن در صورت وقوع و ... توضیح داده شده است.


پیشنهاد ویژه سایت ایران مدرس: کلاس داری یا مدیریت کلاس


تعریف مدیریت کلاس درس: طیف گسترده‌ای از تلاش های معلم برای نظارت بر فعالیت های کلاس درس از جمله آموزش، ارتباطات و کنترل رفتار دانش آموزان ( 2006 Brophy)


اورتسون و وینتسین ۲۰۰۶: 1- ایجاد یک محیط برای یادگیری علمی 2- ایجاد یک محیط برای یادگیری اجتماعی عاطفی. کلاسی خوب مدیریت می شود که در آن معلم اقدام به ایجاد کند که در آن این دو نوع یادگیری ترویج یابند. مدیریت کلاس را به دو بخش تقسیم نموده اند، (2009 Savage &Savage)


الف) پیش گیری از اختلالات


سازمان دهی طراحی فیزیکی: چینش صندلی ها، ترکیب دانشجویان دختر و پسرها و ....



ارائه قوانین و مقررات: استفاده از موبایل مجاز هست یا نه، خروج از کلاس مجاز هست یا نه، آمدن به کلاس بعد از استاد مجاز هست یا نه.


مطالعه کنید: چگونه تدریس آنلاین داشته باشیم


توسعه ارتباطات: نحوه ارتباط استاد با دانشجو چگونه است؟، آیا دانشجو می تواند شماره استاد را داشته باشد؟ از طریق ایمیل تماس بگیرند یا شماره تماس؟ روابط بین دانشجویان چگونه باید باشد؟ دانشجویان در کلاس می توانند حرف بزنند و یا چه زمانی باید سوال بپرسند؟ چه رفتارها و برخوردهایی منجر به خروج از کلاس می شود.


اعمال و ایجاد دستورات و مقررات درگیر کننده و مشتاق کننده: این عامل خودش باعث می شود دانشجو اختلال ایجاد نکند. تا وقتی که دانشجو درگیر هست اختلال ایجاد نمی کند.


حتما بخوانید: فوت و فن های تدریس خصوصی موفق و فنون کلاس داری


ب) پاسخگویی به اختلالات


یادآوری مقررات و اعمال قوانین: یعنی در کلاس باید ابتدا تدابیری بیندیشیم که اختلالات رخ ندهد و در ادامه اگر رخ داد باید به اختلالات پاسخ بدیم.


در کلاس ها خود استاد باید الگو باشد. به عنوان مثال اگر خود استاد دیر سر کلاس حاضر شود نمی تواند از دانشجویان انتظار داشته باشد که سر وقت حاضر شوند. یا اگر موبایل استاد سر کلاس روشن هست نمی تواند از دانشجویان انتظار داشته باشد که گوشی خودشان را خاموش نمایند. استادی که به دانشجویان احترام نگذارد انتظار احترام از دانشجویان را نباید داشته باشد.


ارتباطات، جو صمیمی و خوب کلاس، نظم و انضباط و بار علمی خوب کلاس برای دانشجویان مهم است. یک معلم خوب باید قسمتی از همه این ویژگی ها را داشته باشد. معلم باید یک انسان چند وجهی باشد. ارتباطات صمیمی و خوبی داشته باشد و در عین حال مطالب علمی را به بهترین شکل منتقل نماید. استاد و معلم خوب عاشق تدریس هست و از تدریس خودش لذت می برد.


حتما بخوانید: نحوه تدریس معلم در کلاس مجازی


دانشجویان به دو دسته کلی تقسیم می شوند. دانشجویان معلم محور. هر کاری که استاد میگوید انجام می دهند. دانشجوی یادگیری محور که به دنبال آموزش و یادگیری بیشتر است.


دانشجویی که در کلاس زیاد شوخی می کند ریشه در نیاز به جلب توجه دارد. در این حالت استاد ممکن است با کمی فضا دادن تا حد مشخصی باعث رفع نیاز دانشجو هم بشود. یا برای هر دانشجو زمان مشخصی برای ارائه کنفرانس در نظر گرفته شود تا بتواند خودش را ارائه کند. یا می توان نقشی را به چنین دانشجویان داد تا آن نیاز برآورده شود. دانشجویانی که مشکلات و معضلات زیادی دارند را می توان به مرکز مشاوره ارجاع داد.


منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 1173 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
سودابه پناهی چهارشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲

ممنونم اما خیلی مختصر بود. اگر ترجمه یمقالات بروزتر و بیشتری رو در اختیار ما قرار بدید که دیگه عالی تر هم میشه. با تشکر