ارتباط مستقیم با 30713 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس مقاله مطالب علمی فرمول محیط دایره همراه با فیلم، مثال های متعدد و توضیحات کامل

فرمول محیط دایره همراه با فیلم، مثال های متعدد و توضیحات کامل

به اشتراک گذاری

فرمول محیط دایره همراه با فیلم، مثال های متعدد و توضیحات کامل در این بخش ارائه شده است. اگر می خواهید بدانید که فرمول محیط دایره چیست و با مثال و توضیح آن را یاد بگیرید ادامه این مطلب را بخوانید.

اگر در بحث فرمول و نحوه محاسبه محیط و مساحت دایره اشکال دارید از مدرسین ریاضی کمک بگیرید. بر روی عبارت معلم خصوصی ریاضی کلیک کنید تا لیست مدرسین را ببینید.

در رابطه با نحوه محاسبه محیط دایره این فیلم کوتاه را ببینید: نمونه فیلم تدریس خصوصی ریاضی ششم پایه 6 - فصل پنجم مبحث اندازه گیری مساحت و محیط دایره

فرمول محیط دایره کلاس هفتم

معلم های ریاضی هفتم فرمول محیط دایره را به درستی به دانش آموزان یاد می دهند. در تصویر زیر فرمول محیط دایره ریاضی 7 و ریاضی سایر مقاطع ارائه شده است. در شکل زیر فرمول محاسبه مساحت دایره را هم می توانید مشاهده کنید.




فرمول محیط دایره کلاس ششم


اگر دانش آموز کلاس ششم هستید هم ممکن است بخواهید محیط دایره را محاسبه نمائید. علاوه بر فرمول های بالا در شکل زیر هم مثالی همراه با حل آن برای محاسبه محیط دایره ارائه شده است. در کلاس های تدریس ریاضی ششم هم این مباحث تدریس می شود و مثال های متعددی هم حل می شود.

مشاهده این ویدئو نیز مفید است: ریاضی پنجم به دست آوردن محیط دایره



فرمول محیط دایره چیست

محیط دایره برابر است با πd یا 2πr (در این روابط π همان عدد پی است که برابر 3.14159 می باشد. در ضمن r همان شعاع دایره و d هم قطر دایره است). در تصویر زیر هم دو مثال خوب برای محاسبه محیط دایره ارائه شده است.




فرمول محیط دایره کلاس پنجم و پنجم ابتدایی

در ریاضی پنجم به نظر می رسد برای اولین بار فرمول محیط دایره درس داده می شود. برای اینکه مطلب بهتر جا بیفتد مثال دیگری هم در تصویر زیر ارائه شده است. در تصویر زیر شعاع دایره برابر 3 اینچ است و با ضرب کردن آن در 2π محیط بدست می آید. اگر شعاع دایره بر حسب متر داده شده باشد واحد محیط دایره هم متر است. اگر شعاع یا قطر دایره بر حسب اینچ داده شده باشد واحد محیط هم اینچ است.

مطالعه کنید:
فرمول ممان اینرسی دایره و نیم دایره همراه با مثال و فیلم آموزشی



اثبات فرمول محیط دایره

فرمول محیط دایره را می‌توان با استفاده از حسابان و فرمول طول قوس در مختصات قطبی اثبات کرد. در تصویر زیر اثبات فرمول محیط دایره ارائه شده است. این اثبات از صفحه دایره ویکی پدیا گرفته شده است. دایره حداقل محیط برای یک مقدار معین مساحت را دارد. نسبت محیط به قطر دایره با بزرگ و کوچک شدن آن ثابت می‌ماند. این نسبت با علامت π (پی) نشان داده می‌شود و می‌توان ثابت کرد که عددی متعالی و تقریباً برابر ۳/۱۴۱۵۹ است.




نحوه محاسبه محیط و طول قوس دایره

همانطور که می دانید محیط دایره طول نخی است که با استفاده از آن دایره را می توان ساخت. البته می توان طول قوس دایره را هم اندازه گرفت. در تصویر زیر نحوه محاسبه محیط و طول قوس دایره توضیح داده شده است.




حتما بخوانید: دانلود رایگان جزوه خلاصه شده فصل 9 نهم ریاضی پایه نهم - ریاضی 9 - دایره ها

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 25504 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
مصطفی برجی آدينه ۲۷ امرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸

خیلی عالی بود ممنون👏

آریو پرشن چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷

سلام ،،،، سپاس از شما خیلی عالییییی

???? يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲

عالی