ارتباط مستقیم با 30670 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس مقاله مطالب علمی مطالب پایه ای و مهم در رابطه با نیروی اصطکاک و فرمول اصطکاک

مطالب پایه ای و مهم در رابطه با نیروی اصطکاک و فرمول اصطکاک

به اشتراک گذاری

در این مقاله مطالب پایه ای و مهم در رابطه با نیروی اصطکاک از درس استاتیک و فیزیک توضیح داده می شود. نیروی اصطکاک در درس های فیزیک و استاتیک و حتی دینامیک اهمیت زیادی دارد و تحلیل مسائل شامل نیروی اصطکاک به دقت بالایی نیاز دارد.
برای مشاهده لیست مدرسین استاتیک و فیزیک بر روی عبارت های تدریس خصوصی استاتیک و معلم خصوصی فیزیک کلیک کنید. مطالعه
12 نکته در رابطه با اصطکاک و نیروی اصطکاک هم مفید است.


ابتدا در رابطه با عوامل موثر بر نیروی اصطکاک friction force توضیح می دهیم. نیروی اصطکاک در واقع در برابر حرکت جسم مقاومت می کند. جهت نیروی اصطکاک دقیقا به این بستگی دارد که جسم می خواهد در چه جهتی حرکت کند. حرکت جسم به هر سمتی که باشد نیروی اصطکاک با آن مخالفت می کند. نیروی اصطکاک چه در حالتی که حرکت اتفاق می افتد و چه در حالتی که جسم ساکن است می تواند وجود داشته باشد. به نیروی اصطکاک در حالتی که جسم ساکن است اصطکاک ایستایی و در حالتی که جسم حرکت می کند اصطکاک جنبشی و یا دینامیکی گفته می شود.


نیروی اصطکاک به عوامل مختلفی بستگی دارد. اولین عامل جنس و زبری سطح دو جسمی است که روی هم قرار گرفته اند. به عنوان مثال زبری سطح چوب به نسبت شیشه بیشتر است و اصطکاک بیشتری ایجاد می شود. عامل دیگر نیروی عمود بر سطح است. به هر میزان نیروی عمودی بین دو سطحی که روی هم قرار دارند بیشتر باشد در نهایت نیروی اصطکاک بین این دو جسم بیشتر است.


وقتی در ابتدای کار جسم هل داده می شود تا حرکت کند نیروی اصطکاک دقیقا برابر نیروی اعمالی خواهد بود تا از حرکت جسم جلوگیری کند. نیروی اصطکاک ایستایی ماکزیمم و حد بالایی دارد و اگر نیروی اعمالی از این ماکزیمم بیشتر شود جسم حرکت می کند. در تصویر زیر فرمول و رابطه مربوط به نیروی اصطکاک ماکزیمم ایستایی قابل مشاهده است.



برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات زیر را هم بخوانید:
دانلود جزوه استاتیک: اصطکاک
دانلود مفاهیم فیزیک مکانیک (بررسی میکروسکوپی اصطکاک)

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 11128 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image