ارتباط مستقیم با 30625 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی نکات مهم در برنامه ریزی درسی و تحصیلی برای موفقیت در تحصیل

نکات مهم در برنامه ریزی درسی و تحصیلی برای موفقیت در تحصیل

به اشتراک گذاری

در این بخش در رابطه با تعدادی نکات مهم در برنامه ریزی درسی برای موفقیت در تحصیل و موفقیت در کنکور و ... توضیحاتی ارائه می گردد. اگر می خواهید برنامه ریزی درسی شما منجر به موفق شدن شما در درس و تحصیل گردد موارد زیر را در نظر داشته باشید:

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: دانلود برنامه ریزی تحصیلی

1- از همان ابتدای ترم برنامه خودتان برای درس خواندن را شروع کنید

برای موفق شدن در درس و تحصیل مهم است که در طول ترم درس بخوانید. پس از همان ابتدای ترم و یا حداقل از اواسط ترم درس خواندن را شروع کنید و برای یادگیری دروس و شرکت در کلاس ها و همچنین برای مرور مطالب و حل تمرین و مسئله برنامه داشته باشید. مهم است که زودتر شروع کنید. اگر مطالعه دروس را به پایان ترم و ایام امتحانات موکول نکنید هم با ضریب اطمینان بیشتری قبول خواهید شد و نمرات بهتری خواهید گرفت و هم اینکه در ایام امتحانات استرس کمتری خواهید داشت و خیلی به شما فشار نخواهد آمد. پس برنامه درسی و برنامه برای درس خواندن را در طول ترم داشته باشید و از همان اوایل ترم به فکر ان باشید.

پیشنهاد می شود مقاله
چگونه برنامه ریزی صحیح درسی داشته باشیم؟ را هم بخوانید.

2- برنامه را برای خودتان و طبق عادت های خودتان بنویسید


بسیاری از افراد برنامه ریزی درسی اشخاص دیگر را کپی می کنند و سعی می کنند از روی افراد موفق در تحصیل برنامه داشته باشند. خوب است که از افراد موفق مشورت بگیرید و برنامه ریزی درسی و نحوه درس خواندن انها را مورد مطالعه قرار دهید ولی در نهایت باید خودتان برای خودتان برنامه ریزی کنید. حتی اگر از مشاور مدرسه یا دانشگاه و یا مشاور درسی در هر جای دیگری کمک می گیرید سعی کنید در نهایت با توجه به عادت هایی که دارید و با توجه به ساعت هایی که بازدهی شما برای درس خواندن بیشتر است برنامه درسی را مورد بازبینی قرار دهید.

3- در اجرای برنامه انعطاف داشته باشید و در عین حال با جدیت پیگر آن باشید

اگر برای خودتان برنامه ای دارید روی آن کار کنید و به مرور زمان اصلاحش کنید به گونه ای که عملی تر و پربازده تر باشد. با جدیت برنامه خودتان را اجرا کنید و سعی کنید به آن پایبند باشید. اما در عین حال انعطاف هم داشته باشید. ممکن است یک روز که شما برای خواندن فلان درس ساعتی را در نظر گرفته بودید مهمان بیاید و یا کاری برای شما پیش بیاید. در این حالت از برنامه درسی خودتان نا امید نشوید و آن را به کلی کنار نگذارید. بلکه انعطاف داشته باشید و با اصلاح کوتاهی در برنامه به آن برگردید. مهم این است که برنامه ای برای خودتان داشته باشید و تا جایی که در اختیار خودتان است آن را اجرا کنید. حال اگر بعضا مشکل خاصی پیش آمد و بخشی از آن اجرا نشد ایرادی ندارد و نا امید نشوید.

مطالعه این مقاله هم می تواند مفید باشد: انعطاف و برنامه ریزی تحصیلی موفق

4- برنامه درسی شما نباید خیلی سخت گیرانه باشد

دلیل اجرا نشدن برنامه درسی و تحصیلی بسیاری از دانش اموزآن و دانشجویان این است که با سخت گیری زیاد نوشته می شود. مثلا بعد از تابستان با وجود اینکه عادت به مطالعه زیادی ندارند اول مهر برنامه ای را در نظر می گیرند و در ان 8 ساعت مطالعه روزانه در نظر می گیرند. چنین برنامه ای قابل اجرا نیست و باید به تدریج ساعت مطالعه خودتان را بیشتر و بیشتر کنید. خیلی به خودتان سخت نگیرید. حتی اگر می خواهید شاگرد اول یا معدل الف شوید و قصد دارید روزی 8 ساعت مطالعه کنید (به عنوان مثال)، از روز 5 ساعت مطالعه شروع کنید و به تدریج به 8 ساعت برسید.

5- تمام موارد لازم را در برنامه درسی خودتان بگنجانید

تا جایی که ممکن است برنامه درسی شما باید کامل و جامع باشد. در برنامه درسی خودتان ورزش، تفریح، تماشای تلویزیون و فوتبال، شرکت در کلاس های مدرسه و دانشگاه، شرکت در کلاس های خصوصی (مشاهده مدرسین تدریس خصوصی)، مرور دروس و حل تمرین و مسئله و ... را بگنجانید. سعی کنید برنامه ای داشته باشید که هم با اجرای آن درس ها خوب خوانده شود و هم به علایق و تفریحات خودتان اهمیت داده باشید. در این حالت برنامه شما متنوع تر و جذاب تر خواهد بود و در عین حال امکان اجرایی شدن آن هم بالاتر می باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله
چگونه درس بخوانیم تا نمره 20 بگیریم را هم بخوانید.

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 2678 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image