ارتباط مستقیم با 30613 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس مقاله معرفی رشته های تحصیلی توصیه های مفید و کاربردی برای انتخاب رشته بهتر در کنکور 1402 و 1403

توصیه های مفید و کاربردی برای انتخاب رشته بهتر در کنکور 1402 و 1403

به اشتراک گذاری

در این مقاله توصیه های مفید و کاربردی برای انتخاب رشته بهتر در کنکور 1402 و 1403 ارائه شده است. اگر در کنکور 1402 و 1403 شرکت کرده اید و می خواهید انتخاب رشته کنید، مطالعه این مقاله می تواند برای شما مفید و کمک کننده باشد.
برای مشاهده لیست مدرسین فعال در زمینه تدریس خصوصی کنکور و مشاورین انتخاب رشته کنکور 1402 و 1403 بر روی عبارت مدرسین کنکور کلیک کنید. مطالعه
انتخاب رشته و آینده شغلی هم مفید است.
نکات کلی در رابطه با انتخاب رشته درست و اصولی: برای یک انتخاب رشته درست ابتدا باید هدف تان از ادامه تحصیل را مشخص کنید. به این نکته مهم توجه کنید که تضمینی وجود ندارد با دانشگاه رفتن شما فرد موفقی شوید بلکه برای موفق شدن راههای بی شمار دیگری نیز وجود دارند. در ادامه، در مورد رشته هایی که می خواهید انتخاب کنید از منابعی مانند اساتید، فارغ التحصیلان، دبیران، کتب معرفی رشته های دانشگاهی و پیک سنجش کسب اطلاع کنید. صرفا بر اساس رتبه انتخاب رشته نکنید. توجه کنید که انتخاب و احتمالا پذیرش در رشته هایی که از آنها اطلاع کافی ندارید، مورد علاقه شما نیست، با ویژگیهای شخصیتی شما هم خوانی ندارد و یا صرفا بنا به خواست والدین یا افراد دیگر تاثیر گذار در زندگی شما انتخاب می¬شوند، ضمن اینکه شما را از اهداف مهم زندگیتان دور می سازد، ضررهای روانی، اقتصادی و اجتماعی زیادی را در آینده برای شما به همراه خواهد داشت. منبع: پیک سنجش - برای یک انتخاب رشته درست به علاقه خودتان خیلی اهمیت دهید. شما قرار است یک رشته را انتخاب کنید به گونه ای که سال های سال در آن رشته تحصیل کنید و اگر انتخاب درستی انجام دهید بعدا لازم نخواهد شد تغییر رشته دهید. اگر به رشته ای که انتخاب می کنید علاقه داشته باشید هم از زندگی خودتان لذت می برید و هم اینکه بسیار موفق خواهید شد.


یک اشتباه بزرگ در انتخاب رشته کنکور 1402 و 1403، اولویت بندی نامناسب رشته ها: این اتفاق برای بسیاری از داوطلبان روی داده است که هنگام اعلام نتایج نهایی هر چند رتبه برای رشته های بهتر و مورد علاقه خود را کسب کرده اند، اما در رشته هایی پذیرفته شده اند که اولویت پایین تری برای آن قائل بوده اند. علت این رخداد ترتیب نادرست انتخاب رشته هاست (داوطلبان سعی نمایند حتما با در نظر گرفتن ویژگیهای فردی مثل علاقه، ارزش و مهارت و با کسب اطلاعات کافی از رشته های دانشگاهی و مشورت با افراد مطلع و متخصص، با توجه به رتبه ای که کسب نموده اند، لیستی از رشته های دلخواه تهیه کرده و به ترتیب اولویت، آنها را در فرم انتخاب رشته وارد نمایند).
پر کردن صحیح و با دقت فرم انتخاب رشته اینترنتی: پس از زحمات فراوانی که داوطلب متحمل می شود و به انتخاب رشته مبادرت می ورزد لازم است هنگام پر کردن فرم انتخاب رشته در مرتب کردن و وارد کردن کد رشته های مورد علاقه در فرم انتخاب رشته اینترنتی، دقت کافی به عمل آید. بی دقتی و نوشتن کدهای نادرست ممکن است به پذیرش فرد در رشته هایی منجر شود که به هیچ وجه مورد نظرش نبوده است. به هنگام ثبت نام اینترنتی دقت لازم را به عمل آورید و در پایان از روی فرم انتخاب رشته خود پرینت تهیه کنید.
مطالعه
نکات مهم در انتخاب رشته هم مفید است.
عدم انتخاب تصادفی رشته های تحصیلی و دانشگاههای محل تحصیل: توصیه می شود هرگز به طور تصادفی انتخاب رشته نکنید. زیرا در صورت قبولی در رشته هایی که به آن علاقه ندارید، مجبورید در آن رشته ادامه تحصیل دهید یا باید یک سال محرومیت از شرکت در آزمون سراسری را بپذیرید.
توجه به بازارکار حین انتخاب رشته کنکور 1402 و کنکور 1403: قابل ذکر است که برخی مشکلات در خصوص بازار کار رشته ها وجود دارد که می تواند در انتخاب رشته مورد توجه قرار گیرد. این موارد عبارتند از: -اشباع شدن بازار کار در خروجی برخی رشته های دانشگاهی. -روی آوردن به مشاغل خارج از تخصص رشته تحصیلی. -سر درگمی در دستیابی به موقعیت شغلی مورد نظر با توجه به رشته تحصیلی. -افزایش روز افزون تعداد دانش آموختگان زن در آموزش عالی و تاثیر آن بر بازار کار دانش آموختگان مرد. -عدم توجه به رشته هایی که آینده و زمینه شغلی مناسب ندارند، به این دلیل که این رشته ها شناخته شده نیستند و یا این که ضرورت آنها در حال حاضر احساس نشده است.
حتما بخوانید:
بهترین توصیه ها برای یک انتخاب رشته درست، صحیح و اصولی

جایگاه علاقه در انتخاب رشته: علاقه را می‌توان به ترجیح میان اشیاء مختلف هنگام انتخاب تعبیر نمود. گرچه انگیزه و علاقه ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و شاید بتوان علاقه را نوعی انگیزه بالفعل قلمداد نمود، ولی بهتر است در مسائل حساسی مانند انتخاب رشته که به آینده داوطلب مربوط می‌شود، هر کدام را در جایگاه ویژه خود قرار دهیم، بدون آن‌که ربط مستقیم آن‌ها را نادیده بگیریم. داوطلب نمی‌تواند در کنکور سراسری و در هدف ورود به دانشگاه بدون انگیزه باشد و احتمالاً پذیرش دشواری این رقابت سنگین باید به معنای وجود انگیزه قوی برای ادامه تحصیلات دانشگاهی باشد، اما ممکن است که هنوز علائق وی شکل واضحی نیافته باشند و داوطلب از میان رشته‌های متنوع دانشگاهی به علاقه واقعی خود دست نیافته باشد. به هر حال، احتمالاً هر داوطلبی باید به یک یا چند رشته تحصیلی علاقه داشته باشد. در این‌جا علاقه به معنای خواستن و دوست داشتن شفاف است بدون این‌که عوامل خارجی این خواستن را کدر نموده باشند. انگیزه کاذب می‌تواند ایجاد علاقه کاذب کند. بدین ترتیب که ممکن است داوطلب در فضایی قرار گیرد که دیگران همواره از رشته‌های خاص دانشگاهی برای وی بتی را ساخته باشند و با صدها دلیل (فهمیده و نفهمیده) رشته‌های مطلوب خود را برای داوطلب بیارایند، و به تدریج علاقه کاذبی را در وجود او بنشانند. در اینجاست که خانواده داوطلب و نیز دوستان واقعی او باید به وی کمک کنند تا او علائق واقعی و اصیل خود را از علائق کاذب باز شناسد. علاقه واقعی در راستای انگیزه واقعی است. چنانچه علاقه براساس انگیزه واقعی شکل بگیرد، از آن باید به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر در انتخاب رشته یاد کرد.
مطالعه نمائید:
دوعامل بسیار مهم در انتخاب رشته کنکور
5 نکته مهم برای انتخاب رشته درست و اصولی کنکور 1402 و 1403
1- قبل از انتخاب رشته با خانواده و مشاوران آگاه مشورت کنید.
2- در انتخاب رشته با توجه به استعداد، توانایی، علاقه و شناخت خود، خودتان تصمیم آگاهانه بگیرید، زیرا ممکن است تغییر یا انتقال رشته برای شما مقدور نباشد.
3- قبل از انتخاب رشته در باره موقعیت جغرافیایی و جایگاه علمی دانشگاه و رشته مورد نظر خود مطالعه و بررسی لازم را انجام دهید.
4- دفترچه راهنمای انتخاب رشته را خودتان به دقت مطالعه کنید و هنگام دریافت برگه انتخاب رشته با اطلاعیه ها و نکاتی که سازمان سنجش یا دانشگاه ها در مورد ظرفیت و شرایط پذیرش منتشر می کنند توجه نمایید.
5- براساس نمره و رتبه خود انتخاب رشته نمایید زیرا انتظار بالای شما ممکن است باعث از دست دادن موقعیت های دیگر باشد که در آینده به راحتی نتوانید بدست آورید.
مطالعه
دانلود رایگان یک جزوه مفید با عنوان "یک روش مطمئن و عملی برای انتخاب رشته" هم مفید است.

چگونه رشته ها را انتخاب کنیم؟ ما در انتخاب رشته، کلیه رشته ها را به سه دسته رشته ها خوش بینانه یا ایده آل، رشته های متعادل و رشته های کف قابل قبول تقسیم بندی می نماییم. رشته های ایده آل یا آرمان گرایانه رشته هایی هستند که در خوش بینانه ترین حالت ممکن شانس قبولی در این رشته ها را خواهید داشت (یعنی با توجه به رتبه ای که کسب کرده اید، احتمال قبولی شما در این رشته ها کمتر از 50% می باشد) به شما توصیه می کنیم که حدود 20 تا 25 انتخاب از اینگونه رشته ها داشته باشید. رشته هایی متعادل یا واقع گرایانه رشته هایی هستند که شانس قبولی خوبی در آنها با توجه به رتبه بدست آمده تان دارید، شما می توانید حدود 55 تا 60 رشته متعادل را انتخاب نمایید و در نهایت امر رشته های کف قابل قبول، رشته هایی هستند که شما حاضرید در این گونه رشته محل ها قبول بشوید تا اینکه یک سال دیگر پشت کنکور بمانید، بهتر است حدود 20 رشته محل کف قابل قبول را در انتخاب های پایانی خود قرار دهید.
حین انتخاب رشته کنکور 1402 و 1403 از این اشتباه پرهیز کنید: در هنگام انتخاب رشته به این نکته خوب توجه داشته باشید که با یک مثال به شما عرض می نمایم و آن اینکه فرض کنیم که شما به فیزیک دانشگاه تهران بیشتر از برق همین دانشگاه علاقه دارید، بنابراین باید فیزیک تهران را در اولویت بالاتری قرار دهید. اما دیگر زیر این رشته برق تهران را قرار ندهید، زیرا در صورتی رشته دوم خوانده می شود که شما در رشته اول قبول نشده باشید و پر واضح است، وقتی نمره قبولی شما به فیزیک تهران نمی رسد بنابراین قطعاً در قبولی برق تهران نیز توفیقی حاصل نمی شود و یک انتخاب شما بی جهت از بین خواهد رفت.
نقش والدین در انتخاب رشته: مواردی که والدین محترم باید هنگام انتخاب رشته فرزندانشان رعایت نمایند عبارت است از: - عدم القاء نظرات شخصی خود به فرزندان که ممکن است باعث ایجاد علاقه ی کاذب در فرزند شود. - نباید آرزوها و ایده آل های خود را در آینده فرزندتان دنبال کنید. - نباید فرزند خود را با دیگری مقایسه کنید زیرا موجب نارضایتی و بیزاری فرزند می شود. - تجربیات اجتماعی خود را در مورد انتخاب رشته، ادامه تحصیل و آینده ی تحصیلی در اختیار فرزندتان قرار دهید. - به رشته یا دانشگاه خاصی تاکید نکنید.
مطالعه نمائید:
رتبه های برتر و نفرات برتر کنکور 99 همراه با مصاحبه با نفرات اول تا دهم کنکور سراسری سال 99
مواردی که قبل از انتخاب رشته باید چک شوند: اگر قصد دارید برای دوره دبیرستان یا کنکور انتخاب رشته کنید، پارامترهای زیر می تواند به انتخاب رشته صحیح و اصولی و نهایتا موفقیت در کنکور و تحصیل و زندگی کمک کند.
1- علاقه: رشته ای را انتخاب کنید که به ان علاقه دارید یا حداقل از آن بدتان نمی آید.
2- بازارکار: بسیاری از رشته ها در حال حاضر بازازرکار خوبی ندارند. در مورد بازارکار رشته انتخابی خود تحقیق نمائید.
3- وضعیت ادامه تحصیل: بررسی کید که در رشته موردنظرتان تا چه مقطعی می توانید ادامه تحصیل دهید.
4- نوع کار و ساعات کاری: با انتخاب تعدادی از رشته ها ممکن است در آینده مجبور به شب کاری یا کار در تعطیلات گردید. این موارد را مد نظر داشته باشید.
5- محیط کار: اگر به عنوان مثال از کار در محیط بیمارستان خوشتان نمی آید، انتخاب رشته پرستاری برای شما مناسب نیست. هر رشته ای را که انتخاب می کنید، نوع کار و محیط کاری آینده خود را بررسی نمائید.
مطالعه
اشتباهات در زمان انتخاب رشته هم مفید است.
حین انتخاب رشته کنکور 1402 و 1403 به دانشگاه‌های فرهنگیان، غیرانتفاعی و پیام‌نور اهمیت دهید: حتما به دنبال قبولی در رشته‌های روزانه نباشید. در صورت مجاز شدن به انتخاب رشته‌های روزانه حتما کد رشته‌های دانشگاه فرهنگیان را هم انتخاب کنید اما اگر در رشته مورد علاقه‌ خود در دانشگاه روزانه قبول نمی شوید اما در دانشگاه های غیر انتفاعی در همان رشته قبول خواهید شد، حتما آن را انتخاب کنید. به کد رشته‌های دانشگاه پیام نور هم توجه داشته باشید و این دانشگاه را نیز راهی برای ورود به دانشگاه بدانید.
گردآوری: ایران مدرس


آمار بازدید: 1618 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image