ارتباط مستقیم با 30626 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس مقاله مطالب علمی آموزش برق صنعتی، کنتور و انواع آن - کنتورهای مکانیکی دیجیتالی و پیشرفته

آموزش برق صنعتی، کنتور و انواع آن - کنتورهای مکانیکی دیجیتالی و پیشرفته

به اشتراک گذاری


در این مقاله توضیحاتی در مورد کنتور و انواع آن ارائه می گردد. آموزش برق صنعتی کنتور و انواع آن، کنتورهای مکانیکی دیجیتالی و پیشرفته در این مقاله ارائه شده است.


توضیحات کلی در رابطه با کنتور


کنتور برق (به انگلیسی: Electricity meter) وسیله‌ای است که مقدار انرژی الکتریکی را اندازه‌گیری می‌کند و بر حسب کیلو وات ساعت (ژول) نشان می‌دهد. معمولاً واحد اندازه‌گیری در کنتور کیلووات ساعت (kwh) است که برابر است با مقدار انرژی استفاده شده توسط یک بار یک کیلو واتی در طی یک ساعت یا ۳۶۰۰۰۰۰ ژول. بعضی از شرکت‌ها نیز از واحد مگا ژول استفاده می‌کنند. توان راکتیو نیز با واحد کیلو وار ساعت اندازه‌گیری می‌شود. منبع - کنتور ها بر اساس نیروی الکترومغناطیس عمل مي کنند. ميدانيم كه اگر از يك سيم پيچ جريان برق بگذرد در اطراف آن يك ميدان مغناطيسي ايجاد مي شود كه شدت و جهت اين ميدان به جريان عبوري از سيم پيچ بستگي دارد. در كنتور هاي تكفاز دو دسته سيم پيچ وجود دارد كه يكي از آن ها داراي تعداد دور كم و قطر بيشتر نسبت به ديگري است. سيم پيچ ضخيم تر با دور كمتر را سيم پيچ جريان و ديگري را سيم پيچ ولتاژ مي نامند. برای مصارف خانگی دو نوع کنتور تکفاز و سه فاز بطور عام وجود دارند که در دسته بندی كنتور ها به نوع اكتيو معروفند. اگر در این مباحث اشکال دارید از اساتید و مدرسین تدریس خصوصی مهندسی برق حاضر در همین سایت ایران مدرس www.IranModares.com کمک بگیرید. اما در مصارف صنعتي ميتوان به كنتور هاي راكتيو و كنتول هاي دو تعرفه اشاره كرد. از طرف ديگر مي توان كنتورها را به دو دسته مكانيكي و ديجيتالي تقسيم بندي كرد كه منظور از مكانيكي همان كنتور هاي معمولي هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی این لینک کلیک کنید.


پیشنهاد ویژه سایت ایران مدرس: عوامل ایجاد برق گرفتگی و توصیه ایمنی به برقکاران و نحوه نجات فرد برق گرفته


انواع کنتور:


برای مصارف خانگی دو نوع کنتور تکفاز و سه فاز به طور عام وجود دارند که در دسته بندی کنتورها به نوع اکتیو معروفند. اما در مصارف صنعتی می توان به کنتورهای راکتیو و کنتورهای دو تعرفه اشاره کرد. از طریق دیگر می توان کنتورها را به دو دسته مکانیکی و دیجیتالی تقسیم بندی کرد که منظور از مکانیکی همان کنتورهای معمولی هستند.



کنتورهای مکانیکی:


1-کنتورهای تکفاز مکانیکی:


این کنتورها با ولتاژ 220 ولت کار می کنند و از نظر جریان اسمی دارای این انواع هستند: کنتورهای 5 آمپر ،15 آمپر ،25 آمپر.


مطالعه کنید: تست های مهندسی برق - تست دیود و آی سی روی مدار و تست تریستور


2-کنتورهای سه فاز غیر دیماندی مکانیکی:


این کنتورها با ولتاژ 380/220 کار می کنند و از نظر جریان اسمی دارای این انواع هستند: کنتورهای (40) 10 آمپر و (100)25 آمپر


کنتورهای سه فاز دیماندی مکانیکی: این کنتورها با ولتاژ 380/220 و 100/100 ولت کار می کنند و آمپراژ آنها 5 آمپر می باشد.



مطالعه نمائید: انواع کلیدهای مورد استفاده در صنعت برق و کارکرد و کاربرد آنها


کنتورهای دیجیتالی:


1-کنتورهای دیجیتالی تکفاز:


این کنتورها با ولتاژ 380/220 ولت کار می نمایند و از نظر جریان اسمی که با توجه به نوع کنتور و شرکت سازنده مابین 5 تا 100 آمپر می باشند و به صورت پالسی کار می نمایند.


2-کنتورهای دیجیتالی سه فاز:


کنتورهایی هستند که قابلیت سنجش همزمان انرژی های مصرفی اکتیو و راکتیو را به صورت هشت تعرفه دارند و به دو نوع عادی (غیر دیماندی) و دیماندی می باشد و به صورت پالسی کار می نمایند.


1-2-کنتورهای غیر دیماندی (عادی) سه فاز:


این نوع کنتورها با ولتاژ 400/230*3 ولت کار می کنند و از جریان اسمی با توجه به نوع کنتور و شرکت سازنده 2 تا 100 آمپر می باشند و به صورت پالسی کار می نمایند و قابلیت نصب به طور مستقیم و یا با استفاده از ترانس جریان را دارند.


حتما بخوانید: معرفی، بازارکار و آینده شغلی رشته مهندسی برق


2-2-کنتورهای دیماندی سه فاز:


این نوع کنتورها با ولتاژ 400/230*3 ولت کار می کنند و از نظر جریان اسمی با توجه به نوع کنتور و شرکت سازنده 10_1 آمپری میباشند و قابلیت نصب از طریق CT و PT را دارند و بر حسب مقدار و ولتاژ کاری آنها به صورت اولیه و یا ثانویه قابلیت نصب را دارند و به طور پالسی کار می نمایند.



 اساس کار کنتورهای پیشرفته و کنتور هوشمند


در این بخش توضیحاتی در مورد اساس کار کنتورهای پیشرفته و کنتور هوشمند ارائه می گردد.


اساس کار کنتورهای پیشرفته:


در کشورهای برخوردار از تکنولوژی دیگر، کنتور نویسی به مفهوم رایج آن در ایران منسوخ شده است. در این کشورها که پول الکترونیکی بسیار رایج است از کنتورهای هوشمند که در بازه های زمانی خاص میزان مصرف را مشخص کرده و به ادارات برق گزارش می دهند استفاده می شود. این کنتورها میزان مصرف را از طریق همان خطوط برقی که انرا می رسانند به توزیع کننده اطلاع می دهند و شرکتهای فروشنده برق نیز بطور خودکار از حساب مصرف کننده برداشت می کنند. در صورت موجود نبودن حساب و پس از اخطارهای کتبی از طریق فرمان از راه دور خطوط برق بصورت خودکار کنتور برق مشترک را قطع می کند و مشترک پس از پرداخت هزینه می تواند از خدمات فروشنده استفاده کند.


مطالعه این مقاله هم مفید است: آموزش صنعت برق - مهمترین و پرکاربردترین اجزا و قطعات برق صنعتی با توضیحات کامل



کنتور هوشمند:


کنتور هوشمند یک کنتور الکتریکی است که مصرف برق را در فواصل زمانی یک ساعته و یا کمتر ثبت کرده و اطلاعات ثبت شده را حداقل یک بار در روز به سیستم مرکزی برای نظارت و صدور صورت حساب ارسال می کند. کنتور هوشمند پیشرفته AMI قادر به ارتباط دو جانبه میان کنتور نصب شده در اماکن و سیستم مرکزی است. بر خلاف کنتور مغناطیسی، کنتور هوشمند می تواند داده های جمع آوری شده را تجزیه و تحلیل کرده و از آنها یک گزارش تهیه کند که این گزارش گیری در جایی غیر از محل کنتورها انجام می گیرد که اصطلاحا فراهم کردن گزارش از راه دور نامیده می شود.


منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 968 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image