ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
ایران مدرس مقاله مطالب علمی تست های مهندسی برق - تست دیود و آی سی روی مدار و تست تریستور

تست های مهندسی برق - تست دیود و آی سی روی مدار و تست تریستور

به اشتراک گذاری

در این بخش توضیحات مختصری در مورد تست آی سی روی مدار، تست دیود روی مدار، تست تریستور و ترایاک، تشخیص جنس دیودها، تست دیود چهار سر (پل دیود)، تست تریستور و ترانزیستورهای ujt ارائه می گردد.

برای مشاهده لیست مدرسین و اساتید مهندسی برق کلیک کنید: تدریس خصوصی مهندسی برق

تست آی سی روی مدار: با توجه به تنوع و پیچیدگی آی سی ها، جهت تست آی سی تستر وجود دارد و البته این تستر ها به تنهایی قابلیت تشخیص کامل همه اشکالات انواع آی سی را ندارند و در واقع تست یک آی سی نیازمند داشتن دانش الکترونیک و مطالعه دیتاشیت آن آی سی و در نهایت مطابقت دادن شرایط آی سی با عملکرد مشخص شده در دیتاشیت میباشد. ولی توسط مولتی متر نیز می توان اتصال کوتاه شدن آی سی را بررسی نمود. ابتدا پایه ای که بیشترین ولتاژ را دارد از لحیم آزاد می کنیم، سپس مولتی متر را روی رنج ضربدر یک اهم قرار داده و یک سر مولتی متر را به پایه زده و سر دیگر مولتی متر را به بدنه فلزی آی سی و یا به آن پایه که به شاسی رفته می زنیم چنانچه صفر دیده شد آی سی از داخل اتصالی نموده است.

تست دیود روی مدار: مولتی متر را روی رنج ضربدر یک قرار داده و از دو طرف به دو سر دیود می زنیم اگر اهم دیده شده از دو طرف برابر بود (یعنی از دو طرف عقربه حرکت نکرد یا از دو طرف مساوی حرکت کرد) دیود سوخته و اگر اهم دیده شده از یک طرف بیشتر و از طرف دیگر کمتر بود دیود سالم است.



تست ترانزیستور روی مدار : مولتی متر روی رنج ضربدر یک باشد و دستگاه خاموش ،پایه بیس با امیتر و پایه بیس با کلکتور مانند دو دیود در نظر گرفته شود و همانطوریکه در مورد تست دیود قبلا گفته شد عمل شود یعنی مقدار اهم بیس با دو پایه امیتر و کلکتور از دو طرف اگر برابر باشد ترانزیستور خراب است و اگر پایه بیس با دو پایه امیتر و کلکتور از یک طرف اهمی نشان نداد سالم است و اگر پایه بیس با دو پایه امیتر و کلکتور از یک طرف اهم بیشتر و از طرف دیگر اهم کمتر نشان داد باز هم ترانزیستور سالم است. در مورد ترانزیستور نوع FET ، پایه گیت (G) به جای پایه بیس و درین به جای کلکتور و سورس به جای امیتر در نظر گرفته شود و در مورد ترانزیستور نوع UJT پایه امیتر در حکم پایه بیس B2 به جای کلکتور و B1 به جای امیتر در نظر گرفته شود.

تست تریستور و ترایاک: چون بعضی از تریستورها و ترایاک ها برای تحریک جریان زیادی را لازم دترند بنابراین همیشه با مولتی متر نمی توان همه تریستورها و ترایاک ها را  تست نمود وبه روش زیر بهتر است: یک باطی 9 ولتی را انتخاب نموده ،ولتاژ مثبت را به آند زده و واتاژ منفی را به یک لامپ کوچک 3 ولتی داده و سر دیگر لامپ را به کاتد وصل نمایید. در این حالت لامپ باید خاموش باشد. سپس پایه گیت را به کمک سیمی یک لحظه به آند وصل می کنیم، لامپ باید روشن شود، اگر گیت منفی باشد گیت را به کاتد وصل می کنیم. سپس سیمی که گیت را به آند اتصال داده جدا می کنیم که لامپ همچنان باید روشن بماند. نکته: در تریستورها و ترایاک هایی که گیت آنها نیاز به جریان کمی برای تحریک دارد، فیش قرمز را به کاتد و فیش سیاه را به آند زده ،عقربه مولتی متر که روی رنج ضربدر یک است نباید حرکتی کند سپس آند را به گیت اتصال داده و برمی داریم عقزبه باید اهم نشان دهد و همان جا بماند که در این صورت سالم است


مطالعه مقاله انواع نیروگاهها در صنعت برق و برق صنعتی هم مفید است.

تست دیود ها: در هنگام تست دیودها ، مولتی متر روی رنج ضربدر یک قرار دهید و به دو سر دیود زده اگر دیود سالم باشد از یک طرف عقربه مولتی متر حرکت نموده و اهمی کم نشان دهد و از طرف دیگر عقربه مولتی متر حرکت نکند.

تشخیص جنس دیودها: درهنگام تست دیود ،از طرفی که عقربه حرکت می کند ،چنانچه تا 30 اهم دیود شد جنس آن ژرمانیوم بوده و اگر بیشتر شد جنس آن سیلیکون می باشد.




تشخیص جنس دیودها با ولتاژگیری: اگر دو سر ولت متر به دو سر دیود زده شود (مدار روشن)، اگر حدود 0.2 ولت دیده شد جنس آن ژرمانیوم و اگر حدود 0.6 ولت شد سیلیکون است.

تست دیود چهار سر(پل دیود): پایه های متناوب با پایه های مثبت یا منفی بایستی از یک طف اهمی نشان دهند و از طرف دیگر عقربه هیچ حرکتی نکند.

تشخیص آند و کاتد دیود: اگر مولتی متر نوع ژاپنی بود (مثل اکثر مولتی مترهای موجود در بازار )، دو سر اهم متر را از طرفی به پایه های دیود وصل می کنیم که عقربه حرکتی نموده و اهمی نشان دهد، فیش سیاه به هر پایه وصل است آند  و فیش قرمز به هر پاسه وصل باشد کاتد است.

پیشنهاد می شود مطالعه کنید:
معرفی، آینده شغلی و بازارکار مهندسی برق

تست تریستور یا مقاومت حرارتی NTC: دو فیش مولتی متر را که روی رنج ضربدر یک است به دو پایه مقاومت حرارتی زده ،نوک هویه داغ را به پایه آن نزدیک نموده ،عقربه باید به طرف صفر نزدیک شود.

تست مقاومت حرارتی PTC:  دو فیش مولتی متر را که روی رنج ضربدر یک است به دو پایه مقاومت حرارتی زده، نوک هویه داغ را به پایه آن نزدیک نموده ،عقربه باید ازصفر دور شود.




ترانزیستورهای ujt :Ujt برای تولید یک پالس تیز و مناسب جهت تحریک تریستور، در زمانی که به سطح ولتاژ شکست معکوس خود میرسد، طراحی شده است به همین خاطر به ujt  سوییچ ولتاژ شکست معکوس نیز می گویند. Ujt سه ترمینال متفاوت دارد، بیس یک (B1)، بیس دو (B2)، و امیتر (E)، نحوه عملکرد بیس و امیتر با بیس و امیتر در ترانزیستورهای دو قطبی متفاوت است زیرا در UJT تنها یک پیوند PN وجود دارد، در حالی که در ترانزیستورهای دو قطبی دو پیوند PN  داریم. کلمات کلیدی: UJT، پالس، تریستور، ولتاژ شکست، سوییچ ولتاژ، بیس، امیتر، ترانزیستور دوقطبی.

یو پی اس یا منبع تغذیه بدون وقفه (ups): وسیله ای است که در کنار یک مصرف کننده برقی نصب می شود و هنگام قطع یا تغییرات شدید ولتاژ ورودی، امکان ادامه کار در حالت نرمال را برای مصرف کننده فراهم می کند. یو پی اس های کوچک معمولا درون خود، یک باتری دارند که هنگام وجود برق در حالت عادی آن را شارژ می کنند. هنگام قطع برق یا افت ولتاژ زمانی که ولتاژ از یک مقدار کمتر شود ups به طور اتوماتیک منبع تغذیه دستگاه مصرف کننده را از برق شهر به باتری موجود درون خود تغییر می دهد. این کار در مدت زمانی حدود یک یا دو میلی ثانیه انجام می پذیرد و در نتیجه مصرف کننده متوجه قطع جریان الکتریکی نشده و به کار خود ادامه می دهد.

حتما بخوانید:
چرا پرنده‌ها دچار برق گرفتگي نمي‌شوند؟

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 10495 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image